Dabar populiaru
Publikuota: 2018 rugpjūčio 15d. 15:23

Genujos greitkelio viaduko katastrofa įvyko po daugelio perspėjimų

Italijoje sugriuvo greitkelio viadukas
AFP/„Scanpix“ nuotr. / Italijoje sugriuvo greitkelio viadukas

Italiją antradienį supurčiusi pražūtinga Morandi viaduko 200 metrų ilgio ruožo griūtis, nusinešusi dešimtis žmonių gyvybių, privertė naujai įvertinti ne kartą inžinerijos ekspertų reikštus nuogąstavimus dėl šio 7-ojo dešimtmečio statinio konstrukcijos trūkumų, lėmusių brangią techninę priežiūrą.

Garsus projektuotojas

Morandi viaduko statybos prasidėjo 1963 metais ir buvo baigtos 1967-aisiais. Tilto, kurio bendras ilgis – 1,18 km, plačiausias tarpas tarp atramų buvo 219 metrų. Jo betoninės atramos buvo iki 90 metrų aukščio.

Viaduko konstrukcijoje panaudota iš anksto įtempto gelžbetonio technologija buvo būdinga jį suprojektavusio garsaus italų inžinieriaus Riccardo Morandi, mirusio 1989 metais, projektams.

Ši technologija, užpatentuota pavadinimu „Morandi M5“, buvo panaudota jo kitiems projektams, įskaitant vieno Veronos arenos sparno statybas 1953 metais.

Toks pats metodas buvo panaudotas statant dar ilgesnį ir ne mažiau rūpesčių keliantį statinį – 1962 metais užbaigtą 8,7 km ilgio Generolo Rafaelio Urdanetos tiltą per Marakaibo įlanką Vensueloje.

Prognozuota tragedija

Antradienį specializuotas inžinerijos tinklalapis „Ingegneri.info“ paskelbė straipsnį, kuriame pabrėžiama, kad viadukas Genujoje visuomet kėlė „abejonių dėl konstrukcijos“. Kaip teigiama, šios „tragedijos reikėjo laukti“.

Tinklalapio pareiškimus palaikė Genujos universitete dirbantis gelžbetonio konstrukcijų profesorius Antonio Brencichas, atkreipęs dėmesį, kad tiltas nuolat turėjo būti remontuojamas.

„Jam buvo iškilę didelių problemų dėl korozijos, susijusių su (statant) panaudotomis technologijomis. Morandi norėjo naudoti savo užpatentuotą technologiją, kuri vėliau nebebuvo naudojama ir paaiškėjo esanti nesėkminga“, – radijui „Capitale“ sakė A.Brencichas.

Šis profesorius jau seniai kritikavo E.Morandi projektą. 2016 metais jis sakė „Ingegneri.info“, kad viaduko statybos viršijo biudžetą, o blogai apskaičiavus betono klampumą nepavyko užtikrinti pakankamai lygaus kelio paviršiaus. Šis trūkumas buvo pašalintas tik 9-ame dešimtmetyje.

Nelaimė įvyko, kai buvo vykdomi tolesni viaduko remonto darbai.

Priežiūros sutartis

Po nelaimės Genujoje Italijos vyriausybė trečiadienį pareiškė norinti nutraukti sutartį su kompanija, prižiūrinčia šalies greitkelius, ir skirti jai didžiulę baudą.

Naujoji koalicinė vyriausybė dėl incidento kaltina privačiojo sektoriaus įmonę „Autostrade per l'Italia“, priklausančią Italijos infrastruktūros bendrovei „Atlantia“.

„Pirmas dalykas, kuris turėtų įvykti, yra „Autostrade per l'Italia“ vadovų atsistatydinimas. Be to, žinant, kad būta (sutarties) pažeidimų, skelbiu, jog pradėjome procesą dėl sutarties (su kompanija) panaikinimo ir 150 mln. eurų baudos skyrimo“, – socialiniame tinkle „Facebook“ pareiškė transporto ministras Danilo Toninelli.

Ekonomikos naujienų agentūra „Radiocor“ nurodė, kad „Autostrade per l'Italia“ neseniai paskelbė 20 mln. eurų vertės konkursą viaduko priežiūros darbams atlikti.

Pagal šį kontraktą turėjo būti sustiprinti tilto atramų lynai, įskaitant 9-ąją atramą, sugriuvusią antradienį.

Nors šis statinys buvo labai svarbi kelio, kuriuo per metus pravažiuoja apie 25 mln. transporto priemonių dalis, galimybės nugriauti viaduką buvo analizuojamos mažiausiai nuo 2009 metų.

Žinomas pavojus

„Ingegneri.info“ nurodė, kad tiltai, tokia kaip Morandi viadukas, projektuojami stovėti mažiausiai šimtmetį, bet šį statinį nuo pat jo užbaigimo nuolat reikėdavo remontuoti. Ypač daug pastangų buvo skiriama įtrūkimams taisyti ir kovoti su gelžbetonio irimu.

Šio šimtmečio pradžioje teko pakeisti vantinės konstrukcijos lynus, sumontuotus 9-ame ir 10-ame dešimtmečiais.

„Prieš 50 metų nevaržomai tikėjome gelžbetoniu ir galvojome, kad jis amžinas. Tačiau dabar žinome, kad jis laiko tik kelis dešimtmečius“, – antradienį žurnalistams sakė Italijos architektų gildijos Genujos skyriaus buvęs pirmininkas Diego Zoppi.

D.Zoppi perspėjo, kad gali įvykti panašių tragedijų, jeigu nebus imtasi rimtų pastangų atnaujinti infrastruktūrą, įrengtą po Antrojo pasaulinio karo.

„Italijai, pastatytai 6-u ir 7-u dešimtmečiais, reikia skubiai atlikti renovaciją. Griūčių pavojus nepakankamai įvertinamas; to meto statiniai artėja prie amžiaus, kai jiems iškyla grėsmė“, – pabrėžė ekspertas.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

Patvirtinta: sulaikyti A.Paleckis, V.Ivanovas ir dar daugiau asmenų, galbūt šnipinėjusių Rusijos naudai

Aktualu

R.Paleckis apie brolio suėmimą: jeigu jis būtų paklausęs manęs ar tėvų, viso to nebūtų

Aktualu

VPT vadovė Diana Vilytė paskirta antrai kadencijai

Gazas

Dakare debiutuojantis Arūnas Gelažninkas atskleidė, kokios strategijos laikysis Peru smėlynuose

Pasaulis kišenėje

Kas magiško laukia sostinės Kalėdų miesteliuose šiemet?

Mokslas.IT

Rusija ir Kinija kartu vykdė atmosferos modifikavimo eksperimentus, poveikio plotas dukart didesnis nei Lietuvos

Vardai

Išrinkite įspūdingiausias 2018 metų garsių žmonių vestuves

„Eurolygos diena“: turkai prieš „Žalgirį“ mojuoja nauju koziriu (2/3)

Vardai

Teismas nutraukė 16 metų trukusią Giedriaus Masalskio ir Astos Stašaitytės santuoką

Gyvenimas

Nekenčiu Kalėdų: 6 paprasti dalykai, kurie padės kovoti su šventine depresija

24sek

Šarūnui Jasikevičiui – dar nespręsti galvosūkiai

Aktualu

E.Masiulis iš teismo suolo į Klaipėdos mero krėslą bando peršokti vienas – komandą slepia

Verslas

Absoliutus lošimų reklamos draudimas stumtų žiniasklaidą į nuostolius – Seime ieškoma sutarimo

Gyvenimas

Gudauskų sodyba per šventes virsta Kalėdų pasaka: užsiplieskia tūkstančiai lempučių

Maistas

Šventėms – garuose ruošti patiekalai: kepta lydeka, vištiena su priedais ir kefyrinė duona

Vardai

Bankrutuojančios „Small Planet Airlines“ akcininkas Vytautas Kaikaris skiriasi su žmona Greta Vaitkute

Aktualu

Mikroinsultą patyrusį Seimo narį R.Šarknicką pirmiausia gydė aspirinu

Verslas

Audrys Antanaitis: angliški įmonių pavadinimai sumažintų motyvaciją lietuvių kalbai

Vardai

Edita Mildažytė stojo į kulinarinę kovą su sūnumi: „Ką mano vaikas padaro, viskas yra geriausia“

Aktualu

Švedijos televizija: JT ekspertų nužudymo liudininkas nunuodytas

Naujienos

Aktualu

Premjeras žada stiprinti LRT signalą, kad jį matytų ir Lenkijos lietuviai

Aktualu

Į karo nualintą Sirijos Alepą pėsčiomis ėjusi lenkė pretenduoja gauti Nobelio premiją

Verslas

Palangos pramogų verslo senbuvis: tokią vasarą prisiminsime dar ilgai

Vardai

Kultinis animacinis serialas „Šeimos bičas“ turės kino versiją, planuojamas ir „Simpsonų“ tęsinys

Pasaulis kišenėje

Įgyvendinkite svajonę: kaip tapti skaitmeniniu nomadu

Aktualu

Patikrinus parašus Centro partijos kandidatė vis tiek negalės dalyvauti Seimo rinkimuose

Aktualu

Katalikybė Lietuvoje skaičiais: kiek Lietuvoje yra kunigų ir kiek bažnyčių?

Sportas

„Vyčio” naujokai – žaidę Brazilijos aukščiausioje lygoje ir Kolumbijos rinktinėje

Gyvenimas

Veltinio menininkė apie savo darbus: „Susikurtame rojuje gimsta lėlės-angelai“

Aktualu

Profsajungos palaiko valdžios siekį drausti prekybos centrų darbą sekmadieniais

Verslas

Danija atsitvers nuo Vokietijos, kad apsisaugotų nuo afrikinio kiaulių maro

Verslas

Dėl Turkijos centrinio banko pastangų liros kursas patraukė aukštyn JAV dolerio atžvilgiu

Verslas

W.Buffettas toliau supirkinėja „Apple“ akcijas

Vardai

Mirė realybės šou žvaigždė: nėščia Lyric McHenry perdozavo narkotikų švęsdama 26-ąjį gimtadienį

Aktualu

Švedijos policija: įtariamas automobilių padegėjas suimtas Turkijoje

Sportas

Trys Kroatijos lyderiai baigė karjerą rinktinėje

Sportas

„Sevilla“ į Vilnių atsiveža ryškiausias žvaigždes

15min iš Talino Sportas

UEFA Supertaurė Taline: kaip keistuolis pankas ir talentinga moteris padarė neįmanoma?

Gyvenimas

14 daugiausiai kalorijų deginančių pratimų

Aktualu

Šiauliai skirs paramą pastatams centre atnaujinti

Vardai

Gera keliauti kartu

Kviečiame anties

Šiemet buvau geras

Maistas

Sveikata

Parašykite atsiliepimą apie 15min