Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2009 10 26

Viešasis Vilniaus transportas – interesų sankryžoje

Viešąjį Vilniaus transportą pastaruoju metu krečia permainos: trumpalaikės ir ilgalaikės bei matomos plika akimi ir atliekamos paslapčia.
Troleibusų spūstis
Troleibusai / 15min.lt skaitytojo Manto Masevičiaus nuotr.

Miesto savivaldybės valdančioji koalicija prabilo apie galimą trijų sostinės transportu besirūpinančių bendrovių – „Susisiekimo paslaugos“ (SP), „Vilniaus troleibusai“ ir „Vilniaus autobusai“ – sujungimą į vieną. Taip pat jos minimos tarp tų įmonių, kurių akcijų dalį ateityje planuojama parduoti privatiems investuotojams. Kada tai galėtų vykti, kol kas neminima. Tačiau pirmosios permainos jau įvyko – per porą spalio savaičių iš pareigų pasitraukė ilgamečiai dviejų įmonių vadovai: SP paliko Vaidotas Antanavičius, „Vilniaus troleibusus“ – Jonas Bagdonavičius.

Nors abu direktoriai tikino pasitraukę savo noru, savivaldybės užkulisiuose kalbama, jog viešojo transporto sektoriuje prasidėjo politinis valymas, kad valdančios koalicijos partneriai galėtų pasidalinti suderėtas įtakos sferas. Praėjusią savaitę laikinai eiti SP direktoriaus pareigas paskirtas senas mero, konservatorių–krikščionių demokratų partijos nario Viliaus Navicko pažįstamas Gintas Bliuvas. Neoficialiai kalbama, kad „Vilniaus troleibusai“ turėtų pereiti į socialdemokratų rankas, o tarp minimų kandidatų į bendrovės vadovus yra šios partijos narys Vidmantas Striška, esą neblogai sutariantis su vicemeru, socialdemokratu Romu Adomavičiumi, kuris kuruoja miesto viešąjį transportą. „Vilniaus autobusų“ direktorius Gintaras Nakutis, panašu, kol kas liks savo pareigose.

Pamąstymų branginti viešojo transporto bilietus yra, bet gyventojų galimybės mokėti daugiau yra ribotos.R.Adomavičius tvirtino, kad įmonių vadovų keitimasis esą yra atsitiktinis dalykas. „Nenorėčiau, kad šiose permainose matytumėte kažkokią sistemą. Įvyko taip, kaip norėjo patys šie žmonės. V.Antanavičius net nieko neinformavęs atidavė valdybai pareiškimą, kad atsistatydina,“ – pasakojo vicemeras.  

Vicemeras R.Adomavičius tikino, kad J.Bagdonavičiui daug kartų siūlė neskubėti atsistatydinti, mat šis esą apie tai pradėjo kalbėti dar balandį, pablogėjus sveikatai. Paklaustas, ar naujasis „Vilniaus troleibusų“ vadovas nebus susijęs su socialdemokratais, vicemeras šyptelėjo: „Apskritai mieste visi 550 tūkst. žmonių yra susiję. Kandidatas į tas pareigas turi būti iš Vilniaus, suprasti, kaip funkcionuoja įmonė ir turėti viziją, kaip pagerinti jos veiklą. Turi būti parinktas atitinkamas žmogus konkurso būdu, aš nemanau, kad čia bus problemų.“

Pats J.Bagdonavičius taip pat sakė, jog pasitraukė dėl sveikatos problemų. „Apie mano atstatydinimą užuominą girdėjau tik iš įmonės valdybos pirmininko. Kai prašiau atostogų, jis užsiminė, kad gal netrukus išeisiu ilgalaikių atostogų. Nežinau, ar pats taip sugalvojo, ar jam kas liepė. Bet R.Adomavičius bent jau paskutiniu metu tikrai prašė palaukti bent iki Naujųjų. Tačiau sveikata, nervinė įtampa padarė savo“, – kalbėjo buvęs įmonės direktorius.

Persidalino įtakos sferas?

Tuo tarpu puse lūpų kalbama, kad J.Bagdonavičius nenorėjo trauktis iš pareigų. Pavasarį, pasikeitus Vilniaus valdančiajai koalicijai, buvo performuota įmonės valdyba ir stebėtojų taryba, prasidėjo mėginimai įkurti naujus pavaduotojų etatus tiek autobusų, tiek troleibusų parkuose. Esą J.Bagdonavičius šiems planams pasipriešino ir tapo nepageidaujamas. Kita vertus, jis vadovo sostinės troleibusų sistemai daugiau nei 20 metų, tad sugebėdavo rasti bendrą kalbą su visomis ankstesnėmis miesto valdžiomis. Be to, „Vilniaus troleibusų“ direktoriaus kėdė – ne itin patogi, mat įmonė dirba nepelningai, jai vadovauti reikia išmanymo. Todėl permainos galėtų būti susijusios nebent su politinėmis dalybomis.

Buvęs „Susisiekimo paslaugos“ (SP) direktorius V.Antanavičius į įmonę atėjo 2000-aisiais. Jis siejamas su Liberalų ir centro sąjunga, kuriai ilgą laiką vadovavo buvęs sostinės meras Artūras Zuokas, bet gana sėkmingai dirbo ir su nuo 2007 iki 2009 metų vasario Vilnių valdžiusios partijos „Tvarka ir teisingumas“ atstovais. Neoficialiomis žiniomis, pavasarį pasikeitus valdančiajai daugumai iš karto pradėta galvoti apie V.Antanavičiaus keitimą. Prieš keletą mėnesių buvo inicijuotas SP veiklos auditas, esą atskleidęs, kad bendrovė buvo valdoma neskaidriai.

Redo Vilimo/BFL nuotr./J.Bagdonavičius ir G.Nakutis.
„Vilniaus troleibusams“ vadovavęs J.Bagdonavičius (d.) tikina iš pareigų pasitraukęs savo noru. Tuo tarpu G.Nakutis kol kas lieka kuruoti miesto autobusų transportą.

Teigiama, kad dabartinėje valdančiojoje koalicijoje esantys liberalcentristai buvo linkę išlaikyti V.Antanavičių pareigose, tačiau pagal koalicijos sutartį įtaką SP turi konservatoriai-krikdemai. Liberalcentristai praėjusią savaitę vykusiame tarybos posėdyje esą netgi grasino nepalaikyti laikinu SP vadovu siūlomo G.Bliuvo, tačiau galiausiai jis buvo patvirtintas bendru sutarimu. Neatmetama, kad šis V.Navicko pažįstamas ilgainiui taps ir nuolatiniu SP vadovu.

Žvilgsnis į ateitį

Tačiau už trumpalaikes permainas svarbesnė ilgalaikė Vilniaus viešojo transporto strategija. Anot R.Adomavičiaus, siekiama pertvarkyti šią sistemą žvelgiant į 20–30 metų perspektyvą. Šiame kontekste galėtų įvykti ir visų trijų ja besirūpinančių bendrovių jungtuvės.

„Išoriškai pasižiūrėjus, logika diktuotų, kad jas reikėtų sujungti, tačiau per kiek laiko tai galėtų įvykti ar kokį tai duotų efektą, reikėtų giliau panagrinėti“, – sakė vicemeras.

Šiuo metu svarstomos įvairios transporto raidos galimybės, netrukus šia tema bus surengtos tarptautinės inžinierių kūrybinės dirbtuvės. Jau paskelbtas konkursas parengti miesto transporto specialųjį planą, kuriame vienas pagrindinių klausimų – kokia transporto rūšis turėtų būti vyraujanti, t.y. vežtų daugiau nei 50 proc. keleivių pagrindinėmis kryptimis. „Šiuose svarstymuose būtų kalbama ir apie naujos transporto rūšies diegimą: metro, tramvajus, oro gondolos ar dar koks nors įdomus transportas, kurio mes nežinome“, – sakė R.Adomavičius.

Taip pat deramasi su Seimu ir Vyriausybe, kad būtų pakeista dabartinė tvarka, kai važiavimo viešuoju transportu lengvatas nustato pastaroji, bet jas kompensuoti turi savivaldybės. Šiuo atveju Vilniui užkraunama didelė našta, mat čia važinėja daug keleivių iš kitų miestų, pavyzdžiui, mažesnę kainą už važiavimą mokantys studentai.

Spalio pradžioje valdančioji valdžia paskelbė, kad siekdama surinkti daugiau pinigų, parduos daugumą savivaldybei priklausančių įmonių privačiam sektoriui. Svarbiausiose bendrovėse būtų išlaikyta savivaldybės kontrolė, parduodant tik dalį akcijų. R.Adomavičius tikino, jog viešąjį transportą šios permainos paliestų dar negreitai, daug vėliau nei bus sukurta transporto vystymo strategija.

Vicemeras sakė negalįs nei patvirtinti, nei paneigti, ar netrukus dar kartą nebrangs viešojo transporto bilietų kainos: „tokių pamąstymų yra, bet puikiai matome, kad gyventojų galimybės mokėti daugiau yra labai ribotos. Nesinori, kad keleivių srautas užuot didėjęs mažėtų. Labai aiški priklausomybė – kuo daugiau keleivių važiuoja, tuo pigesni gali būti bilietai“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius