Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą

Bobslėjaus patirtis: čia labiau atrakcionų parkas nei sportas

Šaltinis: 15min
3
A A

Jeigu žmonės prieš porą šimtų metų būtų turėję interneto prieigą, industrinė revoliucija niekada nebūtų įvykusi. „Ai, kažkas šitą jau padarė, tai kam čia gaminti iš naujo“, – tokie pasiteisinimai ir šiandien sužlugdo ne vieną įdomią idėją. Į vieną tokių ypatingai keistų idėjų, kuri angliškai galėtų būti apibūdinama tiesiog „crazy“, pastarąsias porą dienų pasigilinau iš arčiau – bobslėjų.

Šiandien niekas tiksliai to nepapasakos, bet bobslėjaus, kaip sporto, atsiradimo istorija turėtų būti neįtikėtina. Kaip gali važinėjimas rogėmis tapti olimpine sporto šaka? Kažkokiais būdais atrakcionų parkui labiau tinkantis užsiėmimas ne tik pateko į olimpiadą, bet ir tapo viena prestižiškiausių žiemos sporto šakų pasaulyje.

Dvi dienas prabuvus Austrijos mieste Insbruke, nesunku tai suprasti. Šis miestas yra tarsi žiemos sporto kampelis tarp Austrijos ir Vokietijos – aplink šį miestą yra bene visos žiemos sporto trasos, o viduryje miesto – didžiulis kalnas, skirtas šuoliams su slidėmis. Vos už Šiaulius didesnis miestelis žinomas ne tik žiemos sporto, bet ir slidinėjimo entuziastams visoje Europoje – trasų aplink daugybė. Tiesa, šiemet slidinėjimo sezonas čia buvo itin trumpas, nes jau vasario pradžioje gatvėse telkšo balos, sniegą rasi tik aukštikalnėse. Temperatūros stulpelis čia šiuo metu aukščiau nulio, o dienos metu neretai pakyla ir iki dviženklio skaičiaus.

Greta Insbruko yra ir bobslėjaus trasa, įrengta daugiau nei prieš pusę šimtmečio. Į ją ir buvo pakviesti žurnalistai iš visos Europos. Tikslas – išbandyti bobslėjų. Ne bet kokį – septynvietį.

„Nissan“ nuotr./Septynviečio bobslėjaus bandymas Insbruke
„Nissan“ nuotr./Septynviečio bobslėjaus bandymas Insbruke

Ilgis – iššūkis

Tokių ilgų bobslėjų šiaip niekas nekuria. Specialia, jiems paruošta trasa leidžiasi dviejų arba keturių žmonių rogės, o septynvietis yra tik rinkodaros priemonė, kurią pasirinko automobilių gamintojas „Nissan“, reklamuodamas septynias vietas turintį „X-Trail“ krosoverį. Bet kokiu atveju, įspūdis – neeilinis, kadangi šios rogės yra vienetinės ir buvo kurtos ne vieną mėnesį.

„Tai buvo iššūkis, juk tokio niekas pasaulyje nėra sukūręs. Svorio paskirstymas, ilgis ir kiti inžineriniai dalykai kėlė daug klausimų, bet mes radome visus atsakymus į juos“, – sakė septynviečio bobslėjaus konstruktorius Diego Menardi. Italas yra bobslėjų gamyklos „El Fouro“ direktorius, šiame sporte aktyviai veikiantis nuo 1979-ųjų.

Jis papasakojo, kad didžiausias iššūkis čia buvo svorio paskirstymas. Septynvietės rogės apskaičiuotos konkrečiam žmonių svoriui, kuris svyruoja vos keliolika kilogramų. Jeigu bendras žmonių svoris labai didelis, tektų čiuožti šešiese. Jeigu labai mažas – išsodinti lengviausią ir pasodinti sunkesnį.

Dėl to prireikė specialiai gaminti ne tik bobslėjaus korpusą, bet ir ašmenis – šie turi būti didesni. Pasak inžinieriaus, didelė dalis bobslėjaus greičio slypi būtent ašmenyse – jų formoje ir metalo sudėtyje.

Keturi prieš septynis

Kad būtų galima palyginti skirtingas patirtis, gavome progą pasivėžinti ir „normaliu“ keturviečiu, ir septynviečiu bobslėjumi. Adrenalino kiekis abiejuose panašus, o patirtį galima palyginti su važinėjimu amerikietiškais kalneliais. Didžiausias skirtumas – įsibėgėjime. Daugelis amerikietiškų kalnelių tipo atrakcionų 100 km/val. pasiekia per kelias sekundes, tuo tarpu bobslėjumi šiuo greičiu pradeda lėkti po keliolikos.

„Nissan“ nuotr./Septynviečio bobslėjaus bandymas Insbruke
„Nissan“ nuotr./Septynviečio bobslėjaus bandymas Insbruke

Keturvietis bobslėjus, kažkada naudotas olimpinėse žaidynėse, o šiuo metu atliekantis pramoginę funkciją, Insbruko trasoje gali išvystyti iki 130 km/val. greitį, o paskutiniuose dviejuose posūkiuose suteikti iki 7 G lygio perkrovas. Septynvietis yra lėtesnis, jis išvysto 105 km/val., taip pat mažesnės ir perkrovos – iki 4,5 G.

Įspūdis taip pat skirtingas. Keturviečiame reikia labai pasistengti, kad dėl posūkiuose esančių perkrovų netrankytum galvos į bobslėjaus šonus, tuo tarpu septynviečiame apie tokią problemą galima pamiršti. Maksimalus greitis jų taip pat skiriasi, tačiau septynviečio įsibėgėjimas yra kur kas spartesnis.

Kaip pasakojo I.Richardsonas, taip yra dėl skirtingo svorio. Didesnis svoris leidžia greičiau įsibėgėti, tačiau posūkiuose per didelė inercija tampa minusu.

Profesionalūs bobslėjininkai tai sprendžia paprastai. Kadangi tiek maksimalus, tiek minimalus bobslėjaus svoris yra reglamentuojamas, paprastai stengiamasi sukurti kuo lengvesnį bobslėjų ir į jį susodinti sunkesnę įgulą. Dėl didesnio svorio įsibėgėjimas nuokalnėje vyksta kur kas sparčiau.

Septynviečio „X-Trail“ bobslėjaus duomenys
Aukštis 850 mm
Ilgis 4 200 mm
Masė 310 kg
Maksimali masė 895 kg
0-100 km/val. 30 sek.
Maksimalus greitis 105 km/val.

15min​ žurnalisto kelionę apmokėjo „Nissan“. Straipsnio turiniui tai įtakos neturi. 

Pažymėkite klaidą tekste, pele prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Temos: 2 parkas Bobslėjus
Sužinokite daugiau
Parašykite atsiliepimą apie SPORTO rubriką