Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2022 12 19 /14:51

Streikas šaldo keleivius, bet susitarimo dar nėra: stabdo vienas klausimas

Bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ atstovai sako, kad derybose dėl VVT darbuotojų profesinės sąjungos streiko liko neišspręstas tik vienas klausimas – dėl darbo užmokesčio mokėjimo už streiko dienas. Tai aptarinėta jau savaitgalį, kai Vilniaus meras Remigijus Šimašius teigė, jog kolektyvinę sutartį pasirašyti jau buvo pasirengta, trukdo tik esą naujas profsąjungos reikalavimas dėl šio mokėjimo. Profsąjunga tikina, kad čia nieko naujo nėra.
Vilniaus viešasis transportas streiko metu
Vilniaus viešasis transportas streiko metu / Pauliaus Peleckio / BNS nuotr.

Savaitgalį keleiviai skundėsi, kad kai kurie autobusai važiavo vos kas dvi valandas. O kadangi spaudė šaltukas, termometrų stulpeliai krito ir iki –10 laipsnių, tai laukti nebuvę malonu.

Derybos tęsiamos

Pirmadienį VVT vadovybė teigia toliau tęsianti derybas – su profesinių sąjungų atstovais susitikti buvo suplanuota 11 val.

Pirmadienio rytą VVT pranešimu spaudai informavo, kad „po savaitgalį vykusių bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ ir darbuotojų profesinės sąjungos konsultacijų sutarta dėl kolektyvinės sutarties projekto“. Esą liko išspręsti tik vieną klausimą – darbo užmokesčio mokėjimas už streiko dienas.

„Derybose keičiantis pozicijomis buvo aišku, kad VVT ir profesinei sąjungai sutarus dėl esminių pagerinimų kolektyvinėje sutartyje, už streiko dienas apmokėjimo klausimas nebus keliamas. VVT vadovai ir Vilniaus miesto savivaldybė tiek prieš streiką, tiek streiko metu aiškiai pasisakė, kad darbo užmokestis nebus mokamas. Tuo tarpu viešumoje pati profesinė sąjunga teigė pasiruošusi už kiekvieną streiko dieną skirti kiekvienam streikuojančiam po 40 eurų“, – teigiama pranešime.

Susikirto dėl mokėjimo už streiko dienas

Kaip tik apie mokėjimą už streiko dienas savaitgalį prabilo ir Vilniaus meras Remigijus Šimašius, teigdamas, kad sostinės savivaldybė ir VVT po penktadienio derybų yra pasiruošę pasirašyti kolektyvinę sutartį, tačiau esą tai neįmanoma dėl šeštadienį profesinės sąjungos pateikto naujo reikalavimo streikuojantiems darbuotojams sumokėti pusę atlygio.

Reikalauja streikuojantiems darbuotojams sumokėti pusę atlygio. Tai neteisingas ir vargu, ar apskritai beįmanomas reikalavimas dėl kelių priežasčių.

„Bet šiandien profesinė sąjunga, deja, iškėlė naują reikalavimą dėl streiko užbaigimo – jie reikalauja streikuojantiems darbuotojams sumokėti pusę atlygio.

Tai neteisingas ir vargu, ar apskritai beįmanomas reikalavimas dėl kelių priežasčių.

Pirma, Darbo kodeksas nurodo, kad streikuojantys darbuotojai atlygio negauna (nebent susitaria kitaip – bet mūsų pozicija buvo aiški nuo derybų pradžios). Streikas yra kraštutinė priemonė, jis yra žalingas abiem pusėms, ir darbuotojų profesinė sąjunga tai žinojo prieš jį pradėdama. Antra, tai nebūtų sąžininga nestreikavusių darbuotojų atžvilgiu, tai būtų demotyvacija jiems.

Trečia, streikas blogina VVT finansinę situaciją (atsiranda baudos dėl nevykdomų maršrutų), o mokėjimai nedirbantiems darbuotojams turėtų didelių neigiamų finansinių pasekmių“, – feisbuke rašė meras, dar primindamas ir tai, kad VVT profesinės sąjungos pirmininkas dar prieš streiką pažadėjo streikuojantiems darbuotojams mokėti kompensacijas (po 40 eurų už dieną).

VVT darbuotojų profesinė sąjunga į tai atsakė irgi feisbuke, teigdama, kad esą meras meluoja, nes šis reikalavimas jau prieš savaitę buvo įrašytas reikalavimų lentelėje: „Po dviejų savaičių tylos, vakar vakare Vilniaus miesto meras pagaliau pasisakė apie derybas. Anot Šimašiaus, prieš pat kolektyvinės sutarties pasirašymą, profesinė sąjunga „išsitraukė“ naują reikalavimą, kurio niekas anksčiau negirdėjo – prašoma streikuojantiems darbuotojams sumokėti pusę atlygio.

VIDEO: Sostinėje prasideda Vilniaus viešojo transporto streikas

Gruodžio 12 d. Vilniaus miesto savivaldybės paskelbtoje lentelėje įrašyta, kad profesinės sąjungos prašo sumokėti atlyginimus streikuojantiems darbuotojams.“

Anot profesinės sąjungos, streikuojantiems darbuotojams prašoma išmokėti pusė atlyginimo už streiko dienas, kadangi „streikas prasidėjo dėl įmonės kaltės, kai ši pasitraukė iš ketinimų protokolo“, o pati savivaldybė dvejus metus esą nekreipė dėmesio į darbuotojų raginimus susitikti ir aptarti jų problemas, nors tai galėjo nesutarimus „padėti išspręsti taikiu būdu“.

Gruodžio 12 d. Vilniaus miesto savivaldybės paskelbtoje lentelėje įrašyta, kad profesinės sąjungos prašo sumokėti atlyginimus streikuojantiems darbuotojams.

„Streikuojantys darbuotojai kovoja už visus kolegas, o nestreikavę darbuotojai gavo didesnes išmokas už papildomą darbą streiko metu“, – rašė profsąjunga.

Po tuo įrašu į klausimą, ar profsąjunga moka pažadėtus pinigus darbuotojams, buvo atsakyta, kad tikrai mokama.

Diena – minus 150 tūkst. eurų

VVT darbuotojų profesinė sąjunga streikuoja jau trečia savaitė. VVT teigia, kad kad viena streiko diena jai kainuoja apie 150 tūkst. eurų negautų pajamų.

Bendrovė sostinėje aptarnauja 76 iš 105 maršrutų: penkis greituosius, 17 troleibusų ir 54 autobusų. Keleivių vežimo paslaugas vykdo ir du privatūs vežėjai – „Transrevis“, ir „Kautra“, jos keleivius veža įprastu grafiku.

Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./Vilniaus viešasis transportas streiko metu
Pauliaus Peleckio / BNS nuotr./Vilniaus viešasis transportas streiko metu

Pirmadienį VVT tikina, kad su profsąjungomis susitinkama tęsti derybas dėl streiko nutraukimo: „Bendrovė pasirengusi šio susitikimo metu atsakyti visus klausimus, taip pat profsąjungai teiks siūlymą sumokėti į priekį metinį darbdavio mokestį, kuris siekia beveik 54 tūkst. eurų, tam, kad streiko organizatoriai galėtų įvykdyti savo pažadą darbuotojams dėl streiko dienų apmokėjimo – jeigu tų lėšų jiems trūksta.

Vien per pastaruosius penkerius metus profesinė sąjunga iš narių mokesčių ir VVT yra gavusi apie 1,5 mln. eurų pajamų. Tiesa, kolektyvinės sutarties derybose finansinė atskaitomybė už darbdavio skiriamas lėšas nebuvo įtvirtinta.“

Kaip teigiama bendrovės pranešime, kolektyvinės sutarties derybose VVT papildomai skyrė lėšų stažo priemokai 700 tūkst. eurų per metus, pakeitė pagal profsąjungos prašymą kokybės priemokos skaičiavimą, nustatė kompensacijas pietų pertraukai. Sutarta, kad kartą per kalendorinius metus bus peržiūrėta ir sutarta dėl darbuotojų mėnesinės algos ar valandinių atlygių indeksavimo. Visa tai ir dar daugiau esą yra geresnės sąlygos darbuotojams nei buvo anksčiau.

„Dėl kolektyvinės sutarties iš esmės viskas sutarta. Dabar jau kalbame apie streiko nutraukimo sąlygas, nors tai visiškai nesusiję su tuo, dėl ko buvo pradėtas streikas. Kviečiame profesinę sąjungą pasirašyti sutartį ir nevilkinti proceso, grąžinti patogų susisiekimą į miestą vilniečiams prieš šventes“, – pranešime spaudai sakė VVT generalinis direktorius Darius Aleknavičius.

Gruodžio 19 dienos duomenimis, streikuojančių skaičius yra 433 darbuotojai. Nuo streiko pradžios iš viso į darbą grįžo 97 darbuotojai, nuo ketvirtadienio tai padarė 30 darbuotojų.

Meras: streikuojantys vairuotojai iškėlė naują reikalavimą – dar 9 proc. didinti algas

Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius teigia, kad „Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojų profesinė sąjunga nenori stabdyti streiko ir iškėlė naują reikalavimą.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Remigijus Šimašius
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Remigijus Šimašius

„(...) turime paradoksalią situaciją. Visos viešojo transporto kolektyvinės sutarties sąlygos suderėtos ir suderintos, vairuotojų darbo sąlygos ženkliai pagerintos. Parašai ant sutarties gali būti sudėti šįvakar. Tačiau profsąjunga nenori stabdyti streiko. Kodėl?“ – savo socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje po pirmadienį vykusių derybų pranešė meras.

Anot jo, savaitgalį profsąjungos atstovai pareikalavo, kad streikuojantiems darbuotojams būtų sumokėta pusę darbo užmokesčio, pirmadienį šį reikalavimą jie atsiėmė, bet iškėlė naują – prašo vairuotojo atlyginimus padidinti dar 9 procentais.

„Priminsiu, kad toks profsąjungos reikalavimas buvo iškeltas dar pernai. VVT ne tik atsižvelgė į jį, bet net padvigubino – nuo lapkričio VVT vairuotojų atlyginimai vidutiniškai padidinti 20 proc., o jei pridėsime balandį buvusį 11 proc. vidutinį augimą, galime skaičiuoti, kad vien šiemet vairuotojų atlyginimų vidurkis augo bent trečdaliu. Dabar jis atitinka Vilniaus atlyginimų vidurkį ir yra didesnis nei konkuruojančiose pervežimų įmonėse, kurios irgi veža vilniečius, šiandien – labai sklandžiai“, – teigė meras.

Pasak jo, dar 9 proc. didinti atlyginimą nesą pagrindo, be to, tai būtų finansiškai nepakeliama našta VVT.

„Mieste viešasis transportas yra esminis poreikis, tačiau juk ne vienintelis, o kelti bilietų kainos irgi nesinori“, – tvirtino R. Šimašius.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius