Dabar populiaru
Sužinokite daugiau
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Kiek kainavo „Lituanica“? 24 įdomūs faktai apie Darių ir Girėną

Steponas Darius ir Stasys Girėnas
„Wikipedia“ nuotr. / Steponas Darius ir Stasys Girėnas
Šaltinis: 15min
5
A A

Lietuviai puikiai žino, kad naktį iš liepos 16 į 17 d. virš tuometinės Vokietijos teritorijos sudužo „Lituanica“ lėktuvas, kuriuo skrido du lietuvių tautos didvyriai – Steponas Darius ir Stasys Girėnas. Tačiau abiejų lakūnų gyvenimai ir pats skrydis yra kupini įdomių faktų, kuriuos žino tikrai ne visi. Portalas 15min pristato 24 įdomius faktus apie Darių ir Girėną.

1. Stasio Girėno šeima buvo ypač gausi – jis buvo jauniausias iš šešiolikos vaikų. Tiesa, iki pilnametystės išgyveno tik keturi.

2. Stepono Dariaus šeima, palyginus su bendražygio, buvo maža – joje augo tik keturi vaikai.

3. Abu pilotai ne tik emigravo į JAV, bet ir I pasaulinio karo metais tarnavo JAV kariuomenėje: S.Darius kaip inžinierius, o S.Girėnas kaip lėktuvų mechanikas. S.Darius netgi buvo sužeistas ir gavo „Purpurinę širdį“ – garbingą apdovanojimą.

4. S.Darius jaunystėje buvo įsidarbinęs pirmųjų į orą pakilusių brolių Wilburo ir Orville'io Wrightų parduotuvėje pasiuntiniu.

5. Jau vėliau grįžęs į Lietuvą, S.Darius prisidėjo prie Klaipėdos krašto užėmimo 1923 m.: vadovavo karių grupei, kuri užėmė Šilutę.

6. S.Darius daug prisidėjo ir prie Lietuvos sporto populiarinimo. Jis lietuvius supažindino su krepšiniu ir beisbolu, paruošė pirmojo Lietuvos stadiono projektą ir vadovavo jo statybai, žaidė Lietuvos futbolo rinktinėje, inicijavo motociklų lenktynes aplink Lietuvą.

7. Skrydžio idėja S.Dariui gimė, kai jis 1927 m. pamatė, kaip tūkstantinė minia Paryžiuje sveikina ką tik Atlantą perskridusį amerikietį Charlesą Lindberghą. S.Darius ėmė svajoti, kaip įrodys, kad ir lietuviai yra drąsūs.

8. Stasio Girėno tikrasis lietuviškas vardas ir pavardė buvo Stanislovas Girskis. Vardą jis pasikeitė tyčia, vieno laikraščio redaktoriui užsiminus, kad Girskis – nelietuviška pavardė ir nekaip skamba duete „Darius ir Girskis“.

9. S.Girėnas mėgdavo demonstruoti mirties kilpas, suktukus, kitas figūras. Sykį laimėjo Amerikos legiono aviacijos kuopos prizą už tiksliausią nutūpimą, sustabdžius lėktuvo variklį.

10. Lėktuvas „Lituanica“ kainavo daugiau negu 3 tūkst. dolerių to meto pinigais: dabartiniais pinigais tai būtų apie 57 tūkst. dolerių arba apie 50 tūkst. eurų. Paruošimas skrydžiui kainavo dar maždaug tiek pat.

11. „Lituanica“ kabina buvo vos 90 cm pločio. Lakūnai sėdėjo ant pripučiamų guminių pagalvėlių, padėtų ant tepalo bako, atsirėmę į benzino bakus.

12. Lėktuvo ilgis buvo 8,45 m, aukštis – 2,59 m, sparnų ilgis – 15,24 m. Tuščias svėrė 1 209 kg, jame tilpo 3 040 litrai benzino ir 133 litrai tepalo.

13. Didžiausias lėktuvo išvystomas greitis buvo 249,3 km/val., vidutinis – 170–180 km/val. Maksimalus skridimo nuotolis palankiomis sąlygomis siekė 9 650 km.

14. Kadangi lėktuvas ir taip buvo perkrautas, taupydami vietą ir svorį lakūnai neėmė nei radijo įrangos, nei parašiutų.

15. Paskutinis išlikusio S.Dariaus dienoraščio įrašas yra iš liepos 13 d. Jame trumpai konstatuojama: „Oras dar blogas“.

16. Prieš skrydį S.Darius ir S.Girėnas paskelbė testamentą. Jame teigė: „Lietuvių tauta laukia iš savo sūnų ir drąsesnių žygių. Būtinai reikia ir jos sūnums prisidėti prie bendro darbo – tirti dar mažai žinomas Žiemių Atlanto vandenyno oro sroves, taip pat naujai išrastus navigacijos būdus ir priemones pritaikyti kasdieniniams reikalams. Mes, gyvendami tokiais laikais, kada oras stengiamasi panaudoti žmonijos reikalams, laikome savo pareiga tautos vardu tą darbą garbingai atlikti.“ Testamente akcentuota, kad nesvarbu, ar skrydis pasibaigs triumfu, ar nesėkme – bet kokiu atveju jis turi sustiprinti „Jaunosios Lietuvos“ dvasią.

17. Pakilimo liudininkai pasakojo, kad perkrautas lėktuvas vis dėlto kilo labai sunkiai, vos nenuslydo nuo pakilimo tako.

18. Į skrydį lakūnai pasiėmė geriamo vandens indą, kavos termosą, šešis sumuštinius, buteliuką sutirštinto pieno, 2 kg vaisių, kelias šokolado plyteles ir škotiškos degtinės.

19. Taip pat „Lituanica“ gabeno pirmąjį istorijoje transatlantinį oro pašto siuntinį.

20. Paskutinė žinia iš „Lituanica“ buvo gauta po 9 valandų, kai lėktuvas skrido virš Niufaundlendo salos. Čia lakūnai išmetė baltu kaspinu perrištą raudoną maišelį su pranešimu, kad lėktuvas skrenda sėkmingai, o jo pilotai jaučiasi gerai.

21. Dariaus ir Girėno skrydis buvo nacionalinis įvykis. Lakūnų nusileidžiant Kauno oro uoste laukė maždaug 25 tūkst. žmonių minia.

22. Svarbus jis ir pasaulio aviacijos istorijai. Tuo metu tai buvo antras pagal įveiktą atstumą be nusileidimo (6411 km) skrydis pasaulyje.

23. Priežastis, dėl ko žuvo lakūnai, vis dar yra nežinoma. Įrodymų, kad lėktuvas buvo pašautas vokiečių, kaip tiki daugelis lietuvių, nėra. Tačiau neabejotina, kad 1933 m. politinės peripetijos apsunkino katastrofos tyrimą ir sudarė sąlygas sklisti gandams.

24. Lakūnų vardas pagerbtas ne tik Lietuvoje. Myslibužo miestelyje Lenkijoje, kuris anksčiau vadinosi Soldinu ir netoli kurio sudužo Dariaus ir Girėno lėktuvas, iki šiol veikia Dariaus ir Girėno vardu pavadinta mokykla. Čikagoje stovi paminklas lietuviams atminti.

Komentarai: 5
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie 15min