Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2022 11 05

Ar koalicija tvers iki galo? V.Mitalo spėjimas: tversime, bet su tam tikra paklaida

Seimo vicepirmininkas, valdančiosios Laisvės frakcijos seniūnas Vytautas Mitalas spėjo, kad, nepaisant tam tikrų perturbacijų, centro dešinės valdančioji koalicija išdirbs likusius dvejus kadencijos metus. Svarbiausia, jo akimis, kad partneriai laikytųsi koalicinės programos ir prisiimtų įsipareigojimus, nes dabar būna norų nukrypti nuo to. Kartu esą visiems reikia mokytis ir dialogiškumo. Politikas akcentavo, kad ne valdžios kaita yra savaime vertybė, o darbų rezultatyvumas.
Vytautas Mitalas
Vytautas Mitalas / Lukas Balandis / BNS nuotr.

Konservatoriams nurodžius frakcijos kolegoms neteikti siūlymų kitų metų valstybės biudžeto projektui, V.Mitalas mano, kad dėl padėties, kurioje gyvename, iššūkių, taip pat šiek tiek dėl veikiančių asmenybių, šiemet turėsime labiau legalistinį biudžeto svarstymo procesą, su kuriuo reikės visiems tvarkytis.

„Ir konservatoriai tvarkosi štai tokiu būdu, kokį mes dabar visi matome ir aptarinėjame. Ar tai yra gerai, ar blogai ir ką tai reiškia – aš nežinau, o jeigu aš žinočiau, aš pasakyčiau po kadencijos.

Tai dabar, manau, tiesiog aš galiu džiaugtis – aš nesu konservatorius, taigi tokie visokie metodai man neatrodytų labai priimtini“, – interviu laidai „15/15“ sakė Seimo vicepirmininkas, parlamento Laisvės frakcijos seniūnas Vytautas Mitalas.

Nemato prielaidų esminėms skirtims

– Konservatorius, Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas prieš frakcijos valią pateikė siūlymą neribotai pratęsti pridėtinės vertės mokesčio (PVM) lengvatą restoranams, kultūrai, pramogoms, sportui ir pan.

Jūs irgi siūlote, kad PVM lengvata galiotų visus kitus metus – kitaip, nei siūlo Vyriausybė – tai numatyti tiktai pusmečiui.

Kaip čia viskas suderinama su Vyriausybe? Nes jos pozicija yra kitokia.

Be abejo, labai svarbu, jog kad ir kokį sprendimą Seimas priimtų, kad su Vyriausybe būtų kuo nuoseklesnis procesas, derinimo procesas.

Apie tą metų pratęsimą mes šnekėjome nuo pat pavasario pabaigos, tiesą sakant, nes Seime registravau šitą pasiūlymą pavasario pabaigoje. Ne kartą Ekonomikos ir inovacijų ministerija yra atkreipusi Vyriausybės dėmesį į šitos lengvatos pratęsimo reikalingumą.

Ir vertinu, kad Vyriausybė tuos argumentus išgirdo iš dalies, nes būtent anksčiau nenorėjusi, dabar pasiūlė baziniame variante pusę metų pratęsti.

O Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas pasiūlė neterminuotai pratęsti. Mano žiniomis, tas siūlymas kažkur plačiau aptartas nebuvo iki to laiko. Būtent dėl tos priežasties aš jo asmeniškai nepasirašiau, nors esu turbūt jau sakęs kažkur, kad galvojant apie kultūros renginius, kuriuose suma yra tikrai gana nedidelė, aš matyčiau raciją, ypač įvertinant konkurencinę aplinką, tai yra kad Latvijoje, Estijoje yra nuliai, ir Lietuvoje tokį ar panašų sprendimą taikyti.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Mykolas Majauskas
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Mykolas Majauskas

Dėl restoranų apskritai neterminuotumo – nesu toks tikras, iš dabarties pozicijų žvelgiant – mes ten tikrai matome, kad yra didelė dalis smulkiojo verslo. Taip pat energetikos kainų augimas yra labai aštrus jiems, bet ar apskritai reikėtų neterminuotai taikyti šiam sektoriui – aš prisipažinsiu, nesu tikras, ir būtent dėl to tas metų siūlymas iš manęs ir yra atėjęs.

– Bet ar tai netaps pirmuoju rimtu kliuviniu tiek valdančiojoje koalicijoje, tiek pačiai Vyriausybei biudžeto tvirtinimo, jo svarstymo metu?

Kaip ir minėjau, Vyriausybė – prieš. Konservatoriai buvo pareiškę ir paskatinę – tiksliau nurodę, savo frakcijos nariams neteikti jokių siūlymų. O čia formuojasi tam tikras pasiūlymas iš kitų valdančiosios koalicijos partnerių, tarkime, jūsų – kad ir kitokiam laiko tarpsniui, iš opozicijos ir pan.

Tai kaip šitame visame kontekste matote?

– Aš manau, kad visuomenė tikrai nesuprastų, jeigu dideliame biudžete, kurio pajamos-išlaidos yra -iolika mlrd. eurų: virš 15 mlrd. pajamų, 18 mlrd. – išlaidų, šitie klausimai tikrai taptų esminiu kliuviniu kažkokiam bendram koaliciniam darbui ar kažkokiu esminiu debatų objektu parlamente.

Tai nėra tie klausimai, ypač įvertinant pastarųjų metų patirtį su kolegomis koalicijoje – kiek teko išgyventi, kiek teko problemų spręsti ir kiek teko sudėtingesnių biudžeto klausimų išspręsti.

Na, pavyzdžiui, aš labai džiaugiuosi, nors kalbamės lapkričio pradžioje, kada elektros kainos dar nėra tokios aukštos, bet Vyriausybė iš pradžių nebuvo nusimačiusi dalinio elektros kainų kompensavimo verslui. Be to, tiktai po mūsų primygtinių prašymų tą įdėjo. Kas yra beveik pusė milijardo eurų šiais metais ir kitų metų pirmus tris mėnesius.

123RF.com nuotr./Elektros kainos
123RF.com nuotr./Elektros kainos

Ir kažkaip sugebėjome dėl daug didesnės sumos surasti (...) taikesnį sprendimą. Aš manau, kad ir šitie dalykai netaps kažkokia esminių skirčių prielaida.

– O kaip vertinate bendrai politiniame lauke tai, kad biudžeto tvirtinimas, biudžeto svarstymas, visas šitas procesas, taip vadinkime, tapo tokiu superpolitizuotu, šiek tiek diktatoriškai jūsų koalicijos partneriams, konservatoriams, sprendžiant pasiūlymų neteikimo problemą – tai yra nurodant frakcijos nariams, kad negalima teikti pasiūlymų.

Jūs minėjote, kad prieš rengiant biudžeto projektą nebuvote matę kažkokių siūlymų, nebuvo su jumis, kaip koalicijos partneriais, tariamasi ir pan.?

Aš nekeisiu savo pozicijos, kartoju ką esu pastebėjęs ir anksčiau. Taigi ir dabar turbūt galima tą patį pasakyti, kad bendras koalicijos darbas – galėtų būti pažymėtas didesniu dialogiškumu iš visų šiame koalicijos darbe dalyvaujančių pusių.

Nes nors ir formaliai mes žinome, kad biudžetą teikia Vyriausybė, Seimas svarsto, yra tam tikros procedūros, aprašytos ir Konstitucijoje, ir Seimo statute.

Visgi tam tikri politiniai sprendimai atsiranda iš politinės valios, kurią atsineša politikai, sėdėdami prie stalo ir žiūrėdami, viena vertus, į bendrą koalicijos programą ir keldami klausimus, ar mes ją įgyvendiname, ir atsižvelgdami į laikmečio realijas.

Aš iki galo nesu tikras, ar dabartiniame etape visi vienodai supranta, iš kur tie politiniai sprendimai gimsta, kas yra jų autoriai ir kas yra tie siūlytojai, kas yra ta vieta galų gale, kur galima turėti vienokį ar kitokį dialogą.

Aš iki galo nesu tikras, ar dabartiniame etape visi vienodai supranta, iš kur tie politiniai sprendimai gimsta, kas yra jų autoriai ir kas yra tie siūlytojai, kas yra ta vieta galų gale, kur galima turėti vienokį ar kitokį dialogą.

Aš to norėčiau daugiau, bet, tiesą sakant, suprantu turbūt, kad dėl tokios padėties, kurioje mes gyvename, ir dėl sunkių iššūkių, su kuriais Lietuva turi tvarkytis apskritai, bet ir dėl šiek tiek asmenybių veikiančių, turėsime labiau tokį legalistinį biudžeto svarstymo procesą, ir su juo reikės visiems tvarkytis.

Ir konservatoriai tvarkosi štai tokiu būdu, kokį mes dabar visi matome ir aptarinėjame.

Ar tai yra gerai, ar blogai ir ką tai reiškia – aš nežinau, o jeigu aš žinočiau, aš pasakyčiau po kadencijos.

Tai dabar, manau, tiesiog galiu džiaugtis – aš nesu konservatorius ir tokie visokie metodai man neatrodytų labai priimtini.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius