Dabar populiaru
15min be reklamos
Publikuota 2019 10 25, 09:38

Tiesą apie palmių aliejų atskleidę Marijampolės moksleiviai – geriausi Europoje

Ne mokinių skaičius ar vieta žemėlapyje lemia pasiekimus. Tai įrodė Marijampolės Petro Armino progimnazijos bendruomenė. Nedidukės mokyklos vardas nuskambėjo Europoje – mokiniai sužibėjo tarptautinėje „eTwinning“ programoje pristatę projektą „Visa tiesa apie palmių aliejų“. Anglų kalbos mokytoja Edita Grubienė pabrėžė, kad tai padeda mokytojui ir mokiniams pasiekti kitą, ne tokį formalų bendravimo lygį, kai tarsi išnyksta barjeras ir lieka tik noras dirbti kaip komandai.
Taip Liberijoje gaminamas palmių aliejus.
Taip Liberijoje gaminamas palmių aliejus. / Asmeninė nuotrauka

Kaip paaiškino progimnazijos anglų kalbos mokytoja E.Grubienė, „eTwinning“ – tai Europos mokyklas vienijanti platforma, kurioje mokiniai gali bendrauti ir bendradarbiauti, kurti projektus, jais dalintis ir, trumpai tariant, tapti įdomiausios besimokančios Europos bendruomenės dalimi. Anot jos, programa prasidėjo 2005 metais kaip pagrindinė Europos Komisijos programos „eLearning“ dalis, o nuo 2014 metų įsitvirtino Europos Sąjungos švietimo, mokymo, jaunimo ir sporto programoje „Erasmus+“.

„Pastaruoju metu prie „eTwinning“ prisijungė mokytojai iš Rytų partnerystės šalių – Armėnijos, Azerbaidžano, Gruzijos, Moldovos ir Ukrainos, bei iš Europos ir Viduržemio jūros šalių partnerystės kraštų – Tuniso, Jordanijos ir Libano“, – pasakojo mokytoja.

Ir kalbą lavina, ir akiratį praplečia

Anglų kalbos mokytoja E.Grubienė prie projekto pirmą kartą prisijungė 2008 metais ir nuo to laiko kartu su mokiniais buvo ne kartą įvertinta Nacionaliniu kokybės ženkleliu bei Europiniu kokybės ženkleliu, o šiemet, įgyvendinus projektą „Visa tiesa apie palmių aliejų“, iškovojo patį svarbiausią – „Europos prizą“. Be to, Marijampolės Petro Armino progimnazija tituluota geriausia 2019 metų Lietuvos „eTwinning“ mokykla.

Paklausta, kas daugiau kaip prieš dešimtmetį paskatino prisijungti prie programos, E.Grubienė atviravo, kad anglų kalbos įgūdžius norėjosi tobulinti ne tik pamokose, bet ir realiame gyvenime – bendraujant su partneriais iš kitų šalių.

Šie projektai padeda mokytojui ir mokiniams pasiekti kitą, ne tokį formalų, bendravimo lygį, kai tarsi išnyksta barjeras ir lieka tik noras dirbti kaip komandai.

„Šie projektai, – svarstė ji, – padeda mokytojui ir mokiniams pasiekti kitą, ne tokį formalų, bendravimo lygį, kai tarsi išnyksta barjeras ir lieka tik noras dirbti kaip komandai. Aišku, visada lavėja kalba, suteikiama galimybė bendrauti gyvai videokonferencijose, išmokstama naudoti daug internetinių įrankių, vaikai sužino apie kitas kultūras, jų vertybes, ugdoma tolerancija, keičiasi požiūris į pasaulį ir mokiniai suvokia, kad mes nesame atskira šalis, bet esame pasaulio dalis, todėl niekada negalime likti abejingi.“

Asm. arch./Programos dalyviai
Asm. arch./Programos dalyviai

Tikroji netvaraus palmių aliejaus gamybos žala

Kokią gi tiesą pavyko išsiaiškinti marijampoliečiams? Mokytoja pabrėžė, kad projekto metu mokiniai suprato, kad netvaraus palmių aliejaus gamyba masiškai naikina miškus, gyvūnų natūralias buveines, o kai kurie žmonės praranda savo gyvenamąsias vietas. Be to, darbo vietose išnaudojami ne tik suaugusieji, bet ir eksploatuojami vaikai, kurie tuo metu turėtų lankyti mokyklas.

Paklausta, kodėl pasirinko būtent šią temą, E.Grubienė paaiškino, kad ją pasiūlė projekto partneriai kataloniečiai. „Šia tema dar nebuvo kurta projektų, – kalbėjo ji, – ir norėjosi, kad mokiniai susipažintų su problema, kuri, nors ir atrodo toli nuo mūsų, vis dėlto liečia kiekvieną.“

„Projekto partnerius pažįstame jau seniai. Ispanus – nuo 2008 metų, beje, ir tada mūsų projektas „Songs, Language and Culture“ laimėjo II vietą Europos apdovanojimuose, o su italais dirbame nuo 2014-ųjų, todėl dirbti buvo lengva, nes partneriai yra labai darbštūs ir atsakingi. Žinoma, mokiniai visuomet mėgsta perkelti bendravimą į socialinius tinklus, todėl manau, kad ir dabar, kai kurie tapo feisbuko draugais“, – pridūrė pašnekovė.

Padeda ugdyti pilietiškumą

Paprašyta plačiau pristatyti projektą, mokytoja kalbėjo: „Jis susidėjo iš trijų žingsnių: susipažinimo bei savo komandos, mokyklos, miesto, šalies pristatymo. Konferencijos apie palmių aliejų metu mokiniai planavo savo kalbas įvairiomis temomis, pavyzdžiui, darbininkų darbo teisių pažeidimai, gyvūnų buveinių išnykimas, aplinkosaugos problemos, palmių aliejaus nauda ir žala žmonėms, prisiimdami skirtingus vaidmenis: palmių aliejaus plantacijos savininko, darbininko, veterinaro, gyvūnų teisių gynėjo, žurnalisto, politiko, korporacijos savininko, dietologo ar vartotojo. Šioje dalyje, naudodami įvairius internetinius įrankius, mokiniai paruošė konferencijos apie palmių aliejaus industrijos žalą lankstinukus, prezentacijas, videoįrašus.

Trečias projekto žingsnis vadinosi „Pradėkime veikti“. Jo metu mokiniai žiūrėjo šokiruojančius vaizdo įrašus apie palmių aliejaus žalą aplinkai, susipažino su produktais, kuriuose yra palmių aliejaus. Be to, naudodami išmaniuosius telefonus ir specialią programėlę, tikrino namuose ir parduotuvėse esančių prekių kodus, kad įsitikintų kaip plačiai naudojamas palmių aliejus įvairiuose produktuose. Taip pat jie ieškojo informacijos apie tai, kas daroma mūsų šalyse, kokie yra įstatymai, peticijos ar yra judėjimų dėl palmių aliejaus naudojimo. Galiausiai – turėjo sukurti veiksmų planą imdamiesi vartotojų, piliečių ir savanorių vaidmenų ir turėjo numatyti tikslus, veiksmus, sėkmės kriterijus, laiko trukmę planui įvykdyti, pagalbos priemones.“

Šiuos metus „eTwinning“ paskelbė demokratinio dalyvavimo metais, todėl mokiniai šio projekto metu ugdė pilietiškumą, ėmėsi įvairių vaidmenų, išsakė savo nuomonę, ieškojo būdų, kaip įgyvendinti savo planus. „Tikiuosi, – svarstė pašnekovė, – kad nuo šiol jie atkreipia dėmesį į tai, ką vartoja.“

Mokiniai dirba noriai

„Projektų metu dirbti su vaikais labai paprasta, nes jie yra motyvuoti, noriai dirba internetinėje erdvėje ir įsitraukia į veiklą, laukia susitikimų su projekto partneriais. Šio projekto dalyviai daug užduočių atliko patys namuose ir niekada tuo nesiskundė, aš galėjau jais visiškai pasitikėti“, – atviravo Marijampolės Petro Armino progimnazijos anglų kalbos mokytoja E.Grubienė.

Mokiniams svarbu žinoti, kad jie gali pasirinkti, kaip atlikti užduotį, nebijoti suklysti, konsultuotis, dirbti komandoje, kai tau gali padėti kiti, kur galų gale vis tiek patirsi sėkmę.

Paklausta, ką patartų mokytojams, kuriems ne visada sekasi užmegzti sėkmingą ryšį su vaikais, pašnekovė svarstė: „Mokiniams svarbu žinoti, kad jie gali pasirinkti, kaip atlikti užduotį, nebijoti suklysti, konsultuotis, dirbti komandoje, kai tau gali padėti kiti, kur galų gale vis tiek patirsi sėkmę. „eTwinning“ projektai padeda pažinti mokinius, dirbdami neformalioje aplinkoje jie išsipasakoja, nori sužinoti apie mokytoją, santykiai tampa šilti.“

E.Grubienės teigimu, žinia apie pergalę tarptautiniame projekte kai kuriuos mokinius nustebino, nes sunku patikėti, kad mokykla iš tokio mažo miesto kaip Marijampolė, pralenkė daugelį kitų Europos mokyklų. Visi labai džiaugiasi, kad sunkus darbas atsipirko su kaupu. „Dirbome tikrai daug, – kalbėjo ji, – o pradėjome beveik nieko nežinodami apie palmių aliejų.“

Tiesa, anglų kalbos mokytoja atskleidė, kad nė nesiruošia užmigti ant laurų ir su pačiais mažiausiais, 3–4 klasių mokiniais, vykdo projektą „My Favourite Things“. Anot jos, vaikai ugdys savo kalbinius sugebėjimus ir kompiuterinius įgūdžius kalbėdami ir atlikdami užduotis, susijusias su tuo, ką jie mėgsta labiausiai. Progimnazijos penktokai darbuojasi projekte „Eat right, be bright“, o 6–7 klasių mokiniai – „You’re one in a million“.

„Penktokams metas susirūpinti savo valgymo įpročiais, todėl projektas apie tai, o su šeštokais ir septintokais tęsiame draugystės ir patyčių temą, akcentuodami tai, kad kiekvienas iš mūsų yra „vienintelis“ pasaulyje, todėl ir priimame jį tokį, koks jis yra, nepamiršdami, kas yra draugystė ir pagalba kitam“, – paaiškino E.Grubienė.

Mokytojams – tai būdas tobulėti

Tarptautinė „eTwinning“ programa – tai ne vien anglų kalbos tobulinimo įrankis. Marijampolės Petro Armino progimnazijos direktoriaus pavaduotoja Kristina Vėlyvienė pastebėjo, kad tai puiki proga papildyti žinių bagažą ir kompetencijas ne tik vaikams – bet ir mokytojams.

Tampame atviresni, aktyvesni, ieškome naujovių ir stengiamės jas įgyvendinti.

„Jiems tai didžiulė patirtis ir būdas tobulėti, – pasakojo ji, – kelti savo kvalifikaciją, ieškoti naujų, patrauklių mokymo būdų.“ Be to, kaip pastebėjo pašnekovė, dalyvavimas programoje padeda keisti mokyklos kultūrą: „Tampame atviresni, aktyvesni, ieškome naujovių ir stengiamės jas įgyvendinti.“

K.Vėlyvienė atviravo, kad šiemet iškovotas „Europos prizas“ bei geriausios Lietuvoje „eTwinning“ mokyklos vardas – reikšmingas pasiekimas. „Džiaugiamės, – sakė ji, – kad buvo įvertintas ilgametis mokytojų ir mokinių darbas. Tuo pat metu mes labai gerai suprantame, kad šis įvertinimas mus įpareigoja ir toliau vykdyti projektus, stengtis, kad mokiniai įsitrauktų į šią veiklą.“

Dalyvauja visa bendruomenė

Paklausta, kas lemia mokyklos sėkmę, direktoriaus pavaduoja pabrėžė, kad jokios paslapties nėra – bendruomenė kruopščiai ir sunkiai dirba. Beje, anot jos, dalyvavimas tarptautinėse programose yra vienas iš prioritetų.

„Stengiamės palaikyti ir padėti kaip tik įmanoma: mokiniai skatinami kuo aktyviau prisijungti prie šios veiklos, o mokytojai – kelti kvalifikaciją. Taip pat turime techniškai aprūpintus kabinetus, raginame domėtis naujovėmis ir gerąja patirtimi dalintis su kolegomis. „eTwinning“ projektų veikloje kviečiame dalyvauti ir kitus mokytojus. Pavyzdžiui, pernai, kaip ir šiemet, prisijungė ir kita anglų kalbos mokytoja, be to, vyko bendras vokiečių ir lietuvių kalbų projektas“, – įkvepiančiu pavyzdžiu pasidalijo K.Vėlyvienė.

Lietuvoje programą „eTwinning“ administruoja Švietimo mainų paramos fondas. Ši programa yra Europos Sąjungos švietimo, mokymo, jaunimo ir sporto programos „Erasmus+“, dalis.

Norėdamas tęsti – užsiregistruok

Remiamas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie 15min