Metinė prenumerata tik 7,99 Eur. Dabar tikrai ne metas nustoti skaityti!
Išbandyti
Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Tiltų priešai – blogas oras ir apkrova

Paspaudus šalčiui įsmuko Kleboniškio tiltas per Nerį. Laimė, kelyje Vilnius-Klaipėda neįvyko tragedijos, nes laiku buvo pastebėta, kad tiltas nesaugus. Tačiau pasaulyje sugriuvo ne vienas toks statinys ir dėl to žuvo ne vienas žmogus.
Minesotoje sugriuvęs tiltas
Minesotoje sugriuvęs tiltas / „Scanpix“ nuotr.
Temos: 1 Tiltas

Tiltai griuvo visais laikais – ir Romos imperijos, ir mūsų dienomis. Šiame amžiuje katastrofos Indijoje ar Irake pernelyg nestebina, tačiau nuolat griūvantys tiltai Jungtinėse Valstijose rodo, kad labiausiai išsivysčiusi pasaulio valstybė nepakankamai rūpinasi eismo saugumu.

Mūsų laikais tiltai griuvo ir Kanadoje bei Australijoje. Europoje tokių nelaimių dažniau pasitaikydavo XIX amžiuje, bet ne šiame. Įdomiausia, kad tik Vokietijoje nesugriuvo nė vienas tiltas. Matyt, jos inžinieriai ne šiaip sau laikomi geriausiais pasaulyje, be to, tvarkingi vokiečiai pavyzdingai rūpinasi statinių eksploatavimu.

Tačiau nuo tokios nelaimės niekas nėra apsaugotas. Kadangi tiltų pasaulyje sugriuvo labai daug, priminsime tik kelias didžiausias XX ir XXI amžiaus katastrofas.

Gelbėtojai atvyko praėjus vos kelioms minutėms po katastrofos, tačiau visų nelaimėlių jiems išgelbėti nepavyko.

Sidabrinio tilto griūtis

Tai viena skaudžiausių nelaimių Jungtinėse Valstijose. Jos amerikiečiai nepamiršo paminėti ir po 40 metų, t. y. 2007-aisiais.

Katastrofa įvyko 1967 metų gruodžio 15 dieną per patį piką, apie 17 val., kai bene garsiausias Vakarų Virdžinijoje Sidabrinis tiltas, jungiantis abu Ohajo upės krantus, staiga sugriuvo. Artėjo Kalėdos ir daugybė amerikiečių, prisipirkę eglučių ar kalėdinių dovanų, važiavo namo. Ant tilto susidarė automobilių spūstys. Staiga viduryje stovėję žmonės pajuto, kad apačioje veriasi žemė. Tiltas griuvo, o ant jo vidurinės dalies buvę 37 automobiliai ir sunkvežimiai nugarmėjo į šaltą upės vandenį. 46 žmonės žuvo, 9 buvo sunkiai sužeisti.

Gelbėtojai atvyko praėjus vos kelioms minutėms po katastrofos, tačiau visų nelaimėlių jiems išgelbėti nepavyko. Stovėjusieji ant kranto apimti šoko žiūrėjo, kaip stipri srovė neša automobilius, o jų viduje esantys žmonės rankomis daužo langus. Vieno sunkvežimio vairuotojui pavyko užsiropšti ant kabinos viršaus. Jis šaukėsi pagalbos, kai mašina grimzdo į vandenį. Geriau pasisekė kito sunkvežimio vairuotojui. Jam pavyko išmušti kabinos langą ir įsitverti į medinę dėžę. Vyras laikėsi ant vandens tol, kol gelbėtojai jį ištraukė. Kartu kabinoje buvęs vairuotojo kolega žuvo, nes įvykus nelaimei jis miegojo prisisegęs saugos diržą, tad išsigelbėti neturėjo jokių šansų. Tai buvo didžiausia 1967-ųjų šventinio sezono tragedija Amerikoje.

Tiltas, sujungęs Point Plezantą Vakarų Virdžinijoje su kitoje upės pusėje esančiu Kanuagos miestu, iškilo 1928 metais. Jis buvo nudažytas aliuminio dažais, todėl gavo Sidabrinio vardą. Statant tiltą panaudota daug to meto techninių naujovių, tačiau jo konstrukcijos nebuvo pritaikytos itin didelei transporto apkrovai – nuo 1928 iki 1967 metų tilto apkrova padidėjo per tris kartus. Jis sugriuvo todėl, kad įtrūko vienas vienintelis plieno strypas. Tiesiog atsirado 2,5 mm plyšys ir statinio konstrukcijos ėmė skirtis. Be to, kaip vėliau išsiaiškinta, tiltas buvo blogai prižiūrimas.

Prieš pusantrų metų įvykusi katastrofa

Jungtinėse Valstijose tragedijos neišvengta ir jau šiame amžiuje. 2007 metų rugpjūčio 1 dieną dėl netinkamos konstrukcijos sugriuvo tiltas Minesotoje. Gyvybės neteko 13 žmonių. Keturi žuvo iškart sugriuvus tiltui, o kitiems nepavyko išsivaduoti iš automobilių. Gelbėjimo darbus apsunkino tai, kad plieno konstrukcijos ir gelžbetonio blokai vis judėjo, nuolaužos krito žemyn, o iškviestiems narams sunkiai sekėsi įveikti upės srovę.

Šis per Misisipę nutiestas tiltas jungė Mineapolį su Sen Polu. Nelaimė įvyko taip pat piko metu. Staiga 19 val. 15 min. tiltas ėmė linkti ir nugarmėjo į upę, sukeldamas didžiulę vandens bangą ir dulkių debesį. Visos ant jo buvusios mašinos taip pat atsidūrė upėje.

Tiltą, pastatytą 1967 metais, sudarė viena 139 metrų ilgio arka. Jokių atramų upėje jis neturėjo.

Aukų galėjo būti dar daugiau, nes autobusas, vežęs namo iš vandens parko 52 vaikus, tiesiog pakibo ant įlūžusio tilto. Laimė, visiems jo keleiviams pavyko išsiropšti pro užpakalines duris.

Įdomiausia, jog vos prieš dvejus metus JAV transporto departamentas buvo tą tiltą patikrinęs ir jo saugumą įvertinęs 50 punktų 120 padalų skalėje. 80 punktų reiškia, kad tiltą būtina remontuoti, o 50 punktų – kad pakanka pakeisti tik kai kurias dalis. Po metų, 2006-aisiais, specialistai jį dar kartą patikrino, bet jokių konstrukcinių nukrypimų nepastebėjo.

Šį tiltą, pastatytą 1967 metais, sudarė viena 139 metrų ilgio arka. Jokių atramų upėje jis neturėjo. Taip norėta atpiginti statybos darbus, be to, upe galėjo laisvai plaukti laivai. Prezidentas George'as W.Bushas, dar neatsigavęs po uragano „Katrina“ padarytos žalos, pažadėjo, kad tiltas bus kuo greičiau suremontuotas iš federalinių lėšų. Tačiau ši katastrofa privertė amerikiečius atkreipti dėmesį, kokia susidėvėjusi ir pasenusi jų šalies infrastruktūra. Jungtinėse Valstijose tokių tiltų kaip Mineapolio yra ir daugiau.

Tasmano tiltas per Dervento upę Australijai priklausančioje Tasmanijos saloje buvo atidarytas 1964 metų rugpjūtį. Jis turėjo keturias juostas ir ilgą vidurinę dalį, kad netrukdytų laivybai. Tačiau praėjus vos 11 metų – 1975-ųjų sausio 5 dieną 21 val. 27 min. – didžiulis birius krovinius plukdęs laivas „Lake Illawarra“ užkabino Tasmano tiltą ir visa jo 127 metrų ilgio vidurinė dalis nugarmėjo į vandenį. Tuo metu toje vietoje buvusios 4 mašinos įkrito į upę, jose sėdėję 5 žmonės žuvo. Keliems laimingiesiems iš dviejų automobilių, pakibusių ant tilto, pavyko išsiropšti. Per katastrofą žuvo ir 7 laivo „Lake Illawarra“ įgulos nariai.

Be to, sugriuvus tiltui Hobarto miestas buvo padalytas į dvi dalis. Gyventojai negalėjo pasiekti ligoninių, mokyklų, verslo centrų ir vyriausybinių įstaigų, įsikūrusių vakariniame upės krante. Tasmanijos valdžia nedelsdama ėmėsi taisyti padėtį ir jau kitą dieną tarp abiejų upės krantų kursavo trys privatūs keltai bei vienas vyriausybei priklausantis laivas. Pradėta skubiai rekonstruoti ir netoliese buvusį laikiną tiltą. Juo jau gruodžio 16 dieną galėjo važiuoti transportas.

Sugriuvusio Tasmano tilto rekonstrukcija truko 2 metus ir kainavo beveik 44 mln. dolerių. Jis vėl buvo atidarytas tik 1977-ųjų spalio 8 dieną.

Douro upė garsėja stipria srove, be to, nelaimės naktį siautė stipri audra, todėl nebuvo galima iš karto imtis gelbėjimo darbų ir žmonės nuskendo.

Audra sugriovė tiltą

Dar skaudesnė nelaimė įvyko taip pat jau šiame amžiuje Europoje. Portugalijoje, kuri stebina moderniais kilometriniais tiltais, 2001 metų kovo 4-osios naktį Kastelo de Paivos mieste sugriuvo iš plieno ir betono sukonstruotas statinys. Žuvo net 70 žmonių, nes į Douro upę nugarmėjo keleivinis autobusas ir trys lengvieji automobiliai.

Douro upė garsėja stipria srove, be to, nelaimės naktį siautė stipri audra, todėl nebuvo galima iš karto imtis gelbėjimo darbų ir žmonės nuskendo. Nors Kastelo de Paivos miestas yra daugiau kaip už 30 kilometrų nuo jūros, stipri upės srovė nunešė kai kurių žuvusiųjų kūnus prie šiaurinio Ispanijos kranto, o vienas skenduolis rastas net Prancūzijoje. Šis tragedija taip šokiravo portugalus, kad gyventojai patys ėmė rengti įvairias akcijas ir padėti aukų šeimoms.

Jos priežastys neaiškios iki šiol, nes byla dar nebaigta. Manoma, jog tiltas sugriuvo todėl, kad du dešimtmečius neteisėtai, nors ir gavus leidimus, šalia buvo kasamas smėlis. Dėl to, spėjama, susvyravo jo atramos. Tai buvo daroma ir tuomet, kai narai ir techniniai darbuotojai įspėjo dėl galimo pavojaus. Šie smėlio kasėjai patraukti baudžiamojon atsakomybėn.

Kastelo de Paivos tiltas buvo pastatytas daugiau kaip prieš 100 metų. Vis dėlto praėjus vos kelioms valandoms po katastrofos atsistatydino Portugalijos transporto ministras Jorge Coelho. Jau kitą savaitę daugybė šalies tiltų buvo uždaryti ir iš karto pradėti remontuoti.

Įsirėžė tankeris

Dėl to, kad Švedijoje teko antrą kartą statyti Tjorno tiltą, kaltas blogas oras. Dabar šis didžiulis ant lynų kabantis tiltas ir dar du mažesni jungia žemyne esantį Stenungsundo miestą su šalies vakarinėje dalyje esančia Tjorno sala. Jo ilgis – 664 metrai, o atstumas tarp dviejų atramų – 366 metrai. Statinio konstrukcijos kabo 45 metrų aukštyje.

Tiltas buvo atidarytas 1981-aisiais, o pastatytas per rekordiškai trumpą laiką, kai 1980 metų sausio 18 dieną sugriuvo jo pirmtakas, vadintas Almo vardu. Siaučiant audrai pusę antros nakties į tiltą įsirėžė tankeris „Star Clipper“. Kol jį spėta uždaryti, į jūrą dėl blogo matomumo nukrito 7 mašinos. Žuvo 8 žmonės žuvo.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai