Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2009 06 03

Lietuviai nepatenkinti, bet skųstis nedrįsta

Trys ketvirtadaliai lietuvių jaučiasi nepakankamai apsaugoti galiojančių vartotojų teisių apsaugos priemonių. Tačiau tik 6 proc. jų bando ginti savo teises ir reikalauti to, kas teisėtai priklauso. Dėl to Lietuvoje pirmą kartą organizuojami sumaniausio vartotojo, sėkmingai ir išradingai pasinaudojusio savo teisėmis, rinkimai.
Iš kairės į dešinę: M.Okulič-Kazarinas ir K.Sadauskas. Ant stalo matyti prizas sumaniausiam vartotojui – skulptoriaus Vaido Ramoškos sukurta statulėlė.
Iš kairės į dešinę: M.Okulič-Kazarinas ir K.Sadauskas. Ant stalo matyti prizas sumaniausiam vartotojui – skulptoriaus Vaido Ramoškos sukurta statulėlė. / Organizatorių nuotr.

„Sumaniausio vartotojo rinkimais norime padrąsinti Lietuvos vartotojus imtis iniciatyvos ir naudotis savo teisėmis. Vartotojai turi tas pačias esmines teises visoje Europos Sąjungoje. Tačiau panašu, kad lietuviai nepakankamai jomis naudojasi. Ir pardavėjai, ir valstybinės ar nevyriausybinės institucijos gali padėti vartotojams tik jų pačių iniciatyva“, – sako Kęstutis Sadauskas, Europos Komisijos atstovybės Lietuvoje vadovas.

ES inicijuotos vartotojų informavimo kampanijos „Žinok savo teises ir laimėk“ ekspertas Mykolas Okulič-Kazarinas pristatė „Eurobarometro“ atlikto tyrimo rezultatus. Jo metu nustatyta, jog 2008 metais tik 25 proc. Lietuvos vartotojų pasitikėjo egzistuojančiomis vartotojų teisių apsaugos priemonėmis. Tuo tarpu ES vartotojų pasitikėjimo vidurkis yra 51 proc. „Atsiliekame ne tik nuo ES vidurkio, bet ir nuo kaimynų“, – pastebėjo M.Okulič-Kazarinas ir pridūrė, kad Latvijoje savo teisių apsauga pasitiki 35 proc., o Estijoje – 50 procentų vartotojų.

Lietuvių pasitikėjimas valstybinėmis institucijomis taip pat yra neaukštas – 37 procentai. Latvijoje jis siekia 59 proc., Estijoje – 55 procentus. Tuo tarpu ES vidurkis yra 54 procentai. Vis dėlto lietuvių pasitikėjimas valstybinėmis institucijomis per pastaruosius dvejus metus kiek padidėjo – 2006 metais jis siekė 28 procentus.

Praėjusiais metais tik 25 proc. Lietuvos gyventojų pasitikėjo šalyje egzistuojančiomis vartotojų teisių apsaugos priemonėmis.

Didžioji dalis Lietuvos gyventojų nepasitiki ne tik valstybinėmis institucijomis, bet ir paslaugų tiekėjais ar pardavėjais. Praėjusiais metais šis rodiklis siekė 35 proc. ir nuo ES vidurkio atsiliko 24 procentais. Lietuvą lenkė ir Latvija (55 proc.), ir Estija (68 proc.).

M.Okulič-Kazarinas pastebėjo, jog nuo 2006 metų lietuvių, pasitikėjusių paslaugų tiekėjais ar pardavėjais, buvo 54 proc., o tai yra akivaizdus sumažėjimas. „Nežinome priežasčių, bet tokia yra padėtis“, – sakė jis.

Nors savo teisių apsauga, valstybinėmis institucijomis ir paslaugų tiekėjais ar pardavėjais pasitiki mažoji dalis šalies gyventojų, nepasitikintieji ar manantieji, kad jų teisės pažeidžiamos, skundžiasi retai.

Praėjusiais metais paslaugų tiekėjui ar pardavėjui skundėsi tik 6 proc. lietuvių. Dar 6 proc. tvirtino, jog turėjo pagrindo skųstis, bet nieko nedarė. Tuo tarpu 49 proc. pateikusiųjų skundą pardavėjui, valstybinėms institucijoms ar vartotojų organizacijoms sakė, kad liko patenkinti tuo, kaip skundas buvo išspręstas. „Dauguma vartotojų kam nors pasiguodžia, bet savo teisių ginti nebando“, – apgailestavo ekspertas. Jo pristatytais tyrimo duomenimis, Latvijoje skundėsi 5 proc., Estijoje – 8 proc. vartotojų. Tuo tarpu ES vidurkis siekia 16 procentų.

Tyrimo duomenimis, saugiausiai vartotojai jaučiasi ir geriausiai savo teises gina Skandinavijoje, Olandijoje.

K.Sadauskas atkreipė dėmesį, jog Lietuvos rodikliai tokie prasti dėl to, kad žmonės neskiria laiko domėjimuisi savo teisėmis. Jis sakė, jog pagrindinė institucija, ginanti vartotojų teises, turėtų būti pats vartotojas. Jis turėtų nebijoti pasakyti tiekėjui ar pardavėjui, jog žino savo teises ir ketina jas ginti, o prireikus kreiptis į atitinkamas institucijas – Europos vartotojų centrą, Valstybinę ne maisto produktų inspekciją, Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą ar kitur. „Besikreipęs vienur, bus tikrai nukreiptas kitur – į atsakingą tarnybą“, – patikino jis.

Rinks sumaniausią vartotoją

Norintieji dalyvauti sumaniausio vartotojo rinkimuose tai gali padaryti internetinėje svetainėje www.ecc.lt. Jie turėtų parašyti istoriją, su kokia problema susidūrė, kaip gynė savo teises, į kokias organizacijas kreipėsi pagalbos ar patarimo.

Pasakojimus galima siųsti iki rugpjūčio pabaigos. Laimėtoju taps tas, kuris geriausiai išmano ir naudojasi vartotojų teisėmis. Trys geriausios istorijos bus atrinktos rinkimų komisijos, kurią sudaro vartotojų teisių ekspertai, žiniasklaidos atstovai.

Atrinktos istorijos bus publikuojamos kampanijos tinklalapyje www.ecc.lt. Ten interneto vartotojai galės balsuoti už labiausiai patinkantį pasakojimą rugsėjo 7–27 d. Daugiausia balsų surinkusios istorijos autorius taps nugalėtoju. Be jau minėtos Vaido Ramoškos sukurtos statulėlės, laimėtojas gaus vaizdo kamerą. Visiems kitiems dalyviams bus įteikti diplomai ir kampanijos suvenyrai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius