-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Autorizuotas servisas ar garažas: kur dingsta panaudotos automobilio detalės?

Kol važinėjame gamintojo garantiją turinčiais automobiliais, tokie klausimai nekyla. Nes automobiliai genda retai, nebent variklio alyvą kartą į metus reikia pakeisti. Todėl užsukame į gamintojo atstovybės dirbtuves ir pamirštame visus rūpesčius. Tačiau, jei automobilį įsigijome jau pasibaigus garantijai (o tokių Lietuvoje – dauguma), susiduriame jau su kita realybe. Ir detales reikia keisti dažniau, ir servisų pasirinkimas platesnis.
Automobilių servisas
Automobilių servisas / 123RF.com nuotr.

Net ir padangų permontuoti galime važiuoti ne tik į gamintojo dirbtuves, bet galime rinktis ir specializuotą smulkiosios mechanikos servisą arba artimiausią garažą. Žinoma, garažuose darbai atliekami pigiausiai, o žinomą vardą turinčiose dirbtuvėse tokios paslaugos kaina šiek tiek didesnė. Tačiau ne tik dėl kokybinių reikalavimų. Vienas iš niuansų – atsakingas naudotų detalių bei skysčių rūšiavimas ir tvarkymas. O atsakomybė ir geras vardas taip pat kainuoja.

Panaudotas detales reikia tvarkyti, rūšiuoti, utilizuoti

Juk vos užsukę į autoservisą, pirmiausiai dėmesį atkreipiame į aplinką. Apie autoserviso reputaciją daug pasako kieme sukrautos naudotos detalės. Juk tenka pastebėti ir šokiruojančių vaizdų, kai už tvoros mėtosi nereikalinga padanga ar akumuliatorių baterija?

123rf.com nuotr./Automobilio rakteliai
123rf.com nuotr./Automobilio rakteliai

Vieno iš autoservisų tinklo „Melga“ padalinio vadovas Algirdas Bartkevičius vardija, kiek daug detalių ir skysčių reikia saugoti, o vėliau ir utilizuoti, atlikus populiariausius automobilio remonto darbus:

„Tai – alyvos, alyvos ir degalų filtrai, tepalų pašluostės, oro filtrai, įvairūs plastikai, amortizatoriai, akumuliatoriai, padangos, aušinamieji skysčiai.“

Iškart po automobilio remonto pakeista tarši detalė, jei klientas pageidauja, jam parodoma, o vėliau keliauja į specialias talpas: statines ar konteinerius. Nes atsakingi servisai negali leisti, kad toks pavojingas elementas patektų į aplinką. Vėliau naudotos alyvos ir automobilių detalės iš autoserviso saugyklų surenkamos ir išvežamos jas perdirbančioms įmonėms.

Ir nors autoservisų lankytojai to net nejaučia, nors paslaugų kainoraštyje detalių utilizacijos kaštai nėra išskiriami, iš tiesų ši pareiga saugoti planetą nuo taršos autoservisams kainuoja tikrai nemažai – ir laiko, ir vietos, ir pinigų.

„Autoservisai tvarkytojams moka už visų atliekų sutvarkymą. Brangiausiai – už alyvą, tepaluotas pašluostes, užterštas pakuotes, naudotas padangas. Ko daugiausiai sunaudojama, už tą didžiausia suma ir mokama“, – aiškina „Melgos“ atstovas Algirdas Bartkevičius. Tiesa, automobilių kėbulai, sparnai, akumuliatorių baterijos rinkoje turi vertę, todėl dėl jų tvarkymo problemų kyla labai retai.

Kaip atrodo atsakingas servisas

Atliekų surinkimo ir tvarkymo įmonės „Žalvaris“ komercijos direktoriaus Pauliaus Repšio teigimu, atpažinti atsakingą autoservisą galima jau įėjus į jo teritoriją ir patalpas.

Asmuo, atvykęs į automobilių techninės priežiūros ir remonto įmonę, turėtų pasidomėti ne tik kaip tvarkingai bus suremontuotas jo automobilis, bet ir ar tinkamai bus sutvarkytos atliekos, likusios po automobilio remonto. Transporto priemonių savininkai turėtų pasiteirauti automobilių remonto darbus atliekančios įmonės atstovo poros esminių dalykų: ar įmonė yra sudariusi sutartį su specializuota atliekų tvarkymo bendrove ir, ar įmonė atsakingai rūšiuoja atliekas.

Gauti teigiami atsakymai leis daryti prielaidą, kad automobilių servisas yra ekologiškai atsakingas, jo veikla yra draugiška aplinkai, tad didelė tikimybė, kad po automobilio remonto likusios pavojingosios atliekos bus sutvarkytos tinkamai.

Autoserviso patalpose turėtų stovėti kelios atliekų talpyklos, skirtos jas išrūšiuoti. Į vienas kraunami akumuliatoriai, į kitas – amortizatoriai, į trečias – įvairūs filtrai, į ketvirtas pilama panaudota alyva ir t.t. Atliekų talpyklos privalo stovėti ten, kur jas būtų lengva pasiekti automobilių meistrams – darbo patalpose arba šalia jų. Paprastai tai būna didelio tūrio, kartais net iki 200 litrų, statinės, pažymėtos specialiais lipdukais. Tad šias talpas nesunku pastebėti ir į servisą savo automobilį atvariusiems vairuotojams.

„Žalvario“ užsakymu atlikta automobilių vairuotojų apklausa parodė, kad daugiau nei pusė (64 proc.) Lietuvos gyventojų save laiko atsakingais aplinkai. Vis dėlto problema išlieka ta, kad trečdalis (31 proc.) respondentų nė nesusimąsto apie savo automobilio atliekų tvarkymą ir nėra linkę galvoti, ar servisas, kuriame taisomas jų automobilis, atliekomis pasirūpina tinkamai.

Žalvario nuotr./Paulius Repšys, „Žalvario“ komercijos direktorius
Žalvario nuotr./Paulius Repšys, „Žalvario“ komercijos direktorius

Kas aplinkai kenkia labiausiai

Akivaizdu, kad ne pagal reikalavimus, nelegaliai tvarkomos autoservisų atliekos yra mūsų planetos piktžaizdė. Todėl aukščiau minėti 64 proc. vairuotojų, jei jie renkasi legalius servisus, labai prisideda prie aplinkosaugos. O kokios atliekos gamtai kenkia labiausiai?

123RF.com nuotr./Padangos
123RF.com nuotr./Padangos

Pasak „Melgos“ atstovo A.Bartkevičiaus, nelegaliai tvarkomos autoservisų atliekos ne tik kad kraštovaizdį teršia, bet gali turėti įtakos net ir žmonių sveikatai. Tarkime, panaudota alyva, patekusi į dirvą, ją nuodija. O Lietuvos paviršinis dirvožemio sluoksnis ir taip nyksta dėl cheminio poveikio. Dar blogiau, jei alyva patenka į gruntinius vandenis. Panaudota alyva yra stipriai užteršta įvairiais metalais, todėl ją būtina perdirbti specializuotose įmonėse. Iš alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui ir tokiu būdu saugomi gamtos ištekliai.

Žalvario nuotr./Automobilių degalų ir tepalų filtrai
Žalvario nuotr./Automobilių degalų ir tepalų filtrai

Jei alyva deginama kaimo katilinėse, atliekų degimo metu išsiskiriančios sunkiųjų metalų dalelės nusėda ant žemės paviršiaus ir užteršia dirvą bei gruntinį vandenį.

„Žinoma, padangos matomos labiausiai. Jų atsikratoma pakelėse ar laukuose. Nemalonu, kai tokį radinį aptinkame uogaudami ar grybaudami“, – apibendrino A.Bartkevičius.

Įmonės „Žalvaris“ komercijos direktoriaus Pauliaus Repšio teigimu, visos, tiek pavojingosios, tiek nepavojingosios atliekos daro žalą aplinkai. Kuo daugiau atliekoje yra pavojingųjų cheminių junginių ir sunkiųjų metalų, tuo žala aplinkai yra didesnė.

Pažeistos, ardomos ar paliktos irti detalės išskiria pavojingas medžiagas, kurios gali patekti į organizmą ir sukelti akių, balso stygų, trachėjos uždegimų, kvėpavimo takų susirgimų, paskatinti nykti kvėpavimo takų gleivinę, nosies pertvarą, pakenkti dantims. Dalis kenksmingų medžiagų, pavyzdžiui, švinas, kaupiasi organizme, o neigiamas jų poveikis gali pasijusti ir po daugelio metų.

Turint omeny, kad Lietuvoje registruota daugiau nei 1,5 mln. automobilių (šis skaičius vis didėja), jų remonto atliekų tvarkymas labai svarbus, saugant gražia gamta garsėjančia Lietuvą.

Kodėl verta automobilį taisyti legaliose dirbtuvėse

  1. Jų darbuotojai jaučia atsakomybę, teisingai tvarko atliekas, jas utilizuoja legaliai, nustatyta tvarka. Tokiu būdu ne tik saugo aplinką bet ir gamtos išteklius.
  2. Legalūs servisai atsako už darbų kokybę, teikia darbų ir detalių garantiją.
  3. Oficialios remonto dirbtuvės sąžiningai moka mokesčius, tokiu būdu puoselėdamos ne tik Lietuvos gamtą, bet ir ekonomiką.
  4. Legalūs servisai gali pasiūlyti didesnį paslaugų paketą ir platesnį detalių asortimentą. Tarkime, ratlankių lyginimas, stabdžių diskų tekinimas, oro slėgio daviklių diagnostika – tai jau savaime suprantami dalykai.
  5. Pirkdamas automobilio remonto paslaugą legaliame servise ir gavęs sąskaitą faktūrą už atliktus darbus, automobilio savininkas gali susigrąžinti iki 400 Eur Gyventojų pajamų mokesčio per metus. Arba dvigubai daugiau, jei išlaidas pajamų deklaracijoje pasidalins su sutuoktiniu (maksimali išlaidų suma – po 2 tūkst. asmeniui). Plačiau apie tai skaitykite čia.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius