Teršalai kaupėsi dešimtmečius
Didžiausia Klaipėdoje laivų gamybos ir remonto bendrovė „Vakarų laivų gamykla“ per metus dėl riboto gylio dokuose prarandanti maždaug 10 milijonų litų. Vilties teikia ką tik į Klaipėdą remontui užsukęs sausakrūvis laivas iš Kipro.
Dar neseniai tokio dydžio laivo remonto bendrovė negalėjo imtis. Didžiausiame jos doke gylis siekė vos 13,5 metrų, dabar – 16 metrų. Toks gylis čia pasiektas išvalius doko dugne nusėdusį užterštą gruntą. Jis čia kaupėsi kelias dešimtis metų, nuo pat bendrovės įsikūrimo.
Daugiau delsti uostininkai nebegalėjo. Norėdami gilinti ir plėsti pietinę uosto dalį, privalėjo išvalyti ir dokus. Kitaip juose susikaupęs gruntas susimaišytų su uosto laivybos kanale iškastu smėliu, kuris, įprastai gabenamas atgal į jūrą. O laidoti smėlio su užteršto grunto priemaišomis draudžia aplinkosauginiai reikalavimai.
Laivybos kanalo gilinimas – tik po dokų išvalymo
Netrukus Latvijos bendrovė kibs valyti ir kitų dviejų bendrovės dokų. Savo eilės laukia ir arčiau centrinės miesto dalies įsikūrusių įmonių – UAB „Vakarų Baltijos laivų statykla“ ir UAB „Klaipėdos laivų remontas“ – dokai.
Klaipėdos uosto dokuose per kelis dešimtmečius , skaičiuojama, susikaupė 200 tūkst. kubinių metrų teršalų.
Iš viso šešių dokų valymui Klaipėdos uosto direkcija planuoja išleisti apie 20 mln. litų. Iš laivų remontui ir statybai skirtų duobių bus išsiurbta 200 tūkst. kub. metrų grunto.
Darbus planuojama baigti iki 2016 m., o tada tęsti uosto laivybos kanalo gilinimo darbus.
Išvalyti teršalai – atgal į marias
Iš dokų duobių užterštas gruntas siurbiamas į milžiniškus geotekstilės maišus. Viename jų telpa 1,5 tūkst. tonų grunto. 47 tokie maišai jau sukrauti pietinėje uosto dalyje senosios žvejų prieplaukos vietoje.
Uostininkai planuoja maišus krauti dviem aukštais ir laukti kol specialia technika iš jų bus pašalintas vanduo, taip pat alavo junginiai, susidarę dėl seniau naudotos laivų dažymo technologijos.
Išdžiuvusį ir išvalytą gruntą tikimasi panaudoti naujų uosto objektų statyboms. Specialistų akys krypsta į Kiaulės nugaros salą, kurios kaimynystėje išdygo SGD terminalas. Salą ilgainiui planuojama sujungti su žemynine dalimi, o jungtį supilti kaip tik iš maišuose šiuo metu džiovinamo grunto.