Dabar populiaru
Publikuota: 2018 vasario 5d. 17:03

Remigijus Lapinskas: Kodėl už sukčių aferas ir ministerijos klaidas turi mokėti verslas?

Remigijus Lapinskas Aplinkos ministerija, milijoninėmis baudomis bausdama tūkstančius įmonių dėl vieno atliekų tvarkytojo galimai nusikalstamos veiklos, savo atsakomybės šioje situacijoje neįžvelgia. Ar ne keista, kad už atliekų sektoriaus kontrolę atsakinga institucija verčia kaltę ant įmonių, kurios pirko paslaugas, tačiau jų taip ir negavo?

Aš, kaip Lietuvos žaliųjų partijos pirmininkas ir atsakingas žaliųjų idėjų skleidėjas, žinoma, esu už tai, kad aplinkai žalą keliantys juridiniai ar fiziniai asmenys sulauktų jų veiksmus atitinkančių nuobaudų. Tačiau net ir pats radikaliausias žaliasis sutiktų, kad toks ministerijos sprendimas bausti galimai niekuo dėtas įmones, kurios įstatymu numatyta tvarka atliko savo prievolę finansuoti pakuočių atliekų tvarkymą yra neadekvatus ir kiršinantis valstybę su verslo sektoriumi. Ypač žinant, kad įtariamieji jau nustatyti ir dėl jų veiksmų vyksta teisminis procesas. Tad įdomu, kurgi Aplinkos ministerija taip skuba pradėdama išrašinėti milijonines baudas pakuočių gamintojams ir importuotojams?

Akivaizdu, kad ministerija bėga nuo savo atsakomybės. Chaoso ir spragų atliekų ir pakuočių apskaitos bei tvarkymo srityje apstu jau ilgą laiką. Ir tai ministerijai tikrai ne naujiena – tiek Lietuvos žaliųjų partijos, tiek įvairių ekspertų vardu ne kartą kreiptasi reikalaujant kuo greičiau spręsti atliekų apskaitos realiu laiku, judėjimo kontrolės bei perdirbimo (panaudojimo, eksporto) fakto patvirtinimo klausimus. Ministerija buvo reguliariai perspėjama dėl atliekų ir pakuočių sistemos netinkamo veikimo ir galimų pavojų – tiek žodžiu, tiek raštu.

Žinoma, galima pasidžiaugti, kad šiais metais pradėjo veikti (tiesa – su trukdžiais ir braškėdama) Vieninga gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinė sistema (GPAIS), kuria privalomai turi naudotis apie 25.000 Lietuvos įmonių. Ši sistema pagaliau turėtų įnešti skaidrumo į atliekų sistemą, kadangi pakuotės galės būti sekamos tiek prekybos, virtimo atlieka, tiek surinkimo ir perdirbimo procesų metu. Tačiau kur ministerija buvo anksčiau? Juk procesams vadovauja tie patys ministerijos kadrai, tik su nauju ministru priešakyje. Kadrai, kurie iki šiol nesugebėjo suformuluoti aiškios krypties atliekų rūšiavimo ir žiedinės ekonomikos diegime. Bet ministerija ne tik vengia prisiimti atsakomybę, net priešingai – ji, matyt, didžiuojasi savo (ne)nuveiktais darbais atliekų sektoriuje, kadangi buvusį AM Atliekų departamento vadovą Dalių Krinicką už nuopelnus net pasodino į viceministro kėdę?

Daugiau negu keistai atrodo tokia ministerijos drąsa grubiausiu būdu perkelti atsakomybę verslui. Tačiau nepaisant to, pakuočių tvarkymo organizacijos siekia kompromiso pačios siūlydamos prisiimti papildomus aplinkosauginius įsipareigojimus tam, kad ministerija nereikalautų iš jau sumokėjusių už pakuočių tvarkymą įmonių taršos mokestį už 2013-2015 m. sumokėti dar kartą. Deja, panašu, kad ministerija eilinį kartą pademonstravo savo negebėjimą (o gal taktiką?) nesileisti į jokias diskusijas. Taip pat kaip ir valstybinių miškų valdymo pertvarkos atveju, kuomet be išimčių visi miško darbuotojai buvo drabstomi purvais, o mokslininkų nuomonė buvo stumiama į užribį.

Šioje istorijoje Aplinkos ministerija kratosi atsakomybės ir nemato savo kaltės, kaip ir visose kitose „nesėkmių“ istorijose, pavyzdžiui, Mechaninių biologinio atliekų apdorojimo (MBA) įrenginių, kainavusių 400 mln. litų vien jau Europos Sąjungos lėšų, atveju. Nors kartu su kitais aplinkosaugos ekspertais dar diskusijų apie MBA statybas stadijoje aiškiai deklaravome, kad šis projektas yra nereikalingas – pernelyg brangus ir nesukursiantis realios produkcijos bei pridėtinės vertės atliekų tvarkymo sistemoje. Tačiau Aplinkos ministerijai turbūt nebuvo žinoma, kad pirminis rūšiavimas pripažįstamas kaip veiksmingiausia priemonė, leidžianti itin sumažinti į sąvartynus išvežamų atliekų kiekius, kadangi gyventojai kruopščiai atskiria antrines žaliavas nuo atliekų, o antrinės žaliavos sukaupiamos santykinai švarios ir tinkamos tolesniam apdorojimui ir perdirbimui. Jei būtų žinojusi, turbūt būtų supratusi, kad MBA skirti pinigai būtų daug efektyviau panaudoti juos nukreipiant į pirminio rūšiavimo skatinimą.

Žalieji visada buvo ir bus už aplinkos apsaugą, bet net ir tokiais atvejais pamatinis teisingumo principas negali būti paminamas.

Remigijus Lapinskas yra Lietuvos žaliųjų partijos pirmininkas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Verslas

Tyrimas: 85 proc. batų Lietuvoje kainuoja brangiau nei JK, lietuviai permoka ir už drabužius

Aktualu

Neįgaliųjų poilsis Šventojoje: penkių kvadratinių metrų zona palubėje su kebliu patekimu

Kultūra

15min studijoje – prestižiniame Lokarno kino festivalyje apdovanoto filmo „Rūgštus miškas“ kūrėjai

Sportas

Ispanai rodo raumenis: „Sevilla“ nusivalė kojas į šviesmečiais atsilikusią komandą

Aktualu

Paulius Gritėnas: Ofiso planktono rengimo ministerija

Mokslas.IT

Šveicarijos ledyne atitirpo prieš 72 m. nukritęs lėktuvas

24sek

„Žalgiris“ susigrąžins į Barseloną nuklydusį Lietuvos talentą

Gyvenimas

Kodėl ant vaismedžių pūva obuoliai ir kriaušės? Specialistas pataria, kaip to išvengti

Gazas

Dyzelinis variklis: ar tikrai taip blogai? Pasaulio pabaiga? Nebūtinai!

Pasaulis kišenėje

Karališka prabanga ir didybė: įspūdingiausi valdovų rūmai pasaulyje

Gazas

BMW paskelbė: visiškai autonominiai automobiliai – utopija

24sek

LaVaras Ballas apsimelavo: naujos jo lygos žaidėjai liko be žadėtų pinigų

Gazas

Netrukus Vilnių užplūs jaunų vairuotojų srautas: pavojingų vietų sąrašas

Vardai

Maksimas Galkinas sausakimšoje Palangos salėje šaipėsi iš D.Grybauskaitės ir kaltinimų Rusijai

Gazas

50 metų vienoje darbovietėje išdirbęs vairuotojas: „Aplink Žemę ne kartą apsukau“

24sek

Netikėtas vizitas: „Ryto“ naujokams – sirgalių krikštas

Vardai

Kodėl iš neblaivaus E.Dragūno nebuvo konfiskuotas „Lamborghini“: advokatės komentaras

Sportas

Naujasis „Kaunas Hockey“ treneris – komandą pažįstantis Aurimas Gutauskas

Aktualu

Į Berlyną važiavusiam autobusui patekus į avariją sužeisti 16 keleivių

TOP6: ką skaityti ir kuo svarbios paveikslėlių knygos vaikams – pasakoja ekspertai

Naujienos

Verslas

Tyrimas: 85 proc. batų Lietuvoje kainuoja brangiau nei JK, lietuviai permoka ir už drabužius

Aktualu

Neįgaliųjų poilsis Šventojoje: penkių kvadratinių metrų zona palubėje su kebliu patekimu

24sek

„Ryto“ radaruose – 237 rungtynes NBA sužaidęs centras

Kultūra

15min studijoje – prestižiniame Lokarno kino festivalyje apdovanoto filmo „Rūgštus miškas“ kūrėjai

Sportas

Ispanai rodo raumenis: „Sevilla“ nusivalė kojas į šviesmečiais atsilikusią komandą

Gyvenimas

Kodėl ant vaismedžių pūva obuoliai ir kriaušės? Specialistas pataria, kaip to išvengti

Aktualu

Edwardas Lucasas: Įdomūs Rusijos santykių su sąjungininkais vingiai

Gyvenimas

Teisininkas atsako. Kada priklauso papildomos laisvos dienos?

Mokslas.IT

Šveicarijos ledyne atitirpo prieš 72 m. nukritęs lėktuvas

Aktualu

Paulius Gritėnas: Ofiso planktono rengimo ministerija

24sek

„Žalgiris“ susigrąžins į Barseloną nuklydusį Lietuvos talentą

Gazas

Dyzelinis variklis: ar tikrai taip blogai? Pasaulio pabaiga? Nebūtinai!

Pasaulis kišenėje

Karališka prabanga ir didybė: įspūdingiausi valdovų rūmai pasaulyje

Gazas

BMW paskelbė: visiškai autonominiai automobiliai – utopija

24sek

LaVaras Ballas apsimelavo: naujos jo lygos žaidėjai liko be žadėtų pinigų

Vardai

Maksimas Galkinas sausakimšoje Palangos salėje šaipėsi iš D.Grybauskaitės ir kaltinimų Rusijai

Vardai

Kodėl iš neblaivaus E.Dragūno nebuvo konfiskuotas „Lamborghini“: advokatės komentaras

Vardai

Buvusiame viešnamyje Aliaskoje apsistoję M.Starkus ir V.Radzevičius: „Labai keistas jausmas“

Aktualu

Niujorko universitete medicinos studijos bus nemokamos visiems studentams

„Keitėsi autobusai, technologijos, bilietai, valiutos, net santvarkos, o aš vis dar čia. Nejučiomis tas laikas prabėgo“, – teigia net 50 metų vienoje darbovietėje vairuotoju išdirbęs Sigitas Sakalauskas. 76-erių metų vilkaviškietis prisipažįsta, niekad negalvojęs keisti darbo. Per pusę amžiaus, kaip pats tikina, spėjo su autobusu apsukti net keletą ratų aplink Žemę. Pagarba už neįtikėtiną lojalumą ir meilę „vairui“.
Gazas

50 metų vienoje darbovietėje išdirbęs vairuotojas: „Aplink Žemę ne kartą apsukau“

Vardai

Atgal į mokyklą

Parašykite atsiliepimą apie 15min