Dabar populiaru
Publikuota: 2019 lapkričio 6d. 12:54

Praskleidus kino industrijos užkulisius: valandos filmuojantis, minutės grimerinėje, sekundės ekrane

Filmavimo aikštelėje: tai, kas lieka už kadro
Valdonės Ovadnevienės nuotr. / Kino industrijos kasdienybė – scenarijai, kameros, kostiumai, grimas, dirbtinės ir tikros šypsenos bei ašaros

„Kai įstojau į Lietuvos muzikos ir teatro akademiją mokytis režisūros, mano tėveliai, žmonės paprasti, penkerius metus bandė suprasti, kas ta režisūra. Kai jau beveik perprato, atidariau kastingo agentūrą. Prireikė dar penkmečio, kad tėveliai išsiaiškintų, su kuo valgomas tas kastingas“, – juokiasi privačių kastingo paslaugų Lietuvoje „pionierė“, žinoma režisierė Edita Kabaraitė.

Laikai pasikeitė, o kas yra kastingas, šiandien papasakoti gali mažiausiai 30 tūkstančių žmonių Lietuvoje – tiek aktorių yra „Editos kastingo“ duomenų bazėje.

Suskubo pirmoji Lietuvoje

Su kino industrijos profesionalais dirbanti E.Kabaraitė po filmavimo aikšteles sukiotis pradėjo kaip asistentė – nešiojo kavos puodelius režisieriams ir aktoriams, kol 2004 metais pastebėjo potencialią, neišnaudotą nišą.

„Man reikėjo darbo. Įsidarbinau kastingo režisiere ir supratau, kad rinkoje nėra nė vienos profesionalios kontoros, kuri darytų kastingą, atrinktų aktorius ir modelius filmams, serialams, reklamoms“, – bendram 15min ir „Tele2“ projektui „Kaip ten dirba“ susitikimą paskyrusi grimerinėje, kurioje bėga verslios jos dienos ir naktys, atskleidžia privačių kastingo agentūrų Lietuvoje pradininkė E.Kabaraitė.

Video stop kadras/Režisierė Edita Kabaraitė ir žurnalistė Akvilė Kavaliauskaitė
Video stop kadras/Režisierė Edita Kabaraitė ir žurnalistė Akvilė Kavaliauskaitė

Agentūros pradžia – nuosavame bute

Tuomet, prieš šešiolika metų įkūrusi „Editos kastingo“ agentūrą, su bendraminte aktorius ji kvietė ne kur kitur, o į savo butą, kuriame vaidinti norinčius žmonės filmavo, fotografavo ir pradėjo kaupti duomenų bazę.

„Registravome jų ūgius, svorius, kitas fizines savybes ir patirtį kino aikštelėje, suvedinėjome kontaktus į duomenų bazę. Aišku, gal ir buvo kiek nedrąsu, nežinomybė dėl ateities kamavo, bet noriai rinkosi aktoriai, su kuriais man jau buvo tekę turėti tiesioginį kontaktą. Prieš tai juk ir studijavau, ir darbavausi su aktoriais filmavimo aikštelėse, tad nemažai jų pažinojau. Iš lūpų į lūpas sklido gandas, mes persikėlėme į naujas patalpas, drąsiau užeidavo susidomėję nepažįstami žmonės“, – prisimena tuomet jauna ambicinga režisierė, dabar – sėkminga verslininkė E.Kabaraitė.

Vienas mūsų aktorius suskaičiavo, kad per metus filmavosi net 76 dienas.

Per brangu, kad vyktų ne pagal planą

Didelės tarptautinės kompanijos, tokios kaip „HBO“ ar „Netflix“, vis daugiau filmų ir serialų filmuoja būtent Lietuvoje.

Didelę dalį tarptautiniuose kino projektuose pasirodančių lietuvių atrenka „Editos kastingas“. Šios agentūros aktoriai dirba su profesionaliais režisieriais ir prodiuseriais, o jų vaidybą, amžiams sustabdytą geriausios kino industrijos technikos kadruose, išvysta milijonai žmonių visame pasaulyje.

Valdonės Ovadnevienės nuotr./Filmavimo aikštelėje
Valdonės Ovadnevienės nuotr./Filmavimo aikštelėje
Valdonės Ovadnevienės nuotr./ Kostiumų dizaineriams šįkart teko lengvesnė užduotis
Valdonės Ovadnevienės nuotr./ Kostiumų dizaineriams šįkart teko lengvesnė užduotis

„Kalbama, kad Lietuvą tarptautinės kino kompanijos renkasi dėl to, jog čia neva labai pigu. Tai netiesa – yra šalių Europoje, kuriose filmuoti būtų pigiau. Jeigu užsieniečiai renkasi Lietuvą, vadinasi, mes kažką turime. O turime daug profesionalų – pradedant grimeriais, kostiumų dizaineriais, pilis pastatančiais dekoracijų dailininkais, baigiant aktoriais. Turime ypatingą darbo kultūrą, geranoriškumą ir begalę kūrybingų žmonių, kurie dirba atsakingai, įdomiai ir padaro kokybišką produktą, – patikina E.Kabaraitė. – Kino industrija yra labai brangi – jeigu kažkas stringa, kenčia daug žmonių, prarandama daug pinigų, todėl viskas privalo būti profesionalu ir vykti pagal planą. Pavyzdžiui, jeigu nesusirinktų „masuotė“, tiesiog neįvyktų filmavimas. Kiekvienas žmogus, net ir trims sekundėms išeinantis į aikštelę, turi savo funkciją ir yra labai svarbus.“

„Editos kastingas“ asmeninio albumo nuotr./Filmavimo aikštelė gali persikelti į Baltijos pajūrį ar net ūkininkų laukus
„Editos kastingas“ asmeninio albumo nuotr./Filmavimo aikštelė gali persikelti į Baltijos pajūrį ar net ūkininkų laukus

Masinėse scenose – iki 500 aktorių

„Masuotėse“ – masinėse užsienio ir Lietuvos kompanijų kuriamų filmų scenose – kartais prireikia net ir šimtų „Editos kastingo“ aktorių.

Viena didžiausių „masuočių“ – režisieriaus Donato Ulvydo filme „Emilija iš Laisvės alėjos“. Tąkart vienu metu pasirodė pusė tūkstančio „Editos kastingo“ suburtų aktorių.

Už ekrano lieka ilgos darbo valandos, nuovargis, meilės, kivirčai, nesėkmės – taip pat, kaip ir kokiame mokytojų kambaryje ar parduotuvės darbuotojų kambarėlyje.

Šios agentūros aktoriai prisidėjo prie daugelio gerai žinomų kino produktų atsiradimo, tokių kaip „Tadas Blinda“, „Tarp pilkų debesų“, „Ir visi jų vyrai“ bei tik ką užbaigta Linos Lužytės kino juosta „Pilis“, kurios premjeros laukiama su nekantrumu.

„Ne vien užsienio kompanijos filmuoja Lietuvoje. Čia dirba vietinės kompanijos, vyksta dideli sėkmingi tarptautiniai projektai, kuriuos lietuviai atsiveža iš užsienio“, – bendram 15min ir „Tele2“ projektui „Kaip ten dirba“ pasakoja E.Kabaraitė, agentūros „Editos kastingas“ įkūrėja ir vadovė.

Uždarbis nuo 25 iki 70 eurų

Didžioji dalis prodiuserinių kompanijų samdomo „Editos kastingo“ aktorių atlieka antraplanius ir trečiaplanius vaidmenis, o jų honorarai už „darbo dieną“ svyruoja tarp 25 ir 70 eurų.

„Pamaina filmavimo aikštelėje įprastai trunka dvylika valandų. Valanda pasiruošimui – apsirengimui, grimerių darbui. O tuomet tenka laukti ir keturias, ir šešias valandas, kartais – net ir visą dieną, kol prieis eilė scenai, kurioje turi pasirodyti tu. Filmavimai vyksta ir lauke, aktoriai valandų valandas laukia šildomose palapinėse, o tai nėra paprasta. Būna, kad kūrybinė komanda nespėja nufilmuoti visko, kas suplanuota – tenka sugrįžti ir rytojaus dieną“, – filmų ir serialų kūrimo paslaptimis dalijasi E.Kabaraitė.

Vaidmenį gauna ir medikai, ir barzdoti, raudonplaukiai

„Editos kastingo“ agentūroje – beveik 30 tūkstančių aktorių, tarp kurių – ir kūdikiai, ir garbaus amžiaus žmonės.

Anksčiau tik televizijos ekranuose kino industrijos kurtus produktus pasyviai stebėję, išbandyti save filmavimo aikštelėse pasiryžta medikai, profesoriai, studentai, netgi nuo teatro būrelio pradėję, bet jau į kino aikštelę įžengę mokinukai.

„Visai neseniai filmavimui mums prireikė aktoriaus, kuris suvaidintų paramediką ir suteiktų žmogui pirmąją pagalbą. Duomenų bazėje esantis medikas atvyko ir įkūnijo savo profesijos atstovą. Save kine išbando pačių įvairiausių profilių žmonės“, – patikina agentūros „Editos kastingas“ vadovė.

Režisierės teigimu, nėra ne vieno netinkamo kino industrijai. Priešingai – skirtingus vaidmenis išsidalija patys įvairiausi: raudonplaukiai, pliki, barzdoti, su netobulomis nosimis ir su strazdanomis puoštais veidais:

„Iš esmės, vaidinti gali kiekvienas. Kai kurie dar laukia savo debiuto, kai kas pabando kartą, o kiti, suvaidinę du–tris kartus, po to nuolat gauna pasiūlymų sugrįžti, kadangi patinka režisieriams ir prodiuseriams. Štai vienas mūsų aktorius suskaičiavo, kad per metus filmavosi net 76 dienas. Vasarą mums prireikė aktoriaus užsieniečio – dalijome gatvėje skrajutes ir kvietėme filmuotis. Neseniai ieškojome neįgalių modelių fotografuotis reklamoje, kurių keli jau ir kine pasirodė. Dabar ieškome barzdoto vyruko. Kameros akyje žiūrisi kiekvienas. Kine nėra nė vieno negražaus.“

Pliaukšei nuaidėjus – ir juokiasi, ir verkia

O kokie gi jausmai užplūsta nuaidėjus paskutiniam neatsiejamo kino industrijos atributo – pliauškės – dūžiui?

„Labai įvairūs. Jeigu projektas buvo sunkus, jo organizatoriai, išsimiegoję tris paras, pastebi, kad kažko ima trūkti gyvenime. Aktoriai netgi verkia apsikabinę – atslūgsta įtampa, sunkus darbas užbaigtas, ir kaži kaip gaila pasidaro, kad viskas pasibaigė. Už ekrano lieka ilgos darbo valandos, nuovargis, meilės, kivirčai, sėkmė ir nesėkmės – taip pat, kaip ir kokiame nors kitame kolektyve, mokytojų kambaryje ar parduotuvės darbuotojų kambarėlyje. Viskas labai gyva ir emocionalu“, – išgyvenimais, liekančiais už kadro, dalijasi E.Kabaraitė.

Buvo nedrąsu, nežinomybė dėl ateities kamavo.

Anot režisierės, išbandyti kino virtuvę savu kailiu yra nepakartojama patirtis: „Egzistuoja taisyklės ir susitarimai, kurių filmavimo aikštelėje ir už jos ribų laikomasi, kad filmavimas įvyktų. Verta pamatyti, kaip filmavimo aikštelėje gyvenimas verda iš vidaus, suprasti, kokios ten galioja taisyklės, kas už ką atsakingas, kaip mechanizmas veikia.“

Dar galite įlipti į nuvažiuojantį traukinį

„Editos kastingas“ – viena iš smulkiojo ir vidutinio verslo įmonių, kurios naudojasi „Tele2“ paslaugomis. Bendras 15min ir „Tele2“ projektas „Kaip ten dirba“ suteikia galimybę į kino industrijos ir pirmosios privačios kastingo agentūros Lietuvoje užkulisius pažvelgti iš arti.

Jeigu ir jūs norite išbandyti save aktoriaus amplua bei patekti į kino ekranus – užsiregistruokite į „Editos kastingą“.

Jeigu esate nedidelės įmonės atstovas ir norite dalyvauti projekte „Kaip ten dirba“ bei papasakoti apie savo verslą plačiai 15min auditorijai, rašykite mums el. paštu kaiptendirba@15min.lt!

Galbūt jūs būsite tie laimingieji, pas kuriuos netrukus atvyks 15min filmavimo komanda su Akvile priešakyje ir ners į jūsų darbų sūkurį!

Remiamas turinys

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą

Vardai

Ypatingos

06:47
17:02

Metas rinktis

Atradimai virtuvėje

Video

22:58
25:27
15:09

Esports namai

URBAN˙/

Parašykite atsiliepimą apie VERSLO rubriką