Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuvos kriminalinė policija stoja į modernią kovą su terorizmu ir sunkiais nusikaltimais

Lietuva tobulėja kovoje su terorizmu ir sunkiais nusikaltimais: griežtinama lėktuvų keleivių kontrolė ir duomenų apie juos rinkimas. Visų projekto įgyvendinime dalyvaujančių institucijų atstovai įsitikinę, kad keleivių duomenų įrašų sistemos sukūrimas yra rimtas žingsnis saugesnės visuomenės link ir puiki prevencinė priemonė, padėsianti užkardyti nusikalstamas veikas.
Skrydis DC-6 lėktuvu
Projekto „Keleivių duomenų įrašų sistemos sukūrimas Lietuvoje" duomenimis disponuos oro vežėjai. Asociatyvinė nuotr. / 15min.lt archyvo nuotr.

Įsibėgėja sausio mėnesį startavusio Europos Komisijos finansuojamo projekto „Keleivių duomenų įrašų sistemos sukūrimas Lietuvoje“ (angl. Passenger Name Record, toliau – PNR) įgyvendinimas. Už modernios keleivių duomenų įrašų sistemos sukūrimą Lietuvoje atsakingas Lietuvos kriminalinės policijos biuras, kuriam talkina partneriai iš Vidaus reikalų ministerijos (toliau – VRM), Informatikos ir ryšių departamento prie VRM, Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie VRM (toliau – VSAT), Mykolo Romerio universiteto ir Civilinės aviacijos administracijos.

Ar Lietuvai reikia keleivių duomenų įrašų sistemos?

Patikimiausia ir saugiausia kovos su terorizmu ir sunkiais nusikaltimais priemonė – prevencija. Šiuo metu oro vežėjai disponuoja išankstine informacija apie keleivius (angl. Advanced Passenger Information, toliau – API).

API yra biografiniai duomenys apie asmenį, jie apima naudojamo kelionės dokumento numerį ir tipą, tautybę, vardą ir pavardę, gimimo datą, sienos kirtimo punktą atvykstant, transporto kodą, transporto priemonės išvykimo ir atvykimo laiką, vykusių keleivių skaičių ir pradinę įlaipinimo vietą. Šiuos duomenis komerciniai tikslais oro vežėjai kaupia ne pirmus metus.

Tačiau siekiant efektyviai kovoti su terorizmo keliamomis grėsmėmis ir organizuotu nusikalstamumu, užkardyti nusikalstamas veikas ir užtikrinti keleivių bei visuomenės saugumą, duomenų patenkančių į API nepakanka.

API – iš pasų renkami oficialūs duomenys apie keleivį, kurie leidžia pakankamai tiksliai nustatyti asmens tapatybę, bet, pasitelkiant perspėjimo sistemas, leidžia atpažinti tik žinomus teroristus ir nusikalstamas veikas darančius asmenis.

Tuo tarpu PNR duomenys apima daugiau informacijos, o esminis privalumas – galimybė susipažinti su pastarąja anksčiau nei su API duomenimis. Tokia informacija yra itin svarbi priemonė siekiant identifikuoti potencialiai pavojų visuomenės saugumui galinčius kelti asmenis ir gauti žvalgybinės informacijos.

Kodėl PNR?

Esminis PNR sistemos kaupiamų duomenų privalumas yra galimybė pagal juos nustatyti asmenis, kurie anksčiau nebuvo įtariami sąsaja su terorizmu ar sunkių nusikaltimų įvykdymu, bet kurie, kaip matyti iš duomenų analizės, gali būti susiję su vienokio ar kitokio pobūdžio nusikalstamomis veikomis.

Sistemai nustačius tokius asmenis, juos turės išsamiau patikrinti valdžios institucijos. Siekiant išvengti perteklinio asmens duomenų tvarkymo, PNR duomenų naudojimo kriterijai bus nustatomi taip, kad sistema identifikuotų tik asmenis, kurie gali būti susiję su teroristinių ar tam tikrų rūšių sunkių nusikaltimų padarymu.

Esminis PNR sistemos kaupiamų duomenų privalumas yra galimybė pagal juos nustatyti asmenis, kurie anksčiau nebuvo įtariami sąsaja su terorizmu ar sunkių nusikaltimų įvykdymu, bet kurie, kaip matyti iš duomenų analizės, gali būti susiję su vienokio ar kitokio pobūdžio nusikalstamomis veikomis.

Šiuo metu keleivių PNR duomenis komerciniais tikslais renka ir tvarko oro vežėjai. Atitinkamai jiems nereikės nustatyti papildomos pareigos iš keleivių rinkti arba saugoti papildomus duomenis. Taip pat ir keleiviai neturės pareigos pateikti papildomus duomenis, be tų, kurie šiuo metu yra teikiami oro vežėjams.

Kaip veiks sistema?

PNR duomenys bus tvarkomi siekiant atlikti keleivių įvertinimą prieš jų numatytą atvykimą į valstybę ar išvykimą iš jos. Kuriama sistema leis nustatyti asmenis, galimai susijusius su įsitraukimu į tam tikrą nusikalstamą veiką ir galinčius kelti grėsmę visuomenės saugumui.

Sistemai nustačius grėsmę galinčius kelti asmenis, jie bus papildomai patikrinti valdžios institucijų. Atliekant tokį įvertinimą galima palyginti PNR duomenis su informacija kaupiama ieškomų asmenų ar daiktų duomenų bazėse, dėl kurių paskelbti perspėjimai pagal tokioms duomenų bazėms taikomas ES, tarptautines ar nacionalines taisykles.

Automatizuotai tvarkant PNR duomenis gautas teigiamas rezultatas, t. y. sistemai nustačius grėsmę galintį sukelti asmenį, duomenys bus peržiūrimi neautomatizuotu būdu, siekiant patikrinti, ar valdžios institucija turi imtis atitinkamų veiksmų siekiant užtikrinti visuomenės saugumą.

Kiekviena Europos Sąjungos narė įsteigia arba paskiria valdžios instituciją atsakingą vykdyti PNR duomenų rinkimą iš oro vežėjų, jų saugojimą, tvarkymą ir PNR duomenų arba jų tvarkymo metu gautų rezultatų perdavimą. ES valstybės narės turi teisę prireikus prašyti bet kurios kitos valstybės narės pateikti PNR duomenis, kurie saugomi jų duomenų bazėje. Gali būti prašoma perduoti tik tam tikrus duomenų elementus arba jų derinį.

Valstybės narės užtikrina, kad PNR duomenys, kuriuos oro vežėjai pateikė bus saugomi duomenų bazėje penkis metus nuo jų perdavimo valstybei narei dienos, į kurios teritoriją arba iš kurios teritorijos vykdomas skrydis.

Kas nuveikta?

Per pirmus projekto įgyvendinimo mėnesius buvo atlikta išsami Lietuvos ir ES teisinių ir susijusių dokumentų analizė. Buvo išanalizuotas PNR direktyvos projektas, susiję komunikatai, ekspertų išvados, grėsmių analizės, PNR duomenų tvarkymui ir valdymui taikomi standartai. Taip pat, tarptautiniai civilinės aviacijos dokumentai, pagrindinių sistemų (Amadeus) funkcijų ir naudotojų gidai bei LR Aviacijos ir transporto veiklos pagrindų įstatymas, oro erdvės, keleivių, bagažo ir pašto vežimo taisyklės, Lietuvos daugiašaliai ir tarptautiniai dokumentai.

Teisės aktų analizės pagrindu buvo sudarytas dokumentų, reikalaujančių pakeitimų ir papildymų sąrašas. Per pirmą projekto įgyvendinimo ketvirtį buvo parengti įstatymų keitimų bei papildymų projektai, kurie šiuo metu pateikti derinti VRM.

Ekspertai dirbantys projekte susipažino su skrydžių keleivių rankinio ir krovinių bagažo skyrių aptarnaujančiomis įmonėmis, jų veikla ir informacine sistema, su įmonių, prekiaujančių skrydžių bilietais bilietų rezervavimo ir pardavimo sistemomis bei VSAT informacine sistema.

2014 m. vasario mėn. Briuselyje (Belgija) dalyvauta dviejuose praktiniuose užsiėmimuose, kurių metu ES valstybių narių ekspertai supažindino Lietuvos atstovus su jų šalyse veikiančiomis PNR sistemomis ir pasidalino patirtimi PNR sistemos diegimo ir naudojimo srityse, rašoma Lietuvos kriminalinės policijos biuro Administravimo valdybos viešųjų ryšių vyriausiosios specialistės Jelenos Zuj ketvirtadienį paviešintame pranešime.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius