Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti
2016 12 02 /15:25

Kritikos neatlaikęs „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Stasys Dailydka palieka postą

Gruodžio 2 d. AB „Lietuvos geležinkeliai“ vadovas Stasys Dailydka bendrovės valdybai įteikė prašymą atsistatydinti iš bendrovės generalinio direktoriaus pareigų. Pastaruoju metu „Lietuvos geležinkelius“ užgriuvo kritikos lavina dėl paramos su politikais susijusioms organizacijoms bei įtarimų keliančių pirkimų.
 „Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Stasys Dailydka
„Lietuvos geležinkeliai“ generalinis direktorius Stasys Dailydka / Vidmanto Balkūno / 15min nuotr.

Trečiadienį Vyriausybėje įvyko iš anksto neskelbtas premjero socialdemokratų lyderio Algirdo Butkevičiaus, susisiekimo ministro socialdemokrato Rimanto Sinkevičiaus ir S.Dailydkos susitikimas, kuriame buvo kalbama apie pastaruoju metu bendrovę slegiančius skandalus.

Paskirtasis susisiekimo ministras Rokas Masiulis yra pareiškęs, kad S.Dailydkos veikla kelia daug abejonių. „Lietuvos geležinkelių“ veiklą ne kartą kritikavo prezidentė Dalia Grybauskaitė, vadinusi šią bendrovę „valstybe valstybėje“.

„Lietuvos geležinkeliai“ vadinami Seimo rinkimus pralaimėjusių socialdemokratų įtakoje esančia bendrove. Joje dirba nemažai praeityje buvusių įtakingų socialdemokratų ir jų artimųjų, bendrovė negailėjo paramos su socialdemokratais susijusioms organizacijoms.

Valdyba dėl S.Daidydkos likimo turėtų apsispręsti kitą savaitę.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Iš kairės: Algirdas Butkevičius, Rimantas Sinkevičius, Stasys Dailydka
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Iš kairės: Algirdas Butkevičius, Rimantas Sinkevičius, Stasys Dailydka

Nemato galimybės dirbti

Vardindamas motyvus, kodėl negali ilgiau eiti įmonės vadovo pareigų, S.Dailydka aiškino, kad nejaučia politinio palaikymo ir pritarimo strateginiams sprendimams.

„AB „Lietuvos geležinkeliai“ yra strateginė transporto įmonė. Per ilgus metus bendrovė pelnė patikimos ir gerbiamos įmonės vardą tarp klientų ir partnerių visoje Europoje. Kaip vadovas jaučiu didelę atsakomybę už jos veiklą ir tolesnį likimą.

Kad įmonės veikla būtų efektyvi, reikalingas svarbiausių valstybės asmenų ir institucijų supratimas bei palaikymas. Be politinio palaikymo ir pritarimo strateginiams sprendimams neįmanoma pasiekti užsibrėžtų tikslų ir įmonei bei visai valstybei svarbių rezultatų. Deja, tam tikrų grupių veiksmai nukreipti asmeniškai prieš mane kenkia vienai stipriausių transporto įmonių Europoje, žlugdo jos įvaizdį bei reputaciją.

Esant dabartinei situacijai, nematau galimybių toliau tęsti pradėtų darbų. Tikiuosi, kad „Lietuvos geležinkeliams“ ateis vadovauti profesionalas, kuris savo patirtimi, įžvalgomis, nauju žvilgsniu išlaikys užsitarnautą patikimo vežimo ir logistikos partnerio vardą, ir bendrovė toliau sėkmingai konkuruos tarptautinėje transporto rinkoje“, – pasitraukimo motyvus raštu komentuoja S.Dailydka.

Kritikos lavina

Pastaruoju metu „Lietuvos geležinkeliai“ sulaukė gausybės kritikos. Pirmiausiai – dėl skaidrumo stokos. Prezidentė Dalia Grybauskaitė S.Dailydkos vadovaujamą bendrovę pakrikštijo „valstybe valstybėje“, Viešųjų pirkimų tarnyba ir kitos kontrolės institucijos ypač peikė vidaus sandorių sistemą, per kurią „Lietuvos geležinkeliai“ kasmet išleidžia dešimtis milijonų eurų.

Be to, Estija, Latvija ir Europos Komisija atvirai ir aštriai reiškė kritiką, kad dėl „Lietuvos geležinkelių“ daromų kliūčių stringa „Rail Baltica“ projektas ir dėl to net gali būti nutrauktas ES finansavimas. Šiemet 25-metį minintys „Lietuvos geležinkeliai“ taip pat nuolat konfliktuoja su Mažeikių naftos perdirbimo gamyklą valdančiu Lenkijos koncernu „PKN Orlen“.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Lokomotyvas nudaužė pervažoje sustojusį automobilį
Luko Balandžio / 15min nuotr./Lokomotyvas nudaužė pervažoje sustojusį automobilį

Naujienų agentūra BNS šią savaitę atskleidė, kad didelės „Lietuvos geležinkelių“ paramos lėšos keliavo į premjero Algirdo Butkevičiaus ir kitų socialdemokratų vienmandates rinkimų apygardas. 15min paviešino vieno didžiausių „Lietuvos geležinkelių“ vidaus sandorių – lokomotyvų TEM TMH pirkimą. Paaiškėjo, kad didžioji dalis pinigų už šiuos lokomotyvus palieka jų tiekimui oficialiai samdomą dukterinę įmonę ir be jokių konkursų iškeliauja į dvejopos reputacijos Rusijos koncerną „Transmašholding“.

Nepaisant visko, dar neseniai S.Dailydka tvirtino nematantis jokio pagrindo trauktis iš pareigų.

R.Sinkevičius: S.Dailydką užmušė laikraštis

Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius 15min patvirtino, kad apie atsistatydinimą su S.Dailydka kalbėjo dar prieš dvi dienas – kai vyko viešai neskelbtas jo, „Lietuvos geležinkelių“ vadovo ir premjero A.Butkevičiaus susitikimas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Rimantas Sinkevičius
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Rimantas Sinkevičius

„Buvo [kalba], buvo ir apie tai. Taip, svarstė šitokią galimybę“, – sakė R.Sinkevičius.

Paklaustas, kas nulėmė S.Dailydkos apsisprendimą, ministras žvilgsnį nukreipė į žiniasklaidą. „Pacituosiu Sekmoką: politiką ir musę galima užmušti su laikraščiu“, – atsakė socialdemokratas.

Ministras teigia nematantis pagrindo netenkinti S.Dailydkos atsistatydinimo prašymo. Anot jo, tokį sprendimą turėtų priimti „Lietuvos geležinkelių“ valdyba.

„Aš, matyt, netrukdysiu išreikštam S.Dailydkos norui išeiti iš darbo. (...) Aš negaliu taip vienareikšmiškai nuspręsti, bet valdyba bus, matyt, orientuota į tokį sprendimą“, – sakė politikas.

R.Masiulis: atėjo laikas naujai kartai

Paskirtasis susisiekimo ministras Rokas Masiulis 15min sakė dar neturintis informacijos, kad S.Dailydka pateikė valdybai prašymą atsistatydinti.

Manau, kad atėjo laikas naujai kartai į „Lietuvos geležinkelius“.

„Negalėčiau pasakyti, ar tai buvo netikėta. Pastaruoju metu matėme, kad „Lietuvos geležinkeliuose“ įtampa auga, gal ir natūralus toks žingsnis, nors aš neturiu patvirtinimo, kad tas atsistatydinimo pareiškimas būtų priimtas valdyboje, tai nežinau, kokia yra tikra situacija“, – 15min sakė R.Masiulis.

Jis pridūrė, kad informaciją apie S.Dailydkos traukimąsi gavo „iš spaudos“.

„Ar jis buvo patvirtintas valdybos, aš neturiu tokios informacijos“, – kalbėjo R.Masiulis.

Jis neskubėjo vertinti, kiek įvairūs skandalai, pastaruoju metu iškilę į viešumą, yra susiję būtent su S.Dailydkos asmenybe.

Luko Balandžio / 15min nuotr./ Rokas Masiulis
Luko Balandžio / 15min nuotr./ Rokas Masiulis

„Per anksti man komentuoti. Šie klausimai vienaip ar kitaip sprendžiami korporatyviškai. Atėjęs naujas vadovas vienaip ar kitaip tvarkysis. Manau, kad atėjo laikas naujai kartai į „Lietuvos geležinkelius“, – sakė paskirtasis susisiekimo ministras.

Jis taip pat nesiryžo atsakyti į klausimą, kur – įmonės viduje ar iš išorės – būtų geriausia ieškoti naujo vadovo valstybės įmonei.

„Tai yra valdybos darbas. Ministras skiria valdybą, o valdyba renka generalinį direktorių. Jeigu pasitvirtins tai, kad ponas Dailydka iš tiesų atsistatydina, reikės tą procesą skubinti, rasti profesionalų žmogų, kuris į naują ateitį „Lietuvos geležinkelius“ vestų“, – sakė R.Masiulis.

Jis penktadienį su S.Dailydka teigė nebendravęs: „Šituo klausimu ne. Tik kai buvau „Klaipėdos naftos“ generalinis direktorius, mes bendravome, bet darbiniais klausimais.“

A.Butkevičius apie S.Dailydkos norą trauktis: tai jo asmeninis apsisprendimas

Luko Balandžio / 15min nuotr./Algirdas Butkevičius
Luko Balandžio / 15min nuotr./Algirdas Butkevičius

Laikinasis premjeras socialdemokratų vadovas Algirdas Butkevičius teigia, jog ilgamečio „Lietuvos geležinkelių“ vadovo Stasio Dailydkos pareikštas noras trauktis iš pareigų yra jo asmeninis apsisprendimas. Vyriausybės vadovas šiam sprendimui įtakos teigė nedaręs.

„Tai S.Dailydkos asmeninis apsisprendimas“, – premjero poziciją BNS penktadienį perdavė jo atstovas Mindaugas Janulionis.

Jis teigė, jog premjeras neragino S.Dailydkos trauktis iš pareigų.

Premjero žiniomis, šiuo metu įmonės valdyba yra visos sudėties ir artimiausiu metu ji turės nuspręsti, kam iš direkcijos pavesti laikinai eiti pareigas, – aiškino M.Janulionis.

„Premjero žiniomis, šiuo metu įmonės valdyba yra visos sudėties ir artimiausiu metu ji turės nuspręsti, kam iš direkcijos pavesti laikinai eiti pareigas“, – aiškino M.Janulionis.

Sprendimą dėl Susisiekimo ministerijos valdomos įmonės vadovo turės priimti jos valdyba, kurią sudaro penki nariai – trys ministerijos atstovai: valdybos pirmininkas susisiekimo viceministras Saulius Girdauskas, ministerijos kancleris Tomas Karpavičius ir ministro patarėjas Alfonsas Macaitis, taip pat du nepriklausomi atstovai Ričardas Čepas ir Algimantas Variakojis.

Valdyba dėl S.Dailydkos atleidimo tikriausiai apsispręs kitą savaitę

„Lietuvos geležinkelių“ valdyba turėtų kitą savaitę spręsti dėl generalinio direktoriaus Stasio Dailydkos pareikšto noro trauktis iš užimamų pareigų, BNS cituoja susisiekimo ministro atstovą spaudai Ričardą Slapšį.

„Valdyba greičiausiai susirinks kitą savaitę ir spręs šį iškilusį klausimą. Iš esmės valdybos posėdžiai artimiausiu metu nebuvo numatyti, bet dėl tokio iškilusio klausimo greičiau bus surengtas posėdis“, – sakė R.Slapšys.

Jo teigimu, kol kas tikslesnė valdybos posėdžio data nežinoma. R.Slapšys taip pat pridūrė, jog šiuo metu bendrovės valdyba yra visos sudėties.

R.Sinkevičius BNS ketvirtadienį vakare BNS sakė sulaukęs kai kurių „Lietuvos geležinkelių“ valdybos narių atsistatydinimo pareiškimų, tačiau jų pavardžių neatskleidė, tikindamas, kad ši informacija – „neviešas daiktas“.

Vadovavo dešimtmetį

Transporto inžinieriaus mokslų daktaro laipsnį turintis 63-jų S.Dailydka „Lietuvos geležinkeliams“ vadovavo dešimtmetį, prieš tai 2002-2006 metais buvo bendrovės Keleivių vežimo valdybos viršininkas. S.Dailydka yra dirbęs bendrovėje „Lindra“ vadovaujančiose pareigose, penkerius metus vadovavo bendrovei „Lietuvos avialinijos“.

S.Dailydka pastaruosius penkeris metus yra Vilniaus Gedimino technikos universiteto Geležinkelių transporto katedros docentas.

Pirmaisiais nepriklausomybės metais jis vadovavo Lietuvos kelių vežėjų asociacijai „Linava“, buvo Lietuvos pramonininkų konfederacijos viceprezidentas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Dantų balinimas: kaip pasiekti greitų ir efektyvių rezultatų?
Reklama
Benediktas Vanagas: stipriai išprakaitavus geriant vien vandenį kenčia kūno produktyvumas – trūksta energijos, sunku susikoncentruoti, darai klaidas
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Užsisakykite 15min naujienlaiškius