Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2011 03 14

Tamsieji viešųjų ryšių užkulisiai: nuo nupirkto badavimo iki sukurtų eismo įvykių

„Kas yra „tikra“?“ – šis filmo „Matrica“ herojaus Morfijaus užduodamas klausimas šauna į galvą peržvelgus vienos reklamos agentūros siūlomas paslaugas, kurios lenkia vaizduotę. Agentūra klientams siūlo patraukti žiniasklaidos ir visuomenės dėmesį „sukurtais įvykiais“ – bado akcijomis su nusamdytais „statistais“, sukurtais eismo įvykiais, mitingų organizavimu ar griovimu, kompromitacija...
Prie Seimo badaujantis smulkiųjų verslininkų atstovas E.Šablinskas „nužmogėjimu“ vadina reklamos agentūros teikiamą paslaugą  – samdyti „specialiai paruoštus“ badautojus.
Prie Seimo badaujantis smulkiųjų verslininkų atstovas E.Šablinskas „nužmogėjimu“ vadina reklamos agentūros teikiamą paslaugą – samdyti „specialiai paruoštus“ badautojus. / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.
Temos: 1 Badavimas

Visi šie nuostabą keliantys pasiūlymai viešai skelbiami reklamos agentūros AD G.I.N., kurią valdo UAB „Gerų idėjų namai“, svetainėje.

Ši agentūra siūlo suorganizuoti ar savo naudai išnaudoti beveik bet kokius įvykius, pradedant paradais ir eitynėmis, baigiant išgalvotais skandalais.

Šalia kiekvienos paslaugos pateikiama ir po keletą konkrečių pavyzdžių. Tarkim, paslaugą „Blokavimas“ bendrovė paaiškina taip: „Sunkiai pajudinamomis transporto priemonėmis blokuojami keliai, geležinkelio bėgiai ir t.t. Reikalui esant organizuojamas techninis eismo įvykis. Specialiai paruošti asmenys gali prisirakinti prie objektų.“

Ilgame sąraše galima rasti šokiruojančių punktų. Pavyzdžiui, siūloma miesto viešoje erdvėje sudeginti kaliausę su „objekto veidu“, šį įvykį stebėti būtų pakviesti ir žiniasklaidos atstovai.

Įbauginti ar pakenkti konkurentui taip pat galima skelbiant kompromituojančią informaciją, diskredituojant konkrečius asmenis ar įteikiant „neįprastas dovanas“ – kartuves, paveikslus ir pan.

Taip pat įmonė siūlosi organizuoti skandalus, rengti mitingus arba juos sužlugdyti surinkus priešininkų grupę, kuri įsimaišo į minią ir „rėkauja, ploja be temos“.

Asm. arch. nuotr./„Galbūt jie taip supranta ryšius su visuomene. Gal jiems nerūpi įmonės reputacija. Aš tvirtai galiu pasakyti, kad nei mūsų bendrovė, nei kitos save gerbiančios viešųjų ryšių agentūros tokių paslaugų tikrai nesiūlo“, – sakė RSVAA tarybos narė, agentūros „Integrity PR“ direktorė Daiva Lialytė.
„Galbūt jie taip supranta ryšius su visuomene. Gal jiems nerūpi įmonės reputacija. Aš tvirtai galiu pasakyti, kad nei mūsų bendrovė, nei kitos save gerbiančios viešųjų ryšių agentūros tokių paslaugų tikrai nesiūlo“, – sakė RSVAA tarybos narė, agentūros „Integrity PR“ direktorė Daiva Lialytė.

Paslaugų kainos nenurodomos – jos derinamos individualiai. „Užklausų dėl šių paslaugų sulaukiame bent kartą per savaitę. Kaip dažnai vykdomi užsakymai, atskleisti negaliu“, – sakė UAB „Gerų idėjų namai“ direktorius Šarūnas Jasiukevičius. 

Agentūra neatskleidė nei savo klientų, nei įvykių, kurie buvo „nupirkti“ – Š.Jasiukevičius tik užsiminė, kad paslaugomis dažniausiai domisi privačios įmonės.

Agentūros svetainėje nurodoma, kad mitingų ar kitų renginių vykdytojomis viešai gali būti nurodomos specialiai šiam tikslui įsteigtos visuomeninės organizacijos, asociacijos ar sąjungos. Šios fiktyvios organizacijos taip pat gali būti naudojamos ruošti skundus valdžios institucijoms, užsiimti lobizmu.

„Siūlo visi“

UAB „Gerų idėjų namai“ direktorius Š.Jasiukevičius teigė nieko bloga savo bendrovės siūlomose paslaugose nematąs. Esą tai siūlo didelė dalis Lietuvos ir užsienio ryšių su visuomene agentūrų.

„Tik kiti to neskelbia viešai. Bet jei ateina žmogus ir paprašo, visur gali susitarti. Mes nieko neslepiame ir savo paslaugas skelbiame viešai“, – aiškino Š.Jasiukevičius ir pridūrė, jog į svetainę paslaugų aprašymai buvo įkelti prieš gerą pusmetį.

Š.Jasiukevičius pateikė ir vieno „sukurto“ įvykio pavyzdį, kurį jo bendrovė neseniai įgyvendino. Žiniasklaidai vasario pradžioje buvo išplatintas pranešimas, esą po vienerių Kauno krepšinio mėgėjų lygos rungtynių tvarkydami salę ekipos AD G.I.N. krepšininkai prie vieno suoliuko rado dėžutę su 30 tūkst. Lt vertės žiedu. Šio žiedo savininkas esą taip ir neatsirado. Vėliau paaiškėjo, kad tai tebuvo viešųjų ryšių akcija, kurios tikslas – garsinti krepšinio komandą.

Įžvelgia pažeidimų

Išvydę tokius kolegų pasiūlymus, reklamos ir ryšių su visuomene specialistai išsižiojo. „Jie mažų mažiausia prasilenkia su etika. O kai kurie pasiūlymai gali prieštarauti įstatymams“, – teigė Lietuvos komunikacijos agentūrų asociacijos (KOMAA) valdybos pirmininkas Gintaras Šeputis.

Agentūros AD G.I.N. siūlomas paslaugas jis lygina su melaginga reklama.

 „Man dar neteko girdėti, kad Lietuvoje kas siūlytų tokius dalykus. Bent kai kurios jų paslaugos gali prasilenkti su Reklamos įstatymu, kuris aiškiai sako, kad yra draudžiama klaidinti vartotojus. O jie siūlo sukurti įvykius, skleisti neteisingą informaciją“, – sakė G.Šeputis.

Į kolegų siūlomas paslaugas dėmesį buvo atkreipusi ir Ryšių su visuomene agentūrų asociacija (RSVAA). Tačiau AD G.I.N. šiai asociacijai nepriklauso, todėl asociacija negali nei skirti įspėjimo, nei nutraukti narystės.

„Galbūt jie taip supranta ryšius su visuomene. Gal jiems nerūpi įmonės reputacija. Tokios paslaugos ne tik nedaro garbės šiai bendrovei, bet ir kenkia visam ryšių su visuomene sektoriui. Aš tvirtai galiu pasakyti, kad nei mūsų bendrovė, nei kitos save gerbiančios viešųjų ryšių agentūros tokių paslaugų tikrai nesiūlo“, – sakė RSVAA tarybos narė, agentūros „Integrity PR“ direktorė Daiva Lialytė.

Anot jos, į agentūros siūlomas paslaugas dėmesį turėtų atkreipti teisėsaugos institucijos: „Tarkime, jie siūlo dirbtinai užblokuoti kelią ar sukurti techninį eismo įvykį. Už tai turėtų grėsti atsakomybė.“

D.Lialytė spėliojo, kad AD G.I.N. paslaugų aprašymus galėjo nukopijuoti ir išversti iš užsienyje –Rusijoje, Baltarusijoje ar kitose šalyse – veikiančių agentūrų svetainių arba nurašyti nuo knygų apie juodąsias viešųjų ryšių technologijas. Mat pasiūlymų aprašymuose nemažai klaidų, įtarimų kelia ir sakinių struktūra. „Turėjau tokią knygą, perskaičiau kelis puslapius ir užverčiau. Matyt, jiems labiau patiko“, – ironizavo D.Lialytė.

Badautojai piktinasi

Reklamos agentūros siūlomų paslaugų sąraše yra punktas „Badavimas“: „Specialiai paruošti asmenys gyvena palapinėse prie valstybinių ar privačių objektų, badauja. Paruošiami visi reikalingi rekvizitai.“

„Profesionalių“ badautojų samdymo idėja sukėlė įsiūtį šiuo metu prie Seimo badaujantiems Smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacijos (LSVPA) atstovams, siekiantiems, kad valdžia atšauktų reikalavimą turgaus prekeiviams įsigyti kasos aparatus. „Aš neturiu žodžių. Tai yra visiškas nužmogėjimas“, – taip reklamos agentūros siūlomą paslaugą įvertino LSVPA garbės pirmininkas Eduardas Šablinskas. Nuo vasario 21 dienos badaujantis ir tik vandeniu gyvas vyras tikina neketinąs trauktis: „Badausiu, kol išneš kojomis į priekį – tegul gula ant sąžinės.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius