Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Kai negali sau leisti karantino: koronaviruso apsiaustame Niujorke yra rajonų, kur metro dar grūdamasi

JAV jau pirmauja pasaulyje pagal patvirtintas COVID-19 infekcijas, o pati sudėtingiausia situacija – Niujorko didmiestyje, kur nustatytų užsikrėtimo atvejų daugiau nei 45 tūkstančiai. Beveik 1,4 tūkst. užsikrėtusių žmonių mirė. Tačiau, nors mieste paskelbtas griežtas karantinas, yra daugybė gyventojų, kurie saviizoliuotis tiesiog negali sau leisti, rašo „The New York Times“.
Ištuštėjęs Niujorko metro
Ištuštėjęs Niujorko metro / „Scanpix“ nuotr.

Pandemijai beveik visiškai uždarius Niujorką, miesto metro – tikras žmonių spūsčių simbolis – pasikeitė per kelias dienas. Keleivių skaičius sumažėjo net 87 proc.

Niujorke taip pat masiškai nukabinami krepšinio lankai, policija vaiko vakarėlius, neleidžia rinktis žmonių grupėms.

Tačiau metro stotys toliau nuo centro esančiuose skurdesniuose kvartaluose beveik nepasikeitė – čia pilna žmonių. Tai liudija, kad karantiną ir darbą iš namų sau leisti gali toli gražu ne visi. Jie supranta, kad jei nedirbsi, kažin ar pragyvensi – o į darbą reikia.

Niujorko metro sistema dažnai pavadinama svieto lygintoja – vagonuose grūdasi ir mechanikai, ir finansų specialistai ar brokeriai.

Bet dabar metro – jau didžiulės nelygybės simbolis, mat turtuoliai gali saugiai glaustis namuose, o žmonės, kurie ir taip vos suduria galą su galu, kasdien ryžtasi kelionei viešuoju transportu, nes kitaip pragyventi nebebus įmanoma.

Ryžtasi keliauti, nes reikia pinigų

„Šis virusas labai pavojingas. Nenoriu susirgti, nenoriu, kad susirgtų mano šeima. Bet man vis tiek reikia į darbą“, – pripažino Bronkso rajone traukinio laukusi Yolanda Encancion, kuri lanko ligotus senolius namuose ir padeda jiems apsikuopti.

„The New York Times“ teigimu, 170-osios gatvės stotis, iš kurios į darbą važiavo Yolanda, ir dar vienas mazgas veikia pačioje skurdžiausioje Niujorko dalyje.

Ten gyvena daug ispanakalbių ir imigrantų iš Afrikos, kurių namų ūkiai per metus vidutiniškai uždirba tik 22 tūkst. JAV dolerių. Visos valstijos vidurkis – tris kartus didesnis.

Daugybė šių rajonų gyventojų sako neturintys kitos išeities ir kasdien lipa į traukinius, kuriuose sėdi ar stovi šalia nepažįstamųjų. Žinoma, taip labai lengva užsikrėsti naujuoju koronavirusu.

„Scanpix“ nuotr./Ištuštėjęs Niujorko metro
„Scanpix“ nuotr./Ištuštėjęs Niujorko metro

Ironiška, bet miesto administracijos sprendimas sumažinti reisų skaičių reiškia, kad likusiuose maršrutuose žmonių net daugiau nei paprastai. Socialinės distancijos laikytis neįmanoma.

Y.Encancion iš namų, tiesa, išeina su apsaugine kauke, ji taip pat mūvi vienkartines latekso pirštines. Bet vis tiek be galo bijo.

Daugybė skurdžių rajonų gyventojų sako neturintys kitos išeities ir kasdien lipa į traukinius, kuriuose sėdi ar stovi šalia nepažįstamųjų. Žinoma, taip labai lengva užsikrėsti naujuoju koronavirusu.

Kaip ir du jos paaugliai vaikai, kurie, kaip pasakoja moteris, desperatiškai veržiasi pas draugus. Yolanda neleidžia – vaikai iš dviejų miegamųjų buto išleidžiami kartą per dieną, pasivaikščioti su teta.

Y.Encancion vyras anksčiau dirbo valytoju privačioje mokykloje, bet buvo atleistas, kai įstaiga užsidarė. Tai, aišku, reiškė, kad šeimos pajamos sumažėjo per pusę – dabar santaupų dar užtenka susimokėti už mėnesio nuomą, bet tuomet laukia baugi nežinomybė.

„Kaip mes sumokėsime kitą mėnesį? Nė nenoriu apie tai pagalvoti“, – sielvartauja Yolanda.

Vyrai išvyksta dar priešaušriu

Keleivių Niujorko metro traukiniuose ir autobusuose vis dėlto gerokai mažiau nei anksčiau. Pieš krizę kiekvieną dieną viešuoju transportu pasinaudodavo daugiau nei 5 mln. žmonių, o dabar taip keliauja mažiau nei 1 mln.

Bet „The New York Times“ tyrimas parodė, kad srautų sumažėjimus galima atskirti – socioekonominėmis linijomis. Tarkime, keleivių labiausia sumažėjo Manhatane – turtingiausiame Niujorko rajone.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Pietinė Manhatano pusė
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Pietinė Manhatano pusė

Manhatane metro keleivių sumažėjo 75 proc. Tačiau Bronkse, kurio gyventojų pajamos mažiausios Niujorke, srautai susitraukė tik 55 proc.

Specialistai pastebi, kad koronaviruso krizė ir taip labiausiai pavojinga nepasiturintiems bei galimybių izoliuotis neturintiems amerikiečiams. Jei jie lenda į lauką, pavojus dar labiau didėja.

Vienoje Bronkso dalyje skurde gyvena maždaug pusė vaikų, ketvirtadalis žmonių nėra baigę mokyklos, 40 proc. gyventojų yra gimę už JAV ribų. Ir kiekvieną rytą šie žmonės tiesiog banguoja prie metro stočių.

Manhatane metro keleivių sumažėjo 75 proc. Tačiau Bronkse, kurio gyventojų pajamos mažiausios Niujorke, srautai susitraukė tik 55 proc.

Pirmiausia pasirodo vyrai, dažnai iš namų išeinantys prieš aušrą. Dažais nutaškytų džinsų savininkai, kurie rankose laiko apsauginius šalmus, traukiniais važiuoja į statybvietes.

„Scanpix“ nuotr./Ištuštėjęs Niujorko metro
„Scanpix“ nuotr./Ištuštėjęs Niujorko metro

Vėliau į platformą jau suguža moterys. Valstija nustatė, kad slaugytojai – tiek dirbantys įstaigose, tiek vykstantys pas žmones į namus – yra labai svarbi profesija, kuriai karantino sąlygos švelnesnės.

Be abejo, dar keliauja ir virėjos bei auklės – jos dirba turtuoliams ir į jų namus keliauja tol, kol galima.

Tūkstančiai darbuotojų karantine

Būtina dirbti – kitaip neleidžia darbdavys – ir 40-metei Sulay Liliano, kuri irgi keliauja padėti žmonėms į namus. Moteris tarsi ir džiaugiasi, kad dar gali užsidirbti, nes jos vyras, dirbęs restorane, buvo atleistas.

Tačiau S.Liliano sako, kad jai tikrai baisu kiekvieną dieną pustrečios valandos praleisti grūdantis su kitais žmonėmis uždarame metro traukinio vagone.

Anksčiau moteris metro apie kokius nors pavojus negalvodavo, bet dabar ji atidžiai apžiūri kiekvieną sėdimą vietą, stulpą ir, žinoma, keleivį. Sulay teigia nuolat žiūrinti, kur laiko rankas, ir stengiasi atsispirti norui pasitaisyti plaukus ar pasitrinti nosį.

„Man tikrai neramu, – tvirtina S.Liliano, kuri dar ir neranda, kur įsigyti apsauginę kaukę. – Čia vis dar labai daug žmonių. Aš jų nepažįstu, nežinau, kaip jie saugosi, nežinau, ar jie serga. Aš tikrai labai rizikuoju.“

Niujorko administracija, tiesa, bando saugoti keleivius. Traukinių vagonai ir autobusai kas tris dienas dezinfekuojami.

Tačiau jau trūksta darbuotojų. Pirmadienį buvo mirę septyni Niujorko metropoliteno darbuotojai, kurie buvo užsikrėtę naujuoju koronavirusu. Iš viso užsikrėtusiųjų – mažiausiai 333, o karantine – net 2,7 tūkst.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius