Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2016 11 25

Švenčionių „valstiečiai“ kartu ir savivaldoje, ir versle, ir viešuosiuose pirkimuose

Partiniai ryšiai Švenčionių rajono savivaldybėje labai padeda plėtoti verslą. Po savivaldos rinkimų į viešuosius pirkimus įsitraukusi „valstiečio“ ir Švenčionių rajono savivaldybės tarybos nario Vaclavo Gabrinovičiaus įmonė „Revaja“ sėkmingai laimėjo visus pirkimus, kuriuose dalyvavo. Konkursus organizavo ta pati savivaldybė bei valstybės įmonė „Vilniaus vandenys“, kurios padaliniui Švenčionyse tuomet vadovavo taip pat „valstietis“, šiuo metu einantis Seimo nario pareigas Vytautas Rastenis.
Švenčionių rajono savivaldybė
Švenčionių rajono savivaldybė / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Po tiesioginių merų ir savivaldybių tarybų rinkimų 2015-aisiais, kai daugelį metų Švenčionių rajono savivaldybės mero kėdėje sėdėjęs „darbietis“ Vytautas Vigelis vietą užleido Lietuvos laisvės sąjungos nariui Rimantui Klipčiui, tarybos nario „valstiečio“ V.Gabrinovičiaus įmonė „Revaja“ pradėjo aktyviai dalyvauti viešųjų pirkimų konkursuose.

Vaclavas Gabrinovičius
Vaclavas Gabrinovičius

2015-aisiais UAB „Revaja“ dalyvavo 13-oje viešųjų pirkimų, 2016-aisiais – 1-ame ir visus juos laimėjo. 12 iš jų organizavo Švenčionių rajono savivaldybė, 2 – UAB „Vilniaus vandenys“, kurios vienas padalinių veikia Švenčionyse.

Iki 2016-ųjų „Vilniaus vandenų“ skyriui Švenčionyse vadovavo „valstietis“ nuo 1995-ųjų tarybos nario pareigas einantis ir šįmet į Seimą išrinktas V.Rastenis. Reorganizavus „Vilniaus vandenis“ 2016 metais, kaip pats skelbia prieš rinkimus paskelbtoje biografijoje, V.Rastenis tapo įmonės „Revaja“ vadybininku.

Pirkimų vertė – daugiau nei 100 tūkst. eurų

Visas sutartis UAB „Revaja“ vardu pasirašė įmonės direktorė Zita Petkevičė – 2015 metais su Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjunga (LVŽS) taip pat kandidatavusi į savivaldybės tarybą, bet į ją nepatekusi.

Švenčionių rajono savivaldybei pasirašinėjant sutartis atstovavo buvusi administracijos direktorė, „valstietė“ ir dabartinė tarybos narė bei Seimo nario žmona Vida Rastenienė, taip pat tuometinės Lietuvos lenkų rinkimų akcijos narys, šiuo metu einantis administracijos direktoriaus pareigas Andrius Šarėjus.

Zita Petkevičė
Zita Petkevičė

UAB „Revaja“, teikusi šienavimo, kelių su žvyro danga priežiūros, kelių valymo žiemos metu, automobilių atsarginių dalių, tepalų, skysčių, remonto ir priežiūros darbų, keleivinio transporto nuomos su vairuotoju, lapų, šakų, supuvusių medžių išvežimo paslaugas, nuo 2015-ųjų balandžio iki 2016-ųjų rugsėjo su Švenčionių rajono savivaldybe sudarė sutarčių už viso daugiau nei 91 tūkst. eurų.

UAB „Vilniaus vandenys“ iš bendrovės „Revaja“ pirko dumblo išvežimo ir dumblo rezervuaro užpylimo prie Sudoto ežero, netoli Švenčionėlių miesto paslaugas. Jų vertė – daugiau nei 35 tūkst. eurų. Sutartyse figūruoja ir V.Rastenio parašai.

Po „Vilniaus vandenų“ reorganizacijos išėjau užtarnauto poilsio. Įmonės savininkas paprašė pagelbėti, tai ir sutikau.

Pats Seimo narys teigia tiksliai nepamenantis, kada įsidarbino UAB „Revaja“ įmonėje – galbūt gegužę.

„Po „Vilniaus vandenų“ reorganizacijos išėjau užtarnauto poilsio. Įmonės savininkas paprašė pagelbėti, tai ir sutikau“, – sako buvęs bendrovės vadybininkas.

Viešųjų ir privačių interesų konflikto V.Rastenis „neįžvelgia visiškai“.

„Savininkas man nei brolis, nei mes artimieji. Be to, juk viešuosius pirkimus vykdžiau ne aš. Pirkimuose dalyvavo bent 3 įmonės. Su tuo, kas laimėjo konkursą, buvau priverstas pasirašyti sutartį“, – tvirtina V.Rastenis.

Vytautas Rastenis
Vytautas Rastenis

V.Gabrinovičius: viskas priklauso nuo valdžios

Įmonės vadovas V.Gabrinovičius paklaustas, kodėl aktyviau viešųjų pirkimų konkursuose UAB „Revaja“ pradėjo dalyvauti tik nuo 2015-ųjų, atsakė: „Jeigu tiesiai pasakyti – viskas nuo valdžios priklauso. Kas jiems naudingiau, kokia įmonė – jie netgi be apklausos nieko nedarė. Neleidžia dalyvauti tuomet“.

Įmonės savininkas teigia, kad daugelio paslaugų UAB „Revaja“ šiuo metu nebevykdo.

Jeigu tiesiai pasakyti – viskas nuo valdžios priklauso. Kas jiems naudingiau, kokia įmonė – jie netgi be apklausos nieko nedarė. Neleidžia dalyvauti tuomet.

„[Liko] sniego valymo paslauga – ir viskas. Anksčiau teikdavome tikrai daug [paslaugų] – ir automobilių remonto, ir šienavimo...“, – pasakoja V.Gabrinovičius.

Paklaustas, ar parduodamas paslaugas Švenčionių rajono savivaldybei, kurioje eina tarybos nario pareigas, neįžvelgia privačių ir viešųjų interesų konflikto, bendrovės savininkas tvirtina, kad dalyvaudamas konkursuose konkuruodavo su trimis įmonėmis, laimėdavo, o su savivaldybe sudarytas sutartis pratęsdavo.

„Nieko čia blogo nematau, jeigu turiu techniką, – sako tarybos narys ir priduria. – Siūlydavome netgi pigesnį variantą – nereikia“.

Andrius Šarėjus
Andrius Šarėjus

Švenčionių rajono savivaldybės administracijos direktorius A.Šarėjus tikina, kad sutartis pasirašo su tais, kurie pasiūlo geriausias sąlygas.

„Jeigu konkursas sudaromas mažiausios kainos principu, mes esame priversti pasirašyti sutartį su tiekėju, pasiūliusiu mažiausią kainą, nebent jis pasiūlo ypatingai mažą kainą ir vėliau jos nepagrindžia – jeigu savivaldybė užklausia dėl pagrindimo“, – teigia administracijos direktorius.

Administracijos direktorius kratosi atsakomybės

„Prie buvusios valdžios, sakykime, praėjusioje kadencijoje, jie (UAB „Revaja“ – aut. past.) tikrai labai aktyviai teikė tas paslaugas ir iš jų buvo daug perkama. Šioje kadencijoje šiek tiek mažiau atliekama tų paslaugų, tai kalbėti apie viešuosius ir privačius interesus šiuo atveju paprasčiau, kadangi tų pirkimų mažiau“, – sako A.Šarėjus.

Iš 12 savivaldybės ir bendrovės „Revaja“ sudarytų sutarčių 3 pasirašė buvusi administracijos direktorė V.Rastenienė. Visas kitas nuo 2015-ųjų gegužės pasirašė A.Šarėjus.

Viešųjų pirkimų įstatymai šiuo atveju nedraudžia tarybos nariui dalyvauti teikiant paslaugas valstybei. Be abejo, galbūt tarybos nariui nevertėtų pernelyg piktnaudžiauti ir naudotis tokia teise.

Paklaustas, kaip vertina tendenciją, jog savivaldybė perka paslaugas iš tarybos nario įmonės, administracijos direktorius atsakė: „Jeigu šioje vietoje nepažeidžiami viešųjų pirkimų įstatymai, mes negalime tarybos nariui uždrausti [dalyvauti]. Nebent Vyriausioji tarnybinės etikos komisija konstatuotų interesų pažeidimą. Viešųjų pirkimų įstatymai šiuo atveju nedraudžia tarybos nariui dalyvauti teikiant paslaugas valstybei. Be abejo, galbūt tarybos nariui nevertėtų pernelyg piktnaudžiauti ir naudotis tokia teise.

Tai yra biudžeto pinigai, visų mokesčių mokėtojų pinigai“.

Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos (VTEK) patarėjas Artūras Paliušis teigia, kad komisija kiekvienu konkrečiu atveju valstybinėje tarnyboje dirbančių asmenų elgesį vertina individualiai.

„Informacijos įvertinimas gali būti pateiktas tik atlikus patikrinimą, išnagrinėjus patikrinimo eigoje gautus dokumentus, ir nustačius, kad asmenys, tiesiogiai susiję su įvardinta bendrove asmeniškai dalyvavo pirkimų konkursų organizavime, ar gavus faktinių įrodymų, kad tarybos nariai – akcinių įmonių savininkai ar darbuotojai paveikė savivaldybės administracijos viešųjų pirkimų komisijų veiklą ir sprendimus“, – situaciją komentuoja A.Paliušis.

Taryba turi būti informuota

Jis taip pat primena, kad tarybos nariui, kaip ir kitiems valstybinėje tarnyboje dirbantiems asmenims, draudžiama dalyvauti rengiant, svarstant ar priimant sprendimus arba kitaip paveikti sprendimus, kurie sukelia interesų konfliktą.

„Tačiau valstybės politikams bei valstybės institucijų vadovams taikomi aukštesni veiklos ir atsakomybės standartai“, – atsakyme rašo A.Paliušis ir priduria, kad valstybės politikai patys sprendžia, ar jiems nekyla interesų konflikto situacijos.

Tačiau valstybės politikams bei valstybės institucijų vadovams taikomi aukštesni veiklos ir atsakomybės standartai.

Anot VTEK patarėjo, tarybos narys, priimdamas sprendimą, kuris yra akivaizdžiai susijęs su jo (šiuo atveju) valdoma bendrove, turi apie esamą interesų konfliktą pranešti savivaldybės tarybai ir nusišalinti nuo dalyvavimo.

„Įstatymas, nustatantis valstybinėje tarnyboje dirbantiems asmenims prievolę deklaruoti juridinius asmenis, kurių dalyviai jie yra, vienareikšmiškai apibrėžia šią aplinkybę kaip galinčią kelti interesų konfliktą, jei valstybinėje tarnyboje yra sprendžiami klausimai, susiję su tokiais juridiniais asmenimis. Tačiau savaime suprantama, kad interesų konfliktas negali būti hipotetinis. Jis turi būti tiesioginis ir akivaizdus“, – tvirtina A.Paliušis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius