TIESAI REIKIA TAVO PALAIKYMO PRISIDĖK
Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą

#VilniusLeaks: Edmundas Jakilaitis ir Remigijus Šimašius vienas kitam skelbia karą

Edmundas Jakilaitis ir Remigijus Šimašius įsivėlė į rimtą žodžių karą
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr. / Edmundas Jakilaitis ir Remigijus Šimašius įsivėlė į rimtą žodžių karą
Šaltinis: 15min
0
A A

Žurnalistas, LRT televizijos laidos „Dėmesio centre“ vedėjas Edmundas Jakilaitis kimba į atlapus naujajai Vilniaus valdžiai. Meras Remigijus Šimašius skolingas nelieka ir užsimena E.Jakilaitį skųsiąs prokurorams.

Konflikto centre – žlugusios avialinijos „Air Lituanica“. Trečiadienį E.Jakilaitis paviešino R.Šimašiaus, jo patarėjo Aleksandro Zubriakovo ir Vilniaus savivaldybės administracijos direktorės Almos Vaitkunskienės susirašinėjimą dėl „Air Lituanica“.

E.Jakilaitis informaciją pateikia porcijomis

„Šią savaitę FB skaitytojams taps visiškai aišku, kada priimtas sprendimas uždaryti oro linijas, kas sprendimą priėmė, koks šioje istorijoje Almos Vaitkunskienės, Arūno Šikštos, Prezidentūros ir Susisiekimo ministerijos vaidmuo.

Taip pat paaiškės, kad jau priėmus sprendimą oro bendrovę uždaryti buvo gaunami investuotojų pasiūlymai, į kuriuos NIEKAS neatsakė. Ketinu paskelbti ir komercinių pasiūlymų turinį. 

O dabar pirmas fragmentas – likus keturioms dienoms iki oficialaus pranešimo apie „Air Lituanica“ veiklos stabdymą Vilniaus merui rūpėjo tik komunikacija. Daugiau detalių rytoj“, – rašo E.Jakilaitis.

Vasara – toks metas – įvykių mažoka. Mano „Dėmesio centre“ atostogauja, todėl šią savaitę gerbiamus FB gyventojus ketinu...

Posted by Edmundas Jakilaitis on Wednesday, July 15, 2015

Netrukus žurnalistas į viešumą paleido antrą nutekinto susirašinėjimo dalį, kur Vilniaus valdžiai prikiša cinišus veiksmus „Air Lituanica“ atžvilgiu.

„Dar kelios Vilniaus miesto savivaldybės darbuotojų mintys jiems pačiais svarbiausiais – viešųjų ryšių klausimais – artėjant iš anksto suplanuotam AirLituanica uždarymui.

Originaliai skamba mero patarėjo patarimas merui: 
„Tik nereikia apsiimt keleivių gelbėtojo vaidmens, čia ne mūsų projektas...“

Šis susirašinėjimas vyksta praėjus jau dviems dienoms nuo priimto galutinio sprendimo stabdyti oro linijų veiklą ir likus dviems dienoms iki pranešimo visuomenei.

Pijaras valdo.

Tuoj bus daugiau...“ – toliau intriguoja E.Jakilaitis.

Dar kelios Vilniaus miesto savivaldybės darbuotojų mintys jiems pačiais svarbiausiais – viešųjų ryšių klausimais – artė...

Posted by Edmundas Jakilaitis on Wednesday, July 15, 2015

Ketvirtadienį ryte žurnalistas išleido ir trečiąją „kompromato“ dalį – estų kompanijos „Infortar AS“ pasiūlymą Vilniaus savivaldybei ir Susisiekimo ministerijai.

„Estijos investicinio fondo pasiūlymas dėl AirLituanica veiklos nauju pavidalu, bet išsaugant prekės ženklą, lietuviškas įgulas, plečiant skrydžių geografiją ir orlaivių parką. Man atrodo, kad tai yra kur kas geriau nei stabdyti veiklą ir iki tol išleistus mokesčių mokėtojų milijonus išmesti į balą“, – rašo E.Jakilaitis.

Tiesa, pasiūlymas į gelbėjimo planą nepanašus. Estai siūlo kurti naujas avialinijas, konstatuoja, kad „Air Lituanica“ nėra gyvybinga, o iš žlugusių avialinijų norėtų pasilikti nebent prekės ženklą.

R.Šimašius gėdina E.Jakilaitį

Vilniaus meras R.Šimašius skolingas neliko. Ypač jis įpyko dėl paviešinto jo, A.Vaitkunskienės ir A.Zubriakovo elektroninio susirašinėjimo.

„Mane perspėdavo, kad savivaldybės mailą kontroliuoja tie, kam gerų pokyčių savivaldybėje nereikia. Neklydo.

Gerai, kad neturiu ko slėpti.

Ir, o taip – didžioji nuodėmė – sprendimus planuojame, kaip žmonėms paaiškinti galvojame.

Kas dar gali būti mailuose – dalinamės sėkmėmis ir nesėkmėmis. Dar kokiam maile gal kokį vagį vagiu pavadinau...

Edmundai Jakilaiti, kaip jaučiatės?“ – rašo R.Šimašius.

Nėra ką ir pridurti...Nors padoriems žmonėms ir elementarių padorumo taisyklių turėtų pakakti.

Posted by Remigijus Šimašius on Wednesday, July 15, 2015

Netrukus meras atsikirto ir į E.Jakilaičio nutekintą estų pasiūlymą. Ir nepraleido progos įgelti savo oponentui.

„Tik viena detalė – neturiu visiškai ko slėpti. Tiesiog pridedu šiek tiek konteksto, kuris gal leis geriau susigaudyti kas prie ko.

Žurnalistams irgi atsakysiu į visus klausimus. Jei reikia, ir daugiau savo elektroninių laiškų nuleakinsiu“, – rašo R.Šimašius.

Svarsto galimybę kreiptis į prokurorus

Meras taip pat užsimena, kad dėl E.Jakilaičio paviešinto susirašinėjimo ketinama kreiptis į prokurorus. R.Šimašius veikiausiai sieks ikiteisminio tyrimo dėl neteisėto elektroninių duomenų perėmimo ir panaudojimo.

„Atsižvelgiant į tai, jei paviešinta informacija, kurią siuntė privatus subjektas, kuris prašė, kad jo laiškas būtų konfidencialus, vien gindami subjekto teises mes tikriausiai kreipsimės į prokuratūrą su prašymu ištirti, ar teisėtai buvo paimti ir kokiais būdais buvo paimti iš savivaldybės informacinės sistemos laiškai ir ar teisėtai buvo paviešinti“, – BNS sakė Vilniaus savivaldybės administracijos vadovė Alma Vaitkunskienė.

A.Vaitkunskienės teigimu, „būdas, kaip informacija pateikta, yra neteisėtas įsilaužimas į Vilniaus savivaldybės administracijos kompiuterius“. Anot jos, dėl skundų teisėsaugai bus galutinai apsispręsta „per artimiausias dvi dienas“.

R.Šimašius pateikė savo versiją, kaip buvo uždaryta „air Lituanica“

R.Šimašius po E.Jakilaičio paviešinto susirašinėjimo savo tinklaraštyje skubiai surašė savo versiją, kaip vyko „air Lituanica“ uždarymo procesas. Pateikiame R.Šimašiaus įrašą:

„Kaip suprantu, mano ir mano kolegų elektroninio pašto turinys ar jo dalis guli pas kažką kompiuteryje, yra detaliai analizuojamas, rankiojamos pikantiškos detalės, ir jos rengiamos paviešinimui. Tas mane nelabai jaudintų, nes slėpti neturiu ko. Tačiau žinau, kaip kartais bandoma sukurti istorijas ištraukiant kokią nekontekstinę detalę.

Kad jau buvo paskelbtas tokių detalių anonsas apie „Air Lituanicos“ istoriją, tai trumpai išguldysiu kontekstą – trumpą chronologiją. Juolab, kad šiandien galiu papasakoti kiek daugiau nei pavasarį, kuomet dalis informacijos buvo konfidenciali.

Padorumo dėlei pavardžių ir pavadinimų, kur galima, neminiu. Rašau iš atminties (memuarų tikslinimui ir iliustracijoms iš elektroninių laiškų tiesiog neturiu laiko), tad atsiprašau, jei pasitaikys nedideli netikslumai.

Kovo mėnuo

Jau po pirmo rinkimų turo jaučiau, kad tikriausia pavyks laimėti mero rinkimus, tad, be abejo, su kolegomis liberalais apsitarėme, kokie didžiausi iššūkiai laukia. Aiškiai identifikavome, kad „Air Lituanica“ – vienas iš jų, nes įmonės finansinė padėtis bloga, sprendimai ją finansuoti balansuoja ant teisėtumo ribos.

Jau išrinktas meru paskambinu dabar jau buvusiam merui ir sutariu, kad nepriiminės skubotų sprendimų dėl įmonės finansavimo, o leis man susipažinti su dokumentais. Jau kitą dieną nueinu į miesto Tarybą norėdamas padėkoti už darbą bei pasakyti, kad tikiuosi, jog jokių skubotų sprendimų Taryba nepriiminės („Air Lituanicos“ net neplanavau minėti trumpame pasisakyme). Žodžio negaunu, o išvakarėse duotą pasižadėjimą buvęs meras čia pat sulaužo.

Bendrovė gauna subsidiją, kurios, jos vadovų teigimu, turi užtekti pragyventi iki vasaros pabaigos.

Paaiškėja, kad bendrovė visą savo išgyvenimo ir plėtros strategiją grindžia tik savivaldybės dotacijomis. Plano B tiesiog niekad nebuvo…

Pradedu intensyviai susitikinėti su įmonės direktoriumi ir valdybos pirmininku, kurie rodo norą bendradarbiauti. Patikinu, kad nesiimsiu jokių žingsnių stabdyti jau paskirtą finansavimą, net žinant blogą savivaldybės finansinę padėtį.

Mano tikslas – padėti rasti investuotoją bendrovei. Puikiai suvokiu, kad valdžių kaitos metu turiu aiškiai parodyti savo poziciją. Labai aiškiai komunikuoju ir bendrovei, ir žiniasklaidai, kad padarysiu viską, kas įmanoma, kad investuotojas atsirastų, o jei nepavyks – buvusio veiklos modelio tęsti neketinu.

Paaiškėja, kad bendrovė visą savo išgyvenimo ir plėtros strategiją grindžia tik savivaldybės dotacijomis. Plano B tiesiog niekad nebuvo…

Paaiškėja, kad investuotojas yra kol kas tik hipotetinis. Jam bendrovė tiesiog nusiuntė laišką, kuriame siūloma perpirkti akcijas (beje, bendrovės pasiūlyme ir labai keista, sakyčiau, politinė nuostata – būtinai išsaugoti bendrovės pavadinimą). Tačiau jokio bent kiek įsipareigojančio (net įsipareigojančio tęsti procesą) atsakymo iš galimo investuotojo nėra. „Air Lituanica“ irgi gana pasyvi – nepanašu, kad net rimtai stengtųsi susitarti. Sutariame, kad ir aš, ir bendrovė aktyviai dirbsime, kad jei yra galimybė pritraukti investuotoją, kad ją išnaudotume.

Balandis

Paprašau išrinkto Tarybos nario Arūno Šikštos, kaip patyrusio panašiuose reikaluose, kad padėtų derantis su investuotoju. Jis intensyviai imasi darbo.

Skambinuosi su galimais investuotojais. Sutariu, kad Arūnas Šikšta aplankys investuotoją jo šalyje. Vizitas ir intensyvūs pokalbiai įvyksta.

Galimo investuotojo pagrindinis reikalavimas aiškus – reikia padengti visus sukauptus bendrovės nuostolius – keliolika milijonų eurų – ir tada įmonę galbūt būtų galima perimti už simbolinę kainą.

Galimo investuotojo pagrindinis reikalavimas aiškus – reikia padengti visus sukauptus bendrovės nuostolius – keliolika milijonų eurų – ir tada įmonę galbūt būtų galima perimti už simbolinę kainą.

Kalbu su visomis Lietuvos valdžios institucijomis dėl bendrovės tapimo nacionalinėmis, dėl sukauptų nuostolių padengimo. Atsakymai neigiami.

Susitikime su kolega Latvijos ministru Lietuvos susisiekimo ministras pradeda kalbėti apie Baltijos avialinijų steigimą. Nuo to Lietuvos centrinės valdžios institucijų nei veiksmai, nei požiūris nepasikeičia. Kalbos lieka tik gražiu pakalbėjimu.

Gegužė

Bendrovės vadovai informuoja, kad subsidijos, kuri turėjo užtikrinti skraidymą iki vasaros pabaigos, jau ištirpo.

Pakartoju savo nuostatą, kad nesiruošiu teikti siūlymo dėl papildomo bendrovės finansavimo, kai jokio lėšos biudžete nenumatytos, ir jų nėra, kaip ir nėra jokių prielaidų manyti, kad po kelių mėnesių kas nors pasikeis.

Įvyksta paskutiniai pasikalbėjimai su galimais investuotojais bei su Vyriausybe. Nieko naujo.

Padorumas nebūtų leidęs viešinti kompanijos pavadinimo ir jos laiškų. Bet jei jau atsirado, kam šie stabdžiai negalioja, tai pridedu kaip iliustraciją su esminiais mano pabrauktais punktais.

11698591_1002408186449888_1456511468898994334_n
Mano pavedimu bendrovė suintensyvina pasirengimą planui B – sklandžiam išėjimui iš rinkos taip, kad nenukentėtų keleiviai.

Su Savivaldybės administracijos pagalba pavyksta rasti tokį išėjimo laiką ir būdą, kad tai minimaliai paveiktų keleivių teises, ir su jais būtų galima atsiskaityti.

Panašu, kad bendrovė ilgą laiką politiniais sumetimais buvo finansuojama neteisėtai. Administracijos vadovė ir dėl šių epizodų kreipiasi į teisėsaugą.

Sutariame ir dėl komunikacijos bei visų veiksmų. Bendrovė komunikuoja su keleiviais ir užtikrina jų teisių įgyvendinimą. Aš komunikuoju politinę poziciją.

Aptartas planas sklandžiai įgyvendinamas. Esu už dėkingas bendrovės vadovybei ir darbuotojams.

Birželis

Paaiškėja vis naujų faktų apie buvusią bendrovės finansavimo schemą. Paaiškėjo, kad po bendrovės finansavimo priedanga „Start Vilnius“ vykdė ir elementarias aferas. Medžiaga atiduota teisėsaugai. Panašu, kad bendrovė ilgą laiką politiniais sumetimais buvo finansuojama neteisėtai. Administracijos vadovė ir dėl šių epizodų kreipiasi į teisėsaugą.

Mano išvados

Bendrovė tikrai puikiai veikia operaciniu lygiu, tačiau pats jos steigimas buvo avantiūra, kuri tik per stebuklą galėjo pasibaigti sėkme.

Patvirtinimai to, kas jau paskelbta ir turbūt dar bus paskelbta:

Taip, kalbėjau su galimais investuotojais.

Taip, kalbėjau su visomis Lietuvos valdžios institucijomis.

Taip, nesutikau, kad vilniečiai mokėtų bent keliolikos milijonų eurų sukauptų nuostolių padengimą, o vėliau ir vėl teiktų subsidijas bendrovei.

Taip, aptarinėjau komunikacijos planą.

Taip, skatinau bendrovės vadovus pagaliau rengtis ir planui B.

Taip, padėjau jiems rasti geriausius išėjimo sprendimus, kai jų teko ieškoti.

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie 15min