Dabar populiaru
Publikuota: 2018 rugpjūčio 31d. 13:45

Ambicija bėgti ir nepakenkti sveikatai: kaip atrasti aukso viduriuką?

„Danske Bank Vilniaus maratonas“
Augusto Didžgalvio nuotr. / „Danske Bank Vilniaus maratonas“

Daugumai sportininkų ar bėgimo entuziastų didysis pasiruošimo „Danske Bank Vilniaus maratonui“ periodas tuoj baigsis. Iki bėgimo varžybų likus kiek daugiau nei savaitei, laikas paprastai skiriamas bendrai fizinei formai palaikyti, daugiau ilsimasi, kaupiamos jėgos ir dėliojamos strategijos. Savo ruožtu, medikai pataria, kaip pasirūpinti savo sveikata ir laiku identifikuoti galimas rizikas. 

Dažniausiai pasitaikančius dalyvių klausimus komentuoja „InMedica Santariškės“ gydytoja-kardiologė Asta Grigaliūnienė.

Užsiregistravau pusmaratoniui/maratonui, bet dar nesitreniravau, kada pradėti?

– Norint tinkamai pasiruošti maratonui ar pusmaratoniui, būtina treniruotis kelis mėnesius, 3–4 kartus per savaitę, po 30–45 minutes. Optimalu – nubėgti apie 70 km per savaitę. Jei organizmas nėra pasiruošęs didesniems fiziniams krūviams, ilgo bėgimo metu gali trikti širdies ritmas, įvykti širdies, galvos smegenų kraujotakos sutrikimai, išsivystyti sausgyslių, raumenų pakitimai ir kt. Todėl iki šiol nesitreniravę ar mažiau treniruoti bėgikai turėtų rinktis trumpesnę distanciją ir ją įveikti saugiu tempu.

Augusto Didžgalvio nuotr./„Danske Bank Vilniaus maratonas“
Augusto Didžgalvio nuotr./„Danske Bank Vilniaus maratonas“

– Kokį maistą rinktis prieš bėgimą?

– Neeksperimentuokite. Iki varžybų likus 3 val. valgykite jums įprastą maistą, tik mažesnę porciją (du trečdalius suvalgomo kiekio), išgerkite dvi stiklines vandens, o jei teks įveikti ilgą distanciją – izotoninio gėrimo (gėrimas kurio sudėtyje yra nuo 3 iki 8 procentų angliavandenių). Likus valandai iki bėgimo galima valgyti bananą, jogurtą bei išgerti dar vieną vandens ar izotoninio gėrimo stiklinę. Taip pat nepamirškite pavalgyti po varžybų.

Sunkiai virškinamo maisto (rūkytų, keptų, riebių maisto produktų) ir alkoholio reikėtų vengti likus parai iki starto.

Turiu aukštą krojospūdį, bet vis vien planuoju bėgti. Ką turėčiau žinoti?

– Padidintą kraujo spaudimą turintys asmenys priskiriami didelei rizikos grupei. Intensyvaus krūvio metu jie gali patirti širdies ritmo sutrikimus, miokardo infarktą, galvos smegenų infarktą. Todėl privaloma vartoti specialiu medikamentus, atlikti krūvio mėginius ir tiksliai numatyti galimas sportavimo ribas. Be gydytojo kardiologo konsultacijos, nerekomenduotina bėgti ilgų distancijų.

Organizatorių nuotr./Vilniaus maratono trasa šiemet keisis.
Organizatorių nuotr./Vilniaus maratono trasa šiemet keisis.

Kaip galiu išsiaiškinti, kad mano sveikatos būklė tinkama?

– Pradedantiems aktyviai sportuoti, išsiaiškinti sveikatos būklę, paruošti treniruočių ir poilsio planą gali padėti medikai. Norint saugiai bėgioti ilgas distancijas, reikia atlikti ir įvertinti šiuos tyrimus:

  • Kraujo tyrimus, parodančius elektrolitų, gliukozės, hemoglobino kiekį ir kt. Jei yra nukrypimų nuo normos, būtini išsamesni tyrimai, parodantys, kurių organų sistemų funkcija sutrikusi.
  • Elektrokardiogramą, padedančią diagnozuoti širdies ritmo, laidumo pakitimus, galinčius nulemti komplikacijas didelio fizinio krūvio metu.
  • Pulmokardinį krūvio mėginį, kurio tikslas yra krūvio metu išryškinti blogai funkcionuojančių organų sistemų trūkumus, kurie akivaizdūs matuojant širdies/kvėpavimo funkcinius rodiklius įkvepiant ir iškvepiant.

Bėgimo metu ima svaigti galva, ką daryti?

– Privalote sustoti. Būklei negerėjant – kreiptis į budinčius medikus. Intensyviai sportuodami ir prakaituodami, prarandame daug mineralų, kūno svorio, todėl privalu išgerti pakankamą kiekį vandens/izotoninių gėrimų. Laiku sustokite vandens stotelėse ir atsigaivinkite. Geriau trumpai nutraukti bėgimą, nei patirti dehidrataciją.

– Prireikė pagalbos, į ką bėgimo metu galiu kreiptis?

– Renginio dieną dalyvių sveikata rūpinsis „InMedica“ klinikos specialistai, kurių medicinos punktas įsikurs finišo zonoje. Iš viso renginyje budės 52 medikai savanoriai ir 5 greitosios pagalbos automobiliai. Be to, svarbu, kad kiekvienas maratono dalyvis kitoje bėgimo numerio pusėje užsirašytų savo asmeninius duomenis, kurie nelaimės atveju, medikams padeda greičiau identifikuoti bėgiką ir susisiekti su jo artimaisiais.

„Danske Bank Vilniaus maratonas“ gali būti išties smagus iššūkis. Tačiau, kaip ir prieš kiekvieną startą, svarbu tinkamai įvertinti savo jėgas. Ilgesnių nuotolių distancijos reikalauja specialus pasiruošimo, kitaip rizikuojate savo sveikata. Jūsų sveikatos būklės įvertinimas gali ne tik padėti teisingai pasirinkti tinkamą distanciją, bet ir laimingai ją įveikti.

Augusto Didžgalvio nuotr./„Danske Bank Vilniaus maratonas“
Augusto Didžgalvio nuotr./„Danske Bank Vilniaus maratonas“

„Danske Bank Vilniaus maratonas“ vyks rugsėjo 9 d. Dalyviai šiemet galės rinktis maratono, „Rimi pusės maratono“, „Lympo 10 km“ ir „Rimi šeimos 4,2 km bėgimo“ distancijas. Studentai ir moksleiviai bėgs 3 km, o vaikai – 200 metrų „#BEACTIVE vaikų bėgime“.

Maratono dalyviai tradiciškai startuos ir finišuos Katedros aikštėje. Bėgimo trasa drieksis Neries paupiu, tęsis Žvėryne, Vingio parke, Gedimino prospekte ir Senamiestyje. Maratono bėgikams teks įveikti du ratus, o pusmaratonio – vieną ratą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Naujienos

Aktualu

VTEK narys Virginijus Kanapinskas: politikai įtakos nedarė, tik liepė patiems išspręsti

Aktualu

Panevėžį sudrebinęs sprogimas sugriovė šešis garažus, po nuolaužomis rastas vyro kūnas

Aktualu

Linas Kontrimas: O ko norime mes?

15min iš Stambulo 24sek

M.Gherardini pareiškimas: Šaras dabar vienintelis pajėgus iškart treniruoti NBA klubą

Pasaulis kišenėje

Požeminė Ukraina: legendomis apipinta didžiausia katakombų sistema pasaulyje

Gazas

Jonavos aplinkkelis už 18 mln. tiesiamas nebus – spūstys Jonavoje nėra prioritetas

Spalio knygų TOP8: ką skaityti atėjus rudeniui

Aktualu

V.Putinas: buvusios sovietinės respublikos apgailestauja dėl SSRS subyrėjimo

Šių laikų šnipinėjimas: 4 dalis - WIFI ir pašto serverių pažeidžiamumas

Vardai

Liepa Norkevičienė ir Ieva Juozapaitytė tapo išskirtinių papuošalų ir suknelių modeliais

„Eurolygos diena“: „Žalgirio“ katė maiše – kas šis naujokas? (2/5)

Aktualu

Orai.lt: grįžta vėsa ir lietus, ims kandžiotis šalnos

Aktualu

„Infotriukšmas“ – nauja Kremliaus propagandos taktika

Gyvenimas

Kaip suaktyvinti medžiagų apykaitą: 4 ekspertų patarimai, kurie iš tikrųjų veikia

Aktualu

Neeilinis incidentas Pasvalio žiede: iš vilkiko pabiro dešimtys dėžių su vištomis

Aktualu

Skambiai išreklamuotas P.Aršausko internetinės parduotuvės projektas – sustabdytas

Sportas

Rusiją sukrėtusi byla – rinktinės futbolininkams gresia 7 metai kalėjimo

Vardai

Susižadėjo „Kelyje į žvaigždes“ išgarsėjusi Agnė Petravičienė: „Tai tikrai ne Radžis“

Gyvenimas

Rasai grėsminga liga smogė Filipinuose: nesugebėjusi išlipti iš lovos, dar ilgai kaltino burlentę

Kultūra

MO muziejaus įkūrėjas V.Butkus: su D.Libeskindu susitarėme per 3 sekundes

Naujienos

Aktualu

VTEK narys Virginijus Kanapinskas: politikai įtakos nedarė, tik liepė patiems išspręsti

Aktualu

Panevėžį sudrebinęs sprogimas sugriovė šešis garažus, po nuolaužomis rastas vyro kūnas

Aktualu

Linas Kontrimas: O ko norime mes?

15min iš Stambulo 24sek

M.Gherardini pareiškimas: Šaras dabar vienintelis pajėgus iškart treniruoti NBA klubą

Pasaulis kišenėje

Požeminė Ukraina: legendomis apipinta didžiausia katakombų sistema pasaulyje

Gazas

Jonavos aplinkkelis už 18 mln. tiesiamas nebus – spūstys Jonavoje nėra prioritetas

Spalio knygų TOP8: ką skaityti atėjus rudeniui

Aktualu

V.Putinas: buvusios sovietinės respublikos apgailestauja dėl SSRS subyrėjimo

Šių laikų šnipinėjimas: 4 dalis - WIFI ir pašto serverių pažeidžiamumas

Vardai

Liepa Norkevičienė ir Ieva Juozapaitytė tapo išskirtinių papuošalų ir suknelių modeliais

„Eurolygos diena“: „Žalgirio“ katė maiše – kas šis naujokas? (2/5)

Aktualu

Orai.lt: grįžta vėsa ir lietus, ims kandžiotis šalnos

Aktualu

„Infotriukšmas“ – nauja Kremliaus propagandos taktika

Gyvenimas

Kaip suaktyvinti medžiagų apykaitą: 4 ekspertų patarimai, kurie iš tikrųjų veikia

Aktualu

Neeilinis incidentas Pasvalio žiede: iš vilkiko pabiro dešimtys dėžių su vištomis

Aktualu

Skambiai išreklamuotas P.Aršausko internetinės parduotuvės projektas – sustabdytas

Sportas

Rusiją sukrėtusi byla – rinktinės futbolininkams gresia 7 metai kalėjimo

Vardai

Susižadėjo „Kelyje į žvaigždes“ išgarsėjusi Agnė Petravičienė: „Tai tikrai ne Radžis“

Gyvenimas

Rasai grėsminga liga smogė Filipinuose: nesugebėjusi išlipti iš lovos, dar ilgai kaltino burlentę

Kultūra

MO muziejaus įkūrėjas V.Butkus: su D.Libeskindu susitarėme per 3 sekundes

Gera keliauti kartu

BALTIJOS MAISTO IR GĖRIMŲ PARODA „BAF“ 2018

Įkvėpk daugiau gyvenimo

Nacionalinis sveikatos egzaminas 2018

Parašykite atsiliepimą apie SPORTO rubriką