Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2019 07 22 /15:26

Lietuviško kompiuterinio žaidimo reklama su į romus nukreiptu ginklu – prokurorų akiratyje

Neseniai sukurto žaidimo autoriai sugalvojo išpopuliarinti žaidimą taip, kad gali grėsti baudžiamoji atsakomybė. Lietuvos žmogaus teisių centras, pirmadienį pastebėjęs internetinio žaidimo Gangsteriai.lt reklamą feisbuke, kurioje ginklu taikomasi į romų tautybės asmenis, kreipėsi ir į Lygių galimybių kontrolierių, ir į Generalinę prokuratūrą. Tuo metu žaidimo atstovas atsakomybės kratosi – teigia, kad tokią reklamos formą sugalvojo pasipelnyti siekęs laisvai samdomas darbuotojas.
Žaidimo gangsteriai.lt reklama feisbuke ir Brigita Sabatauskaitė
Žaidimo gangsteriai.lt reklama feisbuke ir Birutė Sabatauskaitė

Pirmadienį feisbuko naudotojai galėjo pastebėti internetinio žaidimo Gangsteriai.lt reklamą – joje automatiniu ginklu, nukreiptu į saugusius ir vaikus, kviečiama žaisti „čigonų tabore“.

Tokią reklamą pastebėję Žmogaus teisių centro specialistai iškart sukluso. Pasak centro direktorės Birutės Sabatauskaitės, pasirinkta žaidimo viešinimo forma yra šokiruojanti – tokia forma žeminama romų bendruomenė.

„Žmogaus teisų centro vardu kreipėmės į Generalinę prokuratūrą prašydami pradėti tyrimą dėl neapykantos kurstymo, nes, mūsų nuomone, toks tikrų žmonių – saugusių ir vaikų – vaizdas, rodymas, kaip į juos nusitaikoma, iš esmės skatinama į juos šaudyti, yra visiškas smurto prieš romų bendruomenę normalizavimas ir kurstymas“, – teigė ji.

Pasak centro vadovės, tokioje situacijoje atsakingiems asmenims mažų mažiausiai būtų galima pritaikyti Baudžiamojo kodekso 170 straipsnio pirmąją dalį, kurioje kalbama apie tyčiojimąsi, niekinimą, neapykantos skatinimą pagal neįgalumo, tautybės, rasės, kalbos, kilmės, socialinės padėties kriterijus.

„Reakcija į tokį žmonių atvaizdų panaudojimą, manymą, kad taip elgtis normalu, asmeniškai mane šokiruoja. Kaip gali kam pasirodyti normalu taip elgtis?“ – sakė B.Sabatauskaitė.

Romų bendruomenė įskaudinta

Reklamą internete spėjo pamatyti ir Romų bendruomenės pirmininkas Ištvanas Kvikas. Jo teigimu, tokia viešinimo forma yra ypač skaudi, mat visai neseniai Seime buvo priimtas nutarimas rugpjūčio 2-ąją minėti Romų genocido atminimo dieną.

„Matome labai aiškų neapykantos kurstymą. Reklamoje panaudotos realių žmonių fotografijos. Tai yra teisiniai reikalai. Valdžios organai turi tuo užsiimti. (…) Kas čia yra? Karas kažkoks...“ – teigė jis.

„Labai skaudu ir graudu, nes tose nuotraukose gali būti paprasti žmonės, kurie gyvena savo tabore. Kas čia per žaidimai žmonių jausmais?“ – klausė Romų bendruomenės pirmininkas, pripažinęs, kad atpažįsta keletą nuotraukose vaizduojamų žmonių, į kuriuos nukreiptas ginklas.

Generalinė prokuratūra pradės ikiteisminį tyrimą

Gavusi Lietuvos žmogaus teisių centro kreipimąsi, Generalinė prokuratūra pranešė pradedanti ikiteisminį tyrimą pagal Baudžiamojo kodekso 170 straipsnio 2 ir 3 dalis dėl galimo neapykantos kurstymo reklamuojant internetinį žaidimą.

„Nuotraukos kuria įspūdį, kad į jose užfiksuotus žmones taikomasi iš šaunamojo ginklo. Lietuvos žmogaus teisių centro direktorės Birutės Sabatauskaitės pasirašytame pranešime nurodoma, kad tokie vaizdai ir jų platinimas skatina smurtą, patyčias, panieką ir diskriminaciją tautybės pagrindu, ką, B.Sabatauskaitės nuomone, liudija ir išplatintus vaizdus lydintys komentarai. Kontroliuoti bei organizuoti šį ikiteisminį tyrimą pavesta Kauno apygardos prokuratūrai“, – teigiama prokuratūros pranešime.

Žaidimo savininkas atsakomybės kratosi

Aplankius žaidimo paskyrą feisbuke, galima matyti, kad ji sukurta gana neseniai – paspaudusių „like“ tėra keli šimtai. O liepos viduryje žaidimo atstovai pasidžiaugė „pagaliau paleidę ilgai kurtą šedevrą“.

Susisiekus su paskyros valdytojais, paaiškėjo, kad jie tokios sklaidos neorganizavę – esą tą darė laisvai samdomas darbuotojas, kurio atlyginimas priklausė nuo paspaudimų skaičiaus.

„Reklamą darė freelanceris. Jam mokėjau už klikus. Persistengė norėdamas pritraukti dėmesio. Grįšiu iš atostogų – aiškinsiuos“, – teigė jis ir pridūrė, kad reklamos jau yra sustabdytos.

„Aš buvau davęs laisvę reklamuotojui, kad reklamuotų kaip jis nori, bet net nekilo idėja, kad galėtų šitaip reklamuoti“, – pridėjo žaidimo atstovas.

Kartu jis teigia, kad reklama iš tiesų neatitinka žaidimo turinio – joje nėra vykdoma jokia aktyvi veikla, nukreipta prieš romus, taip pat nėra galima šaudyti.

„Pats žaidimas neturi nieko bendro su romais. (…) Negalima ten nieko šaudyti“, – teigė jis.

Netrukus po to, kai kilo sujudimas dėl tokio reklamos turinio, Gangsteriai.lt feisbuko paskyroje pasidalijo atsiprašymo laišku.

„Labai norime atsiprašyti romų tautybės žmonių dėl klaidinančios ir įžeidžiančios reklamos. Mūsų žaidime nėra nieko bendro su romais. Žaidime nėra net šaudoma. Reklama buvo iš karto sustabdyta ir pašalinta vos tik sužinojus apie jos turinį“, – rašoma paskyroje.

Užsiregistravus ir praleidus gangsteriai.lt tinklalapyje apie valandą išties galima pastebėti, kad žaidimo reklama klaidinga – joje nėra skatinama neapykanta prieš romus, nėra šaudoma, tačiau žaidime vis tiek skatinamas amoralus elgesys.

Žaidėjas, pasirinkęs vieną iš Lietuvos miestų, turi atlikti įvairias, kiek niekšiškas, užduotis, už kurias gauna taškų: pinigų ir patirties. Vilniuje, pavyzdžiui, užduotys tokios: sumušti troleibuso kontrolierių, prišiukšlinti „Akropolyje“, atimti šluotą iš valytojos, išdaužti parduotuvėje langą.

Taip pat žaidime raginama išmokti gaminti naminį vyną ir jo parduoti vaikams, nuvilioti merginą, esančią kavinėje su vaikinu. Kuo daugiau niekšybių padarai – tuo „geresnis“ nusikaltėlis esi.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius