Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Įspūdingiausios pasaulio mašinos: poliariniai monstrai

Tęsiame straipsnių ciklą, skirtą įspūdingiausioms pasaulio mašinoms. Jūsų dėmesiui – ketvirtoji ciklo dalis, kurioje kviečiame susipažinti su poliariniais Arkties ir Antarktidos monstrais.
Sniego katinas: arktinių sniegaeigių serija „Sno-Cat“
Sniego katinas: arktinių sniegaeigių serija „Sno-Cat“ / Ekspedicijos organizatorių nuotr.

Laboratorija-traukinys ant slidžių: britų ekspedicija Halley VI

Britų antarktinė ekspedicija Halley šelfiniame Branto ledyne tęsiasi jau beveik 60 metų. Branto ledynas nuolat juda, tad poliarininkų pastatams ne kartą buvo iškilusi didžiulė grėsmė. Tad Technologijos.lt skaitytojams jau pažįstami ekspedicijos Halley šeštos kartos pastatai stovi ant hidraulinių atramų, o šios – ant slidžių. Jei dirbti ant ledyno tampa pernelyg pavojinga, vilkikas pastatų traukinį nuvelka į kitą vietą.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Halley VI“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Halley VI“
VIDEO: Halley VI

Antarktidos pionierius: aero-rogės „Winston Wong Bio-Inspired Vehicle“

Šiomis originaliomis aero-rogėmis per Antarktidą keliavo britų verslininko Andrew Regano ekspedicija. Ši įspūdingos išvaizdos propelerinė transporto priemonė ant slidžių turėjo rodyti kelią dviem iš paskos važiuojantiems visureigiams. Aviacinis variklis „Rotax 914“ varomas išskirtinai bioetanoliu – taip buvo testuojamas šių degalų tinkamumas poliarinėmis sąlygomis. Maksimalus aero-rogių greitis – net 135 km/val.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Winston Wong Bio-Inspired Vehicle“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Winston Wong Bio-Inspired Vehicle“
VIDEO: „Winston Wong Bio-Inspired Vehicle“

Angelas sargas-vedlys: autonominis minivisureigis „Yeti“

Antarktidos ledynais rėpliojantys nerangūs vikšriniai karavanai bet kada gali susidurti su kolosaliomis grėsmėmis. Pavyzdžiui, po plonyčiu sniego tiltu gali tūnoti didžiuliai ledo plyšiai, į kuriuos karavanai nugarmėtų nespėję nė cyptelėti. Dartumto technikumo (JAV) studentai sukūrė lengvą nuotoliniu būdu valdomą visureigį, pavadinimu „Yeti“. Jis juda karavano priekyje ir tikrina kelyje slūgsančių ledo masių būklę. Sniego tiltui sugriuvus, „Yeti“ prasmegti ledo plyšyje negresia – visureigis sveria tik 70 kg.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./Autonominis minivisureigis „Yeti“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./Autonominis minivisureigis „Yeti“
VIDEO: „Yeti“

Į ašigalį – minant pedalus: padidinto pravažumo triratis ICE

Ar leistumėtės į pietų ašigalį transporto priemone, kuri minama pedalais? Baisoka pagalvoti. Tačiau tokį žygdarbį įveikė britė Maria Leijerstam. Specialiai jai dizaino kompanija „Inspired Cycle Engineering“ sukūrė padidinto pravažumo minamą triratį. Ši transporto priemonė iš pradžių buvo išbandyta rūsčiomis Sibiro, Norvegijos, Islandijos sąlygomis. Šiaip ar taip, vėliau Maria juo sėkmingai numynė į pietų ašigalį.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./Padidinto pravažumo triratis „ICE“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./Padidinto pravažumo triratis „ICE“
VIDEO: Poliarinis triratis

Į priekį: visureigis su strėle Genie Z60/34

Antarktinių tyrimų įrangos surinkimas reikalauja ir gana specifinių instrumentų. Jau minėtos britų ekspedicijos Halley VI pastatų montavimui kompanija „AJ Access Platforms“ sukūrė arktinius visureigius su ypatingos konstrukcijos strėle. Strėle Genie Z60/34 platformą galima išstumti toli į priekį (iki 28 metrų) ir dirbti vietose, kurias sunku pasiekti įprastu keltuvu.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Genie Z60-34“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Genie Z60/34“
VIDEO: Genie Z60/34

Praeities paslapčių beieškant: gręžimo įrenginys DISC Drill

Žinia, Antarktidos ledo klodai saugo informaciją apie tolimą klimatinę mūsų planetos praeitį. Kad tą informaciją būtų galima pasiekti, tenka gręžti ledą ir iš jo gelmių traukti cilindro pavidalo ledo kernus. Viskonsino valstijos universitete (JAV) sukurta gręžimo mašina į ledo plutą gali įsiskverbti net 4 tūkst. metrų. Kernų ilgis gali siekti iki 3,5 metro.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./Gręžimo įrenginys „DISC Drill“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./Gręžimo įrenginys „DISC Drill“
VIDEO: DISC Drill

Į Antarktidą – tanku: vikšrinis visureigis „Charkovčanka“

Vieni labiausiai į monstrus panašių antarktinio transporto stebuklų yra tarybiniai antarktiniai visureigiai „Charkovčanka“ („Charkovietė“). Pirma tokio tipo vikšrinė transporto priemonė pasaulį išvydo dar Chruščiovo laikais, šeštame XX a. dešimtmetyje. Pirmas egzempliorius buvo pagamintas ant artilerinio vilkiko AT-T bazės (kitaip tariant, ant tanko važiuoklės).

Įdomu tai, kad „Charkovčankoje“ – labai erdvu. Net 28 kvadratiniai metrai naudingojo mobilaus ploto. Maža to, šis poliarinis tankas laisvai galėdavo tempti 70 tonų rogių kinkinį. Po dešimties metų pradėti gaminti modernesni vikšriniai visureigiai „Charkovčanka 2“.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Charkovčanka“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./„Charkovčanka“
VIDEO: Charkovietė

Sniego katinas: arktinių sniegaeigių serija Sno-Cat

Viena įspūdingiausių antarktinių mašinų. Ilgus metus amerikiečių tyrinėtojai Antarktidoje važinėjosi sniego visureigių „Tucker Sno-Cat“ serijos modeliais. Išskirtinis daugelio šių klasikinių vikšrinių monstrų bruožas – ketveri vikšrai. Moderniausias „Sno-Cat“ serijos modelis – specialios konstrukcijos guminiais vikšrais apautas Terra Track.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./Sniego katinas: arktinių sniegaeigių serija „Sno-Cat“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./Sniego katinas: arktinių sniegaeigių serija „Sno-Cat“
VIDEO: Sniego katinas

Meteoritų medžioklė: ratuotas robotas „Nomad“

Ratuotas robotas „Nomad“ sukurtas Karnegio-Melono universiteto Robototechnikos institute. Jis sukurtas ne specialiai Antarktidos tyrinėjimams, o su gerokai platesne – kosmine – perspektyva. Kaip kitų planetų ar mėnulių paviršiais riedėsiančio visureigio prototipas.

Kosminės ir „Nomad“ užduotys. Antarktida žinoma kaip vieta, kurioje yra išlikę daug meteoritų. „Nomad“ užprogramuotas savarankiškai vykdyti ledynuose saugomų dangaus akmenų paiešką.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./Ratuotas robotas „Nomad“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./Ratuotas robotas „Nomad“

Poliarinė armonika: visureigis BV-206

Dviejų sekcijų visureigį sukūrė švedų bendrovė „Haegglunds“. Iš pradžių tai buvo išskirtinai karinės paskirties transporto priemonė. Tačiau projektas pasirodė toks vykęs, kad mašinai buvo prigalvota įvairiausių pritaikymo būdų: ji gali judėti ne tik sausuma, bet ir vandeniu, pasižymi puikiu pravažumu, nes mažai slegia gruntą. Važiuojant juda visi ketveri abiejų sekcijų vikšrai.

Ekspedicijos organizatorių nuotr./„BV-206“
Ekspedicijos organizatorių nuotr./„BV-206“
VIDEO: BV-206

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius