Per Kalėdas skaitykite kartu. Prenumeratai -50%
Išbandyti

Pavarų dėžių alyva – rūpinasi vienetai, o bėdų – už kelis tūkstančius

Ilgą laiką buvusios prabangos atributu, automatinės pavarų dėžės šiandien jau nebestebina nei kompaktiškų ekonominės klasės hečbekų, nei greičiausių ir galingiausių pasaulyje automobilių vairuotojų.
Automatinės pavarų dėžės indikatorius
Automatinės pavarų dėžės indikatorius / 123RF nuotr.

Modernios automatinės pavarų dėžės suteikia sklandesnį bei tolygesnį įsibėgėjimą, daugiau komforto ir gali užtikrinti geresnę degalų ekonomiją. Tačiau norint mėgautis visais jų suteikiamais privalumais, būtina nepamiršti tinkamai jomis rūpintis – laiku keisti tepalus bei įvertinti tai, kad amžinų dalykų nebūna.

Gamintojo nuotr./Volkswagen DSG pavarų dėžė
Gamintojo nuotr./Volkswagen DSG pavarų dėžė

Ilgo veikimo tepalai – rinkodaros triukas

Jei įsigijote naudotą automobilį su automatine pavarų dėže, kurio rida didesnė nei 100 ar 150 tūkst. kilometrų, tačiau neturite jokių jo priežiūros istorijos įrašų, kurie patvirtintų pavarų dėžės tepalo keitimą, patartina nuvykti į servisą, kuriame būtų įvertinta ar reikėtų atlikti aptarnavimą. Pavarų dėžėje susidaro metalo dulkių ar net drožlių, kurios gali užkimšti tepalo filtrą bei trikdyti kitų svarbių komponentų veikimą, o galiausiai – pavarų dėžę sugadinti nepataisomai.

Pavarų dėžė (Pexels nuotr.)
Pavarų dėžė (Pexels nuotr.)

Priklausomai nuo tepalo būklės, gali tekti atlikti dalinį arba pilną pavarų dėžės tepalo keitimą. Dalinio aptarnavimo metu, pakeičiama 40-60 proc. tepalo ir šis sprendimas tinka tiems, kurių pavarų dėžė nerodo jokių veikimo sutrikimų –pavaros perjungiamos švelniai, be delsimo, nėra vibracijų. Jei pastebimas netinkamas pavarų dėžės veikimas, gali tekti atlikti pilną jos aptarnavimą keičiant visą tepalą bei filtrą, o kai kuriems automobilių modeliams, norint tai atlikti kokybiškai, pavarų dėžę gali tekti net išmontuoti.

Ramūnas Kieras
Ramūnas Kieras

Taip pat ekspertai atkreipia dėmesį, kad kai kurie gamintojai nurodo, jog jų automobiliuose sumontuotose pavarų dėžėse tepalų keisti nereikia, tačiau tai – rinkodaros triukas, o ne absoliuti tiesa.

„Yra gamintojų, kurie rekomenduoja pavarų dėžės tepalų nekeisti ir vadina juos „Lifetime“, ilgo veikimo. Tačiau amžinų dalykų nebūna, tepalas savo gerąsias savybes praranda tiek dėl laiko, praėjus keliems metams nuo pagaminimo, tiek ir dėl mechaninio poveikio. Tokie ilgo veikimo tepalai dažniausiai reiškia, kad jų keisti nereikia kol automobiliui galioja gamintojo suteikta garantija, kuri gali būti trys, keturi ar penki metai arba, pavyzdžiui, 150 tūkst. kilometrų. Todėl reikėtų tai įvertinti ir visgi praėjus garantiniam laikotarpiui ar įveikus atitinkamą ridą, tepalus pavarų dėžėje visgi pakeisti“, – paaiškina „Xado“ klientų vadybininkas Ramūnas Kieras.

Jis priduria, kad keičiant tepalus, būtina atkreipti dėmesį ar juose nėra didelės metalo dalelių koncentracijos arba drožlių, nes tai gali identifikuoti apie stiprų vidinių detalių nusidėvėjimą ar net gedimus.

Lepios dvigubos sankabos pavarų dėžės

Prieš dvidešimt metų, „Volkswagen“ pristatė pirmąją dvigubos sankabos automatinę pavarų dėžę, kuri į automobilius pradėta montuoti serijiniu būdu. Ji sukėlė tikrą revoliuciją, nes veikia greičiau, tiksliau ir efektyviau nei tradicinės. Netrukus tokio tipo automatines greičių dėžes pradėjo kurti bei naudoti ir kiti gamintojai, todėl jas galima rasti vis didesnėje dalyje automobilių. Tačiau ekspertai atkreipia dėmesį, kad norint užtikrinti sklandų jų veikimą, būtina reguliari priežiūra.

„Automatinės greičių dėžės turinčios dvigubą sankabą yra reiklios tepalo kokybei, o jų aptarnavimo intervalas yra gerokai dažnesnis, nei kitų tipų greičių dėžių. Pavyzdžiui, įprastoms automatinėms greičių dėžėms gamintojai tepalus rekomenduoja keisti kas 100, 120 ar net 150 tūkst. kilometrų, tuo metu dvigubos sankabos greičių dėžėms tą reikia daryti ne vėliau kaip kas 60 tūkst. kilometrų. Delsiant tepale gali susidaryti per didelis kiekis nuosėdų ir metalo dalelių, kurios daro neigiamą įtaką pavarų dėžės veikimui, o ilgainiui gali sukelti gedimus, kurių šalinimas nepigus“, – akcentuoja R. Kieras.

Priedai užtikrina ilgaamžiškumą, bet ne šalina gedimus

Net ir labai atsakingai prižiūrimų pavarų dėžių detalės natūraliai dėvisi ir ilgainiui gali pareikalauti keitimo, tačiau jų tarnavimo laiką galima prailginti naudojant specialius revitalizantus. Tokios priemonės ant pavarų dėžių vidinių detalių sukuria apsauginį sluoksnį, kurio dėka detalės dėvisi gerokai lėčiau. Bet nereikėtų tikėtis stebuklų, jei pastebite, kad pavarų dėžė jau veikia ne taip, kaip turėtų.

„Būtina pabrėžti, kad revitalizantai nepadės pašalinti pavarų dėžės gedimų, nes mechaniškai pažeistas detales reikia keisti. Tačiau jei viskas veikia kaip priklauso, papildomos priemonės gali padėti gerą būklę palaikyti gerokai ilgiau“, – paaiškina „Xado“ klientų vadybininkas.

Daugelis puikiai žino, kada ir kodėl reikia keisti variklio tepalus, tuo metu pavarų dėžėmis pasirūpiname rečiau. Tačiau tai taip pat pakankamai sudėtingas, svarbus ir svarbiausia, nepigus elementas, kuris reikalauja atitinkamos priežiūros.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
95 metų gimtadienį atšventusi „Astra LT“ į modernius sprendimus investavo kiek daugiau nei 600 tūkst. eurų
Reklama
Tvarumu garsėjanti kompanija „Reynaers Aluminium“ prisidės prie unikalaus miestelio verslui statybų Kauno LEZ
Reklama
Energija veiksme: kaip Dakaro lenktynininkas valdo stresą ir iššūkius