Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2019 08 22 /09:34

Tiesa ar melas? K.Mažeika: automobilių skaičiumi tūkstančiui gyventojų pirmaujame ES

Nesutariant dėl automobilių taršos mokesčio įvedimo, interesų grupės savo argumentus dailina statistiniais rodikliais. Vieną tokių pasitelkė aplinkos ministras Kęstutis Mažeika. Pasak jo, Lietuvos gyventojai Europos Sąjungoje (ES) pirmauja pagal automobilių skaičių tenkantį tūkstančiui gyventojų. Ar tikrai taip?
Kęstutis Mažeika
Kęstutis Mažeika / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

„Lietuvoje automobilių, skaičiuojant gyventojų skaičiui, yra gerokai daugiau nei Europos vidurkis. Viena šalių daugiausia turinčių automobilių tūkstančiui gyventojų. Tai rodo, kad automobilį turėti pas mus nėra didelis galvos skausmas žmonėms“, – antradienį „Žinių radijo“ eteryje sakė Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungai (LVŽS) priklausantis K.Mažeika.

Statistiniai duomenys, tiesa, tokio teiginio nepatvirtina. Europos Komisijos (EK) duomenų bazė „Eurostat“ pateikia informaciją, rodančią, kad tūkstančiui gyventojų mūsų šalyje tenka 483 lengvieji automobiliai, panašiai kaip Nyderlanduose. Tuo metu Bendrijos vidurkis – 512 automobilių 1 tūkst. gyventojų.

Lietuva šioje kategorijoje ne tik nepirmauja, bet patenka į antrą automobilininkų ešeloną. Priekyje mūsų šalies – 15 Sąjungos valstybių, o Lietuvą lenkia ne tik didžiosios šalys, tačiau ir Estija, Slovėnija ar Čekija.

„Eurostat“/ Tūkstančiui gyventojų tenkantis automobilių skaičius, „Eurostat“, 2017 m.
„Eurostat“/ Tūkstančiui gyventojų tenkantis automobilių skaičius, „Eurostat“, 2017 m.

Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenimis, šešiose aukščiau Lietuvos išsirikiavusiose šalyse taršos mokesčiai transporto priemonių savininkams nėra taikomi. Tiesa, neskaitant Lietuvos, jokių paskatų naudoti mažiau taršius automobilius nėra tik Lenkijoje ir Estijoje.

Klaidą pripažįsta

Ministro atstovas spaudai Justas Jaskonis 15min teigė apie K.Mažeikos išsakytus žodžius su ministru kalbėjęs, o šis patikino, kad duomenis yra kažkur matęs.

„Ministras sakė, kad yra kažkur matęs tokius duomenis. Gali būti, kad matė lentelę, kur yra duomenys apie senus automobilius. Tačiau patvirtinti tokį teiginį neturiu duomenų, iš kur jie gauti“, – sakė J.Jaskonis.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kęstutis Mažeika
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Kęstutis Mažeika

Remiantis 2017 m. „Eurostat“ publikacija apie keleivinių automobilių situaciją ES, Lietuva išties išsiskiria keliais aspektais. Mūsų šalies automobilių parke mažiausias benzinu varomų automobilių skaičius, o naudojamos transporto priemonės – senos.

„Eurostat“ skaičiuoja, kad 2017 m. mažiau nei 5 proc. automobilių Lietuvoje buvo 2 metų ar naujesni. Didžioji dalis transporto priemonių skaičiuoja 1–2 dešimtmečius.

Tačiau duomenų apie tai, kad Lietuvos gyventojai pagal santykinį turimų automobilių skaičių lenktų kitas ES šalis, neaptikome.

Šioje vietoje taip, yra netikslumas ministro citatoje.

Ministro klaidos atstovas spaudai neneigia, tačiau nurašo ją tiesioginio eterio sukeltai įtampai. Esą jei diskusija būtų vykusi išimtinai apie statistinius duomenis, netikslumų galbūt būtų pavykę išvengti.

„Taip, kai ryte važiuoji ir būni tiesioginiame eteryje, visko būna. Būtų buvusi visa laida apie statistiką, gal kitaip būtų buvę. Šioje vietoje taip, yra netikslumas ministro citatoje“, – paklaustas, ar ministras suklydo, atsakė J.Jaskonis.

Surado duomenis

Jau pasirodžius publikacijai sulaukėme žinutės iš J.Jaskonio. Ministro patarėjas pasidalino Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) ataskaita, kurioje skaičiuojama, kad 1 tūkst. gyventojų tenkantis transporto priemonių skaičius Lietuvoje 2018 m. siekė 642.

15min nuotr./J.Jaskonio atsiųsta lentelė iš LAKD ataskaitos
15min nuotr./J.Jaskonio atsiųsta lentelė iš LAKD ataskaitos

Tiesa, kalbama apie bendrą transporto priemonių skaičių, ne vien lengvuosius automobilius. Tuo tarpu „Žinių radijuje“ pasakytoje citatoje K.Mažeika mini automobilius, ne transporto priemones. Pokalbio kontekstas – automobilių nuosavybė, ne transporto priemonių nuosavybė.

Suskaičiavus kiek lengvųjų automobilių tektų tūkstančiui mūsų šalies gyventojų pagal J.Jaskonio lentelėje matomą bendrą šalyje registruotų automobilių skaičių gautume, kad šis rodiklis siekia 516 ir prilygsta 2017 m. ES vidurkiui.

Tiesa, tarptautinės duomenų bazės tam ir reikalingos, kad būtų galima palyginti skirtingų valstybių pateikiamus duomenis. „Eurostat“ naują ataskaitą ketina skelbti kitų metų pavasarį.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Justas Jaskonis
Luko Balandžio / 15min nuotr./Justas Jaskonis

15min vertinimu, teigdamas, kad pagal 1 tūkst. gyventojų tenkantį automobilių skaičių Lietuva yra viena pirmaujančių valstybių Europoje, aplinkos ministras sakė netiesą. „Eurostat“ duomenys rodo, kad mūsų šalies gyventojų turimų automobilių kiekis nesiekia Bendrijos vidurkio, o Lietuvą šiuo aspektu lenkia 15 valstybių.

K.Mažeikos argumentas buvo naudojamas pagrįsti nuostatą, kad dalis žmonių galėtų atsisakyti automobilių, kurių Lietuvoje esą yra daugiau nei kitose ES šalyse. Tačiau objektyvūs duomenys tokio teiginio neleidžia.

Net įvertinus LAKD duomenis, Lietuvos gyventojai nepatenka tarp daugiausia automobilių turinčių ES gyventojų. Ministras radijo laidoje kalbėjo ne apie bendrą transporto priemonių skaičių, o automobilius. Pagal 1 tūkst. gyventojų tenkantį lengvųjų automobilių skaičių Lietuva nėra ES lyderių gretose.

Jūs klausiate – tikriname mes
Įveskite politiko ar kito visuomenės veikėjo teiginį, kurį reikia patikrinti. Jei tik įmanoma, nurodykite, kur ir kada tai buvo pasakyta.
* privalomi laukai

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius