Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Pirmyn į Nemakščius – į naują technikos muziejų, pasižiūrėti neįprasto lietuvių bajoro išradimo – aštuonračio

Į Valstybinio turizmo departamento organizuoto pažintinio turo po Žemaitiją programą Raseinių rajono Nemakščių technikos muziejus buvo įtrauktas neatsitiktinai. Nors oficialiai įregistruotas tik pernai, jis jau nebe vienerius metus traukia į nedidelį Nemakščių miestelį būrius lankytojų. Ir kur netrauks: juk tai – tikra mūsų krašto technikos istorija, akivaizdžiai rodanti jos evoliuciją per keletą šimtmečių.
Aštuonratis visada kelia patį didžiausią susidomėjimą
Aštuonratis visada kelia patį didžiausią susidomėjimą / Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr.

Visus muziejaus eksponatus rūpestingai surūšiavo ir žmonių dėmesiui pristatė nemakštiškis Leonas Tamulevičius, dabar besidarbuojantis Kauno rajono Dubravos miškų urėdijoje vyr. mechaniku.

„Muziejuks“ – krinta į akis žemaitiška iškaba. „Šitokiu pavadinimu ir įteisinti norėjome savo viešąją įstaigą, bet valdžia neleido, – šypsodamasi pasakoja mus svetingai pasitikusi Nemakščių miestelio gyventoja Irena Bertašienė. – Va, jeigu būtume kokią anglišką abrakadabrą sumisliję ir prie jos lietuvišką galūnę prikergę, tikriausiai būtų neprieštaravusi. Gerai, kad nors tarmiškos rodyklės nepakoregavo.“

Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Muziejus lankytojus pasitinka žemaitiaka iakaba.
Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Muziejus lankytojus pasitinka žemaitiška iškaba.

„Muziejuks“ pasirodė esantis tikru senosios technikos lobynu. Ko tik jame nesama – nuo gausybės visokiausios paskirties meistravimo įrankių, rūpestingai sukabintų ant sienų, iki praeities ūkio padargų, nuo įvairių markių motociklų iki prieškarinės priešgaisrinės, miškų sodinimo ir kelių tiesimo įrangos, nuo siuvimo, batsiuvystės, audimo technikos iki sovietinių laikų „gaziko“ ir milicijos naudotos mašinos su šviečiančiais žiburėliais. Ir visa ši technika veikianti – šeimininkas nepakęstų sugedusių metalinių griozdų...

Yra čia ir kalvė su daugybe kalvystės įnagių. Bandome spėti, kuris kam buvo naudojamas. Štai dumplės ugniai įpūsti – mažiausiai šimtmečio senumo, o puikiausiai tebeveikiančios. Štai židinys, ilgus metus tarnavęs kažkokioje senovinėje kalvėje ir iš jos parsigabentas. Išmūrytas jis, beje, iš plytų, nulipdytų iš šiaudų ir molio, itin atsparių kaitrai... Kaip tokį ir atgabenti į naują vietą pasisekė?

Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Tų įrankių įvairumėlis!
Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Tų įrankių įvairumėlis!

Pradžią visai šiai kolekcijai davė jau amžinybėn iškeliavęs šios sodybos šeimininkas Alfonsas Tamulevičius. Įdomaus žmogaus būta: pro jokį seną daiktą ramiai praeiti negalėdavęs, vis į savą kolekciją patalpindavęs. Kai praeities laikus menančios technikos prisikaupė tiek daug, kad po gyvenamojo namo stogu neužteko vietos, ėmė ir paskyrė jai vieną iš turimų ūkinių pastatų, vėliau antrą, trečią... Tėvo pomėgį kolekcionuoti senovinius daiktus paveldėjo ir sūnus Leonas, dar labiau papildęs ir išplėtęs turimus „fondus“... Taip ir atsirado Nemakščiuose privatus muziejus, kurį laiką nebuvęs įtrauktas į jokius oficialius dokumentus. Tik būriais plūstantys smalsuoliai bylojo: tai tikrų tikriausias „muziejuks“. Jie ir paskatino sodybos šeimininkus pagaliau oficialiai jį įteisinti...

Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Didesnė technika eksponuojama po atviru dangumi
Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Didesnė technika eksponuojama po atviru dangumi

Buvo ir dar viena šio „oficialumo poreikio“ priežastis – begalinį lankytojų smalsumą žadinantis technikos stebuklas – aštuonratis.

Tai – pirmoji pasaulyje sukurta savaeigė važiuoklė su aštuoniais ratais – tikra garbingos šio krašto praeities įvykių liudininkė. Ją išrado ir sumeistravo vietos bajoras, auksarankis meistras – konstruktorius Pšemislovas Neveravičius.

Keistasis bajoras

Vietos gyventojai jį išties laikė keistuoliu. Kur tai matyta: užuot rūpinęsis, kaip daugiau naudos iš savo dvaro gauti ir dar labiau jame dirbančius žmones prispausti, dienų dienas krapštinėjasi apie techniką ir visokias konstrukcijas kuria! O kai padirbdino kažkokį keistą vežimą su aštuoniais ratais, pažvelgti į jį būriais traukė net tolimiausių apylinkių gyventojai.

Dyvų dyvas: juk juda pats, be arklių, tereikia tik porai vyrų pasukti išcentrinio rato rankenas. Išties, Neveravičiaus sukurtas aštuonratis jau vien savo išvaizda traukė akį: gana griozdiškas, dukart ilgesnis už įprastą arklių traukiamą vežimą (daugiau kaip dešimt vyrų sutilptų), su kažkokiu neįprastu ratu viduryje.

Iš tiesų tai tas didelis metalinis ratas buvo visos konstrukcijos ašis: sukant jį, atsiradusi jėga per sliekinę pavarą persiduodavo į galinius ratus, kurie stumdavo vežimą pirmyn. Keturi priešakiniai savaeigės važiuoklės ratai posūkiuose pasisukdavo ten, kur reikia. Nepaisant to, kad technikos naujovė atrodė nepaslanki, vargiai iš vietos išjudinama, ji galėdavo nesunkiai manevruoti. Tuo tikslu aštuonračio viduryje, prie pat dugno, buvo pritvirtinta svirtis, galinti pakelti antruosius galinius ratus. Svirties nauda dar buvo ir tokia: jei netyčia koks važiuoklės ratas išeitų iš rikiuotės, ši transporto priemonė ir be jo galėtų riedėti.

Aštuonratį Pšemislovas Neveravičius sukūrė tikrai stabilų: juo buvo galima dardėti ne tik lygiu vieškeliu, bet ir duobėtais kaimo keliais, įveikiant iškilumus ir netgi peršokant griovelius. Yra išlikę žinių, kad aštuonračio kūrėjas pats mėgdavęs susirinkusiesiems rodyti savojo išradimo patogumus: atsisėsdavęs į vežimą, priešais pasistatydavęs ant staliuko virdulį, arbatos puodelį ir liepdavęs važiuoti. Gėrimas neišsilaistydavęs.

Išradimo pripažinimo keliai ir klystkeliai

Savo aštuonratį Pšemislovas Neveravičius patentavo Rusijoje (tada Lietuva priklausė Rusijos imperijai). Ir 1907-ųjų spalį gavo šalies herbu papuoštą liudijimą, jog išradimo autorystė priklausanti jam. Svajodamas kada nors pradėti gaminti šiuos savaeigius vežimus plačiajai visuomenei, po trejų metų bajoras įsteigė „Aštuonračio“ draugiją, suburdamas bendraminčius.

Garsas apie išradimą netruko pasklisti, ir juo susidomėjo Rusijos, o vėliau – ir Vokietijos pramonininkai. Pastarieji kreipėsi į Neveravičių, prašydami parduoti aštuonračio patentą ir siūlydami už jį labai didelius pinigus – 150 tūkst. aukso rublių. Deja, konstruktorius šia suma nesusiviliojo. Istorikai, dabar besigilinantys į šio išradėjo gyvenimą, mano, jog jis pasielgė netinkamai. Vokiečiai būtų pradėję gaminti naują transporto priemonę serijiniu būdu, ir jo, kaip konstruktoriaus, vardas būtų tapęs plačiai žinomas pasaulyje. Dabar gi jam pačiam imtis aštuonračio gamybos sutrukdė kilęs Pirmasis pasaulinis karas.

Išradėjas su šeima karo suirutės metus praleido Rusijoje. Nepriteklių laikais daug Pšemislovo Neveravičiaus dvarelio turtų buvo išgrobstyta, aštuonratis taip pat neišvengė liūdno likimo: buvo išnarstytas dalimis ir išnešiotas kas kur. Visko stingant, iš jo vietos gyventojai, matyt, pasigamino ūkinių padargų.

Po karo neramumų sugrįžęs namo, konstruktorius viską vėl pradėjo nuo pradžių. Aptvarkęs dvarelį, sugrįžo prie savo mylimo aštuonračio kūrimo idėjos. Jis vėl jį gaminosi, tik jau sudėtingesnės konstrukcijos, galintį judėti ne rato pagalba, o dėka įrenginio, primenančio siurblį ir kelių asmenų pumpuojamo. Naujosios važiuoklės išradimo teisės vėl buvo patvirtintos patentu, šįsyk lietuvišku.

Tačiau patobulinta savaeigė ir dabar nebuvo įdiegta į masinę gamybą. Tėvynainiai jos nepripažino: netgi atvirkščiai – peikė, vadindami nejudriu gremėzdu. Nematydamas vilties prasimušti Lietuvoje, išradėjas nukreipė savo žvilgsnį svetur. Kreipėsi į anglų patentinę įstaigą, norėdamas gauti jos patentą savajam aštuonračiui, tačiau liko britų apgautas. Mat šie ilgiausiai delsė su savuoju sprendimu, vis reikalaudami iš Neveravičiaus papildomos techninės informacijos ir pinigų, o galiausiai pranešė, kad tokią važiuoklę jau yra išradęs vienas jų tėvynainis.

„Nors garsusis Lietuvos bajoras ir liko saviškių neįvertintas ir britų apgautas ir nors jo išradimo vaisiais pasinaudojo kiti, faktas lieka faktu: tai jo mintys pagimdė mechanizmą, kuriuo iki šiol grindžiama puspriekabių ir daugiaašių variklių gamyba. Aštuonratis buvo pirmtakas visureigio, be kurio šiandien neįsivaizduojamas mūsų gyvenimas“, – pasakė Irena Bertašienė, baigdama pasakojimą.

Iš naujo atrastas

Ko gero, šio žemaičių bajoro vardą taip ir būtų nuplukdžiusios užmaršties upės vandenys, jei ne Šiaulių miesto dailininkas Vilius Puronas. Šis technikos istorija besidomintis žmogus, kažko ieškodamas archyvuose, netikėtai atkreipė dėmesį į savaeigės važiuoklės patentavimo istoriją. Pradėjus į ją gilintis nuodugniau, atsiskleidė daugybė įdomiausių faktų, kuriuos Vilius Puronas paskelbė spaudoje.

Technikos muziejaus įkūrėjas Leonas Tamulevičius, sužinojęs apie savo tautiečio išradimą, juo labai susidomėjo ir pabandė atkurti savaeigės važiuoklės modelį. Juolab, kad buvo išlikę brėžiniai, kuriais Leonas galėjo vadovautis. Taip gimė trečiasis aštuonračio modelis, su kiek patobulintomis detalėmis.

Pasak važiuoklės atgaivintojo, spendžiant iš išlikusių aprašymų, ir pats šios techninės naujovės kūrėjas būtų daug ką koregavęs. Pavyzdžiui, jis ketino savo aštuonratį aprūpinti gariniu varikliu. Leonas Tamulevičius tuo tarpu pritaisė prieškarinių laikų „Deutz“ firmos jėgos įrenginį. Ir kitos senovinės detalės aštuonračio atkūrėjo buvo kruopščiai žvejojamos iš visur. Pavyko rasti ir pritaikyti kaizerinės Vokietijos laikų linges.

Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Aatuonratis visada kelia patį didžiausią susidomėjimą
Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Aštuonratis visada kelia patį didžiausią susidomėjimą

Taigi aštuonratis vėl atgimė naujam gyvenimui. Trečiąsyk. Ir dabar technikos muziejaus kieme jis stovi išdidus, veikiantis. Norintys gali į jį įlipti ir pamėginti pasukti ratą, o per šventes jis išrieda į gatves, visus didžiai džiugindamas. Pernai atkurtos „Aštuonračio“ draugijos nariai buvo jį atgabenę net į Vilniuje vykusią Kaziuko mugę, vėliau jis džiugino D.Poškos baublių 200 metų jubiliejaus minėjimo dalyvius.

Į draugiją susibūrę šešiolika Nemakščių krašto žmonių daro viską, kad jų garsaus tėvynainio atminimas nenugrimztų užmarštin. Jie rūpestingai prižiūri jo amžinojo poilsio vietą Nemakščių kapinėse, jų pastangomis P.Neveravičiaus buvusio dvaro vietoje, Pužų kaime, iškilo paminklas. Dabar bandoma surasti garbiojo bajoro giminės narius, išsibarsčiusius po visą pasaulį.

Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Senovinė lauko krosnelė, ant kurios kepami skaniausi pasaulyje čirviniai blynai
Laimutės Vasiliauskaitės-Rožukienės nuotr./Senovinė lauko krosnelė, ant kurios kepami „skaniausi pasaulyje“ čirviniai blynai

Daugiausia jų esama Rusijoje, yra gyvenančių Danijoje, JAV. Neseniai Lietuvoje lankėsi Neveravičių giminės atstovas iš Jaroslavlio, žinomas kino operatorius. Įdomu tai, kad bajorų palikuonys dažniausiai yra pasirinkę medicinos ir meno sritis – neramias, verčiančias nuolat ieškoti sprendimų ir tobulėti. „O čia, jau, matyt, pasireiškia giminės genai“, – sako nemakštiškiai. Ir negali su jais nesutikti.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius