VAAT yra nagrinėjami 135 pareiškėjų – žemės ūkio bendrovių bei ūkininkų – skundai dėl Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) priimtų sprendimų, kuriais buvo pritaikyta tiesioginių išmokų moduliacija ir už 2012 m. sumažintos papildomos nacionalinės tiesioginės išmokos, panaikinimo, įpareigojimo atlikti veiksmus ir žalos atlyginimo.
Pareiškėjai prašo teismo įpareigoti NMA jų atžvilgiu priimti sprendimus, patvirtinančius priklausančios tiesioginės paramos dydį, netaikant papildomų nacionalinių tiesioginių išmokų (PNTI) mažinimo. Ūkininkai taip pat prašo priteisti jiems iš Lietuvos valstybės negautas pajamas, t. y. tiesioginės paramos dalį, priklausančią pareiškėjams netaikant papildomų nacionalinių tiesioginių išmokų mažinimo. Pasak pareiškėjų, nepagrįstai pritaikius tiesioginių išmokų moduliaciją ir PNTI mažinimą, jiems buvo padaryta žala, kurią sudaro paramos, kuri turėtų būti išmokėta, ir paramos, kurią pareiškėjai faktiškai gavo, skirtumas.
Bylą pagal ūkininko B. J. ir Kretingalės žemės ūkio bendrovės skundą nagrinėjančiai teisėjų kolegijai kilo abejonių, ar Reglamento Nr. 73/2009 10 str. 1 d. ir 132 str. 2 d. paskutinės pastraipos pabaigos nuostatos bei jų pagrindu priimtas Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimas ir Europos Komisijos darbo dokumentas yra teisėti ir nėra pripažintini negaliojančiais, t. y. neprieštarauja Stojimo aktui ar Europos Sąjungos teisės principams ir yra priimti laikantis esminių procedūrinių reikalavimų.
Kadangi nacionaliniai aktai – Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymas, Nacionalinės mokėjimo agentūros sprendimai – yra priimti remiantis būtent nurodytų ES teisės aktų nuostatomis, todėl nacionalinių teisės aktų galiojimas ir aiškinimas tiesiogiai priklauso nuo Europos Sąjungos Teisingumo Teismo prejudicinio sprendimo dėl šių ES teisės aktų galiojimo ir aiškinimo. Tiek nacionalinių teisės aktų, tiek ES teisės aktų galiojimas turi tiesioginę reikšmę priimant šioje byloje teisingą sprendimą, nes remiantis šiais aktais pareiškėjams buvo sumažinta tiesioginė parama, kurią jie siekia prisiteisti.
Teismas sustabdė administracinės bylos nagrinėjimą, kol bus gautas Europos Sąjungos Teisingumo Teismo prejudicinis sprendimas arba procesas Europos Sąjungos Teisingumo Teisme bus užbaigtas kitu sprendimu.