Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Paradise Papers: kaip L.Hamiltonas ir kiti turtingieji pirko jachtas bei lėktuvus, tačiau nemokėjo PVM

Daugkartinis lenktynių „Formulė-1“ čempionas Lewisas Hamiltonas 2013-aisiais nusipirko prabangų lėktuvą „Bombardier Challenger 605“ už 27 mln. dolerių (23 mln. eurų). Apeiti Europos Sąjungos (ES) įstatymus ir susigrąžinti pridėtinės vertės mokestį (PVM) jam padėjo Bermuduose įsikūrusi elitinė teisines paslaugas teikianti įmonė „Appleby“.
Lewisas Hamiltonas ir Nicole Scherzinger
Lewisas Hamiltonas ir Nicole Scherzinger / AFP/„Scanpix“ nuotr.

Siekdama padėti L.Hamiltonui susigrąžinti PVM, „Appleby“ bendradarbiavo su Londone įsikūrusia apskaitos gigante „Ernst & Young“.

Lenktynių sporto žvaigždei tereikėjo įvykdyti vieną sąlygą – pirmojo skrydžio metu naujuoju lėktuvu nusileisti Jungtinei Karalystei (JK) priklausančioje Meno saloje, pagarsėjusioje atlaidžiu požiūriu į mokesčius.

„Reikės trumpo sustojimo, paprastai jis trunka mažiau nei dvi valandas“, – rašė „Appleby“ atstovai, aiškindami mokesčių vengimo strategiją.

Nutekinti dokumentai atskleidžia, kad „Formulės 1“ žvaigždė ir jo mergina „Pussycat Dolls“ narė Nicole Scherzinger buvo pasiryžę pasinaudoti šia schema.

Tiesa, neaišku, ar privatus L.Hamiltono lėktuvas iš tiesų nusileido Meno saloje. Vis dėlto slapti dokumentai atskleidžia, kad sportininkas susigrąžino 5,2 mln. dolerių (4,4 mln. eurų) PVM.

Meno sala
Meno sala

Apie L.Hamiltono vengimą mokėti milijonus eurų mokesčių rašo projekte „Paradise Papers“ dalyvaujantys žurnalistai Ryanas Chittumas, Timas Robinsonas ir Juliette Garside.

„Paradise Papers“ – tarptautinis tyrimas, atliekamas Vokietijos leidinio „Süddeutsche Zeitung“ gautų duomenų pagrindu, tarptautinės žurnalistų komandos darbą koordinuojant žurnalistinių tyrimų centrui „International Consortium of Investigative Journalists“ (ICIJ).

15min – vienintelis šio tyrimo partneris Lietuvoje, turintis išskirtines teises kartu su pasauliniais partneriais publikuoti naujausius „Paradise Papers“ tyrimus. Projekto naujienas kviečiame sekti specialiame polapyje.

Nutekinti „Appleby“ dokumentai atskleidžia, kad daugybė itin turtingų asmenų pasikliauja ofšorinėmis įmonėmis tam, kad pirkdami prabangius lėktuvus ir laivus išvengtų mokesčių.

„Scanpix“/„RIA Novosti“ nuotr./Arkadijus Rotenbergas
„Scanpix“/„RIA Novosti“ nuotr./Arkadijus Rotenbergas

Tarp jų – tokios įžymybės kaip L.Hamiltonas, Saudo Arabijos princas ir kiti kilmingieji, politikai ir su jais susiję asmenys, pavyzdžiui, Vladimiro Putino draugai milijardieriai broliai Borisas ir Arkadijus Rotenbergai.

Ofšorinėmis schemomis pirkdamas lėktuvą „Boeing 757-200“ pasinaudojo ir JAV prezidentas Donaldas Trumpas.

Turtingųjų sala

Meno sala turi specialų politinį Britanijos Karūnos priklausomos teritorijos statusą, tačiau kontroliuoja savo vidaus politiką. Siūlydama žemus mokesčių tarifus, ji tapo globaliu finansinės sistemos centru. Prie populiarumo prisidėjo ir aukštas korporacijų slaptumo toleravimo lygis.

Iki 2007-ųjų neturėjusi orlaivių registro, dabar sala – tikra rekordininkė: ji turi didžiausią pasaulyje ofšorinį lėktuvų registrą, kuriam priklauso apie tūkstantį orlaivių.

„Scanpix“ nuotr./Paulas Allenas
„Scanpix“ nuotr./Paulas Allenas

Vien „Appleby“ sukurtoms kompanijoms priklauso mažiausiai 48 privatūs lėktuvai, kurių vidutinė kaina siekia 33,9 mln. dolerių (29,2 mln. eurų).

„Appleby“ taip pat pelnosi Kaimanų salose registruodama jachtas: įmonės įkurtoms ofšorinėms kompanijoms priklauso dešimtys laivų ir jachtų. Tarp jų savininkų – JAE ir Saudo Arabijos karališkosios šeimos, rusų milijardierius Andrejus Gurijevas, „Microsoft“ bendraįkūrėjis Paulas Allenas.

Už 231 saloje registruotą lėktuvą susigrąžintų mokesčių vertė siekia daugiau nei milijardą dolerių. Jei ne atlaidžiai į mokesčius žiūrinčios Meno salos struktūros, dauguma mokesčių papildytų biudžetus tų ES šalių, kuriose būtų registruojami orlaiviai.

Gudrus L.Hamiltono pirkinys

„Ernst & Young“ ir „Appleby“ įmonių atstovai tarėsi, kaip apeiti ES įstatymus. Perkant lėktuvą PVM galima susigrąžinti tik tuo atveju, jei transporto priemonė bus naudojama verslo reikmėms.

Perkant lėktuvą PVM galima susigrąžinti tik tuo atveju, jei transporto priemonė bus naudojama verslo reikmėms.

Tiesa, šis įstatymas taikomas tik tuomet, jei lėktuvą perka reali kompanija, veikianti ES viduje.

Tam, kad iš L.Hamiltono kontroliuojančiosios įmonės Mergelių salose išperkamosios nuomos būdu įsigytų lėktuvą, „Appleby“ Meno saloje įsteigė kompaniją pavadinimu „Stealth (IOM)“. Tuomet lėktuvas buvo importuotas į Meno salą ir, dėl ypatingų jos ryšių su JK, į Europos Sąjungą. Po to orlaivį subnuomos būdu įsigijo kompanija „TAG Aviation Limited“.

Kaip ir minėta anksčiau, ES įstatymai reikalauja, kad lėktuvą importuojanti kompanija būtų reali, o ne patronuojamoji, ir iš tiesų veiktų ES.

Ir nors „Stealth (IOM)“ akivaizdžiai egzistuoja tik popieriuje, Meno salos pareigūnai palaimino L.Hamiltono sandorį.

„Scanpix“/AP nuotr./Lewisas Hamiltonas triumfavo Monzoje
„Scanpix“/AP nuotr./Lewisas Hamiltonas triumfavo Monzoje

Tuomet L.Hamiltono lėktuvui tereikėjo nusileisti Meno saloje – kad muitinės pareigūnai pasirašytų lėktuvo dokumentus, leidžiančius grąžinti PVM. L.Hamiltonas ir jo lėktuvas daugiau čia niekada nenusileido.

Lenktynininko teisininkai teigė, kad „Stealth (IOM)“ – tikra, o ne patronuojamoji įmonė, kuri buvo įkurta vystyti išperkamosios nuomos verslą ir komerciniais tikslais naudotis lėktuvu.

Teisininkų teigimu, nebuvo siekiama sumažinti mokesčių prievolės. Net jei ir būtų bandoma tai daryti, įstatymai, siekiant sumažinti PVM, leidžia lėktuvą ne pirkti, o įsigyti išperkamosios nuomos būdu.

Vis dėlto nutekinti „Appleby“ dokumentai atskleidžia, kad L.Hamiltonas ketino trečdalį laiko lėktuvu naudotis asmeninėms reikmėms. Vadinasi, PVM grąžinimas lenktynininkui buvo neteisėtas.

Mokesčių vengia ir įtakingieji

Tokie sandoriai tarp galingųjų – nieko naujo. Viena turtingiausių valstybių pasaulyje Jungtiniai Arabų Emyratai „Appleby“ pagalba taip pat išvengė mokesčių.

2012-aisiais šalies monarchas įsigijo du „Bombardier Global 6000“ orlaivius už 120 mln. dolerių (103 mln. eurų) ir įsipareigojo sumokėti dar 98 mln. dolerių (84 mln. eurų) tam, kad paverstų juos moderniais šnipinėjimo lėktuvais.

Kaip valstybė JAE negalėjo užregistruoti lėktuvų Meno saloje, todėl „Appleby“ ir Vašingtone įsikūrusi „Akin Gump“ atskubėjo į pagalbą.

Kaip valstybė JAE negalėjo užregistruoti lėktuvų Meno saloje, todėl „Appleby“ ir Vašingtone įsikūrusi „Akin Gump“ atskubėjo į pagalbą.

„Appleby“ sukūrė patronuojamąją įmonę „Advanced Integrated Systems“, kuri JAE vardu galėjo užregistruoti lėktuvus. „Appleby“ iš salos muitinės pareigūnų gavo patvirtinimą, kad transporto priemonės nebus apmokestinamos. Savo ruožtu „Akin Gump“ padėjo „Appleby“ užregistruoti lėktuvus.

Saudo Arabijos princas Mohammedas bin Salmanas iš rusų milijardieriaus Jurijaus Šeflerio už 456 mln. dolerių (393 mln. eurų) nusipirko jachtą „Serene“. Patarėjai pasiūlė jachtą nuplukdyti į tarptautinius vandenis ir juose užbaigti sandorį bei tokiu būdu išvengti PVM mokėjimo.

Lieka neaišku, ar šis pasiūlymas buvo įgyvendintas ir ar PVM buvo sumokėtas.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Mohammedas Bin Salmanas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Mohammedas Bin Salmanas

Su skurdu kovojančios pasaulinės organizacijos „Oxfam“ atstovas teigė, kad sandorių užbaigimas jachtas nuplukdžius į tarptautinius vandenis – labai dažna mokesčių vengimo strategija.

„Jei esi tarptautiniuose vandenyse, nė viena šalis negali reikalauti sumokėti mokesčius. Tai – pajamos, neturinčios šalies“, – sakė jis.

Visą istoriją apie turtingųjų mokesčių slėpimą perkant prabangius lėktuvus ir jachtas anglų kalba galite skaityti čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius