Dabar populiaru
Publikuota: 2017 vasario 13d. 05:00

Juodosios trasos magija – kodėl ji taip masina lietuvius ir kada iš tiesų galima nuo jos leistis?

Slidinėjimas Liepkalnyje
Luko Balandžio / 15min nuotr. / Slidinėjimas Liepkalnyje

Slidinėjimo instruktorius Piotras Bukinas nepatyrusius slidininkus lengvai atpažįsta iš vienos savybės. Jie itin dažnai leidžiasi sudėtingiausia trasa, nors dar nesugeba suvaldyti savo greičio ir rizikuoja susižeisti bei sužaloti kitus. „Kai žmogus ateina pas slidinėjimo instruktorių, klausiame, ar čiuoš pirmą kartą, teiraujamės, koks jo lygis. Jei žmogus atsako „čiuožiu juodojoje trasoje“, taip ir norisi perklausti: „Čiuožiate ar bandote išsigelbėti?“ – šypsodamasis pasakoja pašnekovas.

Tačiau kaip reikėtų pasirinkti trasos spalvą, jei dorai nežinome, kokios

situacijos ir koks greitis mūsų laukia statesnėje įkalnėje? Skaitykite, ką pataria Liepkalnio slidinėjimo instruktoriai.

Gebėjimas leistis nuo kalno – ne įgimtas

„Didžiausia ir pati pagrindinė problema – žmonės eina į trasą tam nepasiruošę. Jiems tiesiog smagu greitai čiuožti ir jie negalvoja apie pasėkmes, kurios neretai būna labai skaudžios. Yra vienintelė pagrindinė taisyklė: sudėtingą trasą rinkitės tik tada, kai visiškai kontroliuojate savo čiuožimo greitį ir kryptį. Jei nuo stačios įkalnės galite nusileisti vadinamuoju plūgu (stabdant slidėmis), kodėl gi ne? Bet turite tai mokėti net stačioje įkalnėje,“ – sakė P. Bukinas.

Vis tik Liepkalnio slidinėjimo instruktorius Evaldas Bružė teigia, jog neadekvačiai savo įgūdžius vertinančių slidininkų šiandien galima pamatyti mažiau, nei prieš penkerius ar dešimt metų.

„Vis daugiau slidininkų pasimoko su instruktoriais ir nors pirmiausia ateina vaikai, juos atseka ir tėveliai, kurie mato, jog atžalos ant šlaito jaučiasi stabiliau. Vis mažiau žmonių ateina nepasiruošę: be tinkamos aprangos, su netinkamu ar pasenusiu inventoriumi, be reikalingų minimalių saugos priemonių (bent jau šalmo). Jei panagrinėsime patį elgesį, pati didžiausia bėda yra bazinių slidinėjimo saugos taisyklių, taip vadinamųjų „10 FIS taisyklių“ nesilaikymas. Jų laikydamiesi mes visi būtume saugesni. Jos galioja ir Liepkalnio slidinėjimo centre“, – teigė E.Bružė.

Instruktorius P.Bukinas svarsto, jog kaltas slidininkų požiūris, kad čiuožti jiems turėtų pavykti tarsi savaime. Matyt, tokį suvokimą mums įskiepijo tėvai, mėgę slidinėti lygumų slidėmis. Jei pasitaikydavo vienas kitas kalnelis – imdavo ir nusileisdavo. Tačiau lygumų ir kalnų slidės –visiškai skirtingos.

„Jei pirmą kartą stovėdami ant slidžių lipate ant aukšto kalno, tai tas pats, kaip aš jus įmesčiau į gilų baseiną, kad išmoktumėte plaukti. Na, kažkaip išsikapanotumėte. Gal“, – riziką, į kurią save stumia per drąsūs slidininkai palyginimu atskleidė slidinėjimo instruktorius.

Daugelis grįžę iš slidinėjimo kurortų mėgsta pasigirti, jog leidosi nuo juodųjų trasų. Tai kelia šypseną ne tik slidinėjimo instruktoriams, tačiau ir profesionaliems slidininkams. Nes netgi profesionalai retai renkasi juodąsias trasas treniruotėms.

Pagal kokius požymius „spalvinamos“ kalnų trasos?

„Trasos klasifikuojamos ir skirstomos į žalias, mėlynas, raudonas ir juodas. Trasų žymėjimą nulemia jų nuolydis. Kai kur dar yra ir geltonai pažymėtos trasos. Jos yra visiškai neparuoštos, tai savotiška slidinėjimo „bekelė“ („free-ride“ angl.). Kai kuriose šalyse juodos trasos būna visiškai neparuoštos“, – pasakojo P.Bukinas.

Instruktorius paaiškino, jog trasų nuolydis apskaičiuojamas procentais, kai 100 proc. atitinka 45 ° nuolydį.

„Imamas visos trasos ilgis, tuomet apskaičiuojamas trasos pradžios ir pabaigos aukščio skirtumas ir išvedamas šis procentas. Tačiau kartais pasitaiko ir tokių situacijų: slidininkas lyg ir pagal savo galimybes pasirenka raudoną trasą, o joje gali būti nedidelė – kad ir 100 metrų ilgio – stati atkarpa“, – perspėjo pašnekovas.

E. Bružė detaliau papasakojo apie visus trasų tipus.

„Žalia trasa, yra skirta pradedantiesiems, besimokantiems, dažniausiai ji būna plati, tolygi. Šlaito statumas būna 3-7 laipsniai. Mėlynos trasos skirtos lengvam čiuožimui, taip pat pramokusiems naujokams, kartais jas dar vadina „ponių laime“ – nes jomis pakankamai lengva čiuožti, o ir vaizdai dažnai būna akį traukiantys. Šlaito statumas šiose trasose 7 - 10 laipsnių, – vardijo E. Bružė. – Raudonos trasos skirtos pažengusiems, greitį mėgstantiems čiuožėjams, slidininkams, turintiems gerus greičio, trajektorijos kontrolės įgūdžius. Šlaito statumas šiose trasose – 10-15 laipsnių. Juodos – itin stačios ir itin sudėtingos trasos. Dėl šlaito statumo dažnai jų dangos dažnai būna labai kietos, artimos ledui, nes vėjas greitai nupučia purų paviršių. Šios trasos laikomos ekstremaliomis, jos skirtos tik itin patyrusiems slidininkams. Dažnai taip žymimos arba itin stačios (tačiau tiesios ir matomos) trasos, arba itin sudėtingos – turinčios tiek susiaurėjimus, tiek nematomas zonas, tiek ledines šlaito atkarpas. Šlaito statumas – 15-30 laipsnių.“

Jis priduria, jog trasos žymėjimas dar priklauso ir nuo šalies. Pavyzdžiui, Austrijoje ir Prancūzijoje ir mėlynos trasos gali būti pakankamas iššūkis.

Instruktorius E. Bružė sako, jog daugiausia traumų, bent jau kalbant apie Liepkalnio kalną, pasitaiko mėlynoje trasoje. „Tai yra itin intensyvi ir labai apkrauta trasa, deja ne visi tai įvertina. Čia susitinka ir pradedantieji, kurie ką tik perėjo čiuožti iš mokomojo šlaito ir pažengę, kurie pervažiuoja iš vienos šlaito pusės į kitą, ir tie, kurie startuoja ir čiuožia link raudonų trasų. Deja ir tie, kurie nesuvokia susidūrimo pasekmių rizikos“, – sakė pašnekovas. Jis pridūrė, jog kalbant apie užsienio kurortus, dažniausia traumų tikimybė yra šiaurinėse sudėtingesnėse trasose. Mat šie šlaitai dažnai būna apledėję, tokia danga reikalauja ne tik puikių slidininko įgūdžių, bet ir specialiai ledui paruošto inventoriaus.

Vienas pagrindinių pratimų stačiame šlaite – šoninis slydimas

Slidininkai gana lengvai gali išvystyti 100 kilometrų per valandą ir dar didesnį greitį. Ar gebėtumėte tokį suvaldyti?

„Iš tiesų patyręs slidininkas niekuomet kalbėdamas neakcentuos, kokios spalvos trasa leidosi. Didelį greitį kontroliuoti mėlynoje ar raudonoje trasoje yra ir paprasčiau, ir maloniau, – sako instruktorius P.Bukinas. – Pirmoje vietoje – saugumas, o kažko įrodinėjimą sau ar kitiems reikia palikti šone.“

Per kiek laiko išmokstama meistriškai valdyti slydimo greitį? Slidinėjimo instruktorius atskleidžia, jog jis mokinius paprastai jau 5-6 pamokos metu vedasi į statų šlaitą.

„Pratimas vadinamas „šoninis slydimas“. Čia nekalbame apie greitį – užduotis yra nusileisti lėtai ir ramiai. Yra žmonių, kurie slidinėja ir 5-6 metus ir jie taip nenučiuožtų, kaip mokiniai po 5–6 pamokų. Nes jie moka leistis greitai ir... jeigu pasiseka, apačioje sustabdo, nieko neužkliudo“, – sako pašnekovas.

„Tiek slidininkas, tiek sniegtentininkas, žengiantis ant sudėtingesnių trasų turi mokėti gerai kontroliuoti savo greitį, trajektorija, ją koreguoti priklausomai nuo šlaito, aplinkinių elgesio ar konkrečios situacijos. Turi gebėti bet kada ir bet kokiomis sąlygomis staigiai sustoti. Pabrėžiu – ne už 30 metrų po šlaito pabaigos. Gaila, bet ir tokių vis dar pasitaiko“, – šypsojosi E.Bružė.

„Slidinėjimo pamokose mes taip mat mokome kristi. Jei jaučiate, kad negalite suvaldyti greičio, verčiau kriskite ant šono iš karto, nei laukite, kol įsibėgėsite, ir su kuo nors susidursite“, – pabrėžė P.Bukinas.

Kartais verčiau jau nukristi

„Niekaip nesuprantu, kodėl pradedantieji iškart eina ant didelio kalno? Taip jie tikrai neišmoks čiuožti. O jei susižalos, viskas – daugiau nenorės stotis ant slidžių. Jei jau nusprendei mokytis savarankiškai, reikėtų pradėti visiškai lėkštoje trasoje. Galiausiai – pasidairykite į šonus, kaip leidžiasi instruktoriai su mokiniais“, – patarė P.Bukinas.

Beje, vadinamąjį „varlinuką“ turi absoliučiai visi slidinėjimo kurortai. Tačiau jei jau susiruošėte į užsienį, slidinėjimo instruktorius rekomenduoja pradmenis įgyti čia, Lietuvoje, kad kalnuose jau galėtumėte mėgautis slidinėjimu. Liepkalnyje rasite ir gerą žaliąją, ir porą mėlynų trasų slidinėjimo įgūdžiams lavinti. Būtent mėlynoje trasoje reikėtų mokytis ilgiausiai, o į raudonąją ar juo labiau juodąją pasukti tik turint gerus slidinėjimo įgūdžius.

Pažymėkite klaidą tekste pele, paspaudę kairįjį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Interviu Sportas

Tarp rusų ir turkų pažadų įstrigęs V.Lekevičius prakalbo apie atsisveikinimą su „Atlantu“

Aktualu

Rasistinę užuominą paleidusi europarlamentarė Laima Andrikienė spruko į krūmus: minčių kyla įvairių

Aktualu

Pensininkus užrūstinusi Rusijos valdžia atkakliai stumia pensijų reformos buldozerį

Aktualu

Edwardas Lucasas: D.Trumpo diplomatinis vojažas verčia susimąstyti apie priemones Vakarams apsaugoti

Aktualu

Vilniaus pataisos namuose telefonų negavę kaliniai bandė kelti maištą

24sek

Kodėl „Vytautas“ išgaravo iš Prienų klubo pavadinimo?

Aktualu

Tenenių seniūnės namuose – naminukės fabrikėlis: Šilalės meras lieps pasiaiškinti

Gyvenimas

Gyvena trijų sodybų kaime iš 157 eurų pensijos ir nesiskundžia

Pasaulis kišenėje

Išrikiavo geriausias pasaulio avialinijas: iš TOP20 Lietuvoje skrydžius vykdo trys

Vardai

Policija prašo pagalbos: į tėvynę grįžusi prapuolė buvusi „Olialia pupytė“ Sandra Grafinina

Tobias Asser darbuose – žvilgsnis į kosmosą ir žmonių paliktus pėdsakus jame

Aktualu

Sostinėje gyvenantį ekvadorietį mušę vyrai šaukė „Lietuva – lietuviams!“

Verslas

Jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas: apie algas Klaipėdos uoste geriau nekalbėti

Aktualu

Lietuvis respublikonas S.Anužis teisinasi dėl nuotraukos su įtariama rusų šnipe

24sek

Šarūnas Jasikevičius surado kuo pakeisti Darių Songailą

Vardai

Gatvėje smurtavusiai bokso čempionei K.Kazarian – teismo smūgiai: apribota laisvė, priteista žala

Vardai

Gerbėjų įvertintas I.Kazlauskaitės ir Ironvyto himnas antrąkart atidarė Palangos 1006 km lenktynes

Pasaulis kišenėje

Lietuvių rytas JAV: į namus įsmukę trys meškiukai iškraustė šaldytuvą

Verslas

„Sodra“ tuština gyventojų sąskaitas: skolą už PSD gali nuskaityti be asmeninio perspėjimo

Verslas

Palangos kantrybė trūko – apribojo naktinę alkoholio prekybą „Laukinių vakarų salūne“

Naujienos

Interviu Sportas

Tarp rusų ir turkų pažadų įstrigęs V.Lekevičius prakalbo apie atsisveikinimą su „Atlantu“

Aktualu

Rasistinę užuominą paleidusi europarlamentarė Laima Andrikienė spruko į krūmus: minčių kyla įvairių

Verslas

Vilnietį išgąsdino klaida degalinėje: už benziną – 5,55 euro, dyzeliną – 8,88 euro

Aktualu

Pensininkus užrūstinusi Rusijos valdžia atkakliai stumia pensijų reformos buldozerį

Vardai

Gintarė Karaliūnaitė besibaigiant skyrybų procesui: „Jis vis dar grasina“

Gazas

Sprinto rungtį Palangos Vytauto gatvėje laimėjo „Porsche Cayman GT4 Clubsport“

Verslas

Parduodamas Arvydo Sabonio namas Žaliakalnyje

Aktualu

Vilniaus pataisos namuose telefonų negavę kaliniai bandė kelti maištą

24sek

Kodėl „Vytautas“ išgaravo iš Prienų klubo pavadinimo?

Pasaulis kišenėje

Išrikiavo geriausias pasaulio avialinijas: iš TOP20 Lietuvoje skrydžius vykdo trys

Tobias Asser darbuose – žvilgsnis į kosmosą ir žmonių paliktus pėdsakus jame

Aktualu

Edwardas Lucasas: D.Trumpo diplomatinis vojažas verčia susimąstyti apie priemones Vakarams apsaugoti

Gyvenimas

Paakių oda: kaip ją prižiūrėti ir apsaugoti nuo senėjimo

Vardai

Policija prašo pagalbos: į tėvynę grįžusi prapuolė buvusi „Olialia pupytė“ Sandra Grafinina

Aktualu

Sostinėje gyvenantį ekvadorietį mušę vyrai šaukė „Lietuva – lietuviams!“

Aktualu

Lietuvis respublikonas S.Anužis teisinasi dėl nuotraukos su įtariama rusų šnipe

Vardai

Gatvėje smurtavusiai bokso čempionei K.Kazarian – teismo smūgiai: apribota laisvė, priteista žala

Aktualu

Tenenių seniūnės namuose – naminukės fabrikėlis: Šilalės meras lieps pasiaiškinti

Verslas

Jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas: apie algas Klaipėdos uoste geriau nekalbėti

Mokslas.IT

„Tele2“ ir „Telia“ susirėmė dėl interneto spartos

Vardai

Idėjos savaitgaliui

Išmanus kaimas

Festivalis „Galapagai”

Parašykite atsiliepimą apie 15min