„flyLAL“ rudenį nusprendė dėl nėštumo į kitą darbą perkeltoms orlaivių palydovėms nebemokėti vidutinio atlyginimo, rašo dienraštis „Lietuvos rytas“. Anksčiau nėščios moterys tokių akibrokštų Lietuvoje nebuvo patyrusios.
Šios bendrovės orlaivių palydovės Eglė Gaubienė, Elvyra Okunevič ir Dainė Poškutė-Motiejūnienė reikalauja sumokėti iki tol neišmokėtą atlyginimo vidurkį ir priteisti po 10 tūkstančių litų moralinei žalai atlyginti. Jeigu „flyLAL“ būtų paskelbtas bankrotas, stiuardesių byla iš Vilniaus apylinkės 3-iojo teismo būtų atiduota nagrinėti administraciniam teismui.
Žinojo apie gresiantį bankrotą?
Iki praėjusio rudens nėščios stiuardesės gaudavo vidutinį darbo užmokestį. Trijų nėščių palydovių atlyginimo vidurkis buvo 5–6 tūkst. litų. Orlaivių palydovo užmokestį sudaro 800 litų pareiginė alga ir atlyginimas už skraidymo valandas (buvimą ore). Pastarasis atlygis nustatomas kiekvienam palydovui individualiai. Dienpinigiai į vidutinį atlyginimą neįskaičiuojami.
Rugsėjo mėnesį „flyLAL“ administracija pasiūlė nuo skraidymo atleistai nėščiai stiuardesei E.Gaubienei prie pareiginės algos mokėti 1050 litų, neaiškindama, kaip ši priemoka buvo apskaičiuota. Stiuardesės pajamos sumažėjo daugiau nei perpus. Vėliau tas pat atsitiko ir dviem kitoms pastojusioms palydovėms.
Orlaivių palydovų profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Rita Kairienė spėja, kad nutarusi nebemokėti atlyginimo vidurkio „flyLAL“ administracija jau žinojo apie gresiantį bankrotą. Rudens pradžioje stiuardesių atlyginimo vidurkis buvo palyginti didelis, nes vasarą jos uždirba daugiau.
„Tai – gėda“
„Tai – gėda. Toks elgesys nedaro garbės darbdaviams“, – sakė Valstybinės darbo inspekcijos Piliečių skundų tyrimo skyriaus viršininkas Jonas Gricius. Darbo inspekcija nustatė, kad pagal Darbo kodeksą „flyLAL“ privalėjo stiuardesėms mokėti ne mažesnį nei vidurkis atlyginimą, ir pareikalavo, kad bendrovė iki sausio 6 dienos sumokėtų skolą orlaivių palydovėms.
Bet bendrovės administracija atsisakė vykdyti šį reikalavimą ir pasiūlė palydovėms kreiptis į teismą. „flyLAL“ vadovai inspektoriams paaiškino, kad tokias išmokas bendrovė galėtų sumokėti tik pardavusi savo lėktuvus.
„flyLAL“ personalo departamento direktorė Beata Sinkevič tikino „Lietuvos rytą“, kad orlaivių palydovėms, dėl nėštumo atleistoms nuo skraidymo, užmokestis nebuvo mažinamas. Tiesiog nutarta, kad stiuardesės negali tikėtis priedų prie algos už skraidymo valandas, nes to darbo jos neatlieka.
Visos trys teismui pasiskundusios nėščios palydovės pagimdžiusios gaus motinystės pašalpą, apskaičiuotą pagal uždarbio vidurkį, gautą per devynis mėnesius prieš nėštumo ir gimdymo atostogas.