Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2010 01 15

Svajonių atostogas gaubia pažadų migla

„Ne viskas auksas, kas auksu žiba“, – ši patarlė, ko gero, geriausiai tinka apibūdinti vos kelis mėnesius Lietuvoje veiklą vykdančios bendrovės „Amber Promotions“ prezentacijoms, kuriose patiklūs keliautojai gundomi atostogomis apartamentuose vienoje iš Ispanijos Kanarų salų – Tenerifėje.
Pakviesti į „Amber Promotions“ prezentaciją viešbutyje „Reval Hotel Lietuva“ žmonės viliasi laimėti plazminį televizorių, tačiau gauna vien tik laikrodžius, įpakuotus kartoninėje dėžutėje. Negana to, dažnas, susigundęs gražiais pažadais, nusiperka atostogas Tenerifėje, nors skrydis ir maitinimas į k
Pakviesti į „Amber Promotions“ prezentaciją viešbutyje „Reval Hotel Lietuva“ žmonės viliasi laimėti plazminį televizorių, tačiau gauna tik laikrodžius, įpakuotus kartoninėje dėžutėje. / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Klientus „Amber Promotions“ žvejoja atlikdama telefonines apklausas apie keliones. Išsipasakoję, kaip dažnai ir už kiek keliauja, po kurio laiko dalis apklaustųjų sulaukia dar vieno skambučio su kvietimu atsiimti vieną iš trijų prizų – plazminį televizorių, filmavimo kamerą arba laikrodį. Prizas paaiškėja per momentinę loteriją, kuri rengiama Vilniuje, „Reval Hotel Lietuva“. Atvykti kviečiamos tik vyresnės nei 30 metų poros.

Savo pavardės viešinti nenorėjusi „15min“ skaitytoja, gavusi kvietimą į „Amber Promotions“ prezentaciją, pakvietė kartu vykti ir „15min“ žurnalistą. Atvykus į prezentaciją, „porą“ pasitiko žavios darbuotojos. Prezentacijai skirtoje patalpoje sėdėjo dar penkios poros, prie kiekvienos jų – po darbuotoją, kuri, laukiant prezentacijos, kartojo telefoninės apklausos klausimus: „Kaip dažnai, kur, už kiek keliaujate, kur norėtumėte nuvykti artimiausiu metu?“

Regencyresorts.com nuotr./Bendrovė klientus vilioja prabangiais „Regency Resorts“ apartamentais Tenerifėje.
Bendrovė klientus vilioja prabangiais „Regency Resorts“ apartamentais Tenerifėje.

Pagaliau į patalpą įėjo neaukštas pliktelėjęs anglakalbis vyriškis. Jis ir vedė prezentaciją, kas keliolika minučių vis išbėgdamas, mat tuo pačiu metu analogiškos prezentacijos vyko keliose patalpose. Kol vyro nebūdavo, su poromis laimėtojomis bendraudavo asistentės.

Maždaug pusantros valandos trukusioje prezentacijoje buvo kalbama apie „atostogų narystę“ visam gyvenimui. O prezentacijai besibaigiant netikėtai paskelbtas „aukcionas“ – savaitės atostogos Tenerifėje „vos“ už 600 eurų (2070 Lt) keturiems asmenims (skrydis ir maitinimas neįskaičiuoti). Esą ten nuvykus ir bus galima įsigyti „atostogų narystę“. Tačiau už šią kelionę būtina susimokėti „čia ir dabar“ – grynaisiais, banko pavedimu, išsiimti pinigų iš bankomato, o jei pinigų turite namuose, jus palydėti gali „Amber Promotions“ darbuotoja.

Vieni sutartis pasirašo, o dvejojantiems siūlomos „nuolaidos“. Galiausiai šou baigiasi – tiek sutartis pasirašę, tiek ne momentinėje loterijoje laimi 10–20 Lt vertės laikrodžius ir iškeliauja namo.

Ir nors dėl „Amber Promotions“ veiklos Vilniaus miesto apylinkės prokuratūroje atliekamas ikiteisminis tyrimas, tai netrukdo bendrovei kasdien rengti tokių prezentacijų.

Klientų atsiliepimai – prasti

Tik dalis grįžusiųjų namo internete pasitikrina, kas per bendrovė yra „Amber Promotions“ ir kokie kitų jos klientų atsiliepimai. O skundų dėl jos veiklos gausu – vienoje svetainėje komentarų apie šią bendrovę skaičius perkopė 600.

Žmonės pastebi, jog skrydžiai į Tenerifę kainuoja ne tiek, kiek žadėta per pristatymą, o konkurentų siūlomų atostogų šioje saloje kainos kitokios.

Daugiausia žmonės piktinasi tuo, kad nusprendę atsisakyti sutarties negali atgauti sumokėtų pinigų. Vos keli komentatoriai teigia atgavę visą sumą, tačiau tam teigia „panaudoję jėgą“ ar „smogę į skaudžiausią vietą“.

Viena pinigus nusprendusi atsiimti moteris (vardas ir pavardė redakcijai žinomi – aut. past.) pakvietė „15min“ žurnalistą eiti kartu ir pažiūrėti, kaip bendrovės darbuotojai bendrauja su klientais.

Piešiant situaciją, kuri yra ekstraordinari, galima išvilioti žmogaus pinigus. Apskritai spaudimo taktiką dažniausiai naudoja sukčiai. Kad ir, pavyzdžiui, telefoniniai sukčiai – sukelia tokį stresą, kad ta pati močiutė pamiršta, jog neturi anūko, bet vis tiek atiduoda pinigus, – sakė psichologas R.Alekna.„Amber Promotions“ įsikūrusi moderniame biure „Vilniaus vartuose“, netoli Seimo. „Klientus“ pasitiko žavi administratorė, tolėliau buvo matyti keli kabinetai. Tolumoje girdėjosi, kaip viena darbuotoja telefonu aiškina sutartį nusprendusiam nutraukti klientui: „Juk už rankos jūsų niekas nelaikė, galėjote nepasirašyti.“

Pagaliau sulaukėme vyro, kuris prisistatė esąs bendrovės direktorius. Žinią, kad klientė panoro nutraukti sutartį, jis priėmė ramiai ir paprašė užpildyti pareiškimą. Tačiau paklausus apie grąžinamą sumą, jis suirzo. „Štai parašyta, kiek atgausite“, – sutartyje punktą, kuriame numatoma grąžinti mažiau nei pusę įmokos, parodė jis.

Lietuvos civilinio kodekso 6.357 straipsnio 6 dalis nustato, kad pirkėjas turi teisę nutraukti sutartį, sudarytą ne prekybai skirtose patalpose, apie tai pranešdamas raštu pardavėjui per 7 dienas nuo sutarties sudarymo. Šio straipsnio 9 dalis nustato, kad pardavėjas, gavęs tokį pranešimą, per 15 dienų privalo grąžinti pirkėjui sumokėtą pinigų sumą. Tai galioja tiek parduodant prekes, tiek paslaugas.

Tačiau šie argumentai direktoriumi prisistačiusiam vyrui buvo nė motais – jis toliau rodė į sutartyje numatytą kelių šimtų eurų „baudą ir administracinį mokestį“ nutraukus sutartį. Galiausiai jis pažadėjo „pasitarti su advokatu“ ir vėliau telefonu pranešti, kokią sumą klientė atgaus. Vakare jai pranešta, kad atgaus pusę sumokėtos sumos.

Nukentėję klientai, norintys atgauti sumokėtus pinigus, gali kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT) arba į teismą.

Kelia daug abejonių

VVTAT teigia sulaukusi ne vieno skundo dėl „Amber Promotions“ veiklos. Abejonių tarnybai kelia ne tik bendrovės atsisakymas grąžinti sumokėtus pinigus.

Šios bendrovės kelionių į Tenerifę sutartys sudaromos 35 mėnesių laikotarpiui. „Amber Promotions“ įsipareigoja per šį laikotarpį apgyvendinti 4 asmenis 7 naktims. Skrydžiu ir maitinimu turi pasirūpinti pats klientas.

Tačiau Civilinis kodeksas nustato, kad teisės tam tikru laiku naudotis gyvenamosiomis patalpomis (angl. „timeshare“) pirkimo sutartis yra sudaroma ne trumpesniam kaip trejų metų terminui. Pirkėjas turėtų įgyti teisę patalpomis naudotis ne mažiau kaip vieną savaitę per metus. Be to, pardavėjas privalo įteikti pirkėjui minėtų patalpų aprašą – jis turi būti pridėtas prie sutarties. „Amber Promotions“ patalpas apibūdina tiesiog kaip „liukso klasės viešbutį“.

Į prezentacijas kviečiami žmonės, kurie mėgsta keliauti pigiau, – sakė E.Jankutė.„Šiuo metu VVTAT yra nagrinėjamos „Amber Promotions“ teikiamų vartotojams pasirašyti paslaugų teikimo sutarčių nuostatos, be to, renkama papildoma medžiaga ir paaiškinimai, galintys turėti įtakos sprendžiant dėl galimo bendrovės veiklos nesąžiningumo (agresyvumo ir vartotojų klaidinimo)“, – „15min“ sakė VVTAT atstovas ryšiams su visuomene Vitas Ūsas.

Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymas nustato, kad komercinė veikla yra nesąžininga, jeigu neatitinka profesinio atidumo reikalavimų ir gali iš esmės iškreipti vidutinio vartotojo ekonominį elgesį siūlomo produkto atžvilgiu. Tokia veikla dažniausiai pasireiškia kaip klaidinančios informacijos teikimas arba esminės informacijos neatskleidimas, taip pat apgaulingas tvirtinimas, jog produktą specialiomis sąlygomis bus galima įsigyti tik per ypač trumpą laiką.

„Amber Promotions“ prezentacijose pateikiama informacija jų dalyviams kelia abejonių. „Žadama, kad skrydis į abi puses kainuos 500–700 Lt. Grįžę pradėjome domėtis, kiek kainuoja skrydis – tiesioginis skrydis kainuoja apie 1500 Lt“, – sakė prezentacijoje dalyvavusi Rita (vardas pakeistas – aut. past.).

Anot jos, žmonės taip pat tikinami, kad pelną „Amber Promotions“ gaus tik tuo atveju, jei Tenerifėje klientai įsigys „atostogų narystę“ visam gyvenimui.

Be to, palyginimui pateikiamas vienos kelionių agentūros kainynas, kuriame nurodyta, kad atostogos Tenerifėje vienam asmeniui savaitei kainuos 5 tūkst. Lt. Tačiau į šią kainą įeina ne tik 5 žvaigždučių viešbutis, bet ir skrydis bei maitinimas, kurie „Amber Promotions“ siūlyme neįskaičiuoti.

„15min“ pasidomėjo kitų kelionių organizatorių siūlomomis kainomis. Pavyzdžiui, „Novature“ perkant 7 nakvynes viešbutyje kainos svyruoja tarp 350–1500 Lt (vienam asmeniui), o kelionės komplektas (skrydis į abi puses su visais mokesčiais, viešbutis ir maitinimas) kainuoja 1300–3000 Lt (savaitei, vienam asmeniui). Vien skrydis į abi puses kainuoja 1000–1600 Lt.

Kitas kelionių organizatorius „Tez Tour“ kelionę į Tenerifę siūlo nuo 1420 Lt (1 asm., savaitei, viešbutis ir skrydis į abi puses).

Be to, apgyvendinimo paslaugos priskiriamos prie turizmo veiklos, ją gali vykdyti tik kelionių organizatoriaus arba kelionių agentūros pažymėjimą turinčios įmonės. „Amber Promotions“ nė vieno iš šių pažymėjimų neturi.

Tiesa, tris mėnesius Lietuvoje veikianti bendrovė susizgribo legalizuoti veiklą ir jau kreipėsi į Valstybinį turizmo departamentą dėl kelionių agentūros pažymėjimo. „Jie teigia, kad tik tarpininkauja parduodant paslaugą. Mes paaiškinome, kad tam taip pat reikia pažymėjimo, taigi jie pateikė dokumentus jam gauti. Pažymėjimų išdavimo komisija sprendimą priims artimiausiu metu, peržiūrėjusi dokumentus“, – „15min“ sakė Valstybinio turizmo departamento Informacijos, analizės ir kontrolės skyriaus vedėja Rima Jakytė.

Bendrovės atstovė – ne itin kalbi

„15min“ susisiekus su „Amber Promotions“, bendrovės direktoriaus asistentė Eglė Jankutė paaiškino, jog „Amber Promotions“ veikia tik Lietuvoje ir jau kreipėsi dėl leidimo užsiimti turizmo veikla. Esą leidimą bendrovė „turėtų gauti 10 dienų laikotarpiu“.

Anot E.Jankutės, telefonų numeriai apklausoms renkami iš telefonų knygų, o į prezentacijas kviečiami „žmonės, kurie mėgsta keliauti pigiau“. Per dieną, anot jos, vyksta 2–4 prezentacijos, kuriose pristatomas viešbučių tinklas Tenerifės saloje ir narystė šį tinklą vienijančiame klube. Vėliau siūlomas „vienos savaitės išbandymas Tenerifėje“.

Paklausta, kodėl prašoma pinigus susimokėti iš karto, ji paaiškino, kad „tai yra reklama, parduodama tą pačią dieną, nes mes siūlome didelę nuolaidą“. Kokia dalis į prezentacijas pakviestų žmonių pasirašo sutartis ir kiek iš jų sutarčių atsisako, E.Jankutė neatsakė. Paklausta, kodėl persigalvoję klientai negali atgauti visos sumokėtos sumos, direktoriaus asistentė atsakė, jog sutartis sudarė lietuviai teisininkai, jos esą atitinka Lietuvos Respublikos teisės aktus.

Skubinimas veikia psichologiškai

Psichologas Raimundas Alekna teigė, jog „Amber Promotions“ naudojama taktika gali daryti įtaką žmonių apsisprendimui.

„Bet koks skubinimas žmogui sukelia stresą, o bet koks streso sukėlimas žmogų stumia į regreso būseną – jis pradeda veikti modeliu, kuris veikė, kai buvo vaikas. Tuomet juo nesunku manipuliuoti. Kitaip sakant, piešiant situaciją, kuri yra ekstraordinari, galima išvilioti žmogaus pinigus. Apskritai spaudimo taktiką dažniausiai naudoja sukčiai. Kad ir, pavyzdžiui, telefoniniai sukčiai – sukelia tokį stresą, kad ta pati močiutė pamiršta, jog neturi anūko, bet vis tiek atiduoda pinigus“, – sakė R.Alekna.

Jis patarė patekus į tokią situaciją vengti skubotų sprendimų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius