Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Elektromobiliu į pajūrį stojant tik kavos puodeliui: misija (ne)įmanoma?

Kalbant apie elektromobilių stotelių augimą Lietuvoje, galima laikytis dvejopos nuomonės. Čia panašiai kaip su ta artipilne arba pustušte stikline – nelygu, kaip pažiūrėsi. Tačiau dažniausiai teisūs ir tie, kurie sako, kad vasaros savaitgaliais važiuoti į pajūrį elektromobiliu yra galvos skausmas ar net tragedija.

Vieni elektromobilių vairuotojai raunasi plaukus nuo galvos ir skundžiasi, kad iš Vilniaus į pajūrį tenka važiuoti 7 valandas. O kiti lekia su vėjeliu pasišvilpaudami, sustodami vos 15–30 min. Kitaip tariant, įkrovai pakanka laiko, kol vaikus nuvedi „pas nykštukus“ ir pats su žmona kavos nusiperki.

Pakeliui į Palangą – stoti elektros bent kartą

Nusprendėme savo kailiu išbandyti, o kaip yra iš tikrųjų. Eksperimentui pasitelkėme „gintarinį“ elektromobilį „VW ID.BUZZ“, turintį 77 kWh bateriją. Pagal WLTP (taigi idealiomis sąlygomis) šitas linksmas autobusiukas nuvažiuoja 392–425 km. Tačiau kovinėmis sąlygomis (vėjas, lietus) greitkelyje Vilnius-Klaipėda jis vartojo 28–29 kWh/100 km. Taigi teoriškai viena įkrova būtų nuvažiavęs 260 km. Tad, lekiant vėjuotą dieną maksimaliai leistinu 130 km/val. greičiu reikia sustoti bent kartą.

Pabrėšiu, ne bet kur, o greitojo įkrovimo stotelėje. Nes joje, kiek mums teko patirti, ID.BUZZ (ištuštėjus baterijai) pasiima iš stotelės 130–150 kW galios. Jei kraudavome pustuštę (arba puspilnę), įkrovos galia mažėdavo iki 80–100 kW. Taigi, norint pasiekti Palangą, būtų pakakę vieno neilgo sustojimo, tarkime, Kryžkalnyje. Arba gero pusvalandžio bet kurioje nemokamoje LAKD stotelėje.

Kelionė pirmyn ir atgal labai skyrėsi

Pradėkime nuo optimistinio scenarijaus. Jei į Palangą elektromobiliu važiuojate darbo dieną – iš esmės jokių problemų. Pakeliui nuo Vilniaus iki Klaipėdos vis dar veikia kas 50–60 km išdėstytos nemokamo krovimo Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) stotelės, palaikančios (teoriškai) 50 kW, o praktiškai – 40–46 kW pusgreičio įkrovimo galią. Žinoma, net ir savaitės viduryje tokiose stotelėse stovi bent po vieną elektromobilį. Nes juk nemokama elektra (kol kas, iki metų pabaigos)!

Nors pirmoji greito krovimo stotelė (3–4 kartus galingesnė už LAKD), važiuojant nuo Vilniaus pusės, yra jau Elektrėnuose, prie greitojo maisto restorano iš H raidės, ten stoti neverta, nes baterija dar beveik pilna. O optimalus įkrovimo režimas – nuo 20 iki 80 proc. Tad lekiame toliau.

Nors ir Kaune stoti nebūtina, aplankome Savanorių pr. pradžioje esančią „Ignitis“ greito įkrovimo stotelę. Tik patikriname, ar veikia, ir miname toliau. Svarbu telefone turėti „Ignitis“ programėlę. Kilovatvalandės kaina – apie 45 cnt.

Kiek daugiau nei už 30 km, Babtuose (posūkis – Babtyno dvaras) – „Inbalance grid“ greito įkrovimo stotelė, kuri turi net tris jungtis! Joje – tuščia. Taigi, pasijungę išmaniąją programėlę, sriaubiame elektrą sklidinais kibirais. Kilovatvalandės kaina – 0,59 cnt.

Bet irgi stojame tik trumpam, nes norisi išbandyti Kryžkalnyje veikiančią, ko gero, pačią greičiausią „Ionity“ stotelę, instaliuotą naujoje „Circle K“ degalinėje (tokia pati veikia ir šalia Garliavos, Marijampolės aplinkkelyje). Čia elektromobilių daugiau, kraunasi net keli, bet laukti ilgai nereikia – vos dešimtį minučių. Nes veikia du krovikliai. Tiesa, šioje stotelėje elektros energija (neturintiems abonento) – pati brangiausia – net 79 cnt/kWh. Brangu, bet greita ir efektyvu (žiūr. filmuotą reportažą).

Kita tikrai greita stotelė – jau Klaipėdoje, prie „Decathlon“. Na, o jei turite laisvo laiko, galite medžioti Palangoje prie stadiono esančią nemokamą, arba Palangos LIDL krautis mokamoje, bet tik iki 50 kW galingumo stotelėje. Joje nereikia net programėlės, pakanka nuskenuoti kodą ir atlikti mokėjimą. Tik kad greitis mažesnis ir visuomet dienos metu yra bent po vieną elektromobilį. Savaitgalį – bent po tris.

VIDEO: Į Palangos „Aurum 1006 km lenktynes“ – elektriniu VW ID.BUZZ

Savaitgalį prasidėjo „tragedijos“

Taigi trečiadienio kelionė į Palangą – tarsi be problemų ir galvos skausmų. Tačiau atėjo savaitgalis ir išryškėjo, kur yra elektromobilių įkrovimo infrastruktūros Achilo kulnas.

Pačioje Palangoje rasti laisvą elektromobilių įkrovimo stotelę (net ir mokamą LIDL) geriausiai arba naktį, arba anksti ryte. Na, dar gali pasisekti per smarkų lietų. Iš esmės kurortas e.mobilumo prasme dar gyvena akmens amžiuje. Na, bent lėto krovimo stotelių daugiau pastatytų, kaip Neringoje...

Iš esmės Palanga yra „kioskinės“ kultūros, o ne tvarios energijos miestas. Bent jau kol kas. Tačiau pažiūrėkime, kas savaitgalį vyksta automagistralėje A1.

Vos pasiekus Klaipėdą, prie nemokamos LAKD stotelės (sukant link Kretingos) – trys elektromobiliai. Taigi laukti reikėtų pusantros valandos.

Kitose LAKD stotelėse judant Kauno kryptimi – mažiausiai po du. Taigi laukti derėtų valandą, o įsikrautumėte elektros, kurios pakaktų nuvažiuoti apie 100 km. Kitaip tariant, 100 km įkrovai iššvaistytumėte 1,5 valandos!

Pamirškime nemokamą elektrą. Gal mokamose greitojo įkrovimo stotelėse, apdainuotose aukščiau, geresnė padėtis? Kryžkalnio „Ionity“ į eilę stojome pirmi (tuo metu krovėsi du ką tik atvykę elektromobiliai). Bet už mūsų ID.BUZZ bematant išsirikiavo dar keturi elektromobiliai!

Patikrinome ir „Inbalance grid“ laidus Babtuose. Užimti visi krovikliai, laukti mokamos energijos reikėtų bent pusvalandį.

Tik Kaune, greito įkrovimo „Ignitis“ stotelėje, kažkodėl tuščia. Bet pakeliui nemokamose LAKD – tikras elektromobilių potvynis – labai mažai šansų įsikrauti elektros (kurios pakaktų bent 100 km) per valandą.

Išvada: kiek Lietuva atsilieka nuo Suomijos?

Šios kelionės išvada – labai paprasta. Piko dienomis kelionė elektromobiliu pagrindinėmis automagistralėmis gali virsti kankyne. Nes dėl didelio greičio elektros energijos suvartojimas didelis, tad vienintelė išeitis – greito įkrovimo stotelės. Greitai važiuoji, greitai elektros įsikrauni, ir visi laimingi.

Deja, greito krovimo stoteles, pasiekiančias 150–300 kW galią, kol kas galima suskaičiuoti ant abiejų rankų pirštų. Pasižiūrėkite, kiek tokių stotelių veikia Suomijoje, ir padarykite išvadas patys.

5,5 mln. gyventojų turinčioje valstybėje greitojo krovimo (nuolatinės srovės) DC stotelių per metus (nuo 2022 m. pirmojo ketvirčio) padaugėjo net 342 proc. Iš viso šiuo metu šalyje veikia 1175 stotelės, kurių įkrovimo galia – daugiau nei 100 kW.

Gyvenimas eina geryn: po savaitgalio pradėjo dygti stotelės

Elektromobilių entuziastai po pastarųjų sudėtingų savaitgalių, kai net ir prie mokamų greito įkrovimo stotelių tekdavo laukti iki valandos, regis, sulauks gerų žinių.

Elektromobilių mėgėjų klubo nuotr./Ionity stotelės plečiasi ir Garliavoje, ir Kryžkalnyje.
Elektromobilių mėgėjų klubo nuotr./Ionity stotelės plečiasi ir Garliavoje, ir Kryžkalnyje.

Jau esu rašęs, kad kitąmet greito krovimo stotelių centras turėtų išaugti netoli „Karpynės“. O jau šią savaitę sujudo „Ionity“ tinklo valdytojai – papildomos stotelės instaliuojamos ir Kryžkalnyje, ir Garliavoje. Iki šiol čia galėdavo energijos pasisemti tik po du elektromobilius, netrukus vienu metu energijos atsargas galės pildyti šeši!

„Circle K“ degalų kategorijos vadovas Baltijos šalims Rokas Laurinavičius 15min pakomentavo:

Iki šiol „Circle K Lietuva“ tinklui priklausančioje degalinėje Kryžkalnis 2 veikė dvi didelės galios „Ionity“ įkrovimo stotelės, kurių galingumas siekia po 300 kilovatų (kW). Šį mėnesį bus įrengtos papildomos keturios „Ionity“ tokio paties galingumo įkrovimo stotelės.

„Circle K Lietuva“ tinklas elektrinių įkrovimo stotelių infrastruktūrą plečia atsižvelgdamas į vartotojų poreikius, o degalinėje Kryžkalnis 2 poreikis įkrauti elektromobilius yra itin didelis ir nuolat augantis.

Apskritai „Circle K Lietuva“ klientai šiuo metu gali naudotis „Ionity“ el. įkrovimo stotelėmis trijose tinklui priklausančiose degalinėse – minėtoje degalinėje Kryžkalnis 2, taip pat degalinėse Garliava ir Aplinkkelis 2. Pastarosiose dviejose degalinėse veikia po 2 didelės galios įkrovimo stoteles „Ionity“, artimiausiu metu kiekvienoje jų taip pat bus įrengta dar po 4 stoteles.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Reklama
LPC meno galerijoje eksponuojamos parodos turi išskirtinę misiją
Reklama
Top 5 „Dreame“ dulkių siurbliai 2024
Užsisakykite 15min naujienlaiškius