Dabar populiaru

Naujausios

Publikuota: 2015 birželio 1d. 10:31

Antidopingo ekspertai: „Subalansuoti mitybą ir krūvį, tik po to galvoti apie maisto papildus“

Lietuvos antidopingo agentūros vadovė dr. Ieva Lukošiūtė-Stanikūnienė
Asmeninio arch. nuotr. / Lietuvos antidopingo agentūros vadovė dr. Ieva Lukošiūtė-Stanikūnienė

Maisto papildus vartoja tiek patyrę, tiek pradedantieji sportininkai, tiek jaunimas, tiek vyresnio amžiaus žmonės. Lietuvos antidopingo agentūros vadovė dr. Ieva Lukošiūtė-Stanikūnienė tikino, kad jų vartojimas pateisinamas tik tada, jei papildomų medžiagų organizmui tikrai reikia – atlikus tyrimus, pasitarus su gydytojais, treneriais ir specialistais. Kitais atvejais I. Lukošiūtė-Stanikūnienė siūlė tiek pradedantiems, tiek patyrusiems sportininkams subalansuoti mitybą, sporto krūvį ir treniruotes, kitaip tariant, iš pradžių naudoti savo kūno galimybes, o tik tada žvalgytis į papildų pasiūlą.

Portale 15min.lt startavo projektas „Judėti sveika“, kuriame apžvelgsime tai, kokią nauda teikia fizinis aktyvumas, judėjimas, mankšta. Padėsime pasirinkti tinkamą aktyvumo formą, pateiksimų patarimų pradedantiesiems ir padėsime išvengti dažniausiai daromų klaidų. Specialistai atsakys į labiausiai skaitytojams rūpimus klausimus.

– Tiek sporto prekių parduotuvės, tiek sporto klubai sportininkams siūlo galybę maisto papildų, įvairių preparatų. Kaip pradedančiajam pasirinkti? Visų pirma, ar juos iš viso reikia vartoti?

Pradedantiems sportininkams, tuo labiau mėgėjams, siūlyčiau apskritai apie jokius papildus negalvoti.

– Pirmiausia, visiems ir visada siūlyčiau optimizuoti mitybą, krūvį, treniruočių ir poilsio režimą, o tik po to svarstyti apie maisto papildus. Pradedantiems sportininkams, tuo labiau mėgėjams, siūlyčiau apskritai apie jokius papildus negalvoti. Aš pati kasdien bėgioju ilgas distancijas jau 18 metų ir niekada nesu vartojusi sportui skirtų papildų. Jei pradedančiam sportininkui ar žmogui, atėjusiam į sporto klubą, treneris iš karto pasiūlo vartoti papildus, mano patarimas būtų – susirasti kitą trenerį.

Kai sportininkas susitvarko minėtus dalykus, gali pradėti stiprinti organizmą ir papildais, tačiau tik visapusiškai įvertinus, ar tikrai reikia, bei kokios rūšies ir kokį kiekį vartoti. Tam būtina konsultuotis su medikais, treneriu, mitybos specialistu. Jokiu būdu negalima vartoti papildų tiesiog paskaičius internete, ar nusipirkus savo nuožiūra, taip galima pakenkti savo sveikatai.

– Kuo būtent rizikuoja sportininkai vartodami maisto papildus savo nuožiūra?

– Visų pirma, savo sveikata. Pats sportininkas negali nustatyti, kokių medžiagų jam trūksta. Tai turi padaryti kompetentingi specialistai.

Pasitaiko atvejų, kai ne visos medžiagos nurodomos maisto papildų etiketėse, todėl sportininkas, pats pirkdamas papildus, rizikuoja, nes gali nežinoti, ką iš tiesų vartoja. Taigi profesionaliam sportininkui yra didžiulė rizika, kad maisto papilde gali būtų medžiagų, kurios įtrauktos į sporte draudžiamų medžiagų sąrašą.

Tokiu atveju, žala sportininkui akivaizdi – teigiamas dopingo testas. Be to, papilduose esančios medžiagos – ar jos nurodytos, ar ne – gali būti kenksmingos sveikatai. Pavyzdžiui, medžiagos-stimuliatoriai, tiek draudžiami, tiek nedraudžiami sporte, žmogui, turinčiam širdies-kraujagyslių sistemos sutrikimų, gali turėti neigiamą šalutinį poveikį. Tai aktualu visiems – ir pradedantiems, ir patyrusiems sportininkams.

Be to, papilduose esančios medžiagos – ar jos nurodytos, ar ne – gali būti kenksmingos sveikatai.

Būtent todėl siūlau pasikonsultuoti su treneriais, medikais, specialistais, kurie rekomenduos papildus, kurių sudėtis gerai žinoma ir kurie nesukels minėtos rizikos. Galiausiai, draudžiamos ar sportininkams pakenkti galinčios medžiagos neretai turi ne vieną pavadinimą, to sportininkai taip pat dažnai nežino, o treneris ar medikas šiuo klausimu tikrai patars.

– Ar perkant papildus, sakykime, sporto klube rizika „nusvilti“ mažesnė nei perkant internetu?

– Sakyčiau, kad tokia pati. Dėl mano minėtos priežasties, kad kai kurie komponentai gali nebūti įtraukti į sudėtį. Tačiau, jei internetu yra perkama, pavyzdžiui, iš Kinijos, nesuprantat net to, kas parašyta etiketėje, rizika, žinoma, didesnė.

– Gal pastebite, galėtumėte išskirti, kurių amžiaus grupių sportininkai, dažniausiai susigundo neleistinomis medžiagomis?

– Manau, tai aktualu visoms amžiaus grupėms. Galiu pasakyti, jog pirmiausia šiuo klausimu reikia prižiūrėti jaunimą. Priežastis labai paprasta – jaunuolius vartoti tokius preparatus gali paskatinti draugai arba vaizdai internete, nesąžiningų vyresnių sportininkų patarimai. Jaunus sportininkus pasaugoti taip pat privalo tėvai ir treneriai.

Profesionaliems sportininkams stiprinti organizmą gali prireikti. Tačiau visa tai turi būti pagrįsta tyrimais.

Vis dėlto, sakyti, kad papildus ar neleistinas medžiagas vartoti linkęs tik jaunimas – negalima. Vyresni sportininkai taip pat susigundo, to imtis juos paskatina noras išlaikyti savo sportinę formą. Rimtesnius sportininkus pastūmėja nenoras nulipti nuo apdovanojimų pakylos, besibaigianti karjera.

– Tai vis dėlto, maisto papildai sportininkams reikalingi ar ne?

– Profesionaliems sportininkams stiprinti organizmą gali prireikti. Tačiau visa tai turi būti pagrįsta tyrimais. Ką vartoti ir kaip, turi spręsti ne patys. Tačiau mano pagrindinis patarimas vis dėlto būtų iš pradžių išnaudoti savo organizmo galimybes. Subalansuoti mitybą, sporto krūvį, poilsio režimą – tai yra svarbiausia. Ir tik po to, ištyrus, ką dar reikia stiprinti ir pasitarus su treneriais bei medikais, vartoti maistą papildančias, leistinas medžiagas.

Daugiau projekto „Judėti sveika“ publikacijų galite rasti čia.

Judėti sveika logo
„Judėti sveika“

 

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Žinau, ką renkuosi

Atnaujinkime namus

Video

Metas rinktis

Maistas

Laikas griliui

Išlaikyk atostogų ritmą

Remontas be nervų

Sveikata

Automobilių švaros centras AINAVA

Ryškiems įvarčiams

Pasaulis kišenėje

Sulčių nauda

Naujas regėjimas

Unicef vaikų bėgimas „Už kiekvieną vaiką“

Renginių gidas

Parašykite atsiliepimą apie SPORTO rubriką