Dabar populiaru
Publikuota: 2009 gruodžio 30d. 12:33

Didžiausias mokslo pasiekimas 2009 metais – seniausio žmogaus protėvio atradimas, teigia žurnalas „Science“

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr. / Dantų palyginimas. Kairėje – žmogaus, viduryje – Ardi, dešinėje – šimpanzės. Apačioje – visų trijų rūšių viršutinio žandikaulio pirmojo krūminio danties palyginimas. Raudona spalva žymi storesnį emalio sluoksnį, mėlyna – plonesnį.

Iki šiol seniausio žinomo žmogaus protėvio, gyvenusio prieš 4,4 mln. metų, suakmenėjusių kaulų atradimas buvo didžiausias mokslo proveržis 2009 metais, mano prestižinis mokslo žurnalas „Science“.

Iškastinės būtybės, pavadintos Ardi, atradimas pateko į šių metų dešimties svarbiausių šių metų mokslo pasiekimų sąrašo viršūnę. Į tą sąrašą taip pat buvo įtrauktas vandens atradimas Mėnulyje bei itin plonų iš anglies atomų sudarytų lakštų pritaikymas eksperimentiniuose elektroniniuose įrenginiuose.

Ardipiteko Ardi (Ardipithecus ramidus) atradimas dabartinėje Etiopijoje vainikavo 15 metų trukusius antropologų tyrimus ir suteikė labai svarbių žinių apie žmogaus evoliuciją.

Ta būtybė gyveno apie 1,2 mln. metų seniau negu australopitekas Liusi (Lucy), iki Ardi atradimo laikytas seniausiu žinomu žmogaus protėviu. Pastarasis atradimas padėjo išsklaidyti prielaidas apie tiesioginę žmonių ir dabartinių žmoginių beždžionių giminystę.

Daugelis Ardi kaukolės, dantų, dubens, rankų ir kojų požymių rodo, kad Afrikos žmogbeždžionės ir žmonės turėjo bendrą protėvį, tačiau jų evoliucijos kryptys išsiskyrė labai anksti.

JAV kosminė agentūra spalį nukreipė į Mėnulį raketą, kuri skriedama maždaug 9 000 kilometrų per valandą greičiu rėžėsi į Kabėjo (Cabeus) kraterį, esantį netoli mūsų planetos palydovo pietinio ašigalio. To kraterio dugno niekada neapšviečia Saulė.Dėl šios priežasties taip pat gerokai sumažėjo vilčių rasti trūkstamą grandį tarp žmonių ir dabartinių žmogbeždžionių.

Ardi „pakeitė mūsų požiūrį į ankstyvąją žmogaus evoliuciją“, – rašo „Science“ redaktorius Bruce'as Albertsas.

Tarp kitų į šio žurnalo sudarytą sąrašą įtrauktų mokslo pasiekimų buvo naujų pulsarų, iš kurių vienas yra už 4 600 šviesmečių nuo Žemės, atradimas JAV Nacionalinės aeronautikos ir kosmoso administracijos (NASA) teleskopu „Fermi“.

Šie stebėjimai padėjo paaiškinti, kaip veikia pulsarai – labai didelio tankio ir nepaprastai stiprų magnetinį lauką turintys sparčiai besisukantys dangaus kūnai, susidarantys per supernovų sprogimus. Taip pat daugiau sužinota, kaip šios neutroninės žvaigždės prisideda prie Visatoje sklindančios elektromagnetinės radiacijos.

Dar du astrofizikos laimėjimai buvo pripažinti vienais iš dešimties svarbiausių šių metų mokslo pasiekimų. Vienas iš jų buvo sušalusio vandens atradimas Mėnulyje, kurį padėjo atlikti NASA zondai.

Po keturių minučių toks pats likimas ištiko kosminį zondą, kurio prietaisai raketos išmestame Mėnulio grunte prieš susidūrimą spėjo užfiksuoti nemažai sušalusio vandens.

„Science“ taip pat gyrė NASA astronautus, kurie suremontavo orbitinį teleskopą „Hubble“, siunčiantį nepaprastai svarbias mūsų Visatos nuotraukas.

Žemėje keistas kristalines medžiagas tyrinėjantys mokslininkas sugebėjo sukelti magnetinio lauko virpesius, kurie gali padėti įrodyti, jog egzistuoja magnetiniai monopoliai – hipotetinės dalelės, turinčios tik vieną magnetinį polių.

Stanfordo universiteto mokslininkai, panaudoję rentgeno spindulių lazerį, sugebėjo gauti tiesioginius atvaizdus, rodančius, kaip vyksta cheminės reakcijos, taip pat kaip atrodo molekulės, 10 tūkst. kartų mažesnės nei žmogaus plauko storis.

Šiemet taip pat pasiekta didelė pažanga medžiagų tyrimuose. Ypač svarbūs eksperimentai atlikti su grafenu, sudarytu iš vienoje plokštumoje išsidėsčiusių anglies atomų, kuris, kaip paaiškėjo, yra geras elektros laidininkas.

Mokslininkai, tiriantys tas nepaprastai plonų lakštų pavidalo struktūras, pirmą kartą sugebėjo juos panaudoti nanoelektronikos prietaisuose, o šie eksperimentai sužadino viltis, kad pavyks pasiekti ypač svarbų proveržį elektronikos srityje.

Biologijos ekspertai savo ruožtu pasiekė svarbių proveržių genų terapijos ir signalų perdavimo tyrimuose, kurie teikia vilčių, jog pavyks pailginti žmonių gyvenimą.

Genų terapijos tyrėjai sukūrė naujų metodų smegenų ligoms, paveldimam aklumui ir kai kuriems imuninės sistemos sutrikimams gydyti, o signalų perdavimo kelius tyrinėjantys mokslininkai sukūrė cheminį preparatą, kuris laboratorinių pelių gyvenimą pailgino apie 10 procentų.

Jų sukurtas imuninės sistemos funkcijas slopinantis vaistas rapamicinas tapo pirmuoju, kurio veiksmingumas buvo įrodytas atliekant bandymus su žinduoliais.

Klimato pokyčiams atsidūrus pasaulio lyderių akiratyje, mokslininkai tyrinėjo augalinių ląstelių medžiagas, kurios gali padėti sukurti naujus kultūrinių augalų pasėlių apsaugos nuo sausrų būdus.

Tyrėjai nustatė, kad abscisinė rūgštis yra hormonas, kuris yra aktyvuojamas, kai augalų medžiagų apykaita sutrinka dėl drėgmės stygiaus. Mokslininkai tikisi, kad naujos dirbtinės šio augalų hormono atmainos padės sustiprinti augalų atsparumą sausroms.

„Science“ redaktoriai nurodė, jog kitais metais tikisi sulaukti proveržių tiriant kamienines ląsteles, vėžinių ląstelių medžiagų apykaitą, taip pat tikslinant žmogaus genomo žemėlapį.

Ateinančiais metais taip pat gali paaiškėti, ar NASA pavyks iki 2020 metų dar kartą pasiųsti žmones į Mėnulį ir įkurti jame nuolatines gyvenamas bazes, kurios taptų tarpine stotimi pilotuojamiems skrydžiams į Marsą. Baltieji rūmai dar turi apsispręsti dėl šių projektų finansavimo.

BNS
Naujienų agentūros BNS informaciją atgaminti visuomenės informavimo priemonėse bei interneto tinklalapiuose be raštiško UAB „BNS“ sutikimo draudžiama.

Naujienos

Aktualu

Pavyzdžiu Albanijos romams tapęs R.Hadrojus: sėkmingai integracijai reikia tik šiek tiek jūsų pagalbos

15min studijoje – M.Basčio ir I.Haase debatai

Popiežiaus vizitas Aktualu

Popiežiui Vilnius nori pasirodyti gražesnis nei yra: statybas slepia po dirbtine žole

Mia pradeda gyvenimą iš naujo: „Pastarieji 4 metai su šiuo žmogumi man buvo tikra kančia“

Kultūra

Alternatyviai Nobelio premijai nominuotas H.Murakami jos nepanoro: nenori viešumo

Aktualu

Keiksmais ir smurtu pasižymėjusiam pareigūnui – tarnybinė nuobauda, tas pats gresia ir dviem jo kolegoms

WADA pasipiktinimo neišgirdo – Rusija sugrąžinta į pasaulio sporto šeimą

Nenugalimas duetas – Rūta Paškauskienė Europos čempionate užsitikrino medalį

Popiežiaus Pranciškaus vizitas: įvykis, kuriam lemta būti sėkmingam

Sasekso hercogienę Meghan į receptų knygos pristatymą Kensingtono rūmuose atlydėjo mama

Gazas

Kada Lietuvoje išpopuliarės maži automobiliai?

Parodos idėja – po kraupaus įvykio: norėjome parodyti ir kitokius romus

Mada besidominčios viešnios apžiūrėjo Aleksandro Vasiljevo atvežtus garsių kutiurjė darbus

Aktualu

STT nustatė 37 LRT darbuotojus, kurie giminystės ryšiais susiję su 43 viešųjų pirkimų laimėtojais

Pasaulis kišenėje

Gelnai – išskirtinio grožio kaimas

Gyvenimas

„Jil Sander“ savo naująja kolekcija dar kartą įrodė, kad mažiau yra daugiau

Verslas

Televizijų vadovas Pierre'as Danonas: norėdami išlikti turime išmokti veikti internete

Teisėsauga atrado aukso gyslą: aferistų milijonus pumpuoja į Lietuvos biudžetą

24sek

Apkartęs D.Motiejūno gimtadienis – šūviai pro šalį ir pralaimėjimas

Interviu Kultūra

Spektaklio „Dviejų Korėjų susijungimas“ režisierė K.Gudmonaitė: ką reiškia (ne)meilė?

Naujienos

15min studijoje – M.Basčio ir I.Haase debatai

WADA pasipiktinimo neišgirdo – Rusija sugrąžinta į pasaulio sporto šeimą

Nenugalimas duetas – Rūta Paškauskienė Europos čempionate užsitikrino medalį

Popiežiaus Pranciškaus vizitas: įvykis, kuriam lemta būti sėkmingam

Gazas

Kada Lietuvoje išpopuliarės maži automobiliai?

Parodos idėja – po kraupaus įvykio: norėjome parodyti ir kitokius romus