Dabar populiaru
Publikuota: 2018 rugpjūčio 29d. 15:04

Kremliaus propagandos aparato viduje: prorusiškiems portalams Baltijos šalyse – dideli pinigai ir instrukcijos iš Maskvos

„Baltnews“ vadovai Estijoje ir Lietuvoje A.Kornilovas (kairėje) ir A.Ivanovas buvo finansuojami su Kremliumi susijusių struktūrų 15min tyrimas
Donato Gvildžio / 15min iliustracija / „Baltnews“ vadovai Estijoje ir Lietuvoje A.Kornilovas (kairėje) ir A.Ivanovas buvo finansuojami su Kremliumi susijusių struktūrų

Su Kremliumi glaudžiai susijusios struktūros tiesiogiai finansavo ir dalijo nurodymus Baltijos šalyse veikusiam neva nepriklausomam portalų tinklui „Baltnews“. Pranešimai ir temos derintos su Maskva, o neva nepriklausomas portalų tinklas nesikratė ir tokių dalykų kaip „trolių“ komentarų ar netikrų lankytojų pirkimas. Vien Lietuvoje su šia schema susijusi organizacija gavo apie pusę milijono eurų.

Tarptautinis tyrimas, kurį 15min atliko kartu su JAV naujienų portalu „Buzzfeed“, Latvijos žurnalistinių tyrimų centru „Re:Baltica“ bei Estijos leidiniu „Postimees“, leidžia pažvelgti į Rusijos propagandos aparatą iš labai arti. Tiksliau – iš vidaus.

„Buzzfeed“ pavyko gauti susirašinėjimą, kuriuo buvo koordinuojama „Baltnews“ veikla Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje. Portalų tinklui, kurio pareiškimus apie nepriklausomumą jau seniai sklaido trijų Baltijos valstybių žvalgybos, buvo duodami aiškūs nurodymai, kokias temas vystyti ir piršti savo auditorijai. Pirmiausiai – rusakalbiams Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.

„Buzzfeed“ skelbiamą tyrimą (anglų k.) skaitykite čia.

Trijose valstybėse dirbusių žurnalistų surinkti duomenys taip pat atskleidžia pinigų kanalus, kuriais Rusijos struktūros į Baltijos šalis atplukdė įspūdingas pinigų sumas. Lietuvos atveju – šimtai tūkstančių eurų plaukė už „interneto vartų paslaugas“. Tokios vertės paslaugas teikti pajėgė Žirmūnų daugiabutyje registruota įstaiga.

„Nepriklausomus“ portalus paleido po Krymo užgrobimo

„Baltnews“ tinklas Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje startavo 2014 m. rudenį – tuoj po Krymo aneksijos.

Estiškosios „Baltnews“ versijos vadovu tapo vienai iš Estijos rusus vienijančių organizacijų vadovavęs Aleksandras Kornilovas. Jis Delfi.lt tuo metu teigė, kad portalas neturės politinio prieskonio. Tiesa pasirodė esanti kitokia. Žurnalistų gauti duomenys rodo, kad „Baltnews“ buvo maitinama neaiškios kilmės pinigais iš užsienyje registruotų įmonių. Temomis portalų tinklą maitino su valstybine naujienų agentūra „Rossiya Segodnya“ ir propagandos kanalu „Sputnik“ susijęs asmuo.

„Sania, atsakyk prašau“, – A.Kornilovui 2015 m. birželį per „Skype“ rašė Aleksandras Sviazinas, kuris kaip autorius nurodomas ne vienoje „Sputnik“ publikacijoje. Sulaukęs A.Kornilovo atsakymo, jis perėjo prie nurodymų: „Kasdien turite pranešinėti apie tris iš penkių temų, kurias mes pasiūlysime“.

Į nurodymą A.Kornilovas atsakė vienu žodžiu: „понятно“ („aišku“ – rus.).

Žurnalistų gautas A.Kornilovo ir A.Sviazino susirašinėjimas truko apie dvejus metus. Per tą laiką jie apsikeitė tūkstančiais žinučių, nuolat aptarinėjant „Baltnews“ turinį.

Žurnalistams pavyko susisiekti su A.Sviazinu. Jis neigė turįs ryšių su „Baltnews“ ar „Sputnik“. Į prašymą pakomentuoti „Skype“ susirašinėjimo kopiją jis neatsakė. Buvęs „Baltnews“ vadovas Estijoje A.Kornilovas atsisakė teikti komentarus.

Šio tyrimo eigoje surinkti duomenys rodo, kad „Baltnews“ veikla buvo finansuojama ir koordinuojama „Rossiya Segodnya“. Pinigai į trijose Baltijos šalyse sukurtą portalų tinklą tekėjo per užsienio įmones, įsteigtas ne Rusijoje, o kitose šalyse. Nurodymai portalams buvo dalijami per „Skype“, o portalai pranešdavo, kokias publikacijas išleido. Be to, portalai mėgino dirbtinai didinti savo oficialias auditorijas ir samdyti vadinamuosius „trolių fabrikus“ komentarų skaičiaus auginimui.

15min nuotr./Baltnews.lt
15min nuotr./Baltnews.lt

Pusė milijono – į Žirmūnų daugiabutį

„Buzzfeed“, „Re:Baltica“ ir „Postimees“ surinkta informacija rodo, kad „Baltnews“ finansavime kertinis vaidmuo teko Kipre registruotai bendrovei „Barsolina Ventures“. Būtent per ją buvo finansuojama Estijoje veikusi A.Kornilovo nevyriausybinė organizacija „Altmedia“. Žurnalistams pavyko rasti šios įmonės pėdsakų latviškame „Baltnews“ variante, o Lietuvoje 15min pavyko aptikti solidžią sumą pinigų, atkeliavusią būtent iš šios įmonės.

Sostinės Žirmūnų mikrorajone stovinčiame dvylikaaukštyje registruota VšĮ „Eurasian Media Laboratory“. Jos steigėjas – iki šių metų vasaros „Baltnews“ Lietuvoje vadovavęs Anatolijus Ivanovas. Šios įstaigos dokumentuose nefigūruoja „Baltnews“ pavadinimas, tačiau ten netrūksta užuominų apie naujienų sklaidą lietuvių ir rusų kalbomis bei kitų skiriamųjų bruožų, kurie sutampa su „Baltnews“ veiklos pobūdžiu.

Ten radome ir pavadinimą, kurį Estijos bei Latvijos žurnalistai rado savo šalyse, struktūrose, susijusiose su „Baltnews“. Kipro įmonė „Barsolina Ventures“ mažiausiai trejus metus pumpavo pinigus į A.Ivanovui priklausančią viešąją įstaigą Lietuvoje. Oficiali mokėjimų paskirtis – „interneto vartų paslaugos“.

2015-2017 m. periodu į Vilniuje registruotą „Eurasian Media Laboratory“ iš Kipro atkeliavo apie pusė milijono eurų. Anot įstaigos Registrų centrui pateiktų dokumentų, didelė dalis šios sumos teko pačiam A.Ivanovui. Darbo užmokesčio ir komandiruočių išlaidų forma A.Ivanovas per trejus metus gavo daugiau nei 139 tūkst. eurų. Vidutiniškai – po 3,87 tūkst. eurų per mėnesį. Suprantama, iki mokesčių.

15min susisiekus su A.Ivanovu, buvęs „Baltnews“ vadovas Lietuvoje netryško noru kalbėti, bet iškart pasiūlė pasidomėti istorija, susijusia su partizanų vadu Adolfu Ramanausku-Vanagu. Tolesnių komentarų jis teikti nenorėjo. „Atleiskite, aš labai užsiėmęs. Pas mane žmonės“, – rusų kalba vykusiame pokalbyje sakė A.Ivanovas.

Фото "ЛК"./Anatolijus Ivanovas
Фото "ЛК"./Anatolijus Ivanovas

Išgirdęs klausimus apie Kiprą ir pinigus iš „Barsolina Ventures“, pašnekovas nieko neatsakė – girdėjosi tik tyla.

Antrąsyk paskambinus A.Ivanovui, pokalbis buvo panašus.

„Jaunuoli, jūs manęs turbūt negirdėjote. Aš užsiėmęs, pas mane žmonės kabinete. Galite manęs klausti ko norite“, – pareiškė jis.

Tada A.Ivanovas nutarė pokalbį tęsti jau ne rusiškai, o lietuviškai: “Jeigu jūs nesuprantate rusiškai, aš lietuviškai pasakysiu. Aš užimtas, pas mane kabinete sėdi žmonės. Ir aš nenoriu gadinti savo laiką ir, pasakysim taip, prarasti atlyginimą. Suprantate?“

Tiksliai paklaustas apie pusę milijono eurų iš Kipro įmonės ir šių pinigų ryšį su „Baltnews“, A.Ivanovas tik garsiai atsiduso ir į tolesnius bandymus tęsti pokalbį tiesiog nereagavo.

Tarp taikinių – prezidentės dalyvavimas „Laisvės piknike“

Susirašinėjimuose tarp „Baltnews“ vadovo Estijoje A.Kornilovo ir „Sputnik“ atstovo A.Sviazino matyti, kad portalams buvo duodami nurodymai informuoti apie savo šalyse numatomus įvykius. Bet tuo neapsiribota.

„Scanpix“/„RIA Novosti“ nuotr./„Sputnik“
„Scanpix“/„RIA Novosti“ nuotr./„Sputnik“

A.Sviazino nurodymu, estiškoje „Baltnews“ versijoje publikuotas straipsnis apie apklausą, kuri esą rodo, kad dauguma Europos Sąjungos gyventojų pasisako už didesnį bendrijos nepriklausomumą nuo JAV. Pora valandų vėliau analogiška informacija pasirodė ir lietuviškoje portalo versijoje.

A.Sviazinas taip pat siuntė temas, kurias siūloma nušviesti per „Baltnews“. Prie kai kurių temų mirgėjo žodis „обязательно“ („būtinai“ – rus.). Šios „būtinos“ temos dažnai būdavo susijusios su įtampa tarp Europos Sąjungos šalių, JAV vidaus problemas, o taip pat – Rytų Ukrainoje vykstantis karinis konfliktas tarp vyriausybės pajėgų ir Rusijos remiamų separatistų.

Medžiagoje esama ir konkrečių instrukcijų, kokius Lietuvos politinio gyvenimo aspektus turėtų nušviesti lietuviškoji „Baltnews“ versija. Pavyzdžiui, 2016 m. gegužę siųstame pranešime A.Sviazinas nurodė aprašyti prezidentės Dalios Grybauskaitės dalyvavimą Andriaus Tapino organizuojamame „Laisvės piknike“. Esą reikia ekspertų komentarų, įvertinant, kodėl šis renginys organizuojamas ir kokie jo tikslai.

Jei lietuviškoji „Baltnews“ versija instrukcijų laikėsi – tai tik iš dalies. Straipsnis apie prezidentės dalyvavimą „Laisvės piknike“ pasirodė 2016 m. gegužės 25 d., bet be jokių ekspertų komentarų.

Tiesa, metais vėliau publikacija apie 2017-ųjų „Laisvės pikniką“ buvo jau kitokia. Renginys išvadintas „proprezidentiniu“, kritikuotos „Laisvės piknike“ vykusios diskusijos apie Rusiją. Analogiška publikacija, tik diena vėliau, pasirodė ir latviškoje „Baltnews“ versijoje.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Prezidentė „Laisvės piknike“
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Prezidentė „Laisvės piknike“

Bandė klastoti lankomumo duomenis?

Žurnalistų gauti duomenys rodo, kad „Baltnews“ Estijoje galimai ieškojo būdų, kaip dirbtinai padidinti portalo lankomumą.

A.Kornilovo kolega Aleksandras Dorofejevas kreipėsi į Rusijos įmonę, teikiančią tokias paslaugas. Žurnalistų gautoje medžiagoje matyti, kad buvo svarstoma „Baltnews“ estiškos versijos lankomumą didinti iš pradžių išbandant mechanizmą su 2 tūkst. puslapių peržiūrų, bet diskutuota ir apie galimybę nusipirkti iki 100 tūkst. peržiūrų.

Beje, tokio pobūdžio paslaugos kainuoja juokingas sumas. Susirašinėjime nurodyta, kad milijoną puslapių peržiūrų galima įsigyti už maždaug 150 eurų.

Netikrais lankytojais neapsiribota. JAV portalo „Buzzfeed“ gauti duomenys atskleidžia, kad buvo perkami ir komentarai prie konkrečių straipsnių – tokias paslaugas teikė vienas iš daugelio pogrindyje veikiančių „trolių fabrikų“, o nupirkti komentarai buvo testuojami kitame portale – Baltija.eu.

Estijoje „Baltnews“ veidas įkliuvo dėl mokesčių

Didžioji dalis šios medžiagos žurnalistams prieinama tapo dėl Estijoje vykusio tyrimo, kai „Baltnews“ veidu Baltijos šalyse ilgą laiką buvęs A.Kornilovas atsidūrė teisėsaugos akiratyje dėl galimo mokesčių vengimo.

Sander Ilvest / „Postimees“ nuotr./Aleksandras Kornilovas teisme
Sander Ilvest / „Postimees“ nuotr./Aleksandras Kornilovas teisme

Apkaltinamojo nuosprendžio A.Kornilovas išvengė, tačiau su „Baltnews“ susijusi jo įstaiga „Altmedia“, kaip juridinis asmuo, buvo pripažinta kalta dėl šių nusižengimų.

Šį tyrimą atlikę žurnalistai susisiekė su veikiančiais asmenimis tiek Estijoje, tiek Lietuvoje. Latviškojo „Baltnews“ redakcija nurodė, kad klausimai turėtų būti užduoti „Rossiya Segodnya“ spaudos tarnybai. Tai ir buvo padaryta, tačiau jokių atsakymų Rusijos valstybinė agentūra nepateikė.

Žvalgyba grėsmes matė nuo pirmos dienos

Lietuvos žvalgyba „Baltnews“ veiklą kaip galimą Kremliaus propagandos įrankį vertina jau seniai. Pirmi galimi ryšiai tarp „Rossiya Segodnya“, „Sputnik“ ir „Baltnews“ įvardinti Valstybės saugumo departamento (VSD) ir Antrojo operatyvinių tarnybų departamento (AOTD) ataskaitoje už 2014 metus.

Metais vėliau pateikta detalesnė analizė:

„Lietuvos informaciniam saugumui pavojingi agentūros „Rossiya Segodnya“ planai įteisinti Lietuvoje propagandinį multimedijos projektą „Sputnik“, kurį siekiama tiesiogiai įgyvendinti per Anatolijaus Ivanovo vadovaujamą portalą „baltnews.lt“. (...) Portalo „baltnews.lt“ veikla finansuojama neskaidriai, pasitelkus tarpines įmones, jis registruotas ne Lietuvoje ir ne Rusijoje.“

Tiesa, kokios „tarpinės įmonės“ finansuoja A.Ivanovo vadovaujamos organizacijos veiklą, žvalgyba nenurodė.

2016 metų ataskaitoje VSD ir AOTD jau įvardija ir konkrečias informacines atakas bei „Baltnews“ veiklos derinimą su Maskva.

„Portalas vykdė informacines atakas prieš Lietuvą, išnaudodamas visuomenei jautrias temas: holokaustą, pabėgėlius, terorizmą, skatino etninę priešpriešą. Portalas siekė pritraukti ne tik rusakalbę auditoriją – vykdė specialų projektą lietuvių kalba, planuoja skiltį apie Lietuvos Seimo aktualijas. Portalo vadovas, Rusijos pilietis Anatolijus Ivanovas finansavimo ir „baltnews.lt“ veiklos klausimus aktyviai derino su Maskva, jis ten reguliariai lankosi“, – teigiama dokumente.

VSD ir AOTD vertinimu, pastaruoju metu „Sputnik“ ir „Baltnews“ taikosi į Lietuvos lenkus.

„Rusijos informacinę politiką Lietuvoje vykdo jos finansuojami interneto portalai sputniknews.lt ir baltnews.lt, kurie siekia plėsti Rusijos įtaką Lietuvos informacinėje erdvėje, skleisti antivakarietiškas nuotaikas, formuoti Kremliui palankią viešąją nuomonę. 2017 m. Rusijos informacinės politikos strategų nurodymu šios propagandinės žiniasklaidos priemonės pradėjo skelbti daugiau straipsnių Lietuvos lenkų padėties ir Vilniaus krašto tematika. Tokiu būdu buvo siekiama kurti etninę priešpriešą ir pabloginti Lietuvos bei Lenkijos santykius“, – teigiama grėsmių saugumui ataskaitoje už 2017 metus.

Apie tyrimą

Tyrimui panaudota A.Kornilovo atžvilgiu Estijos tarnybų vykdyto tyrimo medžiaga, kurią žurnalistai gavo pateikdami oficialius prašymus valstybės insitucijoms. Tyrime taip pat remtasi įmonių bei organizacijų dokumentais, gautais iš Baltijos šalių juridinių asmenų registrų, bei viešai prieinama žvalgybos tarnybų informacija apie Rusijos propagandos aparatą Baltijos šalyse. Taip pat kalbinti pagrindiniai šios istorijos veikėjai. Dalis jų komentarų nepateikė arba atsisakė tai padaryti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Strasbūro atakos įtariamasis buvo stebimųjų sąraše: ką reiškia kategorija „S“?

Pasaulis kišenėje

Staiginės kaime – paaiškinimas, kodėl Berlyne yra Tauragės gatvė

Aktualu

Vladimiras Putinas supranta, kad repo muzikos neuždraus, todėl nori ją kontroliuoti

Sportas

Nelaimė Vokietijoje – po rungtynių stadione mirė Štutgarto kapitono tėvas

Gyvenimas

Dvidešimt metų neįgaliojo vežimėlyje sėdintis Andrejus: „Ribos yra mūsų galvose“

„Vieni vartai“: nacionalinio stadiono cirkas, A lygos gelbėjimo planas ir Čempionų lyga

Aktualu

Kaune – mūšis dėl požeminių konteinerių vietos: gyventojai iškvietė net policiją

Gyvenimas

Išgirdusi Parkinsono ligos diagnozę, moteris atrado antrą kvėpavimą: žmonės dažnai mūsų nesupranta

Gyvenimas

Vaistų neprireiks: 3 maisto produktai, kurie numalšins skausmą

Aktualu

Lietuvis narkotikų prekeivis prisidengė dviem nepilnametėm mergaitėm

Vardai

Saulius Prūsaitis surengė finalinį „39“ šou – publika jį vadina metų koncertu

Aktualu

Paulius Jurkevičius: Dovanų skonis. Turtuoliams, vidutiniokams, taupiems

Vardai

54 kilogramus numetusi R.Antonovienė nepaliauja stebinti: pakeitė šukuoseną ir pasiputlino lūpas

Mokslas.IT

Ar apsimoka pirkti naujausią telefono modelį? Atsakymas jus nustebins

Gyvenimas

Darius sukūrė filmuką ir pasipiršo kino teatre: slapta kamera užfiksavo merginos reakciją

Gazas

Dabar viskas aišku: trinktelėsite automobilio durelėmis – pildysite deklaraciją

N-18 Vardai

Argentiną drebina sekso skandalas: 16-metę „Bjauriojo ančiuko“ aktorę išprievartavo serialų žvaigždė

Kultūra

Talino kino festivalis: kelionė po savo įsimylėjimų istoriją ir gedulo anatomija

Kultūra

Reta M.Prousto knyga parduota už rekordinę 1,5 mln. eurų sumą

24sek

Rezultatyvus A.Juškevičius pralaimėjo, M.Kalnietis džiaugėsi pergale

Naujienos

Aktualu

E.Kūris: EŽTT faktai dėl CŽV kalėjimo visiškai įtikinantys, negali būti skundžiami

Gyvūnų klubas

Vilnius turės zoologijos sodą su beždžionėlėmis, lemūrais, pitonais, vėžliais

15min iš Glazgo Sportas

Nuostabioje kalnų papėdėje Brendanas Rodgersas pasakojo, kaip gerbia „Sūduvą“

24sek

Neįprastas vaizdas Slovėnijoje: Šaras išvien su teisėjais

24sek

Broliai Lavrinovičiai pergale debiutavo Prienų klube, jame pasirodė ir D.Šalenga

Vardai

Natalija ir Sigitas Martinavičiai santuokos negelbės – dramatiškų skyrybų byla pasiekė teismą

Gazas

Rusija šurmuliuoja: Maskvoje parodytas naujasis Vladimiro Putino limuzinas „Aurus“

Verslas

Britai uždraudė natūralios kontracepcijos reklamą

Vardai

„Pop Ladies“ permainos: Anželai Adamovič pagimdžius sūnų, ją pakeitė nauja narė

Aktualu

Kaunietė siekia surasti, kas sankryžoje pražudė kačiuką: išmetė lyg šiukšlę?

Gyvenimas

Nemiga signalizuoja apie rimtesnes ligas – kada kreiptis į gydytojus?

Aktualu

D.Trumpas pranešė apie būsimą Baltųjų rūmų patarėjo D.McGahno pasitraukimą iš posto

Aktualu

S.Skvernelis ragina atidžiau spręsti klausimus dėl valdininkų atleidimo

Pasaulis kišenėje

Liūdnas vaizdas: nykstančio kaimo negelbėja net naujai išasfaltuota gatvė

Vardai

Šiandien Michaelui Jacksonui būtų 60 metų: jo palikimas – amžiams gyvuosianti popmuzikos klasika

Verslas

„Gazprom“ pusmečio pelnas šoktelėjo 65 proc.

Gyvenimas

Iš mirties nagų ištrūkęs dizaineris Ž.Maslauskas: „Kūryba ir mažas sūnelis neleidžia pasiduoti ligai“

Verslas

Šildymo sezonas purtys pinigines – šilumininkai puolė pirkti biokurą brangiau nei žiemą

Mokslas.IT

Sąmokslo teorijos: kaip jos atsiranda ir kodėl jomis tikime

Protestuose prieš pensinio amžiaus didinimą skambant šūkiams apie Vladimiro Putino atsistatydinimą, Rusijos vadovas bandė išgelbėti reitingus ir kreipėsi į tautą. Vis dėlto esminių pokyčių nepasiūlė: tiek vyrai, tiek moterys į pensiją išeis penkeriais metais vėliau. 

Aktualu

V.Putinas kreipėsi į tautą: siūlė švelninti įstatymo projektą dėl pensinio amžiaus didinimo

Vardai

Gera keliauti kartu

Kviečiame anties

Šiemet buvau geras

Maistas

Dovanoju sveikatą

Sveikata

Parašykite atsiliepimą apie 15min