-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2017 10 22

Kodėl tik 4 proc. moterų jaučiasi gražios, o septynmetės jau laikosi dietos?

Reklama turi milžinišką galią formuojant mūsų savimonę ir savivertę. Iš reklamos žvelgiančios ilgakojės, dažnai dirbtinai pagražintos herojės lemia tai, kaip save suvokia ne tik suaugusios moterys, bet ir kokioje aplinkoje auga, kaip formuojasi mažos mergaitės. Ar ne reklamos formuojami standartai lemia, kad dietos laikosi jau net septynmetės, o tik keturi proc. moterų jaučiasi gražios?
Dieta ir svorio metimas
Dieta ir svorio metimas / „Shutterstock“ nuotr.

Žinomas psichologas, rašytojas ir televizijos laidų vedėjas Andrius Kaluginas sako, kad reklama taip ir konstruojama, jog būtų paveiki. Ji esą vienareikšmiškai daro įtaką, nes toks jos tikslas. „Klausimas čia dvejopas. Iš vienos pusės, visai yra gerai, kad reklamuojamas sveikas gyvenimo būdas, kad reklamuojama sveika mityba, sportavimas, priežiūra, kad žmonės atsirinktų, kaip atrodyti, kaip sveikai maitintis. Iš kitos pusės, blogis tai, kad žmonės nėra edukuoti, neturi aukšto sąmoningumo lygio ir ima perdėtai savimi rūpintis, pavyzdžiui, alinančiai sportuoti, laikytis sekinančių dietų, be ribų darytis grožio procedūras“, – teigia A.Kaluginas.

Turėtų būti pabrėžiamas individualumas

Grožio srityje, anot psichologo, negali būti universalių dalykų ir reklamoje tai turi būti pabrėžiama. „Reklamuojant kažkokią dietą, grožio procedūrą, reiktų pažymėti, kad tai yra individualu. Vienam žmogui tinka, kitam – ne“, – sako psichologas. Jis rekomenduotų prie visų preparatų ar procedūrų, susijusių su sveikata – maisto papildai, dieta, sportas, net meditacija – daryti prierašą, kad prieš taikant būtina pasikonsultuoti su tos srities specialistais: dietologais, sporto treneriais, psichologais, priklausomai nuo to, su kuo tas produktas ar procedūra susijusi.

Anot A.Kalugino, toli gražu ne visos moterys pradeda perdėtai taikyti tuos reklamose matytus grožio dalykus. Yra labai sąmoningų, brandžių asmenybių, kurios nekenkia sau. Tačiau yra ir tokių, kurios, paveiktos reklamos, fanatiškai ima sekti jų rekomendacijomis.

„Aš gana dažnai praktikoje susiduriu su tokiomis moterimis, pastaraisiais metais matau tendenciją, kad ir vyrų tokių yra, heteroseksualių. Tenka su tuo nemažai dirbti. Būna labai prastos pasekmės, išsivysto psichiniai sutrikimai, ar tai anoreksija, ar tai visokios kitokios ligos. Dažniausiai tai susiję su savivertės klausimu, tai dažniausiai labai žemos savivertės žmonės“, – sako A.Kaluginas.

Kita dalis ateinančių pas psichologą moterų – desperatiškai taikančių visas alinančias procedūras, nes tiesiog nori įtikti partneriui. „Nors dažnai tas noras būna net nepagrįstas. Viena mano klientė sako, kad jai atrodo, jog jos vyrui patinka labai lieknos moterys. O aš tada klausiu, iš kur ji žino apie tai. Ji sako, kad jai taip atrodo. Tai patariu pasikalbėti su juo tiesiai šviesiai, išsiaiškinti ir tada tęsti terapiją“, – teigia psichologas.

Anot jo, kitą kartą tokia klientė ateina, jam padėkoja, nes išsiaiškina, kad vyrui patinka kokia yra ir kad jam apskritai patinka apkūnesnės moterys. „Dažnai moterys prisisvaigsta dėl savo antrųjų pusių: ima kūdintis ir pan. Ateina į terapiją nusivylusios, depresiškos, labai daug nerimo sutrikimų yra, būna kliedesiai, pvz. Tikrai gali labai prastos pasekmės būti“, – perspėja A.Kaluginas.

Valgymo sutrikimai kankina ir berniukus

Pasak Vaikų ir paauglių krizių intervencijos skyriaus vedėjos gydytojos Jolantos Trinkūnienės, deja, bet ir mažos mergaitės tampa reklamos aukomis. „Dėl to formuojasi „kreivas“ savo kūno suvokimas. Mergaitės ima laikytis įvairių dietų, net nesusimąstydamos, kokia tai žala gali būti bręstančiam organizmui“, – teigia J.Trinkūnienė.

O vaikas, laikydamasis įvairių dietų, ribodamas tam tikrus produktus, stengdamasis bet kokia kaina numesti svorį, pradeda ir prasčiau mokytis, tampa irzlesnis, o kartais tai priveda netgi ir prie savižudiškų minčių, – perspėja gydytoja.

Ji atkreipia dėmesį į įvairius gražuolių-misių konkursus, kurie jau esą skverbiasi net į vaikų darželius. Anot gydytojos, jau keturmetė–penkiametė nori „sverti mažiau“, bijo „būti stora“. „O kur dar mūsų žaislai: barbės viena už kitą lieknesnės??! Taigi, pacientų, turinčių valgymo sutrikimų, tikrai nemažėja...“ – tvirtina Vaikų ir paauglių krizių intervencijos skyriaus vedėja. Ir valgymo sutrikimai kankina ne tik mergaites, bet jau vis dažniau pasitaiko ir berniukų.

„O vaikas, laikydamasis įvairių dietų, ribodamas tam tikrus produktus, stengdamasis bet kokia kaina numesti svorį, pradeda ir prasčiau mokytis, tampa irzlesnis, o kartais tai priveda netgi ir prie savižudiškų minčių“, – perspėja gydytoja.

Taigi pastebėjus, kad vaikas tampa reklamos auka, pradeda atsisakyti tam tikrų produktų, skaičiuoja kalorijas, vengia sėsti prie bendro vakarienės stalo, reiktų rimtai susimąstyti ir pasikonsultuoti su gydytoju – vaikų ir paauglių psichiatru, psichologu, mitybos specialistu. „Laiku suteikta pagalba padės išvengti „Osvencimo gražuolių“, – apibendrina ji.

Svarbu laiku pastebėti

Gydytoja dietologė Edita Saukaitytė-Butvilė sako, kad jaunoms mergaitėms ir paauglėms itin svarbu jų aplinkos, klasės draugų, garbinamų atlikėjų pavyzdys. „Tenka konsultuoti mergaites, kurios pradeda laikytis ribojančių dietų ar atsisako tam tikrų maisto produktų, nes taip patarė klasės draugė ar perskaitė interviu su mėgstamu atlikėju. Dažnai tai prasideda mėsos, po to ir kitų produktų atsisakymu, valgymų retinimu, išgeriamų skysčių kiekio didinimu. Jei tokie pokyčiai šeimoje nėra pastebimi ir į juos nereaguojama laiku, didėja valgymo sutrikimų išsivystymo rizika“, – įspėja dietologė.

Didelė atsakomybė tokių susirgimų prevencijai esą tenka tėvams, žiniasklaidai ir reklamai. Tėvai nuo mažens su vaikais, anot specialistės, turėtų kalbėtis apie maistą, kūno pokyčius augant ir bręstant, o svarbiausia – nesmerkti vaiko ir jo nekaltinti, kad per daug ar netinkamai valgo, o rodyti teisingą pavyzdį ir kalbėtis, aiškinti, prireikus nuvesti konsultacijai pas specialistus.

„Reklamose ir žiniasklaidoje ryškus itin liekno kūno kultas, o tai jaunoms mergaitėms formuoja neteisingą suvokimą, programuoja norą ir siekiamybę pačioms taip atrodyti. Tad reklama ir žiniasklaida turėtų labai atsakingai ir apgalvotai skelbti informaciją, o ne siekiant vien dėmesio ir naudos. Vis dažniau net visiškai sveiko kūno svorio ir sudėjimo asmenys save laiko per storais, nes būtent šiose informacijos priemonėse mato labai lieknus asmenis ir save lygina su jais“, – teigia gydytoja dietologė Edita Saukaitytė-Butvilė.

Vieno tyrimo metu buvo apklaustos 6252 neseniai pagimdžiusios moterys. 67 proc. jų nurodė, kad yra nepatenkintos svoriu, o 60 proc. apklaustųjų teigė, kad žiniasklaidoje aprašomos ir rodomos žymių aktorių, atlikėjų ir pan. istorijos, kaip jos greitai atgavo iki nėštumo buvusias kūno formas, publikuojamos nuotraukos gerokai didina spaudimą greitai netekti nėštumo metu priaugto svorio, o jei to nepavyksta padaryti – didėja nepasitikėjimas savimi, atsiranda savikalta. „Kodėl man to nepavyksta padaryti, o kitos gali? Tačiau dažnai nesusimąstoma, kad tai lemia daugybė fiziologinių, socialinių ir aplinkos veiksnių“, – apibendrina dietologė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius