-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 06 10

Sankcijų už pirkimų pažeidimus galima išvengti

Pareiškėjai ir paramos gavėjai, jau įgyvendinantys projektus pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programą (KPP), neretai susiduria su pirkimų vykdymo klaidomis, kurios gali sutrukdyti sėkmingai įsisavinti Europos Sąjungos (ES) paramą. Vykdant pirkimus daugeliui pareiškėjų ir paramos gavėjų kyla neaiškumų, todėl neretai pasitaiko įvairių pažeidimų. Visgi pirkimų klaidų galima išvengti, o šiais metais įsigaliojusi Sankcijų paramos gavėjams, pažeidusiems pirkimų tvarką, taikymo metodika numato ne vieną švelnesnį nustatytų pažeidimų sankcionavimo atvejį.
Pinigai
Pinigai / Tomo Urbelionio/BFL nuotr.

Sankcijos už pirkimų klaidas – proporcingos

Nauja sankcijų už pirkimų pažeidimus taikymo metodika buvo priimta atsižvelgiant į tai, kad pirkimų proceso metu padarytos klaidos nėra lygiavertės. Remiantis šia metodika, paramos dydžio sumažinimas už pirkimų vykdymo tvarkos pažeidimus yra taikomas proporcingai, atsižvelgiant į pažeidimų pobūdį, mastą bei pasekmes. Taip siekiama, jog sankcijos būtų proporcingos pažeidimų dydžiui ir sunkumui.

Iki šios tvarkos įsigaliojimo paramos gavėjai, nesilaikę pirkimų vykdymo tvarkos, paprastai netekdavo visos tam pirkimui skirtos paramos sumos. „Už sunkiausius pirkimų tvarkos pažeidimus nekompensuojama 100 proc. skirtų paramos lėšų, o mažiausia galima sankcija – 5 proc.,“ – teigė Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (NMA) Viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas Giedrius Ruseckas.

Paramos gavėjams minėtoje metodikoje numatytas dar vienas didelis palengvinimas – gavę pranešimą apie NMA ketinamas taikyti sankcijas, paramos gavėjai iki atitinkamo mokėjimo prašymo pateikimo termino pabaigos (sprendimo dėl sankcijų pritaikymo priėmimo NMA) turi teisę iš naujo tinkamai įvykdyti pirkimą ir pateikti vertinti šio pirkimo dokumentus. Tokiu atveju sankcijos paramos gavėjams, nustačius, kad pažeidimų nėra, nebus taikomos.

Svarbu suderinti pirkimo sutarties sąlygų keitimą

Vienas iš dažniausiai pasitaikančių pirkimų tvarkos pažeidimų – po sutarties pasirašymo netinkamai keičiamos jos sąlygos. Vykdant pirkimo sutartį ir iškilus poreikiui keisti joje numatytas sąlygas (pvz., norima atsisakyti tam tikrų darbų, vienus darbus ar paslaugas keisti kitais, ar mažinti sutarties kainą ir pan.), privaloma laikytis nustatytos sutarties keitimo derinimo tvarkos.

Pareiškėjai ir paramos gavėjai, kurie nėra perkančiosios organizacijos, pirkimus vykdo vadovaudamiesi Žemės ūkio ministro patvirtintomis Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai pagal KPP priemones, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis (pirkimo taisyklės). Jose nurodoma, kad pirkimo sutarties pakeitimai turi būti suderinti su NMA, o prašymai dėl sutarčių keitimo nagrinėjami NMA teritoriniuose paramos administravimo skyriuose.

Pasitaiko, kad paramos gavėjai klaidingai galvoja, jog gavus sutikimą iš projektą administruojančių NMA darbuotojų dėl investicijų keitimo, sutarties pratęsimo ir pan., daugiau jokių veiksmų atlikti nereikia. Atkreipiamas dėmesys, kad projektus pagal KPP priemones administruojantys asmenys teikia sutikimą tik dėl paramos sutarties su NMA keitimo, o sutikimui dėl pirkimo sutarties keitimo reikia gauti NMA teritorinio paramos administravimo skyriaus pritarimą. Tam teikiamas atskiras prašymas, kuriame išsamiai išdėstomi planuojami pakeitimai bei argumentai, kad tai nekeis pirkimo objekto, jo tiesioginės paskirties ir pakeitimai būtini siekiant tinkamai įvykdyti sutartį.

Pirkimų tvarkoje išimčių nėra

G. Ruseckas pabrėžė, kad pirkimų tvarkoje jokių išimčių nėra: pirkimo tvarka numato, kad sutarties sąlygos negali būti keičiamos, jei tokio pakeitimo galimybė nebuvo numatyta pirkimo sutartyje. „Jei pareiškėjas ar paramos gavėjas, su tiekėju sudaręs pirkimo sutartį dėl traktoriaus, kreipiasi į NMA teritorinį skyrių su prašymu vietoj traktoriaus pirkimo sutartyje nurodyti ir pirkti kombainą, tokių pakeitimų NMA jau nebegali patvirtinti,“ – pavyzdį pateikė NMA specialistas.

Anot G. Rusecko, pirkimo sutarties keitimo klaidos kyla dėl klaidingo įsitikinimo, kad sutartį pakeisti nėra sunku, tačiau prisideda ir teisinių žinių trūkumas, neadekvatūs projektavimo darbai bei planavimo įgūdžių stoka. Anot NMA Viešųjų pirkimų skyriaus vadovo, pareiškėjai ir paramos gavėjai turėtų numatyti kuo lankstesnes sutarties keitimo sąlygas. Pirkimo sutarties rengimas iš tiesų reikalauja atidumo ir toliaregiško požiūrio. „Reikia įsivaizduoti, kaip projektas bus vykdomas, kokios netikėtos situacijos gali iškilti“, – teigė G. Ruseckas.

Organines trąšas gaminančios UAB „Bioorganika“ vadovas Lukas Raglys su pirkimų procedūra susidūrė vykdydamas ES remiamą verslo plėtros projektą pagal KPP priemonę „Parama verslo kūrimui ir plėtrai“. L. Raglys pabrėžė, kad vykdant didelio masto projektus, nereikia savęs įsprausti į pernelyg griežtus laiko rėmus, būtina nusistatyti realius projekto įgyvendinimo etapus ir neskubinti derybų su tiekėjais ir rangovais. Pasak paramos gavėjo, projekto sėkmė taip pat didele dalimi priklauso nuo išorinių veiksnių, tokių kaip oro sąlygos bei rangovo kompetencija.

Pirkimo sąlygos – tikslios ir visur vienodos

Rengiant pirkimų sąlygas būtina nurodyti tikslias arba bent preliminarias prekių, paslaugų bei darbų apimtis. Taip pat svarbu laikytis pirkimų sąlygų paskelbimo reikalavimų, nurodytų pirkimo taisyklėse: vengti neproporcingų pirkimo objektui kvalifikacinių reikalavimų bei klaidingo, diskriminuojančio šių reikalavimų nustatymo; pasiūlymuose būtina nurodyti ir tiksliai apibrėžti visus kvalifikacinius pirkimo objekto ir sutarties pasirašymo kriterijus.

Dažnai pasitaiko atvejų, kad patvirtinamos vienokios pirkimo sąlygos, o skelbime apie pirkimą – nurodomos kitokios, nežymiai pakeistos. Tačiau pasitaiko ir dar blogesnių situacijų, kai tinkamai parengtos sąlygos vėliau netinkamai perkeliamos arba iš viso neperkeliamos į sutartį, taip iš tiekėjo reikalaujama visiškai kitokių, nei buvo paskelbta, sutarties vykdymo sąlygų.

Pirkimo sutartyje – aiškūs terminai

Su tiekėju sudarytoje pirkimų sutartyje turi būti numatyti aiškūs terminai, kada paslauga ar prekė turi būti pristatyta. Pasitaiko situacijų, kai tiekėjai vėluoja pristatyti prekes, suteikti paslaugas ar atlikti darbus. Todėl pareiškėjai ir paramos gavėjai, įgyvendinantys projektus pagal KPP priemones, turi griežčiau kontroliuoti, kaip rangovas vykdo įsipareigojimus, ar tiekėjas nevėluoja pateikti prekių ar paslaugų, o vėluojant – taikyti baudas, delspinigius ar kitas pirkimo sutartyje tiekėjui numatytas sankcijas.

Pasirašant bei vykdant pirkimo sutartį, pasitaiko ir kitų klaidų. Pavyzdžiui, perkama iš susijusių asmenų; nesutampa pasiūlyme bei sutartyje nurodyti duomenys (vykdomų paslaugų kiekiai, įkainiai, terminai); pirkimo sutartis pratęsiama nenurodžius tokios galimybės pirkimo dokumentuose; iš esmės keičiamas pirkimo sutarties turinys, nors pirkimo sąlygose buvo pateiktas pirkimo sutarties projektas; pirkimo sutarties sąlygų keitimas neatitinka pirkimo dokumentuose numatytų pirkimo sutarties keitimo galimybių (keičiamos esminės sutarties nuostatos). Todėl rekomenduojama nepradėti vykdyti pirkimo sutarties, neįsitikinus, kad pirkimai atlikti tinkamai.

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius