Dabar populiaru
Publikuota: 2020 vasario 12d. 09:06

Pranešimas apie pusę amžiaus skraidžiusį lėktuvą – melas

Lėktuvo nuolaužos
Pixabay.com nuotr. / Lėktuvo nuolaužos

Feisbuke skelbiama publikacija apie esą po 55 metų iš nebūties grįžusį lėktuvą. Istorija – melaginga, tačiau autoriai nesivargina paminėti, kad pasakojimas yra išgalvotas.

„Dingęs iš radarų lėktuvas nusileido kaip niekur nieko po 55 metų“, – antrašte skaitytojų dėmesį medžioja tinklalapis refa.lt. Publikacija pasirodė praėjusių metų spalį, tačiau dalintis ja pradėta pastarosiomis dienomis.

15min nuotr./Klaidinančios publikacijos antraštė
15min nuotr./Klaidinančios publikacijos antraštė

Įvardinti to priežastį nėra sudėtinga. Nuoroda į tekstą socialiniame tinkle vien vasario 8 d. skelbta penkis kartus. Publikacija pasidalino per šimtą feisbuko vartotojų, o bendra su ja atliktų veiksmų suma perkopė pusę tūkstančio.

Gyvenimas ateitimi

Refa.lt publikacijoje pateiktas vaizdo įrašas rusų kalba. Šiame pasakojama apie 1936 m. iš Rio de Žaneiro į Havaną skridusį vokišką „Junkers“ lėktuvą. Šiuo esą skrido 36 keleiviai. Pasakojama, kad orlaivis iš radarų dingo esant visiškai geram orui ir lyg niekur nieko nusileido 1991 m.

Tačiau iš radarų lėktuvas dingti negalėjo, nes ši technologija civilinėje aviacijoje 1936 m. dar nebuvo naudojama. Pirmieji radaro technologijos įrenginių statybas pradėjo britai 1937 m.

15min nuotr./Publikacijos skelbimo istorija
15min nuotr./Publikacijos skelbimo istorija

Vaizdo įraše pateikiamos dvi senų orlaivių nuotraukos. Pirmojoje matomas „Junkers G.38“ modelio lėktuvas. Lėktuvas išties buvo naudojamas civilinėje aviacijoje, orlaivis buvo pajėgus skraidinti 7 įgulos narius ir 34 keleivius.

Tiesa, „Google Maps“ duomenimis, keliaujant lėktuvu nuo Rio de Žaneiro iki Havanos tenka įveikti 6,6 tūkst. kilometrų atstumą. „Junkers G.38“ nepapildęs degalų atsargų galėtų nuskristi apie 3,5 tūkst. kilometrų. Duomenų apie tai, ar Brazilija iki Antrojo pasaulinio karo naudojo nors vieną „Junkers“ lėktuvą, aptikti nepavyko.

Antrasis vaizdo įraše matomas lėktuvas – Sovietų Sąjungoje pagamintas „Tupolev Tu-104“. Orlaivis komerciniuose skrydžiuose naudoti pradėtas 1956 m., todėl negali būt susijęs su refa.lt pateikiama istorija.

Youtube.com nuotr./Vaizdo įraše rodomas orlaivis „Tupolev Tu-104“
Youtube.com nuotr./Vaizdo įraše rodomas orlaivis „Tupolev Tu-104“

Vis dėlto geriausias pateikiamos istorijos netikrumo įrodymas slypi publikacijoje pateikiamo vaizdo įrašo aprašyme, kuriame pažymima, kad istorija yra „paremta tikra istorija“. Tai reiškia, kad ji yra išgalvota.

Perdirbtas mitas

Panašu, kad refa.lt pateikiamas vaizdo įrašas – JAV skelbto mito versija pritaikyta kitai auditorijai. Praėjusių metų liepą snopes.com faktų tikrintojai ėmėsi nagrinėti dešimtmečius skaičiuojantį mitą apie JAV oro linijų „Pan Am“ skrydį 914.

Ilgą laiką sklandė legenda, esą 1955 m. iš Niujorko išskridęs lėktuvas Majamyje nutūpė po 37 metų. Faktų tikrintojai atkapstė, kad mitą apie dingusį lėktuvą sukūrė bulvarinis laikraštis „Weekly world news“, 1985 m. išspausdinęs tekstą apie tris dešimtmečius nežinomybėje klajojusį orlaivį.

Tą pačią istoriją laikraštis publikavo 1993 m. ir 1999 m. Snopes.com pastebi, kad „Weekly world news“, kaip ir refa.lt pateikto vaizdo įrašo autoriai, savo publikacijas mėgo iliustruoti nieko bendro su pasakojama istorija neturinčių orlaivių nuotraukomis.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programa, kuria siekiama stabdyti melagingų naujienų plitimą socialiniame tinkle.

Komentarai

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Sergu atsakingai

Sergu atsakingai
Sergu atsakingai

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie 15min