Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2012 12 10

Kol vežėjai su muitininkais bando nuspręsti, kas kaltas dėl kilometrinių eilių pasienyje, vilkikų vairuotojai sprendžia kryžiažodžius

„Vis kasdienybę paįvairinot. Dar 15 minučių prastūmėm“, – kalbėdami su žurnalistais šypsosi antrą parą ties Medininkų pasienio punktu savo vilkikų kabinose laiką leidžiantys sunkiasvorių vairuotojai. Šimtai vilkikų, besirikiuojančių pasienyje su Baltarusija, jau ištįso į dešimties kilometrų eilę.
Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.
Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje. / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.

„Tualetų nėra, lauke minusinė temperatūra, degalai baigiasi“, – paklausti, kaip sekasi, pasakoja eilėje stovinčių vilkikų vairuotojai.

Laiką savo automobilių kabinose leidžiantys vyrai akivaizdžiai nuobodžiauja. Kas verda arbatą, kas pasistatęs staliuką greta automobilio užkandžiauja, kas sprendžia kryžiažodžius, kas maigo kompiuterio klaviatūrą.

Vyrai sako, kad anksčiau kirsti sieną jiems užtrukdavo parą. Dabar stodami į eilės galą, jie nusiteikia trim paroms. Žinoma, tai vilkikų vairuotojų nedžiugina, tačiau sveiko humoro jausmo jie nepraranda ir greta sunkiasvorių eilės pasirodžius žurnalistams vis bando juokauti.

Eilės pasienyje su Baltarusija augti pradėjo praėjusią savaitę. Viešoje erdvėje pasirodė svarstymų, kad tai gali būti susiję su praėjusios savaitės įvykiu, kai įtarus korupcija Medininkų poste buvo sulaikyta apie 30 muitinės pareigūnų. Esą, sulaikius muitininkus, nebeliko kam dirbti.

Tačiau Muitinės departamentas teigia, kad eilės pasienyje prieš Kalėdas atsiranda kiekvienais metais ir tvirtina, kad teiginiai, jog šimtai vilkikų sustojo tik dėl sulaikytų muitininkų, yra ne visai tikslūs.

Pasienyje įstrigo tūkstančiai vilkikų

Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ atstovas spaudai Gytis Vincevičius sako, kad vien Medininkuose savo eilės kirsti sieną į vieną arba į kitą pusę laukia virš tūkstančio vilkikų

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.

„Problemos nuo trečiadienio, kai leidimo įvažiuoti į Lietuvą laukė 400 vilkikų, padvigubėjo. Dabar Baltarusijos pusėje stovi 700 vilkikų. Apie 345 vilkikai laukia savo eilės išvažiuoti iš Lietuvos. Ir tai – vien tik Medininkų poste. Kalbant apie kitus postus, situacija ir ten yra sudėtinga. Vien Lavoriškėse laukia 520 vilkikų. Jiems įvažiavimo į Lietuvą gali tekti palaukti ne parą ir ne dvi. Dar 200 vilkikų Lavoriškėse laukia eilės išvažiuoti iš Lietuvos. Tai iš tiesų – milžiniškos eilės“, – sako G.Vincevičius.

Pasak vežėjų atstovo, pridėjus Šalčininkų ir Raigardo pasienio punktuose laukiančius vilkikus, stovinčius sunkiasvorius tektų skaičiuoti tūkstančiais. G.Vincevičius sako, kad eilės ilgį įsivaizduoti vien matant vilkikų skaičių gali būti gana sudėtinga. Todėl jis patikslina, kad 700 vilkikų – tai maždaug 25 kilometrų eilė.

„Šios eilės neištirps nei per valandą, nei per dieną. Mes bandome analizuoti eilių priežastis, kalbėjome su muitininkais. Pirmą priežastį galima įvardinti taip – padidėjęs vilkikais gabenamų krovinių srautas. Bet iš tiesų reikia įvertinti ir nepakankamą muitininkų skaičių. Pamainos dar nėra iki galo suformuotos. Šeštadienį buvo sakoma, kad vietoje 21 muitininko Medininkuose dirba, jei neklystu, 17. Matyt, šios priežastys ir susidėjo“, – svarsto „Linavos“ atstovas.

„Linavos“ atstovas sako, kad problemą iš dalies lemia ir tai, kad Medininkų punkte, vežėjų manymu, yra per mažai kompiuterizuotų muitininkų darbo vietų. Apie tai esą jau buvo kalbama ir anksčiau.

„Pavyzdžiui, baltarusiai pernai prieš šventes, kai buvo kilę panašių problemų, trumpino apžiūros laiką. Tai buvo vienas iš problemos sprendimo būdų. Matyt, reikėtų ir kažkokių netradicinių būdų sprendžiant šią situaciją. Didesnis pareigūnų skaičius ir greitesnis jų darbas šiek tiek galėtų sumažinti eiles“, – svarstė G.Vincevičius.

Stovėdami patiria finansinių nuostolių

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.

„Linavos“ atstovas sako, kad projektinis Medininkų pasienio punkto pralaidumas – 25 vilkikai per valandą. Nesunku paskaičiuoti, kiek laiko teks laukti Baltarusijos pusėje ties Medininkais stovinčio vilkiko vairuotojui, kad jis galėtų įvažiuoti į Lietuvą (prognozuojamas laukimo laikas išvažiuojantiems iš Lietuvos pirmadienį prieš pietus buvo 34 val.). Todėl vežėjų asociacija savo nariams siūlo rinktis kitus maršrutus, kad jų vilkikai galėtų grįžti į Lietuvą. Siūloma važiuoti per Latviją. Į Vakarų Europą siūlomą važiuoti aplenkiant Lietuvą, iš Baltarusijos – tiesiai į Lenkiją.

Vilkikams stovint pasienyje, vairuotojams kyla problemos su darbo ir poilsio režimų derinimu. Juk vilkikui pajudėjus, tachografas fiksuoja, kad buvo važiuota. Po aštuonių valandų vairavimo, vairuotojas privalo ilsėtis.

„Linavos“ atstovas sako, kad vilkikų stovėjimą eilėse pasienyje galima paversti ir vežėjų patiriamų finansinių nuostolių išraiška. Pasak G.Vincevičiaus vienos dienos prastova vežėjui gali kainuoti 150–200 eurų. Nesunku paskaičiuoti, kad eilėse įstrigus vilkikams, vežėjai per mėnesį praranda iki vienos savaitės darbo. Vežėjai sako, kad tai smarkiai mažina jų konkurencingumą. Todėl jie siūlo tuštiems į Lietuvą grįžtantiems vilkikams leisti važiuoti pro Šumsko, Adutiškio ir Tverečiaus pasienio punktus, pro kuriuos vilkikai šiuo metu nėra praleidžiami.

„O baltarusiai juos pro šiuos punktus praleis? Juk šis sprendimas priklauso ne tik nuo Lietuvos pusės“, – išgirdęs vežėjų siūlymą replikuoja Valstybės sienos apsaugos tarnybos atstovas Rokas Pukinskas.

Muitinė: darome viską, ką galime

Muitinės departamento atstovė spaudai Gintarė Vitkauskaitė sakė, kad vilkikų srautas prieš Kalėdas kasmet išauga.

Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Eilė ties Medininkais Lietuvos pusėje.

„Šiandien (pirmadienį), aišku, posto darbą šiek tiek apsunkina gausus sniegas, nors bandoma jį valyti. Mes ėmėmės visų priemonių, kad Medininkuose netrūktų pareigūnų. Dabar ten dirba pareigūnai iš visų Vilniaus teritorinės muitinės postų – Lavoriškių, Šalčininkų. Taip pat dirba mobiliosios grupės, dirba pareigūnai iš Kauno ir net Klaipėdos teritorinių muitinių. Darome viską, ką galime, kad tos eilės tirptų“, – sakė muitinės atstovė.

G.Vitkauskaitė pabrėžia, kad neteisinga dėl eilių kaltinti vien praėjusios savaitės įvykį, kai įtarus korupcija buvo sulaikyta apie 30 Medininkų muitininkų. Nors taip pat ji pripažįsta, kad eilės praėjusią savaitę galėjo šiek tiek pailgėti muitininkams diegiant naujas informacines sistemas.

„Automobilių pralaidumas šiuo metu užtikrinamas. Numatyta, kad per valandą iš Lietuvos pusės pro Medininkų muitinę turi pravažiuoti 25 automobiliai, o į Lietuvą – 21. Galiu pasakyti, kad vien praėjusią parą per valandą būdavo praleidžiami ir 25, ir 21, ir 26 automobiliai iš Lietuvos. Į Lietuvą irgi kartais būdavo viršijamas numatytas pralaidumas. Buvo net 26 automobiliai per valandą. Pralaidumą tikrai užtikriname“, – garantuoja muitinės atstovė.

Pasak G.Vitkauskaitės, automobilių pralaidumas užtikrinamas ir kituose postuose.

„Mes kiekvienais metais prieš Kalėdas ir prieš Velykas kalbame tą patį. Tai yra sezoniškumas. Pažiūrėkite, kas savaitgaliais vyksta tarp Austrijos ir Vokietijos, kur sienų iš viso nėra. Slidinėti važiuojantys žmonės ten visus kelius užkiša, lengvieji automobiliai stovi penkiomis eilėmis. O sienos juk ten nėra! Taip ir čia – prieš Kalėdas visi stengiasi susivežti prekes. Juk būna laikotarpių, kai eilių nebūna. Pamatysite – sausio pradžioje pasienis bus apmiręs“, – sako G.Vitkauskaitė.

Ji sako, kad milžiniškose eilėse stovi tik vilkikai. Lengvųjų automobilių eilių pasienyje nėra.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius