Dabar populiaru
Publikuota: 2018 rugpjūčio 12d. 17:52

Lėktuvo pilotas: jeigu norite atvykti į vietą laiku, važiuokite traukiniu

„Lufthansa“ pilotas
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr. / „Lufthansa“ pilotas

Rinka auga, keleivių skaičius didėja, bilietų kainos svyruoja, o orlaivių pilotų vis stinga – taip keleivių reisų situaciją apibūdina „Baltic Aviation Academy“ mokymų vadovas ir bendrovės „Small Planet Airlines“ pilotas instruktorius Vytautas Stankevičius. Kaip jis teigia LRT RADIJUI, dėl tokios padėties neretai galioja posakis – jeigu nori pasiekti tikslą greitai – skrisk lėktuvu, jeigu nori pasiekti laiku – važiuok traukiniu.

– Matome, kad kompanija „Ryanair“ vis nesutaria su savo pilotais. Tai ne vienintelė kompanija, kurios pilotai streikuoja. Kodėl taip susiklosto?

– Pirmiausia reikia pradėti galbūt nuo to, kad skrydžių užlaikymas pasitaiko ne tik dėl pilotų streikų, dėl pilotų ligų ar kitų žmogiškųjų faktorių. Dažniausiai užlaikymai įvyksta dėl techninių kliūčių. [...] Taip pat būna, kad pilotai nepatenkinti savo darbo sąlygomis. Norėdami komfortiškesnio gyvenimo, jie reikalauja geresnių sąlygų.

– Koks šiandien yra piloto darbas ir piloto gyvenimas?

– Piloto gyvenimas nėra paprastas. Dažniausiai jis vyksta atitrūkus nuo šeimos, nuo artimųjų, kažkur bazėse, toli nuo namų. Jie pasimato su šeima, kai gauna išeigines, ir po to vėl grįžta į tą pačią rutiną. Tai piloto gyvenimą daro ne visai komfortabilų.

Žinoma, yra pilotų, kurie gyvena namuose, skraido iš namų. Pavyzdžiui, aš skraidau iš Vilniaus bazės. [...] Aš jaučiuosi gana komfortiškai. Jeigu iš ryto išskrendi, per pietus grįžti, jeigu per pietus išskrendi, vakare grįžti. Miegi visą laiką namie. Aš kažkokio diskomforto nejaučiu, bet mūsų aviakompanijoje yra ne tik tokių pilotų kaip aš.

Yra pilotų iš užsienio, iš kitų šalių, kurie taip pat atitrūkę nuo namų, nuo šeimos. [...] Pinigai nueina į antrą planą, nes algos iš principo garantuoja gana gerą finansinį aprūpinimą, bet to komforto pilotams tikrai neužtenka. Jie nori geresnių sąlygų iš kompanijų, kurios turėtų laikytis grafiko, tvarkaraščio, kurį jiems pateikia.

Dažnai kompanijos to nesilaiko, nes keičiasi jų planai, tvarkaraštis. Yra daug priežasčių, kurios lemia pilotų mėnesinių tvarkaraščių pasikeitimą. Tai, aišku, juos erzina, nes jie negali normaliai planuoti savo gyvenimo.

„Scanpix“/„Caters News Agency“ nuotr./Lėktuvas
„Scanpix“/„Caters News Agency“ nuotr./Lėktuvas

– Ar rinkoje pilotų trūksta?

– Per 40 metų darbo patirtį, kiek pamenu, padėtis visada banguodavo. Šiuo metu ta banga vis kyla ir kyla – pasaulyje iki 2020 m. trūks, bus reikalinga 20 tūkst. pilotų, todėl mokymo centrai suinteresuoti aprūpinti aviakompanijas kvalifikuotais pilotais.

Rinka auga, keleivių skaičiai didėja, bilietų kainos svyruoja, o tai lemia, kad keleivių skaičius dar labiau auga. Kaip sakoma, jeigu nori pasiekti tikslą greitai – skrisk lėktuvu, jeigu nori pasiekti laiku – važiuok traukiniu. Visą laiką išlieka tas rizikos faktorius, kad nepasieksi tikslo laiku. Tai lemia ne tik pilotų streikai, bet ir orai, lėktuvų techninė būklė ir t. t. [...]

– Tarkime, kad turime moksleivį, kuris šiemet baigė mokyklą ir nori būti pilotu. Kiek laiko prireiks, kol jis galės sakyti, kad aš esu pilotas?

– Kol jis galės pasakyti, kad yra kvalifikuotas pilotas, turi praeiti nemažai laiko, reikia įgyti patirties. Pilotai yra patyrę tada, kai ore išbūna 100 valandų. Įgijus orlaivio kvalifikaciją, tai įvyksta maždaug po metų. Tik tada reiškia, kad jis turi pradinę patirtį.

Norint tapti pilotu, kuriam patikimas orlaivis ir keleivių vežimas, norint tapti kapitonu, reikia nemažai laiko. Jis pirmiausia turi skraidyti ne mažiau kaip 1,5 tūkst. valandų, kad įgautų aukštesnę kvalifikaciją ir taptų avialinijų pilotu. Po to instruktoriai turi informuoti, kad jis gali tapti kapitonu. Kapitonas jau yra patikimas ir kvalifikuotas pilotas. [...]

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Lėktuvas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Lėktuvas

– Sakote, kad dirbate jau daugiau kaip 40 metų. Kaip pasikeitė piloto darbas per tuos metus?

– Labai stipriai pasikeitė. Vienas dalykas, kad pasikeitė pati technika. Anksčiau įgula buvo didesnė, joje buvo daugiau žmonių. Kai yra daugiau žmonių, komunikacija sudėtingesnė. Lėktuvai šiuo metu sukonstruoti taip, kad būtų galima kuo labiau eliminuoti žmogiškąjį faktorių, žmogiškąsias klaidas. Viskas atiduota kompiuteriui.

Žinoma, kompiuterį reikia stebėti, bet vis tiek pasilieka žmogiškasis faktorius, pilotas gali suklysti. Stresinėmis situacijomis žmonės kartais klysta. Kai žūsta žmonės, kai krenta lėktuvai, tai dažniausiai lemia žmogiškasis faktorius.

Lėktuvų patikimumas garantuotas 96 proc., o visa kita lemia žmogus, žmogiškasis faktorius. Kaip nuo jo nuimti krūvį? Labai svarbu, kad jis atsipalaiduotų. Būdamas komfortiškose sąlygose, žmogus priima geresnius sprendimus. Žinoma, visa tai nulemia žmogaus žinių bagažas ir patirtis. Tai yra pats svarbiausias dalykas aviacijoje.

– Negaliu nepaklausti – kaip vertinate, kai žmonės nusileidus lėktuvui ploja? Ar girdite tuos plojimus?

– Ko reikia keleiviui? Gerai jaustis lėktuve – turėtų nebūti turbulencijos, skristi reikėtų ramiai. Dažnai žmonės skrydį vertina pagal orlaivių palydovų darbą – ar jie šypsosi, ar gerai aptarnauja.

Ar lėktuvas nusileido ir pakilo minkštai, dažnai lemia oro sąlygos. Jeigu yra ramu, nėra jokio vėjo, pilotas gali nusileisti labai minkštai. Dėl to žmonės ploja. Mes tų plojimų negirdime.

Ir pačiam yra malonu, kai sugebi nusileisti minkštai, be jokio streso keleiviams, kai jie nesilaiko įsikibę į kėdes. Manau, kad visa tai lemia keleivių pasitenkinimą.

Jie nežino, kas sėdi toje kabinoje, kokios yra sąlygos ir ką tie pilotai daro. Anksčiau pilotų kabiną būdavo privaloma atidaryti, kad keleiviai matytų, ką pilotas veikia – ar jis geria kavą, ar miega, ar skaito laikraštį. Šiuo metu griežtai uždrausta atidaryti duris. [...] Mes tiesioginio kontakto su keleiviais beveik neturime. Apie tai, kad keleiviai plojo, mums pasako orlaivio palydovai – keleiviai buvo labai patenkinti pilotais, kad jų nekratė ir minkštai nusileido (juokiasi).

– Ploti žmonės paprastai pradeda tada, kai lėktuvo ratai pasiekia žemę. Kiek žinau, tai yra pavojingiausias etapas?

– Lėktuvas gali nusileisti ir automatiškai, be piloto įtakos. Jis gali ir nusileisti, ir sustoti. Galbūt kiekvienas žmogus jaučia kažkokią baimę, nes visas veiksmas vyksta ne ant žemės, o ore. Todėl jis būna labai laimingas, kai nusileidžia. Tada gali atsikvėpti – jau esu ant žemės, turbūt liksiu gyvas (juokiasi).

Lrt.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Gyvenimas

Kelionės po pasaulį Vilhelmui sudėliojo planus: sukūrė unikalų verslą – stebisi net Anglijos NT profesionalai

15min iš Ploješčio Sportas

Rumunijos žiniasklaida įvertino pergalę prieš Lietuvą: „Neturėjote jokių šansų“

Aktualu

Kandidatai be grimo: P.Auštrevičius – apie tris pirties taisykles ir dainą „Už Petrą“

Pasaulis kišenėje

Savaitgalio kelionė aplink Gardos ežerą – vaizdai atima žadą net ir blogu oru

Interviu 24sek

Andrejus Kirilenka: „Atleiskite, geriausias rungtynes sužaisdavau prieš Lietuvą“

Gyvenimas

Vyrams brazilišką depiliaciją atliekanti meistrė: apie iškrypėlius, sugriautus mitus ir erekciją

Neišsiųsti CV Kultūra

Germanas Skoris: apie trūkstamą Meistrą ir Margaritą, (trūkstamą) Vilniaus senamiestį ir lietuviško garso gimimą

Atsarginiai: skandalas čempionų namuose, M.Jordano stilius ir tvanas Klivlende

Vardai

Popscenos princesė Monique Vilniuje pristatė po ilgų kūrybinių išgyvenimų gimusį albumą

Gyvenimas

Misija (ne)įmanoma: kaip surasti antrąją pusę brandžiame amžiuje

Vardai

Peliukas Mikis švenčia 90 metų jubiliejų: kaip vietoj triušio Osvaldo „gimė“ ši animacijos legenda?

Sportas

Lietuvos futbolui – dar vienas N.Kesmino kirtis: „Moralinė nekrofilija – kas galėjo pagalvoti?“

„KOK World GP in Vilnius“ turnyro kovų ringo merginos

Maistas

Knygos „Prancūzijos virtuvė“ autorės receptas: bananiniai avižiniai blynai su linų sėmenimis

Gazas

Renkame „Tautos automobilį 2019“: „Mercedes-Benz A“, jau nebijantis briedžio testo

Sportas

Bušido kovos: pergalingas S.Maslobojevo sugrįžimas, 5 nokautai ir turko akibrokštas, kokio nėra buvę

Vardai

Tarp bušido turnyro gerbėjų – ir kovų menus pamilusi Erika Vitulskienė, ir Egidijus Dragūnas

15min iš Ploješčio Sportas

Dūrį Rumunijoje apibendrinęs E.Jankauskas: „Ši lyga mums akivaizdžiai per kieta“

Aktualu

Šalčininkuose nuteisti policininko tėvų turtą deginę ir aliejų į šulinį pylę vyrai

Aktualu

Kubos diktatorius Fulgencio Batista, atvėręs kelią kitam tironui – Fideliui Castro

Naujienos

Kultūra

Rašytoja Elif Shafak: „Nenoriu, kad religija savintųsi tikėjimą“

Kultūra

Rūta Elijošaitytė-Kaikarė: apie skaitymą, puikius vaikus ir nuostabius jų tėvelius

Aktualu

Išleis naują knygą apie D.Trumpą: legendinis žurnalistas be leidimo kalbėjosi su visais Baltaisiais rūmais

Laisvalaikis

Ūpo Dėdei svarbiausia garsinti Lietuvą, o su mylimąja jis bendrauja platoniškai

Aktualu

Gatvės šokėjai Palangoje „nunešė stogą“ – tokio pasirodymo daugelis nebuvo matę

Verslas

Istoriją reikia pajausti: Senoje Varšuvos gamykloje – pirmasis degtinės muziejus

Pasaulis kišenėje

Trys Amerikos veidai: apie vėjų miesto viršūnes, Misisipės malūnus, Dievų sodą ir legalią žolę

Gazas

Automobilio dūmingumas – ką ir kaip matuoja techninių apžiūrų centrai?

15min iš Berlyno Sportas

27-a Europoje Milda Eimontė buvo griežta sau: „Padariau gėdą komandai“

Aktualu

Mokslininkai: grojimas muzikos instrumentu padeda atitolinti senatvinę demenciją

Aktualu

Kelmės rajone nuo kelio nuvažiavo ir apsivertė automobilis: jaunas vairuotojas žuvo

Vardai

Sasekso hercogienės Meghan suknelės su kišenėmis turi paslėptą žinutę: ką ji nori pasakyti?

Sportas

„Liverpool“ galingai pradėjo „Premier“ lygos sezoną – mušė ir iš nuošalės

Vardai

Susižadėjo geriausia Lotynų Amerikos sportinių šokių pora Lietuvoje Miglė Klupšaitė ir Jokūbas Venckus

Aktualu

R.Skardžiūtė-Kereselidze: „Sakartvelas parodė, kad karas nėra nukreiptas į Rusijos žmones“

Aktualu

Prancūzija ketina įvesti nuobaudų sistemą neperdirbtam plastikui

Kultūra

Fotomenininkas Iridijus Švelnys: „Rūbai yra mūsų melas“

Gyvenimas

Kada poroms susižadėti per anksti?

Sportas

Pasaulio moterų karšto oro balionų čempionate sidabrą iškovojo A.Simonavičiūtė

Aktualu

Du jauno vaikino Marijampolėje nužudymu įtariamus asmenis prašoma suimti

Vardai

Ypatingos

07:40
07:22

Gera keliauti kartu

Ko reikia šiuolaikiniam pirkėjui?

Sveikata

Būk nesustabdoma

Parašykite atsiliepimą apie PasaulisKišenėje