Maža kaina - didelė vertė. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Saulės parko vystytojai klientams nori išrašyti 7,9 proc. didesnes sąskaitas, šie – pasipiktinę

Lietuvoje auga ne tik elektros tarifai – panašu, kad problemų dėl augančių kainų kyla ir saulės energetikos parkų vystytojams. Saulės parke Ignalinos rajone elektrines rezervavę klientai piktinasi, kad vystytojai nusprendė savavališkai pakelti modulių kainas. Jie skundžiasi, kad su nauja kaina nesutikus ir atsisakius šio projekto, rasti kitą variantą būtų labai sudėtinga. Elektrinės vystytojai „Solarbank“ argumentuoja, kad tokias kainas nustatė dar 2021 m., o per tą laiką paaugo kaštai.
Saulės moduliai, asociatyvi iliustracija
Saulės moduliai, asociatyvi iliustracija / 123RF.com nuotr.

Kylančios elektros kainos ragina gyventojus ieškoti sprendimų, kaip mažinti priklausomybę nuo tiekėjų ir gamintis ją patiems. Daugybė lietuvių gausiai naudojasi galimybėmis investuoti į saulės elektrines, joms įsigyti subsidijas skiria ir valstybė.

Vis dėlto naujos problemos ryškėja ir šiame sektoriuje. Rugpjūčio 26 d. saulės elektrinių parkų vystytojas „Elektra man“, valdantis prekės ženklą „Greenup“, paskelbė „dėl beprecedenčio medžiagų ir darbų kainų augimo“ nutraukiantis Širvintų rajone Šešuolių II kaime esančio saulės parko vystymą.

Galimybę rezervuoti „Greenup“ saulės parką klientai turėjo nuo 2021 m. birželio. Šio parko galia siekė 470 kW, o elektrines jame ketino įsigyti 82 klientai.

Apie problemas dėl paaugusių kaštų savo klientus neseniai informavo ir dar vienas Lietuvoje vystomo saulės elektrinių parko, esančio Didžiasalio kaime, Ignalinos rajone, valdytojas UAB „Solarbank“.

Ši bendrovė yra užbaigusi saulės elektrinių parką Grikapalyje, Lazdijų rajone, ir, be jau minėto parko Didžiasalyje, vieną projektą dar vysto ir Malvinave, Ignalinos rajone.

„Solarbank“ savo klientams liepos ir rugpjūčio mėnesiais išsiuntė du laiškus, kuriuose jie buvo informuoti, kad įmonė susidūrė su nenumatytu kainų kilimu.

123RF.com nuotr./Saulės energetika
123RF.com nuotr./Saulės energetika

Reaguodami į šią situaciją, plėtotojai siekia iš elektrines rezervavusių žmonių gauti papildomų pajamų, kuriomis teigia dengsiantys padidėjusius kaštus. Klientams galutinė sąskaita tokiu atveju pakiltų 7,9 proc.

Nors bendrovė viename laiškų teigė, kad didžiuma klientų į šią situaciją reaguoja geranoriškai, su 15min kalbėję minėtame parke saulės elektrines įsigiję žmonės turi priešingą nuomonę. Jeigu nepavyks susitarti taikiai, jie neatmeta galimybės dėl sąlygų pakeitimo su paslaugos tiekėju kovoti teisme.

Nepatenkinti klientai argumentuoja, kad nuo šių metų sausio iki birželio rezervacijas pardavinėjusi bendrovė turėjo numatyti pabrangimą, nes per keletą mėnesių darbų ir žaliavų kainos negalėjo taip smarkiai pakilti. Jie kaltina „Solarbank“ naudojantis įtempta situacija rinkoje.

Pirma rezervacija Didžiasalyje įvykdyta 2022 m. sausio viduryje, o paskutinė – 2022 m. birželio pradžioje. Parkas elektros energija turėtų aprūpinti 286 gaminančius vartotojus.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Elektros kaina
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Elektros kaina

Tiesa, pati įmonė aiškina, kad elektrinių įsigijimo kainodara buvo sudaryta dar 2021 m. III ketvirtį, tačiau kodėl šių kainų nekoregavo nuo tada, nepatikslino.

Rugpjūčio pradžioje Viešųjų investicijų plėtros agentūra (VIPA) „Solarbank“ paskolino 1,6 mln. eurų, lėšos skirtos būtent šio parko Ignalinos rajone vystymui.

Dalis klientų mokėti nesiruošia, jei reikės – teisis

Ginčas tarp klientų ir bendrovės prasidėjo nuo UAB „Solarbank“ liepos 22 d. ir rugpjūčio 18 d. išsiųstų pranešimų saulės modulius jų vystomame parke Ignalinos rajone, Didžiasalio kaime, rezervavusiems klientams.

Pirmajame laiške buvo nurodyta, kad šiems klientams bendra rezervuotos elektrinės kaina pakeliama 7,9 proc. Su tokia sąlyga nesutikus, bendrovė pasilieka teisę nutraukti sutartis, neparduoti klientams rezervuotų saulės modulių ir grąžinti jiems už rezervaciją sumokėtus pinigus.

Laiške taip pat rašoma, kad jeigu bendrovė iš kliento nesulauks jokio atsakymo per keturiolika dienų, bus laikoma, kad klientas sutiko su tokiu kainos pakėlimu.

15min iliustracija/Laiškas
15min iliustracija/Laiškas

Vis dėlto rugpjūčio 18 d. klientai gavo papildomą laišką – jame bendrovė pripažino dėl pirminio sprendimo sulaukusi skundų iš vartotojų, tačiau kartu teigė, kad 9 iš 10 klientų situaciją linkę vertinti
„geranoriškai bei tęsti parko įgyvendinimo darbus“.

Antrajame laiške kliento pasyvumas taip pat nebetraktuojamas kaip sutikimas su minėtais kainos pakeitimais – UAB „Solarbank“ klientai raginami prisijungti prie savitarnos ir atnaujindami sutartį nurodyti, kad su naujais įkainiais sutinka.

Tačiau bent dalis klientų to daryti nesiruošia bet kokiu atveju.

„Šimtai klientų, pagal sutartis rezervavusių saulės parko dalį Didžiasalio kaime, atsidūrė vystytojo neteisėtoje vienašališkoje pozicijoje, kurioje yra įpareigoti pritarti kainos kėlimui“, – rašoma 15min gautame nepatenkintos klientės, kuri pageidavo likti anonimiška, laiške.

Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Saulės elementai
Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr./Saulės elementai

Jame įmonė kaltinama „grubiai pažeidžianti“ su klientais pasirašytas sutartis ir tuo, jog „neteisėtai siekia gauti didesnės finansinės naudos, pasinaudodama susidariusia rinkos situacija, kada saulės parkų paklausa yra stipriai išaugusi, o pasiūlos šiuo metu nėra“.

Kaip 15min telefonu komentavo minėta klientė, dėl didžiulės saulės elektrinių paklausos šiandien rasti kokį nors kitą sprendimą būtų sudėtinga, todėl, jeigu niekas nepasikeistų, neatmetama galimybė kovoti teisme.

Klientai argumentuoja – kainos kilo ne pirmą mėnesį

Apie tai, kad su sąlygomis nesutinka, klientai raštu informavo pačią bendrovę. Kelių vartotojų pasirašytoje pretenzijoje, kurią matė ir 15min, rašoma, kad ne tik sutarties nutraukimas, bet ir kainų kėlimas neatitinka sutarties sąlygų.

„Sutarties specialiosiose sąlygose 9.1 punkte nustatyta bendra šalių sulygta modulių kaina. Taip pat 9.2 punkte nustatytas rezervacijos
mokestis, kurį klientas (pirkėjas) įsipareigoja sumokėti, kad pardavėjas UAB „Solarbank“ rezervuotų modulius sutartyje nustatytomis sąlygomis ir tvarka“, – rašoma laiške bendrovei.

Anot pretenzijos autorių, sutartis yra laikoma įsigaliojusia, kai klientas sumoka rezervacijos mokestį. Visi klientai rezervacinius mokesčius sumokėjo iš karto po sutarties pasirašymo, o mažiausiai vienas iš rašytinę pretenziją bendrovei pateikusių klientų birželį visiškai atsiskaitė su įmone.

123rf.com nuotr./Infliacija
123rf.com nuotr./Infliacija

Laiške skaičiuojama, kad kiekvienam klientui kainos pakėlimas vidutiniškai sudaro nuo 500 iki 1000 eurų, vertinant, kad įsigyjama nuo 4 iki 10 kW saulės modulių galia.

Su 15min telefonu bendravusi „Solarbank“ klientė taip pat sakė, kad dar 2022 m. birželio 1 d. klientams buvo išsiuntinėtas pranešimas, kuris buvo paskelbtas ir bendrovės feisbuko paskyroje.

Jame buvo rašoma, kad prasidėjo realios saulės parko Didžiasalio kaime statybos, saulės moduliai pagaminti, inverteriai atvežti, saulės sekimo sistema įsigyta, statybos leidimas gautas.

Klientai taip pat apeliuoja į tai, kad nors infliacija ir darbo kaštai iš tiesų pakilo, didžiuma modulių rezervacijų įsigytos šių metų pavasarį, tad kainų pakilimą keliems mėnesiams į priekį buvo galima numatyti.

„Jūs jau sutarties sudarymo metu žinojote, kokia Lietuvoje yra infliacija. <...> Faktinė ir statistinė aukšta infliacija Lietuvoje yra jau nuo 2021 m. pradžios. Todėl 2022 m. kovo–balandžio mėn. sutarties su klientais pasirašymo metu tai nebuvo tos aplinkybės, kurių jūs nežinojote, nevaldėte ir negalėjote numatyti. Infliacija jau tuo metu buvo ilgą laiką ir kaip profesionalai jūs privalėjote tai įvertinti sutarties sudarymo metu. Jokio eksponentinio ir force majeure kainų kilimo laikotarpiu gegužės–liepos mėn. nebuvo“, – rašoma klientų pretenzijoje.

„Solarbank“: modulius pardavinėjome už 2021 m. kainas

15min apie šią situaciją paklausus „Solarbank“ atstovų, jie teigė, kad reali saulės parko Didžiasalyje sąmata nuo numatytos padidėjo daugiau negu 25 proc. Anot jų, projekto sąmata buvo parengta dar 2021 m. III ketvirtį.

„Ženklus visų medžiagų ir komponentų brangimas prasidėjo šį pavasarį. Klientams kaina pakilo tik 7,9 proc., o didžiąją dalį išaugusių kaštų „Solarbank“ prisiima sau, nuskaičiuodamas visas išaugusias sąnaudas iš savo maržos. Bet yra riba, kurios nebegalime peržengti, nes „Solarbank“ negali vystyti projekto nuostolingai – tokių sprendimų nepriima nė viena privati įmonė“, – rašoma bendrovės atsakyme.

„Solarbank“ atstovai teigia, kad daugelis tiekėjų taip pat keitė savo kainodarą, per tą laiką brango ir saulės moduliai, ir jų žaliavos, brango visų komponentų pristatymo kaštai ir patys komponentai.

„Dauguma pagrindinių statybinių medžiagų nuo projekto pradžios pabrango nuo 40 iki 70 proc. ir nevaldomai brangsta toliau. Metalo ir metalo konstrukcijos per visą šį laikotarpį pabrango dvigubai. „Solarbank“ statomose saulės elektrinėse, skirtingai nuo kitų įmonių statomų elektrinių, yra naudojama daug metalo konstrukcijų“, – komentavo bendrovės atstovai.

Modulių kainos pakilimą bendrovė aiškino dar ir tuo, kad šiame parke „Solarbank“ įrengia nestandartines saulės elektrines „Bifacial Track +40“. Tokiu atveju, saulės moduliai ne įprastai įrengiami ant žemės, o naudojama modulius priklausomai nuo saulės padėties pasukanti išmanioji ir kompiuterizuota sekimo sistema, patys moduliai yra pagaminti iš dvigubo stiklo.

„Dvigubo stiklo moduliai, kurie saulės šviesą sugeria iš abiejų pusių, taip pasiekdami 35–40 proc. didesnę elektros energijos generaciją nei bet kurioje standartinėje saulės elektrinėje“, – aiškinama 15min atsiųstame bendrovės atsakyme.

Skirtingas tų pačių eilučių traktavimas

Tiek klientams atsiųstuose laiškuose, tiek atsakyme 15min bendrovė teigia pasiliekanti teisę pasiūlyti nutraukti sutartį, jeigu klientai jos neatnaujins, t.y. nesutiks su 7,9 proc. padidinta kaina.

Sutarties nutraukimą „Solarbank“ argumentuoja joje įrašytu 11.5 punktu. Į šį punktą apeliuoja ne tik bendrovė, bet ir nepatenkinti jos klientai. Tiesa, jo traktavimas kardinaliai skiriasi, priklausomai nuo šalies.

Klientų pretenzijoje rašoma, kad pagal sutarties 11.5 punktą nutraukimas yra galimas tik vienu vieninteliu atveju – jeigu pardavėjas po sutarties sudarymo nuspręstų nevystyti saulės elektrinės parko projekto.

Apie tai, kad 11.5 punktas leidžia nutraukti sutartį, atsiradus aplinkybėms, trukdančioms „sėkmingai išvystyti šį Saulės modulių parką“, rašoma ir pirmame bendrovės laiške.

UAB „Solarbank“ 15min patvirtino, kad įmonė yra linkusi tęsti projektą Didžiasalio kaime, tačiau pabrėžė minėtas sutarties eilutes traktuojanti visiškai kitaip – anot jos, šis sutarties 11.5 punktas referuoja į pačias saulės elektrines, t.y. kliento įsigytą modulį.

„Solarbank“ atstovų teigimu, reali saulės parko Didžiasalyje sąmata nuo numatytos padidėjo daugiau negu 25 proc.

„Minėtas punktas nekalba apie saulės parko nebevystymą, minėtas punktas kalba apie situaciją, kai bendrovė dėl bet kokių aplinkybių nuspręstų nebevystyti saulės elektrinės, t.y. klientui tenkanti dalis“, – rašoma 15min gautame atsakyme.

Tokiu atveju bendrovė turi teisę nutraukti sutartį, perspėjusi prieš 14 dienų, ji įsipareigoja grąžinti rezervacijos mokestį.

„Atkreipiame dėmesį į terminologiją – Saulės parkas yra visas vystomas projektas, kurio dalį nusiperka atskiras gyventojas. Ta dalis, kurią įsigyja gyventojas, yra vadinama saulės elektrine, t.y. kiekvienas klientas turi savo saulės elektrinę. Todėl, kai kalbame apie sprendimą nebevystyti saulės elektrinės, tai kalbame apie konkretaus kliento dalį, o ne apie visą saulės parko projektą“, – pabrėžia „Solarbank“ atstovai.

Jie taip pat nesutinka su teiginiais, kad sutartis yra nutraukiama „vienašališkai“.

123rf.com/Saulės jėgainės
123rf.com/Saulės jėgainės

„Solarbank“ klientų prašome prisijungti prie savo paskyros platformoje ir patvirtinti arba atmesti kainos pasikeitimą. Savo klientus informavome, kad atmetimo atveju mes pasiliekame teisę pasiūlyti nutraukti sutartį. Taigi klientams paliekama teisė pasirinkti ir sutartys nėra vienašališkai nutraukiamos“, – komentavo įmonė.

Vartotojų teisių inspekcija: atvejus nagrinėtume individualiai

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) 15min teigė,
kad be konkrečių sutarčių ir abiejų šalių argumentų negali įvertinti šios situacijos. Jeigu į instituciją būtų kreiptasi, VVTAT ginčą spręstų vertindama kiekvieną situaciją individualiai – būtų atsižvelgiama į sudarytą sutartį – ar yra numatytos sąlygos keisti sutartį – šalių paaiškinimus ir panašiai.

„Vartotojams patariame atidžiai susipažinti, dėl kokių sąlygų yra susitarta sutartyje, įskaitant ir sąlygas dėl paslaugos teikėjo teisės keisti sudarytos sutarties sąlygas esant tam tikroms aplinkybėms. Jei minėta sąlyga dėl sutarties keitimo, aptarus ją su paslaugos gavėju, yra numatyta sutartyje, ir paslaugos teikėjo keičiamos sąlygos vartotojo netenkina, tokiu atveju siūlome vartotojui kreiptis į paslaugos teikėją ir bandyti rasti taikų sprendimą. O jei ginčo išspręsti taikiai nepavyksta, vartotojas gali kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo ne teismo tvarka arba į teismą“, – 15min komentavo VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vedėja Dalia Malinauskienė.

Pastaruoju metu įstaiga sulaukia vartotojų skundų dėl įvairių sričių įmonių įkainių padidinimo jau pasirašius sutartį, motyvuojant padidėjusia infliacija ir darbo kaštais. Tiesa, jų nėra daug.

„Daugiau gauname vartotojų paklausimų telefonu ar el. paštu dėl informacijos, ar sutarties šalis gali keisti kainą, numatytą sutartyje“, – informavo D.Malinauskienė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Miškasodyje dalyvavę „Herbalife“ nepriklausomi partneriai pagerino savo pačių rekordą – pasodino daugiau nei 3 tūkst. medžių
Reklama
„Teleloto“ studija virs podiumu
Reklama
Šimtai vyrų kasdien susiduria su erekcijos sutrikimais ar net prostatos vėžio diagnoze – kaip to išvengti?
Reklama
Pirmą kartą per beveik penkiolika metų fiksuotas verslo ginčų augimas – ką tai reiškia verslui?
Užsisakykite 15min naujienlaiškius