-35% metinei prenumeratai. Maža kaina - didelė vertė.
Išbandyti
Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Prabangūs automobiliai ir ekologija – kaip gamintojai mažina poveikį aplinkai, bet išlaiko aukščiausią kokybę?

Pastaraisiais metais prabangių automobilių segmente galima pastebėti daugybę naujų tendencijų, kurios anksčiau atrodė sunkiai įsivaizduojamos. Rinkoje vienas po kito pristatomi nauji iš tinklo įkraunami hibridai arba elektromobiliai, o šalia to vis daugiau dėmesio skiriama ekologijai, susijusiai su gamybos procesu, naujų medžiagų kūrimu bei jų perdirbimu. Visa tai iš esmės keičia požiūrį į prabangą.
Jaguar F-TYPE automobilis
Jaguar F-TYPE automobilis / Gamintojo nuotr.

Kaip gamintojams pavyksta pasiekti rezultatą, kuris būtų palankus gamtai, bet kartu patenkintų prabangių automobilių vairuotojų poreikius?

Naujas prabangos standartas – perdirbtos medžiagos

Ekologiniu atžvilgiu vienas ryškiausių ir pastebimiausių pasikeitimų prašmatniuose automobiliuose naujos, netradicinės arba perdirbtos medžiagos. Anksčiau prabangos simboliu buvo laikoma natūralios odos apdaila, o šiandien gamintojai atranda alternatyvų, kurias galima pagaminti iš atsinaujinančių arba perdirbtų medžiagų.

Pavyzdžiui, bendrovė „Bentley“ eksperimentuoja su oda, kurios gamybai naudojamos vynuogių odelės, sėklos ir stiebai. Kita britų gamintoja „Jaguar Land Rover“ automobilių salonuose naudoja „Econyl“ medžiagą, gaminamą iš perdirbto industrinio plastiko, likimo valiai paliktų žvejų tinklų ir nebenešiojamų drabužių. Prabangių automobilių gamintojai pažymi, kad ši medžiaga šiltnamio efektą sukeliančius padarinius leidžia sumažinti net 90 proc., palyginti su tradiciniu būdu gaminamomis medžiagomis.

Žinoma, mažesnis poveikis aplinkai yra svarbus veiksnys, tačiau, kuriant tokias medžiagas, gamintojams labai svarbu išlaikyti aukštą kokybę. Prabangių automobilių pirkėjai nori jausti komforto ir kokybės derinį. Ar gamintojams pavyksta pasiekti šį tikslą taikant ekologiškas priemones?

„Ekologija daug kam tai gali asocijuotis su pigumu. Pavyzdžiui, išgirdus, jog ekonominės klasės automobilio apdaila pagaminta iš ekologiško arba perdirbto plastiko, galime suprasti, kad tai nebus pačios aukščiausios kokybės produktas. Tokių apdailos medžiagų pojūtis gali būti, o neretai ir būna ne toks malonus nei tradicinio plastiko.

Tačiau prabangos segmente viskas visai kitaip. Tokių automobilių pirkėjai turi atitinkamus lūkesčius – jie nori gražaus, aukštos kokybės salono. Reikia pripažinti, kad gamintojams pavyksta išpildyti klientų norus. Natūralią odą keičia labai kokybiška dirbtinė arba ieškoma kitų alternatyvų.

Vytauto Pilkausko nuotr./Egidijus Babelis
Vytauto Pilkausko nuotr./Egidijus Babelis

Tai gali būti vilna, įvairūs dirbtiniai audiniai ir pan. Prabangių automobilių pirkėjams svarbiausia – visapusiškai puiki kokybė, o šiandien ji iš tikrųjų pasiekiama. Ekologiškų medžiagų naudojimas visiems išeina į naudą, nes klientai gauna tai, ko nori, o kartu mažinamas poveikis aplinkai“, – paaiškina automobilių apžvalgininkas Egidijus Babelis.

Tokie sprendimai atsirado ne šiandien. Pavyzdžiui, ekologiškas odos alternatyvas „Jaguar“ naudoja jau keletą metų. Britų gamintojas pirkėjams siūlo prabangią vilną, augalinės kilmės arba iš perdirbto plastiko sukurtas medžiagas. Nors jos ekologiškos, jų kokybės kartelė labai aukšta.

Ekologiškesnis gamybos procesas

Daugelio supratimu, ekologiškas automobilis yra toks, kuris į aplinką išmeta kuo mažesnį anglies dvideginio kiekį, todėl, tarkime, elektromobiliai, laikomi ypač nedaug teršiančiomis transporto priemonėmis. Tačiau automobilio gyvavimo ciklą bei jo realų poveikį aplinkai sudaro ne tik eksploatacija, bet ir dar du etapai – gamyba bei utilizavimas. Šie procesai taip pat labai svarbūs, siekiant sumažinti poveikį aplinkai, o ištaigingų automobilių gamintojai vieni pirmųjų ėmė galvoti, kaip pagerinti ekologinius šių sričių rodiklius.

Tarkime, „Bentley“ skelbia, kad 2021-aisiais vienoje iš atnaujintų gamyklų buvo pradėtas naudoti lietaus ir išvalytas vanduo, o apskritai jo sunaudota 26 proc. mažiau nei anksčiau, bet tai nepadarė neigiamos įtakos kokybei.

Gamintojo nuotr./Jaguar XE interjeras
Gamintojo nuotr./Jaguar XE interjeras

Būdų sumažinti automobilių gamybos poveikį aplinkai ieško ir kiti gamintojai. „Jaguar“ nuo 2013 iki 2019 metų perdirbo 360 tonų metalo atliekų į aliuminį ir jį panaudojo tokių sportinių modelių, kaip „F-Type“, gamybai, taip pat ant gamyklų stogų įrengė 3 000 kvadratinių metrų ploto saulės elektrinių. Jose sukurta žalioji energija irgi naudojama gamyboje.

Galiausiai, siekiant apmažinti iškastinių išteklių naudojimą, automobilių gamybai naudojama vis daugiau medžiagų, kurios ateityje galės būti perdirbtos ir panaudotos dar kartą.

„Perdirbimas nėra pigus procesas, o įvairių ekologiškos energijos gamybos priemonių įdiegimas taip pat reikalauja svarių investicijų. Gamintojai skelbia, jog, pavyzdžiui, į saulės ar vėjo jėgaines investuoja stambias pinigų sumas. Tai kiek padidina galutinės produkcijos, tai yra, automobilio kainą.

Tačiau prabangių mašinų pirkėjams kelių procentų kainos padidėjimas nėra labai reikšmingas. Nemenka jų dalis netgi labai palankiai žiūri į tai, kad gamintojai pradeda naudoti vis daugiau ekologiškų medžiagų, nes supranta, jog tai – investicija į ateitį. Tokių automobilių pirkėjai yra klestintys, gyvenime daug pasiekę žmonės, todėl jie pradeda kelti naujus tikslus, o ekologijos gerinimas yra vienas iš jų.

Tačiau prabangių mašinų pirkėjams kelių procentų kainos padidėjimas nėra labai reikšmingas.

Taip, šiandien perdirbimas, naujos infrastruktūros įrengimas reikalauja nemažų lėšų, bet ateityje šias priemones naudojant vis efektyviau ir dažniau, išlaidos trauksis. Todėl į tai galima žiūrėti kaip į investiciją“, – pastebi E.Babelis.

Visi šie procesai – tik įsibėgėja. Dalis prabangių automobilių gamintojų viešai deklaruoja tikslą iki tam tikrų metų ženkliai sumažinti taršą tiek naudojant daugiau žaliosios energijos išteklių, tiek ir kuriant naujas medžiagas, kurios užtikrintų aukštą kokybę, bet būtų palankios aplinkai. Štai „Jaguar Land Rover“ užsibrėžusi iki 2039-ųjų visoje produktų gamybos, operacijų valdymo ir tiekimo grandinėje eliminuoti visų šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisiją. Todėl galima teigti, kad prabanga ir ekologija tampa neatsiejamos viena nuo kitos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Reklama
„Daktare, man pašalino tulžies pūslę, tačiau aš nesijaučiu gerai...“
„TOPsport A lygos tribūna“: „Panevėžio“ krizė, karštosios kėdės ir prezidentas svečiuose
Užsisakykite 15min naujienlaiškius