TIESAI REIKIA TAVO PALAIKYMO PRISIDĖK
Dabar populiaru
Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą

Centrinė hipotekos įstaiga pasitarnauja užkertant kelią sukčiavimui ir piktnaudžiavimui

Kibernetinis saugumas
123rf.com nuotr. / Kibernetinis saugumas
Šaltinis: Partnerio turinys
Projekto partnerio inicijuotas ir parengtas turinys, turinio kontrolė – partnerio rankose
0
A A

Centrinėje hipotekos įstaigoje kaupiami, apdorojami ir saugomi svarbūs mūsų visų duomenys. Tai ne tik užtikrina asmenų civilines teises, sklandų įvairių institucijų darbą ar pagreitina operacijas, bet ir padeda užkirsti kelią sukčiavimo atvejams.

Įstaiga šiuo metu tvarko septynis registrus: Lietuvos Respublikos hipotekos, Testamentų, Turto arešto aktų, Vedybų sutarčių, Sutarčių, Įgaliojimų bei Neveiksnių ir ribotai veiksnių asmenų registrus. Duomenys yra registruojami, tikrinami ir operatyviai teikiami įvairias sutartis, įgaliojimus, testamentus ar kitus dokumentus tvarkantiems ir informacijos tikslumą norintiems pasitikrinti fiziniams ar juridiniams asmenims. Pasak Centrinės hipotekos įstaigos direktoriaus pavaduotojos Daivos Raupytės, piktnaudžiavimo atvejams kelią užkerta būtent tai, jog duomenys įstaigos tvarkomiems registrams teikiami elektroniniu būdu.

Į mus ne kartą kreipėsi pareigūnai prašydami patikrinti, ar įgaliojimas įregistruotas. Paaiškėjo ne vienas atvejis, kai būdavo pateikiamas suklastotas įgaliojimas. 

„Štai Įgaliojimų registro naudą labiausiai pajuto tie, į kuriuos kreipiamasi per įgaliotą asmenį. Tai labai palengvina notarų darbą, padeda išvengti klastojimo atvejų, kurių pasitaikydavo pasienyje, bankuose. Į mus ne kartą kreipėsi pareigūnai prašydami patikrinti, ar įgaliojimas įregistruotas. Paaiškėjo ne vienas atvejis, kai būdavo pateikiamas suklastotas įgaliojimas. Jei asmuo ateina su įgaliojimu į banką, norėdamas pasiimti pinigų už kitą žmogų, ir pateikia įgaliojimą, galimi atvejai, kad įgaliojimas yra panaikintas. Elektroniniu būdu dabar paprasta patikrinti, ar įgaliojimas yra galiojantis, nepanaikintas“, – sako D. Raupytė.

Neleidžia piktnaudžiauti

Direktoriaus pavaduotoja akcentuoja, kad be Turto arešto aktų registro nebūtų įmanoma sklandžiai išieškoti skolų ir užkirsti kelio piktnaudžiavimui.

Jei nebūtų šio registro, teismui areštavus turtą, bet arešto neįregistravus, nesąžiningas skolininkas galėtų areštuotą turtą išregistruoti ar perleisti kitiems.

„Žinoma, jei asmuo yra skolingas, jis nėra patenkintas, kad toks registras egzistuoja, tačiau bet kurią dieną žmogus gali atsidurti kitoje, išieškotojo pusėje. Jei nebūtų šio registro, teismui areštavus turtą, bet arešto neįregistravus, nesąžiningas skolininkas galėtų areštuotą turtą išregistruoti ar perleisti kitiems. Gavę informaciją apie turto areštą, jį įregistruojame ir duomenis perduodame visiems registrams, kuriuose registruojamas turtas (transporto priemonių, nekilnojamojo turto, ginklų, orlaivių ar kitiems registrams). Registrai padaro žymas apie areštą, tokiu būdu užkertamas kelias areštuoto turto realizavimui“, – pastebi pašnekovė.

Pasak D. Raupytės, Neveiksnių ir ribotai veiksnių asmenų registras taip pat padeda užtikrinti sąžiningus sandorius: „Vien iš išvaizdos kartais būna sunku nuspręsti, ar žmogus gali sudaryti sandorį ir suprasti savo veiksmų pasekmes, ar ne. Dabar galime nesudėtingai patikrinti, ar žmogus yra įtrauktas į Neveiksnių ir ribotai veiksnių asmenų registrą ir taip apsisaugoti nuo neteisėtų sutarčių, įgaliojimų ar testamentų sudarymo taip apsaugodami tiek kitos sandorio šalies, tiek paties neveiksnaus asmens teises.“

Nuo 2001 m. veikiantis Testamentų registras itin palengvino notarų darbą – jie operatyviai gali sužinoti, ar asmuo nėra anksčiau sudaręs testamento, ar jo nėra registravęs užsienio šalyje, kuris testamentas yra galiojantis, pas kurį notarą ar konsulinį pareigūną testamentas buvo sudarytas. Šio registro pagalba įpėdinis gali operatyviai sužinoti, ar palikėjas buvo sudaręs testamentą, pas kurį notarą testamentas saugomas.

Informacija – ne visiems

Fiziniai ir juridiniai asmenys, norintys gauti informacijos iš įstaigos tvarkomų registrų (pavyzdžiui, apie tai, ar asmuo, su kuriuo sudaromas sandoris, yra mokus), su prašymu asmeniškai ar elektroniniu būdu gali kreiptis į Centrinę hipotekos įstaigą. Šia paslauga aktyviai naudojamasi: su įstaiga sutartis pasirašiusiems duomenų gavėjams (antstoliams, notarams, bankams ir kt.) pernai suteikta daugiau kaip 1 mln. registrų išrašų – 28,41 proc. daugiau nei 2013 m. Dar pagal daugiau nei 6 tūkst. prašymų įstaigos tvarkomų registrų duomenys suteikti duomenų teikimo sutarčių nesudariusiems asmenims.

Centrinė hipotekos įstaiga
Centrinė hipotekos įstaiga
 

„Besikreipiantiems tik iš smalsumo informacijos nesuteiksime – prašantis turi nurodyti svarią priežastį, dėl ko jam reikalinga ši informacija.  Pavyzdžiui, besiruošiantis pirkti nekilnojamąjį turtą gali pasitikrinti, ar turtas neareštuotas, neįkeistas, sutartį sudaranti įmonė – pasitikrinti, ar klientas yra mokus, ar jo turtas neareštuotas. Žinoma, jei žmogus skambina ir teiraujasi, ar išregistruotas jo turto areštas, tokių duomenų telefonu neteikiame, nes privalome patikrinti besiteiraujančiojo tapatybę, o antra – tai mokama paslauga“, – sako vyriausiasis patarėjas Arnoldas Tomaševičius.

A. Tomaševičius atkreipia dėmesį, kad dviejų įstaigos tvarkomų registrų duomenų teikimas griežtai ribojamas: duomenys apie testamento sudarymo faktą iki testatoriaus mirties yra nevieši.

A. Tomaševičius atkreipia dėmesį, kad dviejų įstaigos tvarkomų registrų duomenų teikimas griežtai ribojamas: duomenys apie testamento sudarymo faktą iki testatoriaus mirties yra nevieši. Duomenys apie apribotą asmens veiksnumą taip pat prieinami ne visiems norintiems: susipažinti su šio registro duomenimis turi teisę tik registro nuostatuose nurodytos institucijos ir pareigūnai, pavyzdžiui, notarai, notarinius veiksmus turintys teisę atlikti asmenys, antstoliai, teismai, teisėtvarkos, mokesčių administravimo institucijos.

Gali gauti nemokamai

Centrinė hipotekos įstaiga informaciją teikia ne tik už nustatytus įkainius, bet ir nelygintinai – kartą per metus susipažinti su registruose tvarkomais duomenimis apie save gali kiekvienas asmuo. Jam taip pat suteikiama galimybė gauti suvestinę apie asmenis, kurie domėjosi registruose tvarkomais jo duomenimis.

„Tokią galimybę privalo sudaryti kiekvienas registras. Daugumai smalsu pasitikrinti, kokie duomenys tvarkomi mūsų registruose, kas ir kokiu tikslu domėjosi asmens duomenimis. Esame gavę paklausimų, dėl ko mūsų darbuotojai atliko paieškas kitų įstaigų tvarkomuose registruose. Įrašydami duomenis mūsų įstaigos tvarkomuose registruose, neretai, siekdami užtikrinti duomenų teisingumą, atliekame paieškas ir kituose, su mūsų registrais susijusiuose, registruose“, – pastebi A. Tomaševičius.

Neatlygintinai duomenis iš įstaigos tvarkomų registrų gauna šių registrų nuostatuose nurodytos institucijos, kurių funkcijoms atlikti šie duomenys yra būtini: tai prokurorai, antstoliai, teismai, teisėtvarkos, mokesčių administravimo institucijos.

Daugiau apie Centrinės hipotekos įstaigos veiklą galite sužinoti įstaigos interneto svetainėje www.hipotekosistaiga.lt.

TeisinisSvietimas_2_580x250
 

 

Pažymėkite klaidą tekste pele, prispaudę kairijį pelės klavišą
Pranešti klaidą

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Dakaras 2018

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką