Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Valstybės kontrolė teigia, kad investicijos į bendrąjį pagalbos telefoną didžiulės, o nauda – neadekvati, ministras užstoja BPC

Bendrasis pagalbos centras
BPC nuotr. / Bendrasis pagalbos centras.
Šaltinis: 15min
0
A A

Valstybės kontrolė, atlikusi Bendrojo pagalbos centro veiklos auditą, nustatė, kad bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros kūrimas užsitęsė, o tam skiriamos lėšos ne visuomet naudojamos efektyviai.

Kaip rašoma Valstybės kontrolės pranešime, pagrindinė priežastis, kodėl daugiau nei dešimt metų užsitęsė infrastruktūros kūrimas, yra planavimo trūkumas ir tarpinstitucinio veiksmų koordinavimo stoka.

„Dar 2002 metais įvertinę Bendrojo pagalbos centro kūrimo procesą įvardijome planavimo trūkumus, bet ir toliau buvo planuojama ir kuriama nenuosekliai“, – sakė valstybės kontrolierė Giedrė Švedienė.

Nors bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūrai kurti jau išleista daugiau nei 76 mln. Lt, iki šiol nebaigtos optimizuoti atsakymo į pagalbos skambučius ir reagavimo į pagalbos prašymus funkcijos. Šiandien Lietuvoje į pagalbos skambučius atsako ir reaguoja ne tik šiam tikslui įsteigtas BPC, bet ir policijos, priešgaisrinės gelbėjimo bei greitosios medicinos pagalbos tarnybos dispečeriai. Pavyzdžiui, tais atvejais, kai prašoma skubios medicinos pagalbos, BPC atlieka tik tarpininko vaidmenį, sujungdamas skambinantįjį su Greitosios medicinos pagalbos tarnybos dispečeriu. Todėl medicinos pagalba gali būti suteikta pavėluotai.

„Tokią padėtį lemia tai, kad nederinami visų institucijų, dalyvaujančių šiame procese, veiksmai. Planuojama tolesnė greitosios medicinos pagalbos tarnybų pertvarka nesiejama su Bendrojo pagalbos centro įstatymo įgyvendinimu“, – akcentavo G. Švedienė.

Kuriant BPC veiklai reikalingą infrastruktūrą ne visuomet biudžeto lėšos buvo naudojamos efektyviai. Pavyzdžiui, Klaipėdos padaliniui buvo išnuomotos patalpos ir įrengtos operatorių darbo vietos, nepagrindus darbuotojų poreikio. Audito metu nustatyta, kad buvo naudojama tik trečdalis darbo vietų. Įrengiant operatorių darbo vietas, kompiuteriai ir dalis techninės įrangos įsigyta vidutiniškai tris kartus brangiau, nei įrangos gamintojo atstovo Lietuvoje rekomenduojama pardavimo kaina.

Valstybiniai auditoriai nustatė ir BPC veiklos organizavimo bei paslaugų teikimo kokybės trūkumų, kuriuos būtų galima pašalinti įdiegus veiksmingą kontrolės sistemą.

Kad būtų operatyviai reaguojama į pagalbos prašymus, Valstybės kontrolė rekomendavo Vyriausybei priimti sprendimus, kurie užtikrintų, kad BPC būtų perduotos visų pagalbos tarnybų atsakymo į pagalbos skambučius funkcijos bei priešgaisrinės gelbėjimo ir greitosios medicinos pagalbos tarnybų vykdomos pajėgų valdymo funkcijos. Sprendimus dėl greitosios medicinos pagalbos tarnybų pertvarkos rekomenduota derinti su bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtra.

Vidaus reikalų ministerija privalo imtis konkrečių priemonių, kad būtų baigta kurti bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūra ir optimizuota pagalbos tarnybų veikla, rašoma Valstybės kontrolės pranešime.

Su valstybinio audito ataskaita, galite susipažinti čia.

Ministras BPC užstoja

Vidaus reikalų ministerija, susipažinusi su Valstybės kontrolės pateiktomis išvadomis dėl Bendrojo pagalbos centro veiklos, vertina rekomendacijas dėl BPC paslaugų infrastruktūros tobulinimo ir pagalbos tarnybų veiklos optimizavimo, tačiau pažymi, kad kai kurie šiose išvadose pateikti teiginiai nėra pagrįsti, rašoma VRM pranešime.

„Vertiname Valstybės kontrolės pateiktas rekomendacijas, į jas bus atsižvelgta, tačiau negalime sutikti su kai kuriais teiginiais dėl lėšų panaudojimo neefektyvumo, įrangos įsigijimo kainų pagrįstumo, Greitosios medicinos pagalbos vėlavimo įsijungti į bendrą sistemą. Siekiant užtikrinti operatyvų reagavimą į pagalbos prašymus, Bendrojo pagalbos centro paslaugų infrastruktūra yra nuolat tobulinama, o iškylančios problemos sprendžiamos“, – sako vidaus reikalų ministras Raimundas Palaitis.

Valstybės kontrolės išplatintame pranešime žiniasklaidai teigiama, kad BPC paslaugų infrastruktūrai kurti jau išleista daugiau nei 76 mln. Lt – tuo tarpu realiai šių paslaugų infrastruktūros plėtrai, įskaitant specializuotų gaisrinės patalpų statybą Vilniuje, iki šios dienos išleista 48 mln. 138 tūkst. litų.

VRM taip pat nesutinka su Valstybės kontrolės teiginiais dėl įrangos kainų pagrįstumo – įrengiant operatorių darbo vietas, kompiuteriai ir techninė įranga įsigyta tarptautinio konkurso būdu, perkant visą kompleksą kaip veikiančią sistemą, ir šiuo atveju buvo pasirinktas ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas.

Pagal Vyriausybės patvirtintą Bendrojo pagalbos telefono numerio 112 paslaugų infrastruktūros plėtros programą, kuri turi būti įgyvendinta iki 2013-ųjų metų, pagalbos skambučių  perėmimas yra vykdomas palaipsniui - per 2012-uosius metus pagalbos numerio administravimą ir priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų valdymą bus siekiama perimti visoje Lietuvos respublikos teritorijoje, panaudojant pažangiausius informacinių ir ryšių technologijų sprendimus.

Pasak ministro, viena iš realių kliūčių efektyviam pagalbos numerio administravimui yra tai, jog į BPC sistemą nėra įsijungusios GMP pajėgos - šiuo metu BPC tenka atlikti tarpininko vaidmenį, sujungiant skambinantįjį su Greitosios medicinos pagalbos tarnybos dispečeriu.

„Tokią situaciją įtakoja pasipriešinimas iš savivaldybių pusės – Greitosios medicinos pagalbos stotys yra pavaldžios savivaldybėms, jos nepavaldžios vyriausybei. Tačiau ši problema taip pat palaipsniui sprendžiama – siekiama efektyvesnio tarpinstitucinio bendradarbiavimo“, - sako ministras RPalaitis. 2011 m. Vidaus reikalų ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija pasirašė bendrą įsakymą, kuriuo patvirtintas BPC ir GMP bendradarbiavimo planas, užtikrinant paslaugų plėtrą Klaipėdos apskrityje.

Šiuo metu BPC administruoja pagalbos skambučius 50 savivaldybių teritorijoje, priešgaisrines gelbėjimo pajėgas valdo 43 savivaldybių teritorijoje. BPC aptarnaujamoje teritorijoje gyvena 88,4 proc. Lietuvos gyventojų. Paskambinus numeriu 112, visoje Lietuvos teritorijoje galima iškviesti pagrindines pagalbos tarnybas: ugniagesius gelbėtojus, policiją ir greitąją medicinos pagalbą.

Per metus šiame centre gaunama daugiau kaip 4 milijonai skambučių. BPC reaguoja į pagalbos prašymus 24 valandas per parą, 7 dienas per savaitę.

VIDEO: Valstybės kontrolė: investicijos į pagalbos telefoną didžiulės, nauda - neadekvati

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie 15min