Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Etika ir etiketas: esate švarus ar nutepliotas veidrodis?

Konfliktas tarp uostamiesčio politikų bus nagrinėjamas Etikos komisijoje.
Aurelijos Kripaitės/15min.lt nuotr. / Etika.
Šaltinis: 15min
0
Skaitysiu vėliau
A A

Bendravimo sėkmę lemia geros manieros, o žmogaus vidinė kultūra prasideda nuo paprasto dalyko – etiketo. „Šiuolaikiniame pasaulyje labai svarbu mokėti save pristatyti. Jei gerbi save ir kitus, niekada nesielgsi nederamai, niekada nežeminsi kito, nes tokiu savo elgesiu pirmiausia kenktum sau, kurtum blogą savo įvaizdį“, – svarsto Šiaulių Simono Daukanto gimnazijos etikos mokytoja ekspertė Inga Vainorienė.

Žmogų ji lygina su veidrodžiu. „Į jį žvelgiantis kitas žmogus atspindi tai, ką jam pats „ištransliuoji“, perteiki. Jei esi „švarus veidrodis“, žvilgi, esi pagarbus ir kultūringas, kitas į tave žvelgdamas irgi džiaugiasi. Jei stokoji savigarbos ir pagarbos kitam, esi lyg nutepliotas kreivas veidrodis, vaizdas išsikreipia taip, kad net nemalonu žiūrėti – su tokiu žmogumi nesinori bendrauti“, – metaforiškai lygino I.Vainorienė.

Asmeninio albumo nuotr./Inga Vainorienė
Asmeninio albumo nuotr./Inga Vainorienė

Ilgą laiką etikos programa buvo gerokai atitrūkusi nuo realaus gyvenimo aktualijų, pamokų temos pernelyg idealizuotos. Netgi svarstyta, ar etika, kaip atskira disciplina, išliks: „Tačiau mano tvirtu įsitikinimu, etika yra viena svarbiausių disciplinų šiandieninėje mokykloje. Net jei tu negebėsi tobulai skaičiuoti ar rašyti, padoriu žmogumi tu visada turėsi išlikti. Dora yra vidinė žmogaus šviesa.“

Šiuolaikiniame pasaulyje labai svarbu mokėti save pristatyti. Jei gerbi save ir kitus, niekada nesielgsi nederamai, niekada nežeminsi kito, nes tokiu savo elgesiu pirmiausia kenktum sau, kurtum blogą savo įvaizdį.

Pirmoji I.Vainorienės profesija – gidė. „Dirbau turizmo srityje, bet sukūrus šeimą ir tapus mama teko ieškoti sėslesnio darbo – įstojau mokytis etikos, persikvalifikavau, tapau etikos mokytoja ir supratau, koks sunkus, reikalaujantis pasiaukojimo ir tuo pat metu įdomus, įtraukiantis ir kupinas kūrybinių iššūkių yra šis darbas“, – neslepia pedagogė, pristatanti save kaip kūrybingą ir labai smalsų žmogų, pasiryžusį mokytis visą gyvenimą.

Gyvenimui reikalingi įgūdžiai

Šiandien mokyklose dirbama pagal atnaujintą etikos programą, kurioje temos atspindi nūdienos aktualijas, visuomenėje ir pasaulyje vykstančius procesus. Vyresniųjų klasių mokiniai gali rinktis jiems aktualų etikos modulį: filosofinė etika, kinas ir etika, profesinė etika, šeimos etika, etiketas ir kultūrų įvairovė, ekologinė ir bioetika.

Etiketo ir kultūrų įvairovės modulį pasirinkusiems mokiniams pristatoma daugybė temų nuo elementaraus stalo etiketo iki vizitinės kortelės, aprangos kodo, elgesio ypatumų skirtingose kultūrinėse aplinkose.

VIDEO: Įdomioji pamoka. Etika

„Pamoka, vykstanti kavinėje prie įrankiais nukloto stalo, yra pati efektyviausia, nes tik praktinėje veikloje mes ugdome gyvenimui reikalingus įgūdžius“, – patirtimi dalijasi pašnekovė.

Ir aš, ir tu – unikalūs

„Etikos pamokose mokiniai aptaria platų temų spektrą, nes etika aprėpia visas gyvenimo sferas. Pamokų metu ugdome moksleivių vidinę kultūrą, pradedant elgesio, baigiant mąstymo kultūra. Svarbiausias mano uždavinys – padėti mokiniui save pažinti: kas ir koks aš esu, kokia mano vieta klasėje, šeimoje, bendruomenėje, ko aš siekiu? Po to jau žengiame antrą žingsnį – mokomės pagarbiai bendrauti ir bendradarbiauti, atliekant užduotį ir siekiant bendro tikslo“, – aiškina pedagogė.

Etikos pamokos padeda suprasti, kad ne tik aš esu unikali asmenybė – toks pats yra ir kitas šalia manęs esantis žmogus.

Nelengva išmokti argumentuotai dėstyti savo nuomonę, vienas kitą išklausyti ir suprasti – visuomenėje vis dar stinga tolerancijos kitoniškumui ir tarpkultūriškumui.

„Etikos pamokos padeda suprasti, kad ne tik aš esu unikali asmenybė – toks pats yra ir kitas šalia manęs esantis žmogus. Kiekvienas turime savo erdvę, kurią saugome, todėl negalime pažeisti ir kito žmogaus erdvės. Turime išmokti būti kartu net būdami visiškai skirtingi“, – samprotauja I.Vainorienė.

Kiek kainuoja vertybės?

Etikos pamokose vaikai ne tik mokosi bendrauti, dirbti komandoje, įsiklausyti vienas į kitą. Naudojant specialias technikas, žaidimus, modeliuojant situacijas, analizuojant filosofų išmintį, aptariant kino filmų ištraukas mokiniai išprovokuojami atrasti savo vertybes, tikslus, svajones.  

„Tarkime, paprašau vaikų įvardyti, kas jiems yra meilė. Tada skaitome išminčių pasisakymus. Paaiškėja, kad meilės samprata gali būti labai skirtinga. Diskutuojame apie tai, o apibendrinant temą tampa akivaizdu, kaip keičiasi mokinių požiūris, matau, kaip jie susimąsto ir kaip meilės sąvoka jiems įgyja naujų reikšmių“, – pasakoja I.Vainorienė.

Mokinius ji mėgsta provokuoti, pasiūlydama tik iš pirmo žvilgsnio lengvą užduotį.

Asmeninio albumo nuotr./Mokytoja Inga Vainorienė
Asmeninio albumo nuotr./Mokytoja Inga Vainorienė

„Pavyzdžiui, siūlau už simbolinius pinigus pirkti vertybes. Yra tam tikra suma pinigų ir tam tikras skaičius vertybių, kurias vardiju: geras namas, prabangus automobilis, puikus išsilavinimas, meilė, tikras draugas ir t.t.  Žaidimo pabaigoje vieniems pristinga pinigėlių, o kitiems jų dar ir atlieka, nes jie vis bijojo ir laukė: šito atsisakysiu, gal kas nors vertingesnio bus... Po to diskutuojame, kodėl pasirinkome vieną ar kitą dalyką, o ką ir kodėl norėtume pakeisti savo sprendime – taip mokiniai analizuoja, kas, jų nuomone, žmogaus gyvenime užima svarbiausią vietą. Tokios užduotys padeda formuoti vertybines nuostatas“, – apibendrina I.Vainorienė, užduotimis mokinius skatinanti mąstyti ir ieškoti savo atsakymų.

Tikslas ir svajonė

Vyresniųjų klasių moksleiviams ypač aktualus profesijos pasirinkimas ir karjeros planavimas. Todėl I.Vainorienė ragina mokinius išsikelti ambicingą tikslą ir nusibrėžti 5 ar 10 metų perspektyvą – kur ir kuo noriu būti, ko noriu pasiekti savo gyvenime, kokį gyvenimą kuriu.

Net vyresniųjų klasių moksleiviai ne visada supranta, kuo tikslas skiriasi nuo svajonės.

„Tai tikrai nėra lengva, nes net vyresniųjų klasių moksleiviai ne visada supranta, kuo tikslas skiriasi nuo svajonės“, – šypsosi pedagogė.

O koks gi jos pačios tikslas, dėstant etiką? „Kad pamokų metu moksleiviams formuotųsi tam tikros humanistinės etikos nuostatos, kad mokiniai suprastų, jog visas žmogaus gyvenimas – nuo kasdienių pasirinkimų ir veiksmų iki gyvenimo įprasminimo – yra tik jo paties atsakomybė, kūryba ir didysis gyvenimo uždavinys. Jei baigdamas mokyklą abiturientas ateina ir pasako „Ačiū, mokytoja, kad šiandien esu būtent šitoks žmogus ir į daugelį gyvenimo klausimų turiu savo atsakymus“ – man tai pats didžiausias įvertinimas“, – neslepia I.Vainorienė. 

Fotolia nuotr./Šventinės aprangos etiketo paslaptys
Fotolia nuotr./Šventinės aprangos etiketo paslaptys

Europos Sąjungos struktūrinių fondų finansuojamo projekto „Saugios aplinkos mokykloje kūrimas“ prevencines programas – „Olweus“, „Zipio draugai“, „Antrasis žingsnis“, „Lions Quest“ – įgyvendina 718 šalies mokyklų.

Prieš patyčias nukreipta programa „Olweus“ skirta mokytojams ir mokyklos personalui. Programa „Zipio draugai“ yra skirta 6–7 m. vaikams, „Antrasis žingsnis“ – 1–4 klasių mokiniams, „Lions Quest“ – 5-7 klasių mokiniams. Programos skirtos ugdyti socialinius, emocinius įgūdžius.

Komentarai
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie 15min