Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti
2021 10 16

Lobistai nusitaikė į politikus – siūlo dar labiau švelninti alkoholio ribojimus

Reaguodami į valdančiųjų užmojus keisti Alkoholio kontrolės įstatymą, savo siūlymų pateikė ir lobistai. Asociacijos siekia, kad alkoholiu būtų prekiaujama SPA, kad atsirastų daugiau alkoholio reklamos, o sankcijos už svaigiųjų gėrimų pardavinėjimą jaunesniems nei leidžiama asmenims nebūtų tokios griežtos.
Parduotuvė
Parduotuvė / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Įstatymo pataisas, kuriomis siūloma švelninti alkoholio kontrolės ribojimus, Seimo liberalai registravo birželį. Pateikimo procedūros metu Seimas joms pritarė.

Rugsėjį darbo ėmėsi lobistai – siekė įtakos politikams ir teikė savo siūlymus dėl to, kaip galėtų keistis Alkoholio kontrolės įstatymas.

Alkoholiu nori prekiauti sveikatinimo įstaigose, SPA

Rugsėjo 8-ąją į ekonomikos ir inovacijų viceministrę Ieva Valeškaitę kreipėsi Eglės Ližaitytės vadovaujama Lietuvos viešbučių ir restoranų asociacija.

Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vynas
Josvydo Elinsko / 15min nuotr./Vynas

„Aptarėme siūlymus keisti LR Alkoholio kontrolės įstatymą leidžiant prekiauti juo sveikatinimo įstaigose, SPA“, – teigiama asociacijos pateiktoje Skaidrių teisėkūros procesų deklaracijoje.

Remiantis deklaracija, asociacija neteikė konkretaus teisės akto projekto ir nesiūlė inicijuoti kokio nors projekto svarstymo.

Rugsėjo 17 ir 20 dienomis pasiūlymus dėl švelnesnių alkoholio kontrolės ribojimų ekonomikos ir inovacijų viceministrei Ievai Valeškaitei, ministerijos Verslo politikos skyriaus patarėjai Ingai Burlegienei ir Seimo Sveikatos reikalų komiteto nariams pateikė Rūtos Vainienės vadovaujama Lietuvos prekybos įmonių asociacija.

„Asociacija siūlo tobulinti AKĮ (Alkoholio kontrolės įstatymo – 15min) nuostatas, susijusias su alkoholinių gėrimų reklamos draudimu ir atsakomybe už alkoholinių gėrimų pardavimą asmenims iki nustatyto amžiaus“, – rašoma asociacijos registruotose Skaidrių teisėkūros procesų deklaracijose.

Siekia reklamuotis prekybos, maitinimo vietose

Remiantis jomis, asociacija taip pat siūlė inicijuoti konkretaus teisės akto projekto svarstymą.

Konkrečiai asociacija paragino:

  • numatyti, kad alkoholinių gėrimų reklamos draudimas nebūtų taikomas alkoholinių gėrimų reklamai prekybos ar viešojo maitinimo vietose, taip pat alkoholinius gėrimus gaminančių ar su jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse ir socialinių tinklų paskyrose, taip pat mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietose neatlygintinai platinamuose spausdintuose leidiniuose, skirtuose išsinešti iš mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietos (kartu tokiai reklaminio pobūdžio informacijai nustatant turinio ribojimus, taip pat paliekant draudimą skelbti apie kainų sumažinimą, t. y. draudimas organizuoti alkoholinių gėrimų akcijas išliktų);
  • atsisakyti projekto nuostatos, kad alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių socialinių tinklų paskyrose leidžiama tik nemokama įrašų apie alkoholinius gėrimus sklaida;
  • atsisakyti sankcijos – licencijos verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais panaikinimo prekybos vietoje, kurioje pakartotinai per trejus metus alkoholiniai gėrimai buvo parduoti asmenims, jaunesniems kaip nustatytas amžius.
Arno Strumilos / 15min nuotr./Alkoholis
Arno Strumilos / 15min nuotr./Alkoholis

Pasak asociacijos, Lietuvoje su keliomis išimtimis taikomas visiškas alkoholio reklamos draudimas yra neproporcingas, praktikoje sukelia daug keblumų, o baigtinis išimčių, tai yra informacijos, kuri nelaikoma reklama, sąrašas nėra efektyvi teisinio reguliavimo priemonė.

Prašo nebausti už „žmogiškas klaidas“

Asociacija palankiai įvertino politikų planus leisti objektyvią informaciją apie alkoholinius gėrimus pateikti juos gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse ar socialinių tinklų paskyrose.

„Tačiau siūlymas tokią informaciją socialinių tinklų paskyrose pateikti tik neatlygintinai yra neaiškus ir neproporcingas“, – kreipimesi nurodė asociacija.

Pasak jos, toks ribojimas neproporcingas, nes pateikiant informaciją interneto svetainėje jis netaikomas, taip pat – perteklinis, nes, asociacijos teigimu, neaiškus tokio ribojimo tikslas, o kontroliuojančios institucijos esą neturi galimybių nustatyti, kuris gamintojo ar pardavėjo socialinio tinklo paskyroje pateiktas turinys yra apmokėtas trečiųjų asmenų, o kuris ne.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Alkoholis ir feisbukas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Alkoholis ir feisbukas

Ekonominė sankcija – licencijos panaikinimas už antrąjį alkoholio pardavimo asmenims, jaunesniems kaip 18/20 metų, atvejį per 3 metus, – asociacijos vertinimu, yra akivaizdžiai neproporcinga ir neadekvati.

Akivaizdu, kad mažesnė parduotuvė, nevykdanti prekybos alkoholiu, tampa nekonkurencinga.

„Tokios sankcijos taikymas ypač skaudus smulkioms ir vidutinėms, mažesniuose miestuose, miesteliuose ir kaimuose veikiančioms mažmeninės prekybos įmonėms, nes de facto lemia mažesnės parduotuvės uždarymą (akivaizdu, kad mažesnė parduotuvė, nevykdanti prekybos alkoholiu, tampa nekonkurencinga)“, – dėstoma asociacijos rašte.

Politikai į siūlymus kol kas nesureagavo

Pasak asociacijos, alkoholio pardavimai jaunesniems nei leidžiama asmenims įvyksta dėl žmogiškosios klaidos.

Bent jau kol kas nė vienas politikas neatsižvelgė į asociacijų teikiamas pastabas ir neregistravo atitinkamų pataisų.

Kažkiek jas atliepia nebent Seimo Laisvės frakcijos atstovo Vytauto Mitalo iniciatyvos.

Politikas pasiūlė numatyti, kad informacija apie alkoholinius gėrimus interneto svetainėse ir socialinių tinklų paskyrose, kai viešojo maitinimo įstaigos informuoja apie maisto ir alkoholinių gėrimų derinimo rinkinius, alkoholinių gėrimų ir maisto degustacijas, nebūtų laikoma reklama.

Taip pat – kad reklama nebūtų laikoma ir alkoholinių gėrimų prekybos vietose esanti atributika.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Mitalas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vytautas Mitalas

Šiuos siūlymus, pasak V.Mitalo, prieš kurį laiką aptarė Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas rengusi darbo grupė, bet į galutinį pataisų variantą jie esą nenugulė.

„Aš nusprendžiau užregistruoti siūlymus, kurie, mano galva, teisingi, ir leisti Seimui dėl to apsispręsti“, – 15min komentavo Seimo narys.

Leisti daugiau reklamos neketina

Jo teigimu, pataisų rengėjai net neketino plėsti galimybių reklamuoti alkoholį.

„Mes savo pataisomis, nei aš asmeniškai, nei Seimo narių grupė, kuri pateikė pagrindinį įstatymo projektą, nesiūlėme eiti link alkoholio reklamos Lietuvoje leidimo“, – tikino V.Mitalas ir pažymėjo, kad dėl alkoholio reklamos ir įtakos vartojimui turėtų spręsti profesionalai.

Nesiūlėme eiti link alkoholio reklamos Lietuvoje leidimo.

Kalbėdamas apie sankcijas už pakartotinį alkoholio pardavimą jauniems asmenims, V.Mitalas teigė, jog jos turi išlikti:

„Kad apskritai tokia sankcija yra reikalinga, mano supratimu, taip. Tikrai nežinau, kokiu mastu ji taikoma, ar tai tikrai didelė problema. Bet jei tu parduodi alkoholį tam, kas pagal įstatymą neturi teisės jo nusipirkti, tai yra didelis pažeidimas.“

Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas Seimas turėjo svarstyti birželio 29 dieną, bet jos užstrigo komitetuose.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius