-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2012 04 26

Taksi verslas: ar ranka rašyti kvitai išsklaidys milžinišką šešėlį?

Praėjus keliems mėnesiams po Vilniaus taksi įmonėse vykdytų kratų situacija taksi versle sostinėje liko nepakitusi. Tiesa, dabar beveik visi taksi vairuotojai legaliai gauna minimalų atlygį, tačiau didžiąją dalį algos, kaip ir iki kratų, jie tebesusirenka grynaisiais.
Taksi
Taksi / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Pokyčių taksi versle laukiama po gegužės 1-osios, kai kiekvienam taksistui bus privaloma nuodugniau pildyti apskaitos knygas. Dar ryškesnės permainos laukiamos lapkritį, kai Vyriausybės sprendimu, visi taksistai bus įpareigoti privalomai išduoti kvitus keleiviams.

Kvitai bėdų neišspręs

Tačiau asociacija „Taksistai už sąžiningą taksi veiklą“, kovojantys iš taksi verslo skaidrumą sako, kad visi šie valdžios įvedami pakeitimai – tik kosmetinis šešėlinio milžino remontas. Pasak asociacijos vadovo Andrėjaus Kotovičiaus, taksi verslas skaidrinamas ne nuo to galo: visa kaltė už mokesčių nuslėpimą metama taksi vairuotojams, o ne šį verslą valdantiems veikėjams.

„Valdžios pastangos išvesti taksi verslą iš šešėlio yra sveikintinos, tačiau tam pasirinktos priemonės yra visiškai neefektyvios. Einama biurokratizacijos keliu ir apkraunamas daugiau pats vairuotojas papildomais žurnalų pildymais nuo gegužės, o nuo lapkričio kvitų išrašymu, tuo tarpu įmonių vadovai lieka, kaip ir dabar – už nieką neatsakingi“, – piktinasi jis.

A.Kotovičiaus nuomone, numatoma prievolė keleiviams išduoti kvitus neatneš norimo rezultato, nes, kaip ir maršrutiniuose autobusuose, neretai bus bandoma apsieiti be jų. Todėl Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) apsikraus Sizifo darbu – gaudyti kiekvieną taksistą už rankos, nors realiai yra galimybė įvesti tokią tvarką, kad visi taksi vairuotojų rezultatai būtų matomi neišeinant iš biuro.

„Kvitų išdavimo įteisinimas yra akivaizdžiai suponuotas kažkokių įtakų, nes yra išlyga, kad kvitas nebūtinai turi būti spausdintas. Tai reiškia, kad taksi veikėjai lobistai pasiekė, kad jie nebūtų įpareigoti pirkti spausdintuvų. Kad jie nė lito neišleistų. Valdžios požiūris atrodo toks: privatiems lėktuvams išleisti galima, namams po 8 mln. litų  išleisti pinigus galima, bet spausdintuvui – jokiu būdu ne“, – apgailestavo A.Kotovičius.

Pasak jo, už neišduotus kelionės kvitus po lapkričio taip pat bus baudžiami ne mokesčių slėpimu suinteresuoti verslininkai, o paprasti taksi vairuotojai, legaliai teuždirbantys minimalų atlyginimą.

Siūlo nuolat stebėti

A.Kotovičius sako, kad taksi verslą iš įsisenėjusio šešėlio ištraukti įmanoma ir net visai nesunku. Tam esą tereikia vietoj privalomo kvitų išdavimo nurodyti visoms taksi įmonėms automobiliuose įdiegti nuotolinio stebėjimo sistemą.

Tokie aparatai būtų diegiami prie taksometrų ir leistų nuolat stebėti taksi nuvažiuotą atstumą, sekti, kiek ilsimasi, kiek taksometru „prisukama“ pinigų. Stebėseną galėtų vykdyti ne tik taksi įmonės, bet ir tiesiogiai VMI.  Vieno tokio aparato kaina siekia iki 350 litų, tačiau A.Kotovičiui tai neatrodo milžiniški pinigai.

„Tai galėtų būti centalizuotas pirkimas, gali būti atidėjimai, gali būti kompensacijos. Laisvė fantazijai ir versliam požiūriui čia yra didžiulė“, – įsitikinęs asociacijos vadovas.

A.Kotovičiaus skaičiavimu, kasmet dėl neskaidrios taksi verslo veiklos neapskaitoma apie 22 mln. litų pajamų, todėl nuolankus valdžios sutikimas daryti nuolaidas mokesčių slėpimu masiškai kaltinamiems verslininkams jam nesuprantamas.

Niekam nerūpėjo

„Taksistai už sąžiningą taksi veiklą“ asociacijai vadovaujantis A.Kotovičius stebisi, kodėl taip ilgai Lietuvos valdžia į taksi verslą žiūrėjo pro pirštus. Pasak jo, pirma verslo trūkumus turėjo pastebėti Konkurencijos taryba.

„Man labai keista Konkurencijos tarybos pozicija, kai jie labai greitai sureagavo į municipalinio Vilniaus taksi atsiradimą, bet kiek metų nekreipė dėmesio į kartelinius kainų kėlimus ir mažinimus ir, pagaliau, į pačią iškreiptą rinką. Juk akivaizdu, kad dabar legaliai veikti norinčiam verslininkui įkurti taksi įmonę yra neįmanoma, nes visi kiti dirba tų mokesčių nemokėdami“, – stebėjosi pašnekovas.

Vyriausybės kancleris: viskas susitvarkys

Redo Vilimo/BFL nuotr./Vyriausybės kancleris Deividas Matulionis
Redo Vilimo/BFL nuotr./Vyriausybės kancleris Deividas Matulionis

Į asociacijos „Taksistai už sąžiningą taksi veiklą“  kritiką paprašėme atsakyti Vyriausybės kanclerio Deivido Matulionio.

- Kaip vertintumėte idėją taksi įdiegti ne ranka išrašomų kvitų, o nuotolinio stebėjimo sistemas?

Manau, jei taksistai savo noru tokius aparatus nusipirktų, VMI ir Vyriausybė tam neprieštarautų, tačiau prievolės tam nenustatinėsime.

Mūsų siūlymas pirminis buvo įvesti prie taksometrų spausdintuvus su fiskaline atmintimi, bet turint omenyje tai, kad tie spausdintuvai tikrai ganėtinai brangūs ir turint omenyje, kad nuo 2015-2016 metų taksistams vis tiek reikės pereiti prie naujo pavyzdžio taksometrų, kurie yra techniškai sutvarkyti taip, kad jie negali būti „nunulinami“ ir ta informacija būtų išsaugojama, tai tų spausdintuvų pirkimas dabar būtų dviem metams. Todėl mes pagalvojome, kad būtų adekvatu kol kas leisti išrašyti čekį ranka arba, jei įsigis spausdintuvą dabar, tai juo.

- Tačiau ir maršrutiniuose taksi bei turguose kvitai privalomi, nors toli gražu ne visuomet išmušami, ar nesibaiminate tokio pat piktnaudžiavimo taksi? Ar ranka rašyti čekiai privers taksi verslą mokėti mokesčius?

Manome, kad tai bus tinkamas kontrolės instrumentas. Tuo labiau, kad kvitas bus tik papildoma apskaitos priemonė prie žurnalų ir registruotų taksometrų. Čekio išrašymas niekada niekam nebuvo problema.

- Taksi vairuotojai piktinasi, kad dėl ranka neišrašytų čekių kalti prieš mokesčių inspektorius liks jie, nors neišrašinėti kvitų lieps taksi įmonių vadovai, siekdami mokėti mažesnius mokesčius ir mokėdami taksi vairuotojams tik minimalų atlyginimą, visą kitą uždarbį, kaip ir dabar, palikdami teisę „pasidaryti“ patiems.

Mintis iš tikrųjų yra ta, kad sistema keičiasi taip, kad pats taksistas tampa atsakingas, o įmonės anksčiau ar vėliau taps paprastomis dispečerinėmis. Vairuotojas pats bus atsakingas ir taksometras bus pririštas ne prie įmonės, o prie taksi automobilio savininko. Jei taksistas piktnaudžiautų ir matytųsi, kad slepiamos pajamos, tada yra pakankamai griežtos sankcijos iki licencijos atėmimo. O, jei dabar taksistai gauna „vokelius“, siūlau jiems kreiptis į VMI.

Vyriausybės siekis yra pagal individualią veiklą dirbantys taksi vairuotojai

Taip, gal tada atsiras daugiau konkurencijos. Tai yra viena iš naujovių, atsirandančių taksi versle. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius