Dabar populiaru
Publikuota: 2014 rugsėjo 29d. 15:33

Be Infrastruktūros įstatymo miestams gresia ne plėtra, o chaotiška drieka

Vilnius iš aukštai
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr. / Vilnius

Racionalus ir darnus miestų vystymas labai glaudžiai susijęs su žmonių gyvenimo kokybe. „Kas gali būti laimingas važinėdamas į darbą dulkėtu žvyrkeliu?“ – retoriškai klausė Aplinkos ministerijos Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento direktorius Marius Narmontas. Lietuvos miestai jau pradeda „skysti“, todėl Aplinkos ministerija ėmėsi inicijuoti Infrastruktūros įstatymą, kuris nustatys racionalios miestų plėtros principus, o tai ne tik pagerins žmonių gyvenimo kokybę, bet ir sutaupys pinigų.

Infrastruktūra nepasiveja plėtros

Aplinkos ministerija skatina darnų ir nechaotišką miestų vystymąsi, pastarasis žingsnis to link – naujasis Teritorijų planavimo įstatymas, kuris leidžia investuotojams ir statytojams paprasčiau įveikti kelią nuo idėjos iki rakto. Siekiant racionalios miestų plėtros parengta ir Infrastruktūros įstatymo koncepcija, kuri leis tinkamai reguliuoti miestų vystymą.

M.Narmontas pasakojo, kad Europoje yra daug ir gerų, ir blogų miestų vystymo pavyzdžių, todėl neturėtume rinktis pastarojo varianto. Aplinkos ministerija, anot Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento direktoriaus, neketina išradinėti dviračio – Infrastruktūros įstatymo koncepcijos projektas parengtas remiantis kitų Europos šalių, tokių kaip Didžioji Britanija ar Nyderlandai, patirtimi.

M.Narmontas neabejojo, kad nepriėmus minėto įstatymo ir nepradėjus rūpintis infrastruktūra, miestų laukia nekoks likimas: „Jei neturėsime infrastruktūros įstatymo, jos vystymo koncepcijos, ir miestų, ir gyventojų laukia labai liūdnos pasekmės. Infrastruktūros plėtra paprasčiausiai nepasivys miesto plėtros. Tai reiškia, kad daug kur tos infrastruktūros tiesiog nebus, o juk nuo to nukentės žmonių gyvenimo kokybė. Savivaldybė neturi ir neturės lėšų sutvarkyti infrastruktūros visur, kur žmogus sugalvoja statyti, taigi miestas chaotiškai plėsis toliau ir turėsime tokį užburtą ratą.“

Jei neturėsime infrastruktūros įstatymo, jos vystymo koncepcijos, ir miestų, ir gyventojų laukia labai liūdnos pasekmės.

Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento direktorius teigė, kad svarbu suvokti, kaip infrastruktūros vystymas susijęs ir žmonių gyvenimo kokybe: „Kai mes kalbame apie infrastruktūrą, mes visų pirma kalbame apie žmonių gyvenimo kokybę. Apie tai, kad žmogus į darbą važiuotų ne žvyrkeliu, o asfaltuotu keliu, kad aplink būtų visa reikalinga socialinė ir kitos infrastruktūros. Tinkamai vystoma infrastruktūra užtikrina patogią, kokybišką ir sveiką gyvenseną.“

Nori gyventi laukuose – moki pats

M.Narmontas pabrėžė ir tai, kad miestai turi vadovautis senu ir gerai žinomu kompaktiškumo principu: „Antras dalykas, kai miestai vystosi chaotiškai, kai vyksta vadinamoji miestų drieka, o ne plėtra, mes susiduriame ir su kita problema – kaina. Kai neklausome seno ir visiems žinomo modelio – kuo kompaktiškiau gyveni, tuo pigiau gyveni – mokame didžiules sumas už tą chaotišką miestų plėtrą. Be jokios abejonės, čia nereikia pamiršti apie sveikatos ir higienos normų bei panašių dalykų, kalbu apie sveiką kompaktiškumą, kad visiems būtų patogu. Kompaktiškai suderinus minėtus dalykus ir išeina geriausias miesto modelis.“

Galiausiai, vieną iš pagrindinių priežasčių, kodėl reikalingas minėtas įstatymas, M.Narmontas įvardijo kainą – dėl chaotiškos plėtros yra išleidžiamos didžiules pinigų sumos: „Mūsų miestai šiuo metu „skysta“. Infrastruktūros įstatymas būtent tai ir turėtų suvaldyti. Jo principas yra skatinti žmones jungtis prie jau sukurtos infrastruktūros, nesistatyti namų kur nors laukuose, kur nėra jokios inžinerinės infrastruktūros ir pan. Aišku, pagal dabartinį modelį tą infrastruktūrą turėtų išvystyti savivaldybės, bet jos ir taip neturi pinigų. Šiaip ar taip, galiausiai ta infrastruktūra turi ten atsirasti, o kieno sąskaita? Aišku, visa tai gula ant gyventojų pečių, o kodėl vienas turi mokėti už tai, kad kitas sugalvojo gyventi laukuose? Būtent tai ir turi išspręsti Infrastruktūros įstatymas.“

Kodėl vienas turi mokėti už tai, kad kitas sugalvojo gyventi laukuose? Būtent tai ir turi išspręsti Infrastruktūros įstatymas.

M.Narmontas pabrėžė, kad šiuo metu yra klaidingai suvokiamos ir statybos. „Principas turi būti toks – negali būti jokių statybų ten, kur nėra infrastruktūros. Iš pradžių turime galvoti apie infrastruktūrą, o tada apie statybas, o ne atvirkščiai – pasistačiau namą, o visa kita – kaip nors“, – dėstė jis.

Teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros departamento direktorius pasakojo, kad Infrastruktūros įstatymo koncepcija numato ir kompensacijos mechanizmą tiems, kurie įrengia infrastruktūrą miesto prioritetinėse zonose: „Miestai turi turėti savo plėtros vizijas – kur yra prioritetinės zonos statyti namus, o kur ne. Šis įstatymas jokiu būdu nedraudžia žmonėms gyventi ten, kur jie nori. Tačiau, jei jie sugalvojo statyti ne miesto prioritetinėse zonose, ne ten, kur jau išvystyta infrastruktūra – turės už tai mokėti pats. Tie, kurie kursis urbanizuotose ar urbanizuojamose teritorijose ir investuos į infrastruktūrą, vėliau, kai prie jų sukurtos infrastruktūros prisijungs nauji vartotojai, gaus kompensacijas. O tie, kurie statys neurbanizuojamose ir neurbanizuotose teritorijose – viską darys savo lėšomis ir kompensacijų tikėtis negalės.“

Aplinkos ministerija pabrėžia, kokia svarbi yra racionali miestų plėtra. Chaotiškas miestų vystymasis gali padaryti nepataisomą žalą aplinkai. Tik darni miestų raida gali užtikrinti gamtos telkinių, kultūros paveldo ir kitų visuomenei svarbių objektų saugumą, taip pat urbanistinę ir žmonių gyvenimo kokybę bei galimybę vystytis biologinei įvairovei.

Parengta bendradarbiaujant su LR Aplinkos ministerija

AM-logo-bendras

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Pauzė: Vaiko teisių apsaugos įstatymo pataisas Seimas toliau svarstys tik pavasario sesijoje

Aktualu

Kandidatai į prezidentus nesutarė dėl euro, ES pajėgų ir fakto, ar Sirijoje vyksta karas

Verslas

Kalėdų eglei – tiek, kiek ir šventiniam stalui: prekyba verda tiek turguose, tiek parduotuvėse

Gazas

Šalčiausia gyvenimo kelionė: 1000 km motociklu ir 60 laipsnių šalčio iššūkis

Aktualu

Po svarstymo Seimas pritarė LRT komisijos išvadoms: opozicija kalba apie susidorojimą su žiniasklaida

Vardai

Turtingiausias Indijos žmogus dukrai iškėlė vestuves už 100 mln.: dalyvavo ir Beyonce, ir H.Clinton

Aktualu

Saulius Skvernelis: prezidentė siūlė mokytojams pažadėti bet ką

Kultūra

Menininkų ir verslininkų bendrystės paieškos naujoje Nacionalinės dailės galerijos parodoje

Sportas

Galutinis Čempionų lygos 16-ukas: klubai, kurie tęs kovą dėl Europos karūnos

Aktualu

Premjeras sako, kad jam sunku rasti naują švietimo ministrą

Sportas

Keturių federacijų vadai klausia – kodėl LTOK pati atsisakė milijonų sportui?

Mokslas.IT

Visų laikų nemėgstamiausią „YouTube“ filmuką sukūrė... „YouTube“

Aktualu

Stabdomas šaukimas į nuolatinę privalomąją karo tarnybą

Vardai

Išreklamuota meilė subliuško: vietoj planuotų vestuvių su Nikolajumi Baskovu – kūdikis nuo kito vyro

Ar pritariate D.Kreiviui, kad spūstys gatvėse viena svarbiausių sostinės problemų?

Pasaulis kišenėje

Atidarytas naujas gamtinis–pažintinis takas Amalvos pelkėje

Verslas

„Apple“ planai: statys dar vieną būstinę, sukurs 20 tūkst. darbo vietų

Aktualu

Išpuolio Strasbūre vykdytojo ieškanti policija surengė reidą miesto pietiniame rajone

Aktualu

Per ES viršūnių susitikimą Th.May siekia kompromiso, kad išgelbėtų „Brexit“ sutartį

Vardai

Buvusi televizijos laidų vedėja Aistė Paškevičiūtė laukiasi antro vaiko

Naujienos

Aktualu

Pauzė: Vaiko teisių apsaugos įstatymo pataisas Seimas toliau svarstys tik pavasario sesijoje

Aktualu

Prezidentės pataisos dėl etatinio mokytojų apmokėjimo priimtos ypatingos skubos tvarka

Aktualu

Kandidatai į prezidentus nesutarė dėl euro, ES pajėgų ir fakto, ar Sirijoje vyksta karas

Gazas

Šalčiausia gyvenimo kelionė: 1000 km motociklu ir 60 laipsnių šalčio iššūkis

Aktualu

Po svarstymo Seimas pritarė LRT komisijos išvadoms: opozicija kalba apie susidorojimą su žiniasklaida

Vardai

Turtingiausias Indijos žmogus dukrai iškėlė vestuves už 100 mln.: dalyvavo ir Beyonce, ir H.Clinton

Aktualu

D.Grybauskaitės kalėdinis linkėjimas britams: apsispręskite, ko norite

Pasaulis kišenėje

Ar tiesa, kad žemų kainų oro linijų lėktuvai leidžiasi grubiau ir stipriau rėžiasi į taką?

Verslas

Kalėdų eglei – tiek, kiek ir šventiniam stalui: prekyba verda tiek turguose, tiek parduotuvėse

Aktualu

Saulius Skvernelis: prezidentė siūlė mokytojams pažadėti bet ką

Gazas

BMW istorijos posūkis: po 20 metų sugrįžta 8 serijos kupė

Mokslas.IT

Ryškiausias žmonijos pėdsakas Žemėje bus išrėžtas vištos kaulais

Mokslas.IT

Visų laikų nemėgstamiausią „YouTube“ filmuką sukūrė... „YouTube“

Sportas

Galutinis Čempionų lygos 16-ukas: klubai, kurie tęs kovą dėl Europos karūnos

Sportas

Keturių federacijų vadai klausia – kodėl LTOK pati atsisakė milijonų sportui?

Vardai

Išreklamuota meilė subliuško: vietoj planuotų vestuvių su Nikolajumi Baskovu – kūdikis nuo kito vyro

Pasaulis kišenėje

Atidarytas naujas gamtinis–pažintinis takas Amalvos pelkėje

Aktualu

Stabdomas šaukimas į nuolatinę privalomąją karo tarnybą

Aktualu

Per ES viršūnių susitikimą Th.May siekia kompromiso, kad išgelbėtų „Brexit“ sutartį

Kultūra

Menininkų ir verslininkų bendrystės paieškos naujoje Nacionalinės dailės galerijos parodoje

Vardai

Ypatingos

06:07
05:50

Gera keliauti kartu

Kviečiame anties

Šiemet buvau geras

Maistas

Dovanoju sveikatą

Sveikata

Parašykite atsiliepimą apie 15min