Projektas, padėsiantis verslui sutaupyti milijonus eurų

Siekdama institucijų priimamų sprendimų, jų realizavimo sąnaudų ir naudos verslui efektyvumo, Ūkio ministerija įgyvendina projektą „Sprendimų ir jų projektų poveikio vertinimo diegimas“. Daugiau nei du trečdaliai vertinimų pasiūlymų pateikti svarstyti, o beveik trečdalis – jau pritaikyti teisės aktuose. Tai „išgelbėjo“ verslininkus nuo perteklinių teisės aktų nuostatų įgyvendinimo naštos, kuri galėjo siekti nuo kelių tūkstančių iki dešimčių milijonų eurų.
Projektas
Projektas. Asociatyvinė nuotr. / 123rf.com nuotr.

„Šio projekto įgyvendinimas pagrįstas institucijų ir verslo atstovų bendradarbiavimu, kuris padeda įvertinti verslo patiriamus sunkumus. Projekto ekspertų pastebėtos įstatymų spragos ir pasiūlytos rekomendacijos leidžia inicijuoti racionalius ir aktualius teisės aktų projektus, skatinančius ekonomikos augimą ir didinančius viešojo administravimo efektyvumą bei skaidrumą“, – sako ūkio viceministras Gediminas Onaitis.

Įgyvendinant projektą jau atlikti 37 poveikio verslui vertinimai darbo santykių, energetikos, mokesčių administravimo, susisiekimo, aplinkos, statybos, teritorijų planavimo, sveikatos apsaugos srityse. 29 proc. projektų vertinimo pasiūlymų jau pritaikyta teisės aktuose ar sprendimuose, 71 proc. pateikta derinimui. Taip pat surengti mokymai valstybės tarnautojams, parengtos poveikio verslui vertinimo gairės, skatinančios gerąją konsultavimosi su verslu praktiką ir padėsiančios valstybės tarnautojams įvertinti sprendimų poveikį verslui taikant ekonominius modelius.

Siūlomos taupesnės ir racionalesnės alternatyvos

Vienas projekto indėlio pavyzdžių – kitąmet turėjęs įsigalioti Buhalterinės apskaitos įstatymo reikalavimas vyriausiajam buhalteriui laikyti buhalterinės apskaitos ir finansinės atskaitomybės bei mokesčių egzaminus. Šios nuostatos įgyvendinimas verslininkams būtų kainavęs 10,4 mln. eurų, tačiau poveikio vertinimu nustačius ekonomiškai efektyvesnes alternatyvas toks reikalavimas buvo atšauktas.

Darbo santykių reguliavimo srityje įvertinta, jog įpareigojimas daliai darbdavių kasmet skelbti vidutinį darbo užmokestį pagal profesijų grupes ir lytis dar pirmaisiais metais iš verslo būtų pareikalavęs daugiau nei 500 tūkst. eurų išlaidų ir turėtų neigiamą poveikį įmonių konkurencingumui. Tad buvo pasirinkta projekto ekspertų pasiūlyta nuosaikesnė alternatyva tokią informaciją teikti įmonėse veikiančioms darbo taryboms – darbuotojų atstovams.

Į poveikio vertinimo išvadose pateiktą rekomendaciją parengti pirminio biokuro gamybos programą turėtų būti atsižvelgta formuojant Nacionalinę energetikos strategiją. Rekomendacijos įgyvendinimas leistų išvengti 2020 m. prognozuojamo vietinio biokuro trūkumo ir su tuo susijusių kitų grėsmių.

Transporto priemonių mokesčio administravimo pakeitimai

Įvertinus krovinių vežėjų patiriamas transporto priemonių mokesčio administravimo problemas, buvo atliktas poveikio verslui vertinimas, padėjęs nustatyti ir įtvirtinti efektyvesnį reguliavimą. Skaičiuojama, jog krovinių vežimo tolimaisiais reisais paslaugas teikiančios įmonės dabar kasmet gali sutaupyti daugiau nei 1 tūkst. eurų transporto priemonių mokesčio permokų.

„Krovininių transporto priemonių valdytojai nuo vienos privalomosios techninės apžiūros datos iki kitos moka transporto priemonių mokestį. Mūsų transporto priemonėms techninė apžiūra dažnai atliekama likus 3 mėnesiams iki jos pabaigos. Už šį laikotarpį kasmet susidarydavo apie 1,5 tūkst. eurų permoka. Kadangi ji nebuvo kompensuojama, tokia tvarka prasilenkė su mokesčio ekonominio teisingumo principu. Buvo įvertintas pasiūlymas sudaryti galimybę permoką kompensuoti arba užskaityti ateities įmokoms“, – pasakoja Marius Bulka, UAB „Veltransa“ vadovas.

PMarius Bulka, logistikos paslaugų įmonės UAB „Veltransa“ vadovas.
Marius Bulka, logistikos paslaugų įmonės UAB „Veltransa“ vadovas.

Anot M. Bulkos, poveikio vertinimas atskleidė ir kitą mokesčių spragą: už išregistruotas N2/N3 ir O4 kategorijų transporto priemones vežėjai kasmet netenka apie 385 tūkst. eurų sumokėto transporto priemonių mokesčio. Tikimasi, jog valstybės institucijos atsižvelgs ir į šią vertinimo išvadą bei patobulins transporto priemonių mokesčio administravimo nuostatas.

Skaitmeninio dokumentų tvarkymo sprendimai

Projekto ekspertų inicijuoto pakeitimo, numatančio atliekų susidarymo apskaitos žurnalų prievolės keitimą laisvos formos apskaita elektroniniu būdu, nauda verslui siektų iki 437 tūkst. eurų per metus. Kito poveikio vertinimo rezultatai atskleidė, jog keleivių vežėjai sutaupytų apie 17 tūkst. eurų kasmet, jeigu būtų sudaryta galimybė vežėjams deklaruoti numatomus pervežimus elektroniniu būdu, sudarant alternatyvą reikalavimui naudoti technologiškai apsaugotus dokumentų blankus.

Apie projektą

Projektą „Sprendimų ir jų projektų poveikio vertinimo diegimas“ (Nr. VP1-4.3-VRM-03-V-01-008) įgyvendina LR ūkio ministerija. Projektas finansuojamas iš Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų (Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programa). Projekto tikslas – efektyvinti sprendimų ir jų projektų poveikio vertinimą, užtikrinti poveikio vertinimo kokybę. Plačiau apie projektą – www.ukmin.lt/poveikio_vertinimas

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Augalinė mityba gali būti įvairi ir skani: kviečia išbandyti nuo užkandžių iki desertų
Reklama
Tris kartus daugiau nei visa rinka: naujas „Darnu Group“ projektas fiksuoja neregėtus butų pardavimus
Reklama
Tyrimas atskleidė: „Lidl“ dažno vartojimo prekių krepšelis – pigiausias