-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2012 09 19

Žmogaus teisių komitetas: laiku prieinama psichologinė pagalba – moralinė ir ekonominė nauda valstybei

Žmogaus teisių komitetas rugsėjo 19 d. posėdyje svarstė Lietuvos telefoninių psichologinės pagalbos tarnybų asociacijos (toliau – Asociacija) kreipimąsi dėl nepakankamo telefoninių tarnybų finansavimo.
Baimė turi ne tik plačias akis, bet ir kvapą.
Baimė. / Andriaus Ufarto/BFL nuotr.

Pasak Asociacijos prezidento dr. Pauliaus Skruibio, 2011 metais telefoninės tarnybos konsultantai atsiliepė į 277 038 skambučius, o bandymų prisiskambinti buvo virš 6 milijonų. Asociacija vienija 13 tarnybų, kurios dirba susijungusios į linijas: „Jaunimo linija“, „Vaikų linija“, „Pagalbos moterims linija“, „Vilties linija“ ir „Linija Doverija“ (pagalba teikiama rusų kalba).

Asociacijos kreipimesi nurodoma, kad į telefonines psichologinės pagalbos tarnybas gyventojai kreipiasi susidūrę su pačiais įvairiausiais kriziniais išgyvenimais: patirdami santykių problemas, smurtą namuose, patyčias mokykloje ar svarstantys apie savižudybę. 

Asociacijos kreipimesi nurodoma, kad į telefonines psichologinės pagalbos tarnybas gyventojai kreipiasi susidūrę su pačiais įvairiausiais kriziniais išgyvenimais: patirdami santykių problemas, smurtą namuose, patyčias mokykloje ar svarstantys apie savižudybę.

„Jaunuolis, dvidešimtą kartą telefono ragelyje išgirdęs, kad visos linijos šiuo metu užimtos, tiesiog praranda norą problemą spręsti“, – sakė dr. Paulius Skruibis.

Įvairiose pasaulio šalyse yra bandoma apskaičiuoti, kiek „kainuoja“ žmogaus gyvybė. Pasak Asociacijos atstovų, australai savižudybės žalą visuomenei vertina 6 milijonais Australijos dolerių.

Asociacija pateikė ir naudos Lietuvai paskaičiavimus, užtikrinant laiku tinkamą psichologinę pagalbą: vieną Lietuvoje gyvenančio žmogaus gyvybę, skaičiuojant neuždirbtas pajams, galima įvertinti bent 392 400 litų. Per 2011 m. tarnybų suteiktos pagalbos dėka galimai buvo išsaugota maždaug 18 gyvybių, tai reikštų, jog tarnybų ekonominė nauda siekė daugiau kaip 7 milijonus litų.

Jei 2013 metais Asociacijai būtų skirtas prašomas finansavimas, ekonominė nauda padidėtų dar beveik 4 milijonais litų. Vadinasi, vienas valstybės investuotas litas atneštų maždaug 4,5 litų naudos.

Asociacija parengė paskaičiavimus dėl dalinio telefoninių tarnybų finansavimo 2013 metais – iš biudžeto prašoma virš milijono litų. Taip pat tikimasi lėšų surinkti iš privačios paramos. Pagal šį projektą finansuojant telefonines linijas telefoninės pagalbos prieinamumas didėtų 50 proc.

Pasak Asociacijos atstovų, nedelsiant suteikta pagalba padeda užkirsti kelią problemų komplikacijoms, pavyzdžiui, psichikos sutrikimams, kurių gydymui reikalingas ilgas ir brangiai kainuojantis gydymas.

Pasak posėdyje dalyvavusių Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovų, Finansų ministerija siūlo telefoninei pagalbai iš biudžeto skirti tik dalį prašomų lėšų.

Žmogaus teisių komitetas nusprendė kreiptis į Finansų ministeriją su siūlymu įvertinti Asociacijos pateiktus argumentus dėl grįžtamos moralinės ir ekonominės naudos valstybei ir numatyti lėšas, užtikrinančias tinkamą telefoninių psichologinės pagalbos tarnybų finansavimą.

Asociacijos duomenimis, dažniausiai į psichologines tarnybas 2011 metais skambino:

  • Vaikai ir paaugliai nuo 11 iki 16 metų – 21,4 proc. visų skambinusiųjų.

  • Vaikai nuo 7 iki 11 metų – 16,7 proc. visų skambinusiųjų.

  • Jaunuoliai nuo 16 iki 18 metų – 6,1 proc. visų skambinusiųjų.

  • 23,9 proc. skambintojų amžius nežinomas.

Pagrindinėmis problemomis, dėl kurių jauni žmonės kreipėsi pagalbos, įvardijamos šios:

– santykiai su tėvais (9,05 proc. visų problemų skaičiaus),

– savižudybės rizika (7,55 proc.),

– santykiais su kitos lyties atstovais (7,26 proc.),

– neturėjimas ką veikti (5,49),

– santykiais su draugais (5,12 proc.),

– fizinė sveikata (4,76 proc.) ir kt.

Suaugę žmonės į pagalbos telefonu linijas skambino dėl tokių juos slegiančių problemų, kaip:

– psichikos sveikata (9,82 proc. visų problemų skaičiaus),

– santykiai su sutuoktiniu/partneriu (8,95 proc.),

– alkoholis ir jo sukeliamos problemos (4,62 proc.),

– santykiai su vaikais (3,65 proc.),

– finansiniai sunkumai (2,86 proc.) ir kt.

Vaikų patiriamos problemos yra būdingos jų amžiui:

– sunkumai, bendraujant su bendraamžiais (12,31 proc. visų problemų skaičiaus),

– patyčios (9,96 proc.),

– sunkumai santykiuose su tėvais (8,16 proc.),

– fizinės sveikatos sunkumai (5,37 proc.),

– patirta fizinė prievarta (5,24 proc.),

– laisvalaikio ir užimtumo (3,91 proc.).

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius