Dabar populiaru
Tiesiogiai
Tiesiogiai
15min be reklamos
Publikuota 2022 02 10, 17:30 Atnaujinta 2022 02 11, 09:24

Leidėjai niršta ant Lietuvos pašto: leidiniai nepristatomi, prarandame prenumeratorius

Lietuvos periodinių leidinių leidėjų įmonėms atstovaujanti asociacija „Nacionalinė spauda“ kaltina Lietuvos paštą aplaidimu – anot jų, dėl nepristatytų prenumeratos leidinių paštui per mėnesį išsiunčiama apie 600 skundų. Dėl to leidėjai patiria reputacinių ir finansinių nuostolių, tačiau padaryti nieko negali, kadangi dvišalėse sutartyse Lietuvos pašto atsakomybė tokiais atvejais nenumatyta. Pašto atstovai teisinasi, kad dėl COVID-19 negali dirbti apie 500 jų darbuotojų
Lietuvos pašto logistikos centras
Lietuvos pašto logistikos centras / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Ketvirtadienį asociacija Lietuvos pašto vadovei Astai Sungailienei, susisiekimo ministrui Mariui Skuodžiui bei kultūros ministrui Simonui Kairiui išsiuntė laišką dėl nepatenkinamos Lietuvos pašto paslaugų kokybės. Valstybei priklausančią akcinę bendrovę Lietuvos paštas kuruoja Susisiekimo ministerija.

Asociacijos „Nacionalinė spauda“ vadovė Ineta Stravinskaitė 15min teigė, kad asociacijos nariai per mėnesį Lietuvos paštui pateikia 600 skundų dėl nepristatytų prenumeratos leidinių.

Asmeninio archyvo nuotr./Ineta Stravinskaitė
Asmeninio archyvo nuotr./Ineta Stravinskaitė

Anot jos, kol kas leidėjai tik tiek ir tegali padaryti, nes sudarytose sutartyse nėra nurodyta Lietuvos pašto atsakomybė tokiais atvejais.

„Lietuvos pašto atveju visi įsipareigojimai tenka tik leidėjui. Mes jiems rašėme raštą, mums atsakė, kad, jeigu sąlygos netenkina, galime kreiptis į teismą Civilinio kodekso tvarka. Jeigu mūsų leidinio nenunešė ir prenumeratorius atsisakė metinės prenumeratos, Lietuvos paštas, dėl kurių kaltės prenumerata nutrūko, neatlygina jokios žalos“, – 15min kalbėjo ji.

Pašnekovė pridūrė, kad skundų dėl užprenumeruotų leidinių nepristatymo pradėjo daugėti jau prieš kurį laiką, tačiau ypač staigiai, per kelis mėnesius, padėtis į blogąją pusę pasikeitė Šiaulių ir Panevėžio regionuose. Lietuvos pašto atstovai leidėjams esą teigė, kad problemų gali kilti dėl šiuose regionuose pertvarkomos pašto pristatymo grandinės.

„Mes nesame prieš reformas, bet jeigu pasimato, kad po jų viskas tik pablogėjo, tas procesas galbūt ne visai atlieka savo užduotį?“, – retoriškai klausė pašnekovė.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Gedimino prospektas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Gedimino prospektas

I.Stravinskaitė pridūrė prieš porą savaičių buvusi susitikime su Lietuvos pašto atstovais ir uždavusi klausimus dėl kylančių kliūčių prenumeratos pristatymui.

„Jie dažniausiai grindžia tuo, kad neturi darbuotojų. Kitas pasiteisinimas – prasta COVID-19 situacija. Bet ji pas visus prasta. Neoficialiai paaiškinama, kad paštininko darbas sudėtingas ir tikriausiai nėra gerai apmokamas“, – kalbėjo pašnekovė.

Anot jos, dar viena paštininkų trūkumo priežastis galėtų būti bendrovės siekis paštą pristatyti automobiliais. Dalis ilgamečių darbuotojų nevairuoja, todėl tai dar labiau pagilina žmogiškųjų išteklių problemą.

I.Stravinskaitė pasakojo, kad leidėjai fiksuoja finansinių nuostolius, prenumeratų atsisakoma, tačiau kol kas asociacija dar nebandė skaičiuoti, kiek tiksliai tokie trukdžiai galėjo kainuoti.

Leidėjams taip pat užkliuvo tai, kad Lietuvos paštas gauna subsidijas už leidinių pristatymą, tačiau teikia nekokybiškas paslaugas. Papildomos lėšos iš valstybės skiriamos siekiant atpiginti prenumeratos pristatymo paslaugas kaimiškose vietovėse.

Lietuvos pašto duomenimis, 2020 m. subsidija siekė 6,9 mln. eurų, per 2021 m. pirmą pusmetį patirtas nuostolis sudarė 3,7 mln. eur. Už pilnus 2021 m. nuostolių sumą žinosime tik pabaigus finansinį auditą.

Skundžiamasi ir tuo, kad pristatymo paslaugų įkainiai, kuriuos moka leidėjai, nėra maži ir vis auga – tam tikrai atvejais jie gali siekti ir pusę viso žurnalo kainos. Konkretaus leidinio pristatymo įkainis priklauso nuo jo svorio.

„Susikoncentravę į veiklos „optimizavimą“, „Lietuvos pašto“ vadovai, nuolat didindami paslaugų kainas, neskiria reikiamo dėmesio teikiamų paslaugų kokybei,“ – teigiama leidėjų rašte.

Nepaisant nepasitenkinimo Lietuvos pašto darbu, alternatyvų leidėjai sako daug neturintys. Daline išeitimi galinčios tapti „Lietuvos ryto“ pristatymo tarnybos geografija yra ribota ir neaprėpia visos šalies. Leidinius galėtų pristatyti ir įprastos siuntų pristatymo tarnybos, tačiau Lietuvos pašto siūloma prenumeratos pristatymo paslauga leidėjams patraukli tuo, kad ant leidinio nereikia klijuoti lipduko su adresu, ką reikėtų daryti kitais atvejais.

Asociacija „Nacionalinė spauda“ vienija keturis narius: UAB „Media bitės“ (leidžia žurnalus „Žmonės“, „Ji“, „Legendos“ ir kitus), UAB „Savaitė“, (leidžia žurnalą „Savaitė“, Namie ir sode“, „Ar žinai, kad?“ ir kitus), UAB „Lietuvos rytas“ (leidžia dienraštį „Lietuvos rytas“, žurnalą „Stilius“ ir kitus) bei UAB „SS leidyba“, leidžianti žurnalą „Prie kavos“, „Edita“, Būrėja“, „Sveikata“, „Moters patarimai“ ir kitus.

Lietuvos paštas: serga apie 500 darbuotojų, keitėsi pristatymo tvarka

Lietuvos pašto Tinklo direktorius Jonas Sadauskas15min pažymėjo, kad pagal prenumeratos pristatymo veiklą reglamentuojančius įstatymus bei su leidėjais sudarytas bendradarbiavimo sutartis konkretaus pristatymo laiko numatyto nėra – svarbiausia, kad tos dienos spauda būtų pristatyta iki laiškininko darbo dienos pabaigos.

„Atkreipiame dėmesį, kad yra numatyta, jog leidiniai, į Lietuvos pašto logistiką pristatyti iki 19 val. 30 min., prenumeratoriams pristatomi kitą darbo dieną, o pristačius vėliau – viena darbo diena vėliau“, – sakė jis.

Atstovas patvirtino, kad pavieniai atvejai, kai susiduriama su prenumeratos pristatymo nesklandumais, šiuo metu dažniausiai nulemti COVID-19 situacijos – bendrai įmonėje serga arba yra izoliacijoje apie 500 darbuotojų. „Darome viską, kad nesklandumai kuo mažiau paliestų klientus – keičiame darbo grafikus, ieškome naujų darbuotojų, darbuotojai pavaduoja vieni kitus. Deja, nepaisant šių pastangų, galimi laikini paslaugų vėlavimai“, – pažymėjo jis.

J.Sadauskas pripažino, kad sudėtingesnė situacija yra Panevėžyje ir Šiauliuose. Jo teigimu, šiuose rajonuose yra ne tik didelis darbuotojų sergamumas, bet įtakos gali turėti ir įgyvendinti pokyčiai.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Asta Sungailienė ir Jonas Sadauskas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Asta Sungailienė ir Jonas Sadauskas

„Šiuose miestuose laiškininkai apylinkes pradėjo aptarnauti vairuodami automobilius, todėl keitėsi pačios apylinkės bei jų maršrutai. Pereinamuoju laikotarpiu gali prireikti šiek tiek laiko, kol laiškininkai susipažins su atnaujintomis apylinkėmis, išsiaiškins, kur kokia gatvė. Neretai pasitaiko atvejų, kai namai būna be adresų, pašto dėžutės be numeracijos ar pasislėpusios kiemuose – tai prisideda prie ilgesnio apylinkių aptarnavimo“, – komentavo Lietuvos pašto atstovas, žadėdamas, kad nesklandumai yra laikini.

Jis taip pat teigė suprantantis leidėjų susirūpinimą nuo sausio mėnesio pakilusiais prenumeratos paslaugų įkainiais.

„Vis dėlto, šios paslaugos tarifai nebuvo keisti beveik dešimtmetį, per tą laiką kaštai išaugo nuo keleto iki keliolikos kartų – šį pokytį lėmė sumažėjęs leidinių pristatymo miestuose tankis, augantys jų pristatymo kaštai bei kasmet didėjantis darbo užmokestis. Esami periodinių leidinių prenumeratos apdorojimo tarifai nebeatitiko rinkos sąlygų. Atsižvelgiant į šią situaciją, nuo 2022 metų sausio 1 d. prenumeratos pristatymo tarifai buvo pakeisti. Pažymime, tarifai keitėsi tik mieste, kaimiškose vietovėse liko tokie patys“, – teigė J.Sadauskas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką